שלישי, 17 נובמבר 2020 07:14

בשווייץ החליטו: הבריאות הכלכלית קודמת

 פלא הקורונה הישראלי: לאחר שני סגרים, אנחנו במצב טוב מאשר 41 מדינות "נאורות" מבחינת מספר המתים היחסי. אפילו טוב משווייץ. טוב ממדינות שלדעת "המומחים" אצלנו, עשו "הכול נכון"

ראו בהמשך את טבלת מעקב הקורונה בעולם. צמצמנו את הטבלה למספר עמודות וכללנו רק חלק מ"המדינות הנאורות"... הנתונים נכונים לתאריך 13/11/20. הטבלה ממוינת בסדר יורד של מספר המתים לכל מיליון תושבים במדינה (טור ימני צהוב). לא ניכנס לדיון אם המתים אכן "מתו מקורונה" או מתו "עם קורונה". נניח שהגדרת סיבת כ"מוות מקורונה" דומה ב"מדינות הנאורות".

בראש טבלת הליגה צועדת בבטחה בלגיה עם 1,197 מתים לכל מיליון תושבים. ארה"ב במקום התשיעי עם 754 מתים למיליון תושבים. שבדיה, שממשלתה כמעט ולא נקטה "צעדים" נגד המגיפה, רק במקום ה-18. שווייץ, מדינה מסודרת עם מערכת בריאות מפותחת, אוכלוסייה ממושמעת חובבת סדר וניקיון. שוויץ נקטה בסגר הראשון "צעדים נכונים" – נמצאת היום במקום ה-32 במספר המתים לכל מיליון תושבים.

ואיפה אנחנו? ישראל "המבורדקת", עם ממשלה ש"עסוקה בפוליטיקה במקום בקורונה", עם אוכלוסייה "שאיבדה את האמון", עם לפחות חצי מיליון "מומחים", ולפחות מיליון אזרחים שיודעים טוב יותר משני ראשי הממשלה "מה צריך לעשות" – למרות הכול, אנחנו במקום ה-42 המכובד יחסית, מצבנו טוב בהרבה מזה של שווייץ המסודרת.

הפלא ופלא:, לאחר שני סגרים, אנחנו במצב טוב מאשר רוב מדינות העולם מבחינת מספר המתים. 41 מדינות "נאורות" ומסודרות במצב גרוע מאשר ישראל. אבל העובדות לא משכנעות את מחצית העם: נתניהו אשם ב"מחדל ניהול המגיפה"... מחצית העם דורשת את ראשו בכיכר העיר, בין היתר בגלל "הכשל הבריאותי".

סוגרות את הטבלה מדינות במזרח הרחוק עם מספר זעום של מתים: בין 5 עד 15 מתים למיליון תושבים. השבדים, עם מספר כפול של מתים מאשר אצלנו, נותנים אמון מלא בממשלה – האפידמולוג הראשי הפך לאליל ההמונים... צעירים מקעקעים את דמותו על גופם. האם השתבשה דעתם?

מה ניתן להסיק מהטבלה שבהמשך? לא הרבה. אולי שהמצב אצלנו, לא נורא (יחסית) כמו שהמפגינים בבלפור טוענים? אולי ניתן להסיק שאי אפשר להסיק? אילו הייתי בין מפגיני בלפור הייתי חש תסכול: איך למרות "הניהול הכושל" התייצבנו במקום נמוך יחסית במספר המתים? אולי נתניהו הדביק את אירופה ב"ניהול כושל" כדי לחפות על כישלונו? אולי ממשלות בעולם לא באמת יודעות איך "להתנהל" בקורונה? מנסים, תוהים.

