שישי, 16 מרס 2012 03:55

חשמל סולארי מיותר בנגב

עיתון "דה-מרקר" יצא עם כותרת גדולה "החשמל הסולארי בנגב הדביק את מחיר החשמל של חברת החשמל". כרגיל, הכותרת סנסציונית, המציאות קצת אחרת.

 

עיתונאי ב"דה-מרקר" יצא עם כותרת גדולה "החשמל הסולארי בנגב הדביק את מחיר החשמל של חברת החשמל". כרגיל, הכותרת סנסציונית, המציאות קצת אחרת.1254

היה מכרז בינלאומי להקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית בהספק 30 MW באתר אשלים שבנגב. החברה שזכתה הציעה מחיר של כ- 54 אג' לקוט"ש, אותו תתחייב המדינה לשלם עבור כל החשמל שהתחנה תצליח לייצר במשך 25 שנה. היום  המדינה מבטיחה תשלום של 98 אג' לכל מי שמתקין פאנלים בחצר או על הגג. המחיר של 54 אג' הוא הרבה יותר נמוך, אבל עדיין גבוה יותר מהמחיר של פחות מ- 50 אג' שחברת החשמל גובה מלקוחותיה.

יש לשים לב למספר נקודות:

1. המחיר של 49 אג' של חברת החשמל כולל בתוכו גם את מחיר רשת החשמל ותחזוקתה, התקנת מונים וגבית התשלום ממיליוני לקוחות. המחיר של 54 אג' אינו כולל את כל אלה – הוא מחיר החשמל נטו. מחיר היצור של החשמל הרגיל נמוך במידה ניכרת מאותן 49 אג' שהוא המחיר לצרכן.

2. המחיר של 49 אג' נקבע עקב ניתוק הגז המצרי והשימוש המאולץ בסולר – הדלק היקר ביותר – להפקת חלק גדול מהחשמל. כאשר יתחיל להגיע הגז שלנו, ב- 2013, תרד מאד עלות הייצור של החשמל הרגיל, והפער במחיר מול חשמל סולארי יגדל. זה יקרה בעוד שנה, ואילו המחיר הסולארי נקבע וננעל ל- 25 שנה.

3. המחיר הנמוך של הפאנלים הסולאריים היום אינו מחיר נורמאלי ובר קיימא. בתחילת שנות ה- 2000, בעת שיא התפרצות ההיסטריה על ההתחממות הגלובאלית, הציעו הרבה מדינות באירופה מחירים אסטרונומיים עבור חשמל סולארי (גם אנחנו בארץ העתקנו את השטויות שלהם). כך נוצר פתאום ביקוש אדיר ולפאנלים, הייצור לא הדביק את הביקוש, ומחיר הפאנלים עלה לשמיים. ממשלת סין קפצה על העגלה, ועודדה הקמה מאסיבית של בתי חרושת לייצור פאנלים. אחרי כמה שנים קמו בתי החרושת וייצור הפאנלים גדל מאד, אבל באותו זמן אזל הכסף של ממשלות אירופה, והעידוד של חשמל סולארי הצטמצם. כך נוצר בשוק עודף גדול של פאנלים שהחברות נאלצות למכור במחיר הפסד. זה מסביר את המחיר הנמוך היום. הדבר לא יימשך, הגל יחזור ויעלה, בתי חרושת רבים ייסגרו (בגרמניה ובארה"ב כבר פשטו את הרגל מפעלי פאנלים אחדים), ואלה שיישארו יעלו את המחירים לרמה שמכסה את ההוצאות.

הזוכים במכרז אשלים עוד צריכים להשיג מימון – לסגור את הצד הכספי, ובשנה או שנתיים עד שזה יקרה, ייתכן ומחיר הפאנלים יעלה והם לא יוכלו לעמוד במחיר שהציעו. אני לא בטוח שהמחיר הסנסציוני שפורסם הוא המחיר הסופי. יש גם שיקולים של הצמדות ל- 25 שנים, איני בקיא בכל פרטי החישוב שלהם.

