ראשון, 23 ינואר 2022 05:50

הצוללות "המיותרות": לבקש סליחה מנתניהו...

ממשלת השינוי הזמינה עוד 3 צוללות "מיותרות" מגרמניה, ובעלות כפולה. 3.5 מיליארד ₪ לחתיכה – הון תועפות. לצה"ל יש הוצאה יקרה יותר: אילו הרמטכ"ל וחבריו היו מוותרים על "תוספת הרמטכ"ל" לפנסיה השמנה, אפשר היה לקנות כל שנתיים צוללת גרמנית משוכללת, חדשה מהניילונים... רק מ"התוספת"...

2624 1

מחיר כל צוללת, מהשלוש שהוזמנו, "עודכן" לאחרונה על ידי היצרן הגרמני ל- 1 מיליארד אירו, זינוק ממחיר המציאה של הדיל הקודם עם נתניהו שעמד על 600 מיליון אירו. ממשלת גרמניה הסכימה להנחה במחיר בתקופת נתניהו, אך לא התנדבה לעדכן את ההנחה גם לצוללות של ממשלת לפיד-בנט. מיליארד אירו ל"חתיכה" זה הרבה מאד כסף, הרבה יותר מעלות כל אמצעי לחימה בודד אחר בצה"ל, מדובר בערך ב- 3.5 מיליארד ₪ לצוללת בודדת!

אנחנו מבינים היטב כמה הרבה הם 6,000 שקלים ומשתדלים לחסוך, אך מאבדים את התחושה למיליארדים. רק לצורך השוואה ראוי לזכור כי "תוספת הפנסיה" לקציני קבע שאושרה לאחרונה בממשלה עולה לנו כ- 1.5 מיליארד ₪ לשנה, לא סופי (עלות של כל "פרויקט" ממשלתי מונמכת לרוב להקלת האישור).

כלומר, תחזיקו חזק – אילו הרמטכ"ל וחבריו היו מוותרים על "תוספת הרמטכ"ל" לפנסיה, אפשר היה לקנות כל שנתיים צוללת גרמנית משוכללת חדשה מהניילונים גם אחרי ההתייקרות... יש תקלה בצוללת? זורקים במקום לתקן וקונים חדשה – ואפילו לא פוגעים בפנסיה המסורתית השמנה של הקצינים, אלא רק בתוספת האחרונה.

"עסקת הצוללות המושחתת של נתניהו" – כך כונתה על ידי הגוש לסילוק נתניהו. התקשורת געשה והבליטה הפגנות על רקע דגמי צוללת מבלוני ענק מתנפחים. בשבוע שעבר ניתנה הזדמנות היסטורית לממשלת השינוי לתקן את "חטא הצוללות" של נתניהו – לעצור את המהלך "המיותר", "המושחת", ו"השגוי כלכלית" לו התנגד הצבא (כדברי הרמטכ"ל לשעבר משה יעלון). בני גנץ יכול היה להודיע לגרמנים, בגיבוי ממשלת השינוי בישראל: "מצטערים, הכפלתם את המחיר – חפשו פריירים אחרים, אין לנו כסף לזה ואנחנו לא ממש זקוקים לצוללות שלכם".

איזה סוחרים עלובים אתם? יכולתם לפחות לעשות הצגה ערבית מקובלת של עלבון עמוק, לטרוק דלת, לחסום זמנית טלפונים שמתחילים ב- 0049, להודיע לגרמנים שאחרי הגדלת הפנסיות לקצינים נגמר הכסף – הגרמנים דווקא מגלים הבנה לשפה הערבית. לפחות תנסו...

נתניהו שפעל לאישור קניית הצוללות הראשונות ב-2017, עירב בדיונים לאורך חודשים ארוכים, גורמים במשרד הביטחון ובמל"ל (המועצה לביטחון לאומי); צה"ל בראשות יעלון התנגד בעיקר משיקולים של "סדרי עדיפויות". ממשלת לפיד-בנט לעומת זאת, אישרה את הקניה תוך שעה קלה של דיון. על פי הפרסום ב"דה מרקר" – רק יאיר לפיד שאל משהו.

מה בער להם לחתום? האם הצבא שינה דעתו לפתע שצריך צוללות בדחיפות? איך לפיד הסכים להמשיך את המהלך "המושחת" של נתניהו? האם בנט, לפיד, מירב מיכאלי והיתר הגיעו למסקנה כי נתניהו ניחן בכושר הבנה אסטרטגית מרחיק ראות? האם רק עכשיו נוכחו להבין את חשיבות הצוללות? האם לא ברור ללפיד שמיקי גנור, סוכן היצרן בישראל, יגרוף לכיסו עוד מספר עשרות מיליוני אירו כעמלה?

