ראשון, 07 מאי 2017 04:16

מכונית תקינה פוליטית

האם המכונית החשמלית היוקרתית "טסלה" היא הונאת פונזי בסבסוד ממשלתי? 

על הפסדיה הענקיים של יצרנית המכוניות החשמליות טסלה כתבנו בעבר. ניתוח של חברה למחקר כלכלי, דבונשייר גרופ, השווה את המודל העסקי של טסלה לזה של חברת אנרון.

תזכורת: חברת אנרון Enron –  הייתה חברה אמריקאית ענקית שעסקה באנרגיה, חשמל , נייר וסחורות אחרות. היא דיווחה על הכנסות ענקיות של 111 מיליארד דולר בשנת 2000, והעיתון "פורצ'ן" הכתיר אותה "החברה הכי חדשנית באמריקה" במשך 6 שנים רצופות. ואז, בסוף 2001, התברר שכולה הייתה הונאה, הדוחות הכספיים היו מזויפים, וכל העסק התפרק בשערורייה ענקית

מאמר בוול סטריט ג'ורנל פתח בכותרת: "טסלה מדברת בגדול, לא מקיימת" ומנה 20 הבטחות של אלון מאסק שלא קוימו ב- 5 השנים האחרונות. הפסדיה התפעוליים של טסלה, יחד עם נהלים מוזרים ובלתי תקינים של דיווח כספי – מזכירים את אנרון. זו האשמה מאד כבדה. ויש פרשנים שהסירו את הכפפות וקוראים לטסלה ""הונאת פונזי" או (בעברית) משחק פירמידה (בדומה לאנרון).

 

2375

בגרף למעלה רואים את תיאור הרווח למניה של טסלה לפי סטנדרד דיווח חשבונאי מקובל – GAAP (בקו ירוק), לעומת הדוחות הכספיים בגרסה שטסלה מפרסמת (קו אדום). כלומר: המצב הכספי וקצב "שריפת המזומנים" גרוע מאשר מדווחים.

מאסק (וטסלה) הם גם נתמכי סעד (באמריקאית: Welfare King) – עסקי מאסק קיבלו כמעט 5 מיליארד דולר סיוע ממשלתי. העסק בנוי במידה רבה על סובסידיות ממשלתיות. כך למשל, שילמה מדינת נבדה 1.3 מיליארד דולר עבור המפעל הבטריות החדש שטסלה הקימה שם. כל מכונית חשמלית שטסלה מוכרת מקבלת מענק של 7,500 דולר מהממשל הפדראלי, ועוד 2,500 דולר ממשלת קליפורניה (אם היא נמכרת במדינה זו). סובסידיות דומות מעניקות ממשלות אירופה למכוניות טסלה הנמכרות באירופה.

הפרשן של פורבס אומר שטסלה היא עסק אופנתי, תקין פוליטית, אבל לא תקין כלכלית. המכונית החשמלית היא מוצר נחות שפשוט אינו נחוץ. היא נולדה בעת שפחדו שהנפט אוזל, עת מחיר הנפט עלה שמימה. הפחד היה מוגזם, מחירי הנפט ירדו מאז, אין מחסור בנפט. הטכנולוגיה של מכוניות בנזין ודיזל התקדמה בינתיים ומכוניות אלה יעילות יותר (צורכות פחות דלק לק"מ) וגם נקיות הרבה יותר. מבחינת פליטת מזהמים, המכוניות החדשות נקיות ב- 99% יותר מדגמי 1970. לעומתן – המכונית החשמלית היא מכונית ה"פולטת במקום אחר" – כלומר פליטות הזיהום של המכונית החשמלית מתרחשות בתחנות הכוח שמספקות את החשמל. כלומר: הטענה שהמכונית החשמלית נקייה לחלוטין אינה נכונה. בכל מקרה, כמויות המכוניות החשמליות לסוגיהן שנמכרות הן זעירות עד זניחות, למרות הסובסידיות. תכנית הסובסידיות עומדת להסתיים בקרוב (אם לא תחודש).