2580 1                                                                             מקור: Worldometer

ראו איך בשבדיה הכול פתוח, בתי ספר, מסעדות עסקים. שם הרי אין פוליטיקה. למרות ש"אין פוליטיקה" הלכו שם לעולמם כ-6000 שבדים. איך היה לפוליטיקאים השבדים אומץ לא לעשות הרבה? אולי צריך היה לקחת מהם דוגמה איך "לא להרוס את הכלכלה". שבדיה במקום ה-18 בעולם במספר המתים והמצב שם טוב ממדינות אחרות שכן נקטו באמצעים מחמירים.

2580 3

מסתבר שגם הכלכלה השבדית נפגעה. כנראה שהציבור השבדי, על דעת עצמו, הדיר רגליו מחנויות, קניונים וקונצרטים; הייצוא נפגע כי במדינות אחרות קונים פחות תוצרת שבדית. עוד מסתבר שהפוליטיקה בשבדיה מנעה הטלת סגר... פשוט מאד: החוקה השבדית אוסרת על הממשלה להגביל תנועה על אזרחים ולקואליציה אין רוב, או אין חשק, לשינוי החוקה... עוד מסתבר: על פי החוק השבדי, במקרה של מגפה מקבל האפידימולוג הראשי (ה"פרויקטור" שלהם) סמכויות של אלוהים. הפוליטיקאים שמחו על מזלם ומיהרו לסמוך עליו – במקרה הגרוע, יהיה את מי להאשים.

ואז, לתדהמת "העולם הנאור" – אין ממש "גל שני" בשבדיה, מדינה כמעט יחידה ללא "גל שני". לאפידימולוג הראשי אין לכך הסבר... הרי הוא לא עשה הרבה.

נכון לימים האחרונים, "העולם הנאור" עמוק בתוך "הגל השני". ראו את גרף המתים היומי במספר "מדינות נאורות". בגרפים רואים ברור את "הגל השני", חוץ משבדיה, כבר אמרתי?

העמודות מציינות את מספר המתים היומי מאז פרוץ הקורונה:

2580 4

2580 5

2580 6

ראו למטה את שבדיה יוצאת הדופן, גל ראשון עם מספר מתים גבוה שהולך ודועך עד יולי. למה דועך? "המומחים" לא יודעים. אולי הווירוסים השתעממו מהשבדים שלא התייחסו אליהם בכבוד. הווירוס ממש נעלב מהשבדים, נתקף בדיכאון ויראלי, וסרב לחזור ל"גל שני" בשבדיה.

2580 7

והנה אוסטריה שלדברי "המומחים" אצלנו, עשתה "הכול נכון". עכשיו הם מתגעגעים ל"גל הראשון":

2580 8

והנה הצ'כים, ש"התייעצו" בגל הראשון עם נתניהו, עשו הכול נכון. מספר המתים בגל הראשון היה אפסי – ממש דוגמה "להתנהלות" נכונה. אבל בספטמבר התחיל שם "גל שני" אימתני, למרות שהם המשיכו לעשות "הכול נכון".

2580 9

והנה גרף המתים בישראל שלנו. אבל לפני שאתם ממשיכים, הביטו שוב בגרפים למעלה – אפשר לקנא בגרפים האירופאים הנאים. ראו איך מספר המתים היומי מסודר יפה בשתי "גבעות" ברורות, שני גלים. עכשיו הביטו בגרף הישראלי המבורדק כאן למטה.

2580 10

איפה הסדר? איפה העלייה ההדרגתית? איפה מבנה שתי הכיפות המסודר שרואים באירופה? למה אצלנו כל אחד מת מתי שבא לו, ללא התחשבות במספר המתים ביום הקודם? ראו באחד מימי אוגוסט, איך מספר המתים קופץ בערך ל-70 ביום אחד, ברדק. אל דאגה, הווירוס לא השתולל באותו יום באוגוסט. מסתבר שבאותו יום משרד הבריאות גילה ששכחו להוסיף לסטטיסטיקה עשרות חולים שנפטרו בשבועות שלפני כן כי לשולה היה איזה עניין עם וועד העובדים בבלינסון. היא נשארה בבית עם הילדים ואף אחד לא ידע איך להיכנס למחשב שלה. כמובן שהכול בגלל נתניהו.

