ראשון, 14 דצמבר 2014 16:02

ה"קלף הסודי" של פוליטיקאים בעולם - למה מדינות לא קורסות (בינתיים)?

מה הסיבה שנבואות חורבן אפוקליפטיות על קריסת מדינות צפויה – נדחות מידי פעם?

לפני "המהפכה התעשייתית" (החל מסוף המאה ה-18) כמעט ולא היו לממלכות ולמדינות הוצאות רווחה, הסקטור הציבורי היה קטן מאד, כך גם ההוצאות הציבוריות האחרות. הצבאות, מערכת הממשל ודרכים ציבוריות היו מצומצמים מאד (יחסית להיום). כמעט כל האוכלוסייה הייתה ענייה (עבדה רק כדי לספק בדוחק מזון לעצמה) ורבים חיו על סף הקיום הפיזי – למרות זאת, לא קמו תנועות פוליטיות שדרשו "חינוך חינם", "בריאות חינם", "חופשת לידה" או חוקים חברתיים אחרים. מוזר, הרי דווקא באותה תקופה היו העוני המחפיר ו"אי השוויון" – כר נוח במיוחד לדרישות כאלה.
 
"ממשלה גדולה" לא הייתה יכולה להתקיים, פשוט בגלל שלא היה ממי לגבות די מיסים למימונה. בעולם המפגר יחסית, של טרום המהפכה הקפיטליסטית, האדם לא ייצר הרבה מעבר לאספקת מוצרי מזון למשפחתו ולכן לא היה עודף משמעותי ממנו ניתן לגבות מיסים גבוהים בשיעורים המקובלים כיום. אילו מלך אנגליה במאה ה-18 היה מנהיג "מדיניות חברתית" ומנסה לגבות אפילו רק שליש מהתמ"ג כמיסים למימון קצבאות רווחה – היו רוב האנגלים מתים מרעב... או סביר יותר – מתקוממים.
 
המהפכה התעשייתית-קפיטליסטית קידמה את האנושות, וכמעט בכל העולם – האדם העובד מייצר תפוקה גבוהה מצרכיו השוטפים הבסיסיים. עודף תפוקה זה הוא שמאפשר לממשלות לגבות מיסים גבוהים וגם לעובד לשפר את רמת חייו מזה כ-200 שנה – ובקצב גדל והולך.
 
במילים אחרות: כלכלה צומחת מגדילה את היקף גביית המיסים של הממשלות. הגורם המרכזי בצמיחה הם שיפורים טכנולוגיים והשקעות הון פרטיות ליישום והטמעת שיפורים למוצרים מועילים. הטכנולוגיות החדשות מאפשרות לנו לייצר יותר מוצרים באמצעות פחות חומרי גלם ליחידת מוצר, ובהשקעה נמוכה יותר של עבודה ואנרגיה וכך להוזיל את ייצורם. חלק מפירות אותה הוזלה מולאם על ידי הממשלות בצורת מיסים ואינו נשאר בכיסו של הצרכן. ככל שקפיצת המדרגה הטכנולוגית גבוהה יותר כן גדל בסיס המס של הממשלה.
 
אבל, במקביל מתקיים גם תהליך הפוך – בולם צמיחה. מיסים והשתלטות ממשלות על מקורות כלכליים מקטינה את כמות המשאבים העומדת לרשות הסקטור היצרני, מסיטה כוח אדם מקצועי מעבודות יצרניות אל ג'ובים ממשלתיים ואל מקצועות וענפי סרק שנתמכים ומסובסדים על ידי ממשלות – כל אלו לא תורמים להגדלת העוגה. רגולציה ממשלתית מסיטה השקעות על פי הכוונה ממשלתית-פוליטית וגורמת גם היא להקצאה פחות יעילה של ההון. גורמים אלה גם יחד, מעקבים ובולמים את התהליך המבורך של צמיחה והגדלת פריון העבודה.
 
כל עוד שמרו הפוליטיקאים על רמה נמוכה יחסית של הוצאות יחסית לצמיחה – עלתה רמת החיים של האוכלוסייה בתלילות. אך התיאבון הפוליטי חסר המנוח, מונחה על ידי אידיאולוגיה "חברתית", ובעיקר – על ידי השאיפה לחזור ולהיבחר. כתוצאה, צריכים הפוליטיקאים להחרים חלק גדל והולך של התפוקה הלאומית בצורת מיסים.
 
השאלה הגדולה היא מה יצמח מהר יותר: קצב ההוצאות הממשלתיות המשולב בהרחבה מתמדת של הרגולציה, או יכולת היזמים לשפר, לחדש ולייעל. המענה אינו ברור ואינו פשוט. זו אחת הסיבות שנבואות אפוקליפטיות על קריסת מדינות צפויה – נדחות מידי פעם.
 