מזכיר לכם משהו? בטר-פלייס ז"ל? עסק שבנוי על רגש, אופנה, התלהבות, יחסי ציבור של מנהיג כריזמטי (שי אגסי), תקינות פוליטית, סובסידיות... כל הסממנים מתאימים. נחיה ונראה.

יעקב

עודכן לאחרונה ב ראשון, 07 מאי 2017 05:10
שחרורון
חוזר: מכונית תקינה פוליטית
ישנן כמה אי-דיוקים בפוסט וכמה הערות ששווה להתייחס אליהם* חשוב לזכור שטסלה מהווה איום על ההגמוניה של תעשיית הרכב המסורתית (לפחות במדינה עם הכלכלה החמישית בגודלה בעולם - קליפורניה). עובדה זו בצרוף העובדה שמדובר בWSJ (שיש הגידו חבר זוטר במעגל ה FAKE NEWS), מכתיבת לקיחת הדברים עם קורטוב של מלח (או שק ענקי של מלח - כל אחד וטעמו). * נתמכי סעד - כל תעשיית הרכב (כולל מאסק) הם נתמכי סעד. כבישים הם תוכנית ממשלתית, והסיבה לקיום תעשיית הרכב בצורה שהיא כיום. בנוסף, תעשיית הרכב המסורתית ותעשיית הנפט האמריקאית ביחד הם דוגמא נהדרת לאיך עושים פאשיזם. כלומר, איך לובי בושינגטון חוסם מתחרים ומעביר כספי משלם המיסים לקבוצות פרטיות. מאסק לא טלית, אבל הוא לא היחיד שמשחק את המשחק הזה* הסבסוד הפדארלי ושל מדינת קליפורניה הוא בחלקו החזר מס (בחלקו האחר הוא אכן צ'ק שאתה מקבל בדואר). אגב, כבר כמה שנים מאיימים לבטל את הסבסוד - לא נראה לי שזה עומד לקרות* טסלה הוא אכן מוצר אופנתי. בלי הבנייה על "אנרגיה ירוקה", טסלה הייתה נמחצת תחת הלוביסטים של תעשיית הרכב והנפט. מאסק מצא פרצה ומשתמש בבולשיט הסביבתי נגד מי שיצר אותו.* טסלה מוצר נחות - WSJ הוא מוצר נחות והכתבה הזאת מראה שוב שהוא משרת קבוצות אינטרסים. טסלה הוא מוצר מצויין, אבל כנראה לא מציעים נסיעות מבחן בניו-יורק. עכשיו ברצינות, זה בסוף עניין של טעם. הסיבות העקריות לקנות סטלה:1. סמל סטטוס - כן זה סמל סטטוס - בדיוק כמו כל רכב אחר שהוא לא טיוטה, יונדאי או סוסיתא. זה צועק "אני חנון הייטק, בבי"ס קיבלתי מכות מאותם אנשים שהיום מנקים לי את הבית". בדיוק כמו שבנים של קבלנים בישראל נוסעים ב BMW, נשים עם בעלים עשירים נוסעות בגיפ של מרצדס ופמניסטיות במשקל לויתן נוסעות בפורד מוסטנג.2. אפשר לנסוע במסלול של CAR POOL ולחנות בחנייה של מכוניות חשמליות (כן, יש כזה דבר) - זר לא יבין זאת, אבל משום מה בקליפורניה יש מסלולים מיוחדים לרכבים עם2+ אנשים. אתה יכול לנסוע בהם עם אתה אדם בודד ברכב חשמלי. זה חוסך ערימות של זמן בפקקים. אז למה לא לקנות כל מכונית חשמלית אחרת? כי החוק בנוי ככה שהרשות הזאת ניתנת רק לX הרכבים הראשונים שנקנו. איך שהוא טסלה עדיין לא הגיעה לגבול (או שהם מתכמנים את המערכת איכשהו)3. דאגה מאיכות הסביבה - לא באמת. קשה לי להאמין שזאת הסיבה שמישהו משלם סכום עתק על פח עם 4 גלגלים* האם טסלה מבוסס בחלקו על רגש? בודאי. כמו כל רכב אחר או כמו הרבה מוצרי צריכה אחרים. אז מה?