רביעי, 13 אוגוסט 2014 06:40

חילופי נשיא בישראל

לתפקיד הסמלי של נשיא המדינה יש תוכן ממשי מאד: להוריד  את עומס האירוח מראש הממשלה. מגיע אלינו זרם בלתי פוסק של נשיאים, שרים, חברי פרלמנט מכל העולם, וגם "חשובים" אחרים. צריך מישהו חשוב שיארח ויפטפט.

בעיצומה של המלחמה בעזה נערך בכנסת טכס החלפת נשיאי מדינת ישראל, שמעון פרס סיים את כהונתו, ורובי ריבלין הושבע כנשיא. הטכס היה צנוע, בהתאם לחשיבות המשרה והאישים הממלאים אותה.
 

1484

אגב בחינת משרת הנשיא מסתבר שניתן להסיק לקח מעניין. האבות המייסדים ניסו ליצור משרה סמלית, ברמה מעל לחיים הפוליטיים, משרה חופשייה ונקייה ממאבקי כוח, משחיתות, ממחלוקות בעם. משרה שתאחד את כל העם. איך משיגים מוסד עילי אידיאלי כזה? הפתרון שמצאו: לרוקן אותה מכל תוכן וסמכות ממשיים. משרה שאינה מחלקת תקציבים, אינה מחלקת ג'ובים למקורבים, משרה מרוחקת מכל עשייה מעשית. משרה שחייה כולה בעולם אבסטרקטי של סמלים, משרה שלא מן העולם הזה. זו המשרה הפוליטית היחידה שאינה מושחתת.
 
הפוליטיקאים כולם מבינים היטב את התורה שמנסה להפיץ אתר זה: כוח ותקציבים בידי פוליטיקאים – פירושו שחיתות, תככים, מזימות ולכלוך. אז ניסו ליצור משרה ללא כוח, ללא תקציבים וללא סמכויות – בתקווה שתהיה חופשייה מלכלוך. (למרות זאת הצליח משה קצב ללכלך גם את המשרה הצמחונית הזו).
 
הנשיא פרס היה הנשיא האידיאלי. הוא חסר כל כושר ביצועי, שחבריו הפוליטיקאים נמנעו, לאורך כל הדרך, ובחוכמה, מלבחור אותו למשרות ביצועיות חשובות. מאידך אין לו שאיפות חומריות (תאוות בצע), וגם לא הרבה תאוות כוח. כל מה שיש לו זה תאוות כבוד, ומראית עין. המשרה של הנשיא התאימה לו כמו כפפה לכף היד. הרבה כבוד, הרבה נסיעות לחו"ל לטכסים רמים ונעלים, הרבה נאומי סרק מליציים, הרבה חיכוך בסלבריטאים. רובי ריבלין קורץ מחומר דומה, ולכן צפוי שגם הוא יהיה נשיא טוב.
 
האם אנו זקוקים בכלל למשרה של נשיא? ללא ספק. כל הפוליטיקאים, בכל העולם, אוהבים נסיעות, פגישות וטכסים. אלינו מגיע זרם בלתי פוסק של נשיאים, שרים, חברי פרלמנט מכל העולם, וגם "חשובים" אחרים – כמו תורמי המגבית. מישהו צריך לארח את כל אלה ולפטפט איתם בארוחות ערב חגיגיות וטקסיות. ראש הממשלה אינו יכול לעשות את כל זה וגם למלא את תפקידיו האחרים, אין זמן. הנשיא בהחלט עושה עבודה נחוצה. אולי לא חשובה במיוחד, אבל נחוצה. הוא מוריד את עומס האירוח מראש הממשלה.
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שני, 25 אפריל 2016 04:41
יהודי 13/08/14
למסקנה אני מניח שאתה בעד משרת הנשיא
או שלא הבנתי נכון.
0
יעקב גקי 13/08/14
עוד אוכל חינם
זה ג'וב פוליטי כמו כל גוב אחרהוא חייב לפוליטיקאים שבחרו בובמקום כל המיליונים שיבנו עוד כבישים ויתרמו לחינוך
0
יוסי ברנע 13/08/14
הערות
ראשית לנשיא יש מספר סמכויות למשל בנושא חנינות. שנית אתה מקטין את יצריו הפולייטים של פרס. שלישית אתה לא מתייחס לסוגיה אם ראוי או לא להפוך את המשטר בישראל לנשיאותי.
0
יעקב 14/08/14
לא משנה משטר נשיאותי
במשטר נשיאותי יש את סגן הנשיא שמשמש כליצן החצר, האיש שמארח ומשעשע מבקרים זרים. לא משנה איך קוראים לעסק - זו עבודה שצריכה להיעשות.
0
אריק ברהום 14/08/14
תגובה
לדעתי פרס ניצל בצורה מושחתת את משרתו כנשיא(הגדיל את ההוצאות של בית הנשיא במאות אחוזים.)שנית הרבה פעמים הכריז הכרזות פוליטיות מנוגדות למדיניות הממשלה.גם התערבות פוליטית וגם התנהגות כספית מושחתת.אריק ברהום
0
גרי 14/08/14
ברהום, זה לא נחשב
שחיתות. להוציא יותר כסף זו לא שחיתות.
0
יעקב 14/08/14
פרס מושחת? איני חושב
פרס אוהב כבוד ופינוקים. אבל, איני חושב שלקח כסף לכיסו כמו אולמרט או הירשזון למשל.לא שהמנהג לבזבז כספי ציבור כמה שיותר על הוצאות "בתפקיד" הוא מנהג טוב, חס וחלילה.
0
דוד 14/08/14
זה סותר את הרעיון של האתר
"מוסד הנשיאות הנוכחי יבוטל. במקום ראש ממשלה, יכהן נשיא שייבחר בבחירות ישירות על ידי כל האזרחים אחת ל-6 שנים" מה זנחנו את הרעיון זהו? או שאולי מישהו שילם לכם שתכתבו מאמר כזה...
0
יעקב 14/08/14
יש רעיונות מהותיים ואחרים - פחות
תחת המשטר הנוכחי הנשיא נחוץ בתור מארח ראשי ואיש טכסים.אם וכאשר יהיה משטר נשיאותי ימצאו מישהו אחר לתפקיד הטכסים.דעתי האישית היא שלא ממש משנה אם המשטר נשיאותי או פרלמנטרי. לא זה הדבר המהותי. הדבר המהותי הוא שהממשלה תהיה "קטנה" - תצטמצם לתפקידים חיוניים.
0
יואל 14/08/14
תפקיד חיוני?
ליצן חצר/מארחת זה תפקיד חיוני לממשלה?
0
יעקב 15/08/14
לא מאד חיוני אבל נחוץ.
.
0
יואל 16/08/14
לא מבין את ההבדל
מה ההבדל בין חיוני לנחוץ?
0
יעקב 16/08/14
ראה מילון. חיוני = נחוץ מאד
.
0
Murray Rothbard
i disagree
i disagree. besides all the robbing and killing needed to sustain this "clean" job of fluff (etc. etc.), i think the busier the Prime Minister is, the less time and energy he has to do harmfurthermore , WHO BENEFITS (cui bono) from the scheming power brokers called "politicians" having more face time? their victims and tax slaves? i don't think so...
0
יעקב 18/08/2014
Hi Murray, tks for dropping by
.
0

3000 תוים נשארו