סגר אינו סגר, החרדים נושמים וירוסים, הערבים מתחתנים ויורים באוויר כרגיל. כולם שמים פס על ההוראות אבל טוענים מול צלם הטלוויזיה "הכול לפי הנחיות משרד הבריאות", אין אכיפה.

שני שוטרים שלא הבינו את תפקידם וניסו לאכוף מסיכה, דרשו פרטים מעבריין-מסיכה, הוא סרב, ואז השכיבו אותו למדרכה ואזקו אותו. כעשרים סרטונים הועלו מיד לפייסבוק. המגישים בערוצים ביקרו את הפעלת הכוח המוגזמת – שני שוטרים הועברו לחקירת מח"ש. האירוע לא מנע מאותם השדרנים בתקשורת, לשאול את השר כל ערב "למה אין אכיפה"? הכול בגלל נתניהו.

המפגינים בבלפור מתוסכלים מנתניהו. למרות הניהול הלא-מקצועי של "המאבק בקורונה", נראה באמצע נובמבר כי הגל השני אצלנו דועך, אבל ממשיך להשתולל ב"נאורות שבמדינות אירופה".

למה העיניים נשואות לשווייץ?

כתב העת פוריין פוליסי (Foreign Policy) מבקר בעדינות את האידיאולוגיה השווייצרית שמאחורי התנהלות הפדרציה ב"גל השני". שוויץ, כמו גרמניה, ניהלה בגל הראשון מדיניות של "סגר מדוד" והצליחה להכיל בהצלחה את הקורונה.

שווייץ מיצבה את עצמה בהצלחה מרשימה כמדינה יוצאת דופן וייחודית בעולם. היא חמקה מכל האסונות הטרגיים של אירופה מאז אמצע המאה ה-19. לא לקחה חלק בשום מלחמה, שווייץ לא סבלה אפילו מאסון טבע משמעותי או מהתקפת טרור אופנתית. שווייץ גם גילתה נוגדנים טבעיים לרוב המשברים הכלכליים שזעזעו את העולם. אלוהים אוהב את שווייץ? או אולי הכול בזכות המבנה הדמוקרטי הייחודי של המדינה?

יש להם משאל עם כמעט אחת לחודש, ממשלה פדראלית של 7 שרים, נשיא שמתחלף פעם בשנה, הם לא הצטרפו לאיחוד האירופאי, לא לגוש האירו, אפילו לאו"ם הם הצטרפו רק ב- 2002. שווייץ היא המדינה היחידה במערב אירופה בה קיים גיוס חובה של גברים לצבא, שירות מילואים, ונשק אישי שמוחזק בביתו של כל חייל חובה ואיש מילואים... מוזרים השוויצרים.

לשווייץ תעשייה מפותחת, מערכת חינוך מקצועי שמתבססת ברובה על בתי ספר פרטיים, היא מרכז בנקאי עולמי. שוויץ מורכבת מעמים שונים, מדברת לפחות ב-4 שפות שונות – אבל כל אזרח רואה עצמו בגאווה כשייך ל"עם השוויצרי" ולא מעלה בדעתו לממש את "זכות ההגדרה העצמית". לכידות חברתית מדהימה שנוצרה ללא שטיפת מוח ממשלתית-חינוכית. כמעט בכל מדד השוואתי בינלאומי שווייץ מדורגת במקומות הטובים, כולל תוצר לנפש ואיכות מערכת הבריאות.

אם "הדמוקרטיה היא שיטת המשטר הגרועה בעולם, מלבד כל יתר שיטות המשטר שנוסו עד היום" (וינסטון צ'רצ'יל); אז "הדמוקרטיה השווייצרית היא כנראה הפחות גרועה מבין הדמוקרטיות האחרות" ("קו ישר").