האמת, שאני לא יודע איך לאכול את אילון מאסק. יש ימים שאני חושב שהבנאדם אל והולך להציל את המין האנושי, יש ימים שאני מסתכל על דברים שהוא אומר (לישב את מאדים, אנחנו חיים במציאות מדומה) ואני נדהם איזה עסקים אפשר לבנות סביב אוננות מנטליתלא יודע. אני לא אוהב את זה שהוא מקבל סובסידיות. מצד שני, אם הייתי נותן למישהו סובסידיות זה לאדם שהוכיח יכולות מדהימות בהקמה וניהול עסק (מפייפאל ועד היום)
0
אבי נצר
חוזר: מכונית תקינה פוליטית
מאמר ותגובות מעניינות. מצד אחד "עובדות מעובדות " האם אפשר להגדיר ואתם כחדשות מזויפות או כהצגה של עובדות מזווית חד צדדית.כל אחד והגיון שלו.ומהצד השני - שיפוט ערכי - החדשנות מוגדרת כמוצר נחות.תערובת של הגיון ורגש.מדוע הוגדרה סטלה כמוצר נחות - כי נולדה בתקופה של מחירי נפט גבוהים. אז מה יקרה אם מחירי הנפט יאמירו - סטלה תהפוך למוצר לא נחות?
0
בוריס ר
אוי וועי יעקוב! איך אומרים hit piece בעברית?
סה"כ דעה תקיפה, החלטית ומלאה רגש צדקני (כי אצלך רגש, תכונה אנושית בסיסית, היא קללה יעקוב). אני שמעתי את מאסק לפני שנים אומר שרווחיות טסלה לא באמת מעניינת אותו. הוא אשקרה אמר את זה לא פעם אחת ב Q&A של האירועים של טסלה. זאת אומרת שרווחיות המניה מתנהגת כפי שמתוכנן?הפרשן של פורבס יכול ללכת לחפש את סבתא שלו. העסק של מאסק לא תקין פוליטית כי הוא מעסיק יותר גברים מנשים ומייצר כלי תחבורה שרק צועק "אינדיבידואליזם". אז לא מאמין לאף עיתון. כי לבעלים של העיתון יש חברים.טסלה הודיעו מזמן שהם החזירו את כל ההלוואות הממשלתיות שהם קיבלו. אני לא יודע על איזה כסף אתה מדבר. בקשר למדינת נבדה, אז הם עשו מכרז בין כמה מדינות לפתיחת המפעל החדשני לסוללות. ונבדה ניצחה. למה צריך מכרז בין מדינות לגבי מפעל של אלפי עובדים? כי יש חוקי תעסוקה ושכר ושעות ותקנות רגולציה לגבי מפעלים שאפשר לבטל/להקל/לעגל ולהטיב עם המפעל באופן כללי. כאשר קליפורניה דרשה להיכנס למכרז אלון מאסק צחק ואמר להם "נו טוב, אם אתם באמת רוצים". אז הוא קיבל הנחה במיסים עבור המפעל של טסלה והתחייב לבנות מרכז הכשרה לתעסוקה או משהו כזה. בכל מקרה סגר עיסקה טובה.אז ממתי עסקה טובה מול הרשויות זה רע יעקוב?בקטע הסביבתי, מאסק מזמן אמר שהרכב רק מעביר את הזיהום לתחנת הכח ולמפעל הסוללות. מה שהוא הוסיף שתחנת כח פחמית מודרנית יעילה בסדרי גודל ביחס לכל מנוע בעירה פנימי ומזהמת משמעותית פחות ליחידת אנרגיה. לפי דבריו הזיהום שמייצרת טסלה יורד פלאים עם האנרגיה היא בכלל גרעינית. לא ראיתי אצלך שום סתירה לדבריו. אלא סתם התפרצויות של עובדות שמאסק בעצמו כבר אמר.