בכל מקרה – התחנה באשלים היא זעירה, וזניחה מבחינה כמותית. ההספק הנומינלי של 30 מגווט אינו ההספק המעשי, כי התחנה מספקת 30 מגווט רק בשעות שיא השמש, בצהריים, כלומר במשך פחות מרבע משעות היממה והשנה. תחנה רגילה, גדולה (אשקלון, חדרה) מספקת 1000 מגווט, בכל שעות היממה. תחנה קטנה – מספקת 200 מגווט, כל השנה, הצריכה הכוללת שלנו היא קרוב ל- 12 אלף מגווט. לתחנה הסולארית אין שום חשיבות משום בחינה, והיא סתם צעד סמלי ברוח האופנה.

חשמל סולארי, בכמויות משמעותיות, דורש שטחים נרחבים, שאינם בנמצא, גם לא בנגב, והמחיר עדיין גבוה בהרבה ממחיר חשמל רגיל. המחיר של הפאנלים לא ירד בעתיד הקרוב אלא דווקא יעלה. כדי שהמחיר ירד דרושה פריצת דרך טכנולוגית – המצאה של פאנלים אחרים, יותר יעילים בהרבה מאלה שקיימים היום. האם יפתחו בעתיד פאנלים יעילים וזולים? ייתכן, ייתכן מאד, אבל איננו יודעים אם, ומתי זה יקרה, ובודאי שזו אינה סיבה להתקין כיום פאנלים יקרים ובלתי יעילים, בכמויות גדולות. בכול מקרה – החשמל הסולארי לוקה במגבלה שהוא זמין רק שעות ספורות ביממה, כך שהחשמל הסולארי תמיד יהיה מוגבל להספקה של חלקים זעירים בלבד מצריכת החשמל שלנו. הוא יכול לעזור, קצת בעמידה בעומס בשעות הצהריים החמות בקיץ, אך לא מעבר לזה, הוא אינו מסוגל לשאת בנטל של הספקה של חלק חשוב של הצריכה והוא תמיד זקוק לגיבוי של תחנות רגילות.

נהגו בעבר לומר שהחשמל הסולארי יקטין את תלותנו בנפט ופחם מיובאים. גם טענה זו התיישנה. עכשיו יש לנו גז משלנו במחירים נמוכים ובכמויות יותר גדולות מאשר אנו מסוגלים לצרוך. הוא זמין ל- 50 – 70 השנים הבאות. נוכח מצב זה ממש אין שום הגיון לרדוף אחרי הפנטזיה של חשמל סולארי, ובטח לא כעת. הממשלה צריכה לחדול מהיוזמות של סבסוד חשמל סולארי. אם תתרחש בעתיד פריצת דרך טכנולוגית והחשמל הסולארי יהי כדאי, ניתן יהיה לדון בנושא מחדש. כיום אין שום הגיון כלכלי, הנדסי או אחר בתחנות סולאריות, זהו בזבוז נטו, נהירה חסרת הגיון אחרי היסטריה העולמית.

אני קורא לממשלה לבטל את המכרז, ואת שני מכרזים נוספים שהוציאה, להקמת שתי תחנות כוח טרמו-סולאריות באתר אשלים, בהספק 100 מגווט כל אחת. אנו בהחלט יכולים וצריכים להמתין עוד 10 או 20 שנה וללמוד לקחים מתחנות סולאריות דומות שמקימים בספרד ובקליפורניה. אין שום דחיפות והגיון לקפוץ בראש ולבזבז כסף על טכנולוגיות יקרות ובלתי מוכחות, שכרגע לא נראה שיש בהן הגיון או תועלת.

יעקב

עודכן לאחרונה ב ראשון, 21 אוגוסט 2016 04:29

3000 תוים נשארו