שבת, 23 פברואר 2013 15:56

הבזבוז הסולארי, פרק נוסף

מיליארד שקל מיותרים לשנה. זה החשבון שיוגש לאזרחי ישראל מידי שנה לסבסוד חשמל סולארי. וזו התחייבות ממשלתית ל-20 שנה. להפסיק את הטרוף.

הנה כמה נתונים מתוך כתבה של דה-מרקר על חיבור (כלומר אי-חיבור) תחנת הכוח הפרטית OPC שבמישור רותם לרשת החשמל.
 
מסתבר שעלות הקמת תחנות הכוח הפרטיות היא כ- 900- 860 דולר למגה-ואט כושר ייצור, בעוד חברת החשמל מחייבת אותנו (דרך רשות החשמל) ב- 1,270 דולר למגוואט עבור הקמת תחנות הכוח שהיא מקימה. המחירים של חברת החשמל הם מנופחים בכ- 50%, זה לא חידוש. כלומר – מחיר העלות הממוצע של כ- 40 אג' לקוט"ש – שהוא מחיר עלות הפקת החשמל בחברת החשמל (לפי הדוחות הכספיים שלה) איננו מחיר אמיתי – זהו מחיר מנופח.
 
חברת OPC חתמה חוזים לאספקת חשמל עם כמה מפעלים בארץ במחיר 18-20 אג' לקוט"ש. המספר הזה מתקבל אם מחלקים את המספרים בטבלה בכתבה של דה-מרקר (מחיר שנתי בכמות החשמל השנתית). כלומר: מחיר החשמל המופק בגז הוא – מקסימום 20 אג' לקוט"ש. מלבד הכסף שהצרכנים ישלנו ל- OPC עבור החשמל הם יצטרכו לשלם כ- 12 אג' לקוט"ש לחברת החשמל עבור ההולכה, כלומר העלות לצרכן תהיה כ- 32 אג' לקוט"ש – וזה נמוך ב- 40% מהמחיר הממוצע של 53 אג' לקוט"ש אותו גובה חברת החשמל מכל הצרכנים.
 
לאור זה – המחיר שאושר למתקנים סולאריים, שנע בין 140 אג' לבין 66 אג', הוא ממש מחיר שערורייתי. במקרה הראשון הוא פי 7, ובמקרה השני יותר מאשר פי שלוש מהמחיר החילופי של חשמל מופק מגז. המדינה הולכת להוציא יותר ממיליארד שקל מיותרים לשנה על חשמל סולארי, זאת בהתחייבות ל- 20 שנה, צמוד למדד. (המספר של מיליארד מתקבל אם מכפילים את כמות החשמל הסולארי שאושר בהפרש המחיר בין התעריף הסולארי המובטח למחיר החלופי של חשמל מתחנות כוח פרטיות על גז).
 
יש להפסיק מיד את המשך ההתקשרויות לאספקת חשמל סולארי (או מאנרגיית רוח) בתעריף הזנה גבוה, מובטח מראש ל- 20 שנה. יש לרדת מה"יעדים" המגוחכים שנקבעו בשליפה מהבטן ללא בדיקה כלשהי של המשמעויות הטכניות והכספיות. יש להפסיק את הבזבוז הנוראי והמיותר הזה.
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב חמישי, 21 יולי 2016 03:41

3000 תוים נשארו