מסתבר שגם בעניין הקורונה סרבו השוויצרים לאמץ את נוהגי "העולם הנאור". לאחר "הגל הראשון" מיהרה שווייץ להתיר את כל המגבלות, כולל חובת מסיכה במקומות סגורים. המסר הממשלתי היה ברור: נתמקד בכלכלה, ובענייני בריאות – "תשגיחו על עצמכם". למרות הגל השני המכה בשוויץ, המגבלות המועטות כיום דומות לאלו שבשבדיה.

הממשל הפדראלי העביר לקנטונים את הסמכות והאחריות לטפל במגיפה, ואלה נרתעים מצעדים דרמטיים. העיתון (פוריין פוליסי) תולה את "חוסר המעש" השווייצרי במלחמה במגיפה בממשל הפדראלי החלש, ובאידיאולוגיה הפרו-עסקית של המפלגות. זו הסיבה לדברי העיתון שאין בשווייץ חוק שכר מינימום ויש הגנה מינימלית על "זכויות העובדים", קיימת תחרות קשוחה בין הקנטונים על מיסוי נמוך והממשל הפדרלי סולד מהתערבות בכלכלה. הלוואי עלינו.

השוויצרים "מוזרים": הם עובדים הכי הרבה שעות בשבוע יחסית למדינות אירופה, ו-67% מהם התנגדו במשאל-עם להארכת חופשת החגים בשבועיים. שר האוצר הפדראלי אמר כי "שווייץ לא יכולה להרשות לעצמה סגר נוסף, אין לנו את הכסף לזה..." [כוונתו: הממשלה לא תיקח הלוואות למימון הכלכלה].

2580 2

המדהים שכלל הציבור בשוויץ מצהיר בסקרים חוזרים שדאגתם העיקרית היא מקריסת הכלכלה ולא מקריסת מערכת הבריאות. אין מפלגה, או פוליטיקאי בכיר, שתוקפים את מדיניות העדפת הכלכלה. אין אחד מהם שמציע אפילו רק "סגר חלקי". למרות זאת ניכר שאזרחים באופן פרטי מגדילים את הריחוק החברתי כהגנה מהידבקות.

העיניים נשואות ל"מודל השווייצרי" ולא רק בעת קורונה.