קחו למשל את התחזית הסבירה שאמריקה מתקרבת אל משבר-חוב קשה. עם גירעון שנתי של כטריליון דולר בתקציב הפדראלי מזה מספר שנים, וחוב פדראלי מצטבר שמרקיע כבר ל-110% אחוזי תוצר. "הכתובת" כבר מזמן על הקיר. אין פלא שרבים מתנבאים על ה"סוף" של אמריקה.
 
אבל מסתבר שה"סוף" גם יכול להידחות. טכנולוגיות חדשות להפקת גז טבעי והפקת נפט צברו תאוצה בארצות הברית בחמש השנים האחרונות והציפו את אמריקה בכמויות עצומות של גז טבעי ונפט. מחיר הגז בארצות הברית כיום הוא פחות ממחצית ממחירו באירופה וכרבע ממחירו ביפן. תחנות כוח רבות מוסבות לשימוש בגז טבעי על חשבון שימוש בפחם. אמריקה משופעת גם במרבצי פחם עצומים ואלה משתחררים ליצוא. ואכן, יצוא הפחם מארצות הברית עומד לשבור בקרוב שיא של כל הזמנים. גם גז נוזלי יהפוך לענף יצוא אמריקאי משגשג. תוצר לוואי של הוזלת עלויות האנרגיה בארצות הברית הוא יצירת מקומות עבודה חדשים. אנליסטים מצפים ל-1.3 מיליון מקומות עבודה חדשים בשבע השנים הקרובות הקשורים לענף האנרגיה. זו רק אחת מהדוגמאות.
 
לפי תחזית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, ארצות הברית תהפוך תוך כ-5 שנים למפיקת הנפט והגז הגדולה בעולם – יותר מערב הסעודית ורוסיה. המציאות אופטימית מהתחזית וכנראה שכבר בשנה הבאה (2015) יתרחש אירוע זה! הכול הודות לטכנולוגיות חדשות של קידוחי נפט וטכנולוגיות הפקה מפצלי שמן. רק לפני כחמש שנים דיברו על שקיעה סופנית של תפוקת אנרגיה פחמימנית באמריקה... וכל המהפך הזה קורה כאשר חל איסור, בלחץ ארגוני הסביבה, על חיפושי נפט ברוב שטחה של ארצות הברית.
 

1512

כמה זמן יארך עד שבמקומות אחרים בעולם יבשילו טכנולוגיות דומות? בסין? ברוסיה? במזרח התיכון?
 
טכנולוגיית הפקת אנרגיה אינה היחידה בחזית הקדמה. המדע מתקדם במקביל, במספר רב של חזיתות – כולן מבטיחות הפתעות טכנולוגיות מדהימות. התוצאה מתבטאת בהורדת עלויות ייצור של מוצרים "וותיקים", כולל מזון ומוצרי רפואה. אלו גם יחד מגדילים את "עודף התפוקה" שמייצר האדם מעבר לצרכיו הבסיסיים. מ"עודף" זה גובות הממשלות את המיסים.  
 
למעלה ממחצית היצוא של "מדינת ישראל" מבוסס היי-טק. הכנסנו את המינוח השגור והמטעה "מדינת ישראל" למירכאות כפולות – לא בטעות. היצוא אינו של "המדינה", אלא של אנשי עסקים ישראלים. אנחנו מתבשרים כמעט מידי שבוע על אקזיט חדש או הצלחה פורצת דרך של יזמים ישראלים בעולם. חלק מכספי ההצלחה גם חוזרים למשק המקומי. ההצלחה המרשימה של יזמים ישראלים משגשגת למרות המשטר החונק והאווירה התקשורתית עוינת ההצלחה. קשה לדמיין את העושר והשפע שהיו יכולים להיות מנת חלקנו אילו המדינה לא הייתה מפריעה, משבשת ומעוותת את הכלכלה. 
 
ההתקדמות הטכנולוגית בעולם היא הקלף הסודי של הפוליטיקאים. היא מאפשרת להם "לדחות את הקץ". הם עושים שימוש בקלף זה שלא מדעת, גוזרים קופון שמן עבור עצמם על חשבון עליה ברמת החיים של כלל הציבור. קשה להעריך עד כמה יכולים הפוליטיקאים "למתוח את החבל" מבלי שהכלכלה תקרוס. השאלה: האם קצב החמדנות הפוליטית והלחצים האידיאולוגים להגדלת כוחו ומעורבותו של השלטון המרכזי יגברו על קצב פירות החדשנות הטכנולוגית. עד מתי יצליחו יזמים, מהנדסים ומדענים לגבור על קצב הכרסום בכלכלה של הפוליטיקאים? 

