חמישי, 22 נובמבר 2012 08:49

הפיתרון למשבר בארה"ב: לנהוג כמו טקסס ופחות כמו קליפורניה

מדוע טקסס פורחת וקליפורניה "על הקרשים"? הסבר ציורי של ריצ'ארד פישר, נשיא הסניף של הפדרל רזרב בדאלאס, טקסס. תיאור יוצא דופן שאינו מתאים לנגידי בנקים מרכזיים מאופקים וזהירים...

ריצ'ארד פישר הוא נשיא הסניף של הבנק המרכזי האמריקאי בדאלאס, טקסס (ה"פד" מורכב מ-12 סניפים אזוריים). ריצ'ארד פישר ידוע כמבקר של מדיניות ההתערבות האגרסיבית בשווקים של הנגיד ברננקי באמצעות הדפסת דולרים. פישר אופטימי ומאמין ביכולתה של כלכלת ארצות הברית להתאושש מהמשבר אם הפוליטיקאים יובילו רפורמה במיסוי ובעומס הרגולציה – עול מכביד שמקשה על הסקטור הפרטי ליצור מקומות עבודה. 

פישר רואה את מדינת טקסס כדוגמה חיובית. הגידול במספר מקומות העבודה בטקסס מאז 1990 עומד על 50 אחוז לעומת ניו יורק – 6 אחוז, וקליפורניה בה צמח מספר מקומות העבודה ב-22 השנים האחרונות רק 14 אחוז.

בראיון לעיתון פורבס, מסביר פישר בדוגמה ציורית, את ההבדל בין טקסס לקליפורניה (בתרגום חופשי): 

1324

   
"מושל קליפורניה יצא לריצת ג'וגינג בחיק הטבע יחד עם כלבו. בעיקול הדרך קפץ זאב ערבות (coyote), תקף את הכלב ונשך את המושל. המושל ניסה להיאבק בזאב, אך בהיזכרו בסרט "במבי" החליט שלא לעמוד בדרכו של הטבע כי הזאב בסך הכול נוהג כדרך הטבע. המושל התקשר למפקח המחוזי על החי. המפקח שלח מיד פקחים מטעם הרשות (קבלן עצמאי) ואלה תפסו את הזאב. הפקחים שלחו חשבון למדינת קליפורניה: 200 דולר עבור בדיקות בריאות לזאב ועוד 500 דולר על העברתו לאזור בלתי מיושב (Relocation). המושל נסע לבית החולים הקרוב, שילם 3,500 דולר עבור בדיקות וחבישת הפצעים (החשבון הועבר לחברת הביטוח).

הפארק בו רץ המושל נסגר לשישה חודשים כדי שהמחלקה לדיג ולמשחקים של מדינת קליפורניה תוכל לבצע סקר חיות בר בעלות של 100 אלף דולר כדי לוודא שהפארק בטוח מבעלי חיים מסוכנים.

המושל הקציב 50 אלף דולר, מתוך קרן חינוך מיוחדת של מדינת קליפורניה, לתוכנית הסברה לתושבי האזור "דע את זאב הערבות" (coyote awareness program). בעקבות האירוע, אישר בית הנבחרים של מדינת קליפורניה תקציב של 2 מיליון דולר למחקר על טיפול בכלבת ודרכים למיגור המחלה בעולם.

האחראי על אבטחת המושל פוטר והמדינה הוציאה 150 אלף דולר על גיוס מנהל אבטחה חדש והכשרתו, כולל אימון ולימודים מיוחדים על טבע זאב הערבות. ארגון האזרחים למען יחס אתי לחיות (יש ארגון כזה – PETA) הפגינו נגד האכזריות שבהגליית הזאב אל מחוץ לבית הגידול הטבעי שלו והגישו תביעה בסך 5 מיליון דולר נגד מדינת קליפורניה.

מושל טקסס יצא לריצת ג'וגינג בחיק הטבע יחד עם כלבו. בעיקול הדרך קפץ זאב ערבות (coyote), ותקף את הכלב. המושל שלף את אקדחו האישי, ירה בזאב והמשיך בריצת הג'וגינג. העלות למושל הסתכמה ב-50 סנט, מחירו של קליע 0.38 (קליע הולופוינט מיוחד...). עופות דורסים אכלו את פגר הזאב."

"וזו הסיבה, ידידי, מדוע טקסס פורחת וקליפורניה על הקרשים".       

ריצ'ארד פישר הוא אכן "עוף מוזר" בסגנונו הישיר, שאינו מקובל בקרב נגידי בנקים מרכזיים. הוא מבקר בחריפות את הקונגרס שעושה הכול "כדי לבלום צמיחת מקומות עבודה" (it is doing everything to discourage job creation) באמצעות תוכניות בזבוזים, ללא מושג מהיכן יגיע המימון. בנאום במועדון הרווארד בניו יורק לפני כחודש, הוא אמר שמי שטוען שהקונגרס מנווט את הכלכלה כמו חבורת מלחים שיכורים מעליב את המלחים השיכורים...

הנה קטע מדבריו באותו נאום:

"...חזרתי והבהרתי בפגישות ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי [שם מתקבלות ההחלטות על הזרמת דולרים לכלכלה QE] וגם בנאומים פומביים, כי בכל תוכנית שאנחנו מכריזים עליה בכיוון זה, אנחנו משייטים עמוק אל תוך מים בלתי נודעים. הפדרל רזרב מבורך במודלים כלכליים מתוחכמים ואנליסטים יוצאים מהכלל. אנחנו מציגים תיאוריות סבירות כיצד ננהג בצעד הבא ואיך מתוכננת הדרך חזרה, אבל האמת היא שלאף אחד בוועדה, או בדירקטוריון של 12 הנגידים, אין מושג מה בולם את הכלכלה. אף אחד אינו באמת יודע מה צריך לעשות כדי להחזיר את הכלכלה לנתיב הנכון. ולמעשה, לאף אחד באף בנק מרכזי בעולם, אין ניסיון בניווט מוצלח של הספינה אל נמל מבטחים – מהמקום בו אנו נמצאים כעת. שום בנק מרכזי בעולם, לפחות לא הפדרל רזרב, מעולם לא היה בשייט כזה The Federal Reserve – has never been on this cruise before .”

מצב הכלכלה העולמית כיום הוא אכן חסר תקדים. קרה בעבר שמדינה או שתיים הגיעו לחדלות פירעון עקב חובות יתר, אבל טרם קרה שכמעט כל מדינות המערב נמצאות באותה ספינה שוקעת.

מוטי היינריך 

עודכן לאחרונה ב שבת, 13 אוגוסט 2016 09:34

3000 תוים נשארו