מוטי היינריך

 הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב שלישי, 17 נובמבר 2020 07:48
רונית
אז ביבי מלך ישראל?
?
0
יעקב
ביבי לא קשור ולא רלוונטי
ההפגנות נגד ביבי לא קשורות לקורונה.הטיפול בקורונה לא קשור לביבי. לא היה מקום לשרבב אותו לדיון על הקורונה.
0
יעקב
קורונה ודמגוגיה
ביבי נושא אחד, קורונה נושא אחר, חבל להכניס בלבול ולהזכיר את שניהם בקטע אחד.זו דרכם של הפוליטיקאים - מנצלים כול תירוץ כדי להשמיץ ולקלל את יריביהם.טראמפ אחראי למתים בארה"ב... ביידן יציל את אמריקה מקורונה... מרקל מנהיגה חכמה הצילה את הגרמנים... דמאגוגיה זולה ומטופשת.
0
יעקב
ארדואן וסיסי
בטורקיה ומצרים יש מספר קטן יחסית של מתים מקורונה. ראו איזה מנהיגים טובים יש להם. מעכשיו כולנו ננהג כארדואן וסיסי (וגם המלך סלמאן מערב הסעודית).
0
יעקב
מקריות
הווירוס הזה ממש ברדקיסט, מתנהג באופן מקרי (רנדומלי) - אקראי. מכה קשה בארץ א', פחות בארץ ב', בא בגל שני ושלישי לפעמים דומים לראשון לפעמים לא. אנחנו לא ממש מבינים אותו כי הוא לא מתנהג לפי הכללים.צריכים לחיות עם המקריות ולא להשלות עצמנו שאנו מבינים כול דבר ויכולים לשלוט בכול דבר. גם אלוהים (כלומר המדינה) לא מסוגלת לשלוט.
0
יעקב
שווייץ
יש בשווייץ הרבה דברים טובים וגם כמה לא כול כך טובים. דבר אחד בטוח: ההשתוללות של הקורונה אינה קריטריון לשפיטה של מדינה. מבחינה זו, כאמור, טורקיה יותר טובה משווייץ.
0
דרור ישראלי
מספר המתים למיליון תושבים עלה כבר בשוויץ ל-413
והיא המדינה השביעית בעולם (לא רק מהמדינות ה-"נאורות") בקצב הגידול של המתים ביחס לאוכלוסיה.לטעון שאין קשר בין הפעולות שנקתה המדינה למספר המתים מקורונה, זה בערך כמו לטעון שאין קשר בין העושר של המדינה למדיניות הכלכלית שלה.יש מדינות עשירות שהן סוציאליסטיות (אם נניח, יש להן הרבה נפט), יש מדינות קפיטליסטיות יחסית שהן עניות (במיוחד אם הן היו סוציאליסטיות עד לא מזמן). החוקים לא פשוטים ולא תלויים רק במה מבצעת הממשלה. לפעמים יש מזל ואין שכל. לפעמים יש שכל ואין מזל.באופן כללי, ככל שמדינה הגבילה יותר את התושבים שלה ועשתה יותר בדיקות, ככה היו בה פחות מתים. יש מדינות שבהן האוכלוסיה כ"כ מדוללת שגם בלי הגבלות, אדם ממוצע פוגש אדם זר רק פעם בחודש ויש מדינות שבהן יש כ"כ הרבה תנועה בין מדינית שההגבלות הפנים מדיניות פשוט לא מספיק עוזרות.אבל, אם ניקח את כל המדינות ונשים אותן על גרף של כמה הן הגבילו את התושבים בגל הראשון ובגל השני, נמצא קורלציה דיי טובה.ברוב המדינות, בגל השני הגבילו פחות (או יותר מאוחר, כמו בישראל) ולכן הוא היה חמור יותר.ואגב, שוודיה מדווחת על מספר המתים לפי היום שבו הם מתו ולא לפי היום שבו הם דווחו. לכן, המספרים שם לרוב נכונים למה שהיה לפני שבוע. לפני שבוע היו שם 10.4 מתים למיליון תושבים (באותו שבוע), בשבוע הבא יהיו כנראה יותר.
0
שחרורון
חוזר: בשווייץ החליטו: הבריאות הכלכלית קודמת
