שני, 21 אוגוסט 2017 04:50

ח"כ שלי יחימוביץ' נגד (או בעד) איין ראנד

שלי יחימוביץ' "מבקרת" את התרגום החדש לעברית של "קפיטליזם – האידיאל". לא ממש ביקורת, אלא הזדמנות להבעת דיעותיה המבולבלות של יחימוביץ'.

ח"כ שלי יחימוביץ סקרה ב"ידיעות אחרונות" את התרגום המעודכן של ספרה של איין ראנד "קפיטליזם – האידיאל" (הוצאת סלע מאיר). יחימוביץ' לא קטלה את הספר עצמו, אלא ניצלה הזדמנות להאשמת ה"קפיטליזם" ש"רתם לטובתו ממשלות, רגולציה והטבות". הכתבה אינה "ביקורת ספרות", אלא במה להבעת דעותיה האישיות המבולבלות למדי של יחימוביץ'. לרגע נדמה שיחימוביץ מבכה את השחתת הקפיטליזם על ידי בעלי ההון, אך מודה שהיא נגמלה מאיין ראנד בגיל צעיר ונשבעה אמונים ל"סוציאל דמוקרטיה" ש"משלבת כלכלת שוק עם אחריות חברתית". סוף הביקורת – המלצה מסויגת לקרוא את הספר.

2402

היא מאשימה את הקפיטליזם ב"יצירת אי שוויון", אבל כותבת שהקפיטליזם "ננטש". ולמה "ננטש" להשקפתה? "כי לא סיפק את תאוות הבצע של כוחות ההון". אבל אם הקפיטליזם "ננטש" כדברי יחימוביץ (כבר לפני למעלה משלושה דורות), אז איך אפשר להאשים אותו ב"אי השוויון הנורא" של היום? ואם "כוחות ההון" נטשו כבר מזמן את הקפיטליזם, כדבריה, אז במה הם נאחזו מאז "נטישתם"? במשטר הסוציאל-דמוקרטי של יחימוביץ – כי זה מה שנשאר בשטח לאחר שהקפיטליזם ננטש! מבולבלת כבר אמרנו?

נראה לעיתים שיחימוביץ דווקא מצטערת על ההתרחקות מהקפיטליזם האידיאלי של איין ראנד. יחימוביץ מאמינה ש"ראנד הייתה מפרסמת (היום) סדרת מאמרים מבריקה וזועמת נגד מי שהשחיתו את הקפיטליזם עצמו, ויצרו במקומו אוליגרכיה השולטת בממשלות ומחוברת אליהן... סתם חזירות חסרת אבחנה". לראשונה שאנחנו כמעט מזדהים עם יחימוביץ'... שוב היא טוענת בצדק שאין קפיטליזם, אבל למרות שהוא איננו מזמן... היא יכולה להמשיך ולנפנף במניפסט הקומוניסטי... ולהאשים את הקפיטליזם...

שמו המלא של הספר הוא "קפיטליזם – האידיאל הבלתי ידוע". איין ראנד יכלה אולי לקרוא לספרה: "הבגידה בקפיטליזם" או "קפיטליזם שהשתבש", אבל כבר בבחירת שם הספר מוטמע הרעיון: "חברים, אין לכם מושג מהו קפיטליזם, אז נא להקשיב". שלי יחימוביץ' לא מקשיבה, אלא מדקלמת אמירות נפוצות.

ח"כ יחימוביץ, כמו מרבית הציבור, מזהים קפיטליזם עם בנקאים שזוכים ל"חילוץ" ממשלתי כאשר הם בצרות, עם מקורבים שמתעשרים בתמיכת ובהגנת השלטון, עם עשירים בכלל. מין סוג של משטר פיאודלי מודרני – מעמד שנבנה על ניצול חזירי של העובד.

צריך להודות, והמציאות מוכיחה זאת: כנראה שבחירת השם למשטר מדינת החופש בו אנו דוגלים היה שגוי שיווקית. איין ראנד ואחרים לפניה ואחריה בחרו בכינוי "קפיטליזם". שם גרוע למכירת הרעיון.

מה לא ברור? "קפיטל" זה הון. אז "קפיטליזם" הוא שלטון בעלי ההון. הקפיטליסטים מממנים את השלטון שפועל לטובתם. עכשיו נאלץ לפתוח כל שיח אידיאולוגי בהתנצלות שלא לכך הכוונה. גם המונח "אינדיבידואליזם" רע שיווקית. כמעט כל "איזם" לא מזמין להמשיך בקריאה. אפילו "סוציאליזם" הוחלף בהצלחה שיווקית רבה בישראל במונח העברי "חברתי". אין בישראל אפילו פוליטיקאי אחד שיעז להצהיר שאינו "חברתי"; חלקם מתנגדים מוצהרים ל"סוציאליזם", אבל הם כמובן בעד "חקיקה חברתית"... הכול מיתוג ושיווק.

ח"כ יחימוביץ' מפספסת... כל כתביה של איין ראנד הם "סדרת מאמרים מבריקה וזועמת" נגד "השחתת הקפיטליזם". לא היום, אלא על רקע מציאות של תחילת המאה העשרים, לפני כמאה שנים!