אז ההבדל העיקרי בין בטר-פלייס לטסלה הוא שטסלה מייצרת מכוניות שבאמת כיף לנהוג בהן, כאלה לא דורשות חיוב הלקוח בקניית החשמל אצל טסלה וכאלה שלא דורשות הנחות מיוחדות מהממשלה מעבר לדברים שכבר כתובים. אלון מאסק לא כריזמטי. הוא חנון מגמגם ומוזר. ויש לו חברת טילים שמנחיתה טילים מהחלל ומשגרת אותם שוב ומנחיתה שוב. אני טוען שהבחור בה לעשות אימפקט. אולי בצורה אגרסיבית ומסוכנת למשקיעים טסלה, אבל הסיכון מובן וידוע מראש.
0
שחרורון
חוזר: מכונית תקינה פוליטית
״יש לו חברת טילים״יש לו: * חברת מכוניות חשמליות , שמטרת לנתק את התלות בנפט* חברת פנאלים סולרים - solar city* חברת טילים שמטרתה המוצהרת היא לישב את מאדים* חברה שמפתחת ממשק מחשב מוח (NeuroLink), שמטרתה המוצהרת היא להציל את האנושות ואת היקום כולו מלהיות מושמד עי Super Artificial intelligence שום דבר ממה שנכתב למעלה הוא בדיחה. אף אחת מהמטרות של החברות הללו כולל ״עשיית כסף״
0
שלמה קליש
הגזמת
יש אי דיוקים בכתבה אם כי שכחת לציין מספר עובדות חשובות:1. מכוניות טסלה זכו בציון 100 (יחידים מכולם) בדו"ח של קונסיומר רפורטס.2. רמת שביעות הרצון של המשתמשים גם כן כמעט מושלם.3. שוק המניות - עם עשרות אלפי אנליסטים - מעריכים את החברה ב $40 בליון דולר. מה כולם טפשים?
0
fake news
יכול להיות ש"כולם טיפשים" ועדיין המאמר שגוי
3. שוק המניות - עם עשרות אלפי אנליסטים - מעריכים את החברה ב $40 בליון דולר. מה כולם טפשים?גם את אנרון העריכו בהרבה ביליוני דולרים , גם את לימן ערב הקריסה הגדולה .המאמר מגמתי כי הוא מתמקד בשני "תרמיות " עיקריות - אחת - דיווח שלא בהתאם לכללים ושתיים - הכנסות שמבוססות על סובסידיות . לעניין "כללי החשבונאות המקובלים " , כל עוד טסלה מיידעת את הציבור על הכללים עליהם מבוסס הדיווח - אין בעיה . מי שרוצה - שייקנה . אין תרמית .לגבי הסובסידיה "הענקית " - מדובר על כ 10% ממחיר הרכב . יש סובסידיות יותר נוראיות - והואיל ורוב הרוכשים של הטסלה נמנים על המאיון העליון - ביטול הסובסידיה לא ישנה משמעותית את היקף המכירות . בוא נחיל בביטול סובסידיות משמעותיות הרבה יותר .מעבר לכך , להזכיר את שי אגסי בהקשר של אילון מסק - זה כמו להשוות את נוחי דנקנר ובאפט .בקיצור - לכל " חסידי הדת האנטי ירוקה " , מומלץ להתמקד בויכוח העובדתי - מדעי לעניין תרומת האדם ומעשיו להתחממות כדור הארץ .
0

3000 תוים נשארו