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 07:06
יסודו של דבר11/12/14
מתמוטטות בריבוע
תראה מה קרה לבריה"מ ומה קורה היום לאנגלו-אמריקה ולישראל.
0
לוי 14/12/14
שערורית ענף ההיי-טק
ההיי-טק הוא הענף היחידי (אולי) שאיננו מוסדר. כלומר, לא הושתה עליו רגולציה. איש הישר בעיניו יעשה. מה חושב לעצמו כל פישער עם עגיל באוזן, שהוא חופשי יכול לגייס הון ולהקים סטרט-אפ ?כיצד מרשה לעצמו כל חוכמולוג ששיחק אותה, לעשות אקזיט ולמכור בנזיד עדשים (אופס, קצת נסחפתי, לא ?) את נכסי המדינה ?איך יתכן שכל חברת היי-טק מציעה משכורות ותנאים נלווים כראות עיניה - מה זה פה, אנרכיה ?וכשיזם היי-טק נכנס להפסדים, הוא מפטר עובדים, ר"ל. "מצמצם" בשפתו המכובסת. וכי יעלה כזאת על הדעת ?שערוריה ! שערוריה שטרם קם אף פוליטיקאי והגיש הצעת חוק להסדרת ענף ההיי-טק. כך ראוי. בדיוק כמו ענף הבניה, והבנקאות, והחקלאות, והתקשורת, ויעוץ ההשקעות, והתיווך (במיוחד בשביל מוטי), והדוגמנות, ומכירת הספרים, ו ... אוף, מצטער, נגמר לי הדיו בעט.לסיכום, בכל זאת יש תקווה. בקרוב תהיה קואליציה חדשה, ואולי נזכה סוף-סוף להסדרת ענף ההיי-טק, וסוף סוף יהיה גם סוף לענף זה. הא ?!
0
חשבון פשוט 16/12/14
המדינה היא פרזיט
.
0
אשר 16/12/14
מרוץ היצרנים מול הפוליטיקאים
ניתוח יפה ומענין. ראו מה קרה ביוון וקפריסין, היכן שאין יצרנות מפותחת, המדינה פשוט קרסה . בארה"ב יש לפוליטיקאים גאונים שממציאים בכל פעם "גלגל חדש" וגורמים לצמיחה כלכלית. אנשים כמו הנרי פורד, אדיסון, ביל גייטס, סטיב ג'ובס, צוקרברג, גוגל...ביום שיפסיקו אמריקאים להמציא "גלגלים" חדשים, או שממציאי הגלגלים יצאו ממדינות אחרות, אמריקה והפוליטיקאים שלה ידונו לאבדון. האבסורד הוא שכבר לא מספיק יצרנות ושיפורים טכנולוגיים כדי להשביע את מנגנון המיסוי הפרזיטי, צריך המצאות חדשות כמו אייפון מדי זמן קצר של שנים, פחות מזה עלול לא להספיק.
0
בתיה אבן 17/12/14
גזל היה תמיד, עתה גם הציבור רוצה חל
התמונה האידאלית שמצייר מוטי אינה נכונה. גם בתקופות הקשות ההן, השליט גזל חלק גדול ממה שייצר הצמית. בתקופה הפיאודלית כשליש מהיבול היה נמסר לפיאודל, וכן למלכות ולכהונהכל ההבדל הוא שכיום הציבור דורש שחלק מפירות היבול הנגזל ממנו יחזור אליו באמצעות סיוע לחלש ולנזקק ולא כל כולו יעלם בארמונות השליטים והכנסייה.
0
יופיטר 18/12/14
1913 הוא התאריך החשוב ביותר בתולדות
המאבק על חירות האדם. "כאשר חוקק לראשונה בארצות הברית מס ההכנסה, קבע בית המשפט העליון ב-1894 שמס ההכנסה אינו חוקי מפני שהוא נוגד את החוקה האמריקאית. כדי לעקוף פסיקה זאת, שונתה החוקה ב-1913 (התיקון ה-16 לחוקה) כדי לאפשר גבייה של מס הכנסה." ב1913 עשתה האנושות צעד גדול אחורה. היום קשה לסובב את הגלגל אחורנית לעבר ימי החירות האמיתית של האדם. לעיתים רחוקות קורה נס בו שלטון מוותר על מס הכנסה, בצ'ילי בהשפעת מילטון פרידמן, ובנס הכלכלי של גרמניה
0
לוין 23/12/14
הזכרת נפט ולא ציינת את גבעות עולם כ
היתפרסם דו"ח חשוב שהוחבא, ס"ה העתודות כשלושה מיליאד חביות נפט ברנד זהוב. בטכנולוגיה הקיימת ניתנים לקליטה - הנפט פורץ לבדו בלחץ כיפת גז , 400 חביות ליום מחצי תת שיכבה מיתוך 8.25% מתצרוכת המדינה וללא טכנולוגיות אמריקאריות חדשניות. ניתנים לקליטה ....ביבשה...!!!ואתה לא כותב על כך דבר!!!!!!!?????
0

3000 תוים נשארו