כבר מאז אין "קפיטליזם". כל הרעות החולות שיחימוביץ מבקרת, צמחו על רקע "מדינת הרווחה המודרנית", או כדבריה: "הסוציאל דמוקרטיה האנושית והפרגמטית... תמהיל בין שוק חופשי ובין אחריות... של המדינה לאזרחיה". זו המציאות החברתית ברובה הגדול של התקופה שחלפה מאז תחילת המאה העשרים – לא "קפיטליזם".

70 שנים של קומוניזם כמעט במחצית העולם, 90 שנים של "סוציאל דמוקרטיה אנושית" בחלקו האחר של העולם הנאור – אבל יחימוביץ מכנה זאת "קפיטליזם שנכשל".

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שני, 21 אוגוסט 2017 05:04
שחרורון
חוזר: ח"כ שלי יחימוביץ' נגד (או בעד) איין ראנד
איין ראנד כבר ענתה לחדלי אישים כמו גב. יחימוביץThe rotter who simpers that he sees no difference between the power of the dollar and the power of the whip, ought to learn the difference on his own hide
0
יעקב
קפיטליזם וקרל מארקס
קרל מרקס קרא לספרו המפורסם והידוע משנת 1867 "הקפיטל".https://en.wikipedia.org/wiki/Capital:_Critiq ue_of_Political _Economyמכאן המונח "קפיטליזם".כמו הרבה מושגים אחרים ("ניצול עובדים", "פרולטריון", "מטריאליזם"), גם מושג זה לקוח מקרל מרקס. קרל מרקס השפעתו על החשיבה המודרנית גדולה לאין שיעור מאיין ראנד.אינני יודע על שלי יחימוביץ', אבל מרבית האנשים בדורנו לא קראו מילה אחת של קרל מרקס, ולא מודעים למקור רעיונותיהם, בכול זאת רעיונותיו של מרקס שולטים בכיפה, הם הפכו לנחלת הכלל, חוכמה מקובלת שמקורותיה נעלמו (כביכול).הם כול כך חזקים שהם שולטים בתודעה של רבים אשר אינם טורחים או אינם מסוגלים להביט סביבם ולהבחין במציאות שלא דרך מקפי קרל מרקס.לדוגמה: המונח "קפיטליזם חזירי" (שאולי חודש בארצנו על ידי שמעון פקס) - לקוח מקרל מרקס. בהחלט ייתכן שלא במקרה, כלומר ששמעון פרס כן קרא את קרל מרקס.
0
יעקב
איין ראנד וקרל מרקס
איין ראנד, שהתחנכה בברה"מ, כנראה שאלה או אימצה את השם "קפיטליזם" גם כן מקרל מרקס. בבחינת עשיית דווקא.
0
יעקב
שיוויון - מה זה?
"היא מאשימה את הקפיטליזם ב"יצירת אי שוויון""זו הנחה א-פריורית ששיוויון הוא מצב אידאלי, רצוי, ויסודי שרק ה"קאפיטליזם" הרע מקלקל ו"איזם" אחר יכול לתקן.אבל, שיוויון לא קיים במציאות מפני שבני אדם אינם שווים - זו עובדה לא פילוסופיה. יש בני אדם יותר גבוהים ויותר נמוכים, יותר יפים ויותר מכוערים, יותר חכמים ויותר טיפשים, יותר מוכשרים ופחות מוכשרים, יותר בני מזל ויותר חסרי מזל. מדוע צריכים כולם להיות שווים? זה נוגד את המציאות, בלי קשר לקפיטליזם. שיוויון היא אוטופיה.
0
שחרורון
pareto principle
pareto principle מספק הסבר לאי השויוןבגדול, חלק קטן מהאוכלוסיה נושא ברוב הנטל. זה כאמור, משהו ניתן לצפייה בכל תחום בחיים. הפילוסופיה הקפיטלסטית (החזירית כמובן), גורסת שיש להניח לאותם אנשים לגרוף רווחים. או במילים אחרות קפיטליזם שואף ל Pareto efficiency: מצב בו אומנם אין שווין, אבל לכולם יותר טוב בהשוואה למצב שיויוני.כמו שנוסה אינסוף פעמים בהיסטוריה, הדרך היחידה להשיג שויון היא להוריד את החזקים למטה (ולגלות שאותם חזקים האכילו את כל השאר)כמו שהרבה חברות חורטות על דגלם diversity is our strength רק כדי לגלות שהם אוכלות אבק מאלו שדבקים ב meritocracy is our strength
0
אמיר
"למרות שהוא איננו מזמן" - לא מדוייק
לא היה בארץ קפיטליזם אמיתי מעולם.ולתגובה של יעקב ששוויון הוא אוטופיה, הייתי מגדיר את זה דווקא דיסטופיה. קורט וונגוט כתב על זה סיפור קצר עליו התבסס הסרט הריסון ברג'רון.
0

3000 תוים נשארו