התרגיל הגרמני המבריק (מבחינתם) הפתיע את מערכת הביטחון. הגרמנים כנראה יודעים עם מי יש להם עסק.

ראוי שהתקשורת תבקש סליחה מנתניהו

לתומי סברתי כי בעקבות אשרור הבזק של בנט-לפיד-מיכאלי-זנדברג את עסקת הצוללות של נתניהו – מישהו שם יודה כי נתניהו הקדים אותם ב-6 שנים בהבנתו האסטרטגית. הם אמצו את הבנתו רק בשבוע שעבר...

תפקיד הצוללות אינו "להגן על חופי ישראל" מפני הצי המצרי או הלבנוני, או מפני אניות המערכה של החמאס. מישהו הסביר לחברי ממשלת השינוי את חשיבות הצוללות באופן שלא יכלו להשמיע אפילו ציוץ מתנגד ולכן אשרו מיד את הרכישה למרות הכפלת העלות.

מטרת הצוללות היא אחת – איראן!

צוללות יכולות לשגר טילים ליעדים אסטרטגים ממש כמעט מתוך שטח איראן, יש להן תפקיד מכריע וייחודי בהצלה ובחילוץ של צוותי אוויר שנפגעו בפעולה קרבית במרחק אלפי קילומטר מישראל. במלחמה החשאית צוללת יכולה למלט מהיבשה אנשי מודיעין ומוסד, היא מהווה אמצעי נסתר וכמעט יחיד להנחתה ופינוי של כוחות מיוחדים כמו גם הובלת ציוד אל קרבת שטח אויב, איסוף מודיעין. ייתכן אפילו שסודות ארכיון הגרעין של אירן הוברחו אל נקודת מפגש עם צוללת לחופי אירן.

כאן עליהם לבקש סליחה שניה מנתניהו. שנים רבות הם ביקרו אותו על "הפניקה" שהוא זורע בעניין אירן, אפילו ייחסו את העלאת הנושא האירני לרצונו להימלט ממשפט ו"לייצר איום" מוגזם כדי לגמד נושאים אחרים שרדפו את ה"קריים מיניסטר". עכשיו כנראה שגם הם שוכנעו והצטרפו למתווה נתניהו.

והנה עוד השערה "ספקולטיבית":
בשנת 2017, כאשר "עסקת הצוללות" המושמצת אושרה, נתניהו כבר השלים כ-12 שנות כהונה כראש ממשלה, וגם צבר ותק של כ-29 שנים בפוליטיקה הישראלית. בשלב זה של הקריירה הפוליטית שלו הוא ידע והתנסה רבות באובססיה התקשורתית סביב כל צעד, או התנהלות שלו. גדודי תחקירנים ופרשנים בחנו אותו תחת מיקרוסקופ – מחנה המתנגדים הקולני הצליח תמיד להציף כל מעשה כמחדל נורא וכל טעות כפשע מכוון נגד העם (הם "העם").

הסכנה האירנית בערה בעצמותיו ובשמה אף התעמת פומבית וישירות עם הנשיא אובמה, תעוזה פוליטית חסרת תקדים (וגם על כך "חטף" מרורים) תוך סיכון עצמי-פוליטי גדול. לאמריקה יש די כוח כדי להפיל ראש ממשלה בישראל (ובארצות קטנות אחרות). נתניהו נשך ולא הרפה למרות הסיכון הפוליטי לעצמו.

קשה להניח שאחרי 29 שנות ניסיון בפוליטיקה ובמרדף האינטנסיבי אחריו, נתניהו לא הביא בחשבון את המהומה הפוליטית שתיווצר בעקבות אישור עסקת הצוללות עם גרמניה. לא ייתכן שנתניהו המנוסה לא ניחש את התגובה הצפויה של מחנה שונאיו. לא ייתכן שלא העריך את הנזק הפוליטי שהוא עלול לגרום לעצמו, ואת המטעמים הפוליטיים שניתן לבשל מביצוע עסקה שמנוגדת לדעת אלופי צה"ל.

באותה עת גם בן דודו וידידו הקרוב, איש העסקים נתן מילקובסקי ז"ל, כבר היה מזמן תחת זכוכית המגדלת של התקשורת. למילקובסקי היה קשר עסקי עקיף (וזניח עבור תאגיד שמוכר בכ-50 מיליארד דולר בