רביעי, 26 פברואר 2020 05:54

כלכלה וחברה: הליכוד והעבודה (כחול לבן) הם היינו הך

שתי המפלגות הגדולות, מפלגת "רק ביבי" ומפלגת "רק לא ביבי" לא מציגות חזון כלכלי או חברתי שונה, אלא המשך ההתנהלות הקיימת.

אימי ז"ל... לא התעניינה במיוחד בפוליטיקה, אבל כאשר קמה מפלגה חדשה (לדוגמה: מפלגת "שינוי" בראשות טומי לפיד), היא מיהרה לשאול: "תגיד לי, הם חירות או מפא"י"?

בסבבי הבחירות הנוכחיים קשה להבדיל בין "חירות" לבין מפא"י, שתי המפלגות הגדולות, מפלגת "רק ביבי" ומפלגת "רק לא ביבי" לא מציגות חזון כלכלי או חברתי שונה, אלא המשך ההתנהלות הקיימת. אין מניעה מבחינת "השקפת העולם" הכלכלית שחבר כלשהו ממפלגת "רק" ישתלב וייטמע בין חברי מפלגת "רק לא" – וגם להיפך.

בשתי המפלגות קשה למצוא מישהו שאפילו מבין מה נדרש לעשות כדי שמדינת ישראל תהיה לאחת מהמדינות העשירות בעולם (איכות חיים היא חלק מ"העושר"), כך לפי המידע הגלוי. מבין הבודדים שאולי מבינים אילו רפורמות נדרשות, קשה לחלץ קצהו של מתווה – אפילו ברמה ההצהרתית.

ניצוץ חיובי ניתן להבחין באימוץ של נתניהו-ברקת את מקצת מהמלצות "פורום קוהלת" בתכנית הכלכלית שפורסמה על ידי הליכוד. זה אמנם רחוק ממהפך אידיאולוגי נוסח "קו ישר", אבל בכל זאת "משהו".

אז מה נותר? שתי המפלגות מפרסמות "תכניות" סוציאל-דמוקרטיות שגרתיות ללא הצגת רפורמה כלשהי בשום תחום. הנה תקציר שמבוסס על השוואה שנערכה ב"גלובס":

דיור: ("שחרור נרחב" לעומת "יעד מינימום") של אדמות מדינה.("קיצוץ" לעומת "שחרור") של חסמים וביורוקרטיה. ("סבסוד" לעומת "המשך מחיר למשתכן") לזוגות צעירים.

בריאות: בניית "4 בתי חולים" לעומת "2 בתי חולים" חדשים. "קיצור" תורים לעומת "הוספת תקנים" לקיצור תורים. "מהפכה לעומת "השקעה" במו"פ רפואי.

פריפריה: אוניברסיטה "בגליל" לעומת אוניברסיטה "בגליל המזרחי". קריה "מדעית בנגב" לעומת "רובוטיקה בגליל". השוואת רמת שירותים לעומת צעדים קונקרטיים.

יוקר מחיה: "צמצום הריכוזיות". לעומת "השלמת חוק הריכוזיות". "תמיכה" מסיבית בחקלאים לעומת "הקלות במס" לחקלאים.

עסקים קטנים: "הקפאת" ארנונה לעומת מיסים "מופחתים". "השוואת תנאים" סוציאליים לעומת "השוואת זכויות" העצמאים.

הרעיון ברור... קשקוש מקושקש, אין הבדל בין שתי המפלגות המובילות בהתייחסותן לחופש הפרט ולחופש הכלכלי מעול השלטון. בסיבוב בחירות זה לא מתמודדת מפלגת חופש שזוכה להד בסקרים. בסיבוב הראשון היה לנו את "זהות", אבל הפרה בעטה בדלי והחלב נשפך.

אף אחד לא שואל למה המדינה צריכה להיות הבעלים של בתי חולים, או מדוע המדינה צריכה לתמוך באנשי העסקים המכונים "חקלאים" וכך לייקר לנו את עלויות המחיה. או מדוע בכלל הממשלה צריכה להתערב בכל חמשת התחומים שפורסמו.

הרשימה המתמודדת היחידה שנושאת עכשיו את דגל החופש היא רשימתו של גלעד אלפר עוצמה ליברלית כלכלית [ז].

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב חמישי, 27 פברואר 2020 07:23
ס.דוד
כלכלה וחברה
אף לא אחת מהמפלגות ציינה מהיכן יבוא הכסף לכל השפע שהן מתכוונות להרעיף עלינו.
0
אורי גרוס
הכסף שלנו בידיים שלהם
לכל סדרני העבודה הצייתנים שיתייצבו בקלפי כדי לסדר את החיים הנוחים ל120 חברי כנסת והמעגלים הנהנים בקרבתם, מיעוטם נבחרים, מרביתם עסקנים מקצועיים. להצבעה בבחירות אין משמעות מעשית כי היא לא מסוגלת להביא להטיית שווי המשקל לצד זה או אחר.אפשר בלי בחירות.להשאיר כנסת מפוזרת, לאפס את תקציב הכנסת ל 0 להעביר את ניהול המדינה לידי עמותה של 12 מנהלים מקצועיים. להעביר את ניהול משרד האוצר לחברת ניהול וכנל את המשרדים האחרים.לפזר את משרדי הממשלה המיותרים והפחות מיותריםהפלא ופלא יכול להתחולל רק שיפור לטובה.
0
james
המדינה לא השתחררה מעול הבולשוויקים
אין ימין כלכלי. כולם מתחרים מי יותר חברתי
0
שפירול
השאלה פשוטה , מי יהיה שר האוצר
השאלה פשוטה , מי יהיה שר האוצר ?ברקת או ניסקורן ??האם ראש ההסתדרות יכול להיות גם שר האוצר ??זה כמו לתת לדומרני את תפקיד שר המשפטים ..
0
יעקב
אין להתייחס למצעים או הצהרות
הכול סיסמאות בחירות ריקות מתוכן.איש מהפוליטיקאים אינו יודע מה הוא רוצה לעשות (חוץ מלקבל ג'וב טוב ולסדר גם לחברים). המצעים של הרשימות וההצהרות מנוסחים על ידי יחצ"נים שיודעים עוד פחות מהפוליטיקאים ואיכפת להם עוד פחות מתוכן ההצהרות.הכול חרתא-ברטא.הדבר היחידי שקצת יכול לתת קצת כיוון הוא מעשיהם של המועמדים השונים בעבר. (שימו לב - מעשיהם אוהצהרותיהם). הכיוון מאד קלוש.
0
יעקב
הצעת ייעול
במקום בחירות נעשה פעם ב 4 שנים הגרלה - שתקבע את האיוש של הממשלה והכנסת.זה הרבה יותר זול, והתוצאה תהיה אותו דבר, או יותר טוב. (יותר גרוע לא יכול להיות).
0
יעקב
הצעות יותר טובות
יש גם הצעות יותר טובות, אבל לא ריאליות.למשל: למכור מושב בכנסת בכסף למרבה במחיר - במכרז. זה יכניס קצת כסף לקופת המדינה המסכנה.זה גם ינפה כול מיני קשקשנים שכוחם בפה ולא במעשים.
0
שחרורון
ועל זה נאמר ״כולם אותו חרא רק בריח שונה@
שהשיטה מעודדת סוג מסויים של התנהגות למה כולם מופתעים שככה כולם מתנהגים?
0

3000 תוים נשארו