כמה דברים שגילינו ב2020* אנשים מתים. במיוחד אנשים מבוגרים* אנשים מבוגרים ו/או חולים נוטים למות ממחלות שאנשים צעירים ובריאים לא* זה לא נעים להיות חולה, אבל מסתבר שזה לא משהו חדש. לא שמנו לב, אבל מחלות קיימות פחות או יותר מראשית החיים. להוציא מספר מחלות , המערכת החיסונית בדרך כלל עושה עבודה טובה ופותרת את הבעיה ללא עזרה חיצונית או סיוע ממשלתי* השנה גם הביאה תגלית מרעישה במישור הכלכלי: אם אתה עוצר את הפעילות הכלכלית, הפעילות הכלכלית תעצור. מסתבר שאם לא מיצרים דברים, אין דברים. זה הגיע בהפתעה מוחלטת* פוליטקאים משקרים. הם נותנים גם לנכס לעצמם הצלחות לא להם, ולהאשים גורמים חיצונים במחדלים שלהםשנת 2020 הביאה איתה תגליות מרעישות. מעניין אילו תגליות 2021 תביא
0
יעקב
שוודיה כן הטילה מגבלות
למרות הרטוריקה של כיבוד החוקה (יפה שיש בשוודיה כאלה שחושבים על החוקה) - שוודיה כן הטילה מגבלות - איסור קונצרטים וכינוסים וספורט ואיסור כניסה לזרים. היא לא סגרה בתי ספר או מסחר או מסעדות. ההגבלות שהטילה בגל הראשון ושנמשכות הן יותר הגיוניות. לקראה הגל השני אסרה התכנסות של יותר מ 8 אנשים יחד (אין חתונות, דילול מסעדות).לעומת זאת שוויץ נקטה במדיניות "קצת מזה וקצת מזה" כלומר ניסתה הכול - סגר בהתחלה - כעת לא. אתה מנסה א', אח"כ ב' - אולי משהוא יעבוד...
0
זיוסקי
היגיון פשוט
רק מוסיף ואומר, גל שני יכול להווצר מטבע הדברים, אבל אין כזה דבר שלא יווצר גל שני או שלישי כתוצאה ישירה של סגר. לצורת החיים שנקראת וירוס יש מטרה, היא לא הולכת להשתנות כל עוד הוירוס הוא לא עונתי. ויש גם סברות שאומרות שככל שנסיונות ההכלה אגרסיביים יותר, כך ההתפרצות המחודשת תהיה חזקה יותר.לעניות דעתי - בגדול, גם כאן התערבות המדינה צריכה להיות מינימאלית. הסברה, הרגעה ומידור חכם יותר, ובטח התנהלות כלכלית הם הפיתרון. אם היו לוקחים רבע מההפסדים של הסגר השני ומעבירים את הסכום לכיסוי גרעון ה-2 מיליארד של בתי החולים שהושקעו במחלקות, ציוד ומה לא, המצב היה טוב בהרבה.
0
בצלאלי
אכן הוירוס חמקמק ולא מובן
אך אין ספק שהקטנת הפעילות והחיכוך החברתי מקטינים את היקף ההידבקות והתמותה. מאחר והווירוס מתאפיין בפגיעה קשה בקשישים, כל שצריך לעשות הוא להגן על הקשישים ולסייע בבידודם וברווחתם, ולאפשר לכל שאר הציבור להמשיך בחייו כרגיל, תוך הכרה בכך שהסיכון לאוכלוסיה הצעירה הוא נמוך בהשוואה לנזקים מהשבתת המשק והחברה. לישראל יש יתרון ייחודי בנושא בידוד הקשישים, וזאת בשל העובדה שעיקר הטיפול בקשישים הסיעודיים נעשה בידי עובדים זרים הנמצאים ממילא ב"קפסולה" נפרדת עם הקשיש בביתו. בשל החשש מתגובת התקשורת "אפליית קשישים, "נתניהו הורג את הזקנים".. ושאר הבלים והסתה, ההחלטות מתייחסות לציבור כולו ולא מפרידות בין הרגישים, לבין שאר הציבור, וכולנו סובלים
0
מילטון
הממשלה מול הטבע
הבעיה העיקרית עם מרבית צעדי הממשלות העוסקים בכפיית איסורים למיניהם במסגרת המלחמה בקורונה, היא שבמקום שהטבע יחליט מי יחיה ומי ימות והממשלה רק תעזור ככל שתוכל (בטיפול בחולים, בהמלצות התנהגות והימנעות, בשיתוף מידע ובאכיפת בידוד על חולים מדבקים בלבד) - כאן הממשלה מחליטה מי יחיה ומי ימות, מי יתעשר ומי יפשוט רגל. משחקים באלוהים (ישמור).
0
שוודים
בדיחה וקצת רצינות
הבדיחה אומרת שהשוודים מחכים לסוף המגפה כדי שלא יצטרכו יותר לשמור על מרחק של 2 מטר אחד מהשני ויוכלו לחזור למרחק הרגיל של 5 מטר...--קצת רצינות - הנתונים צרכים להיות מנורמלים גם לגיל (החציוני) של האוכלוסיה, לא רק למספר התושבים אחרת אין להם הרבה משמעות. למשל הגיל החציוני במצרים הוא 23, באיטליה הוא 45 - יש לכך השפעה.
0

3000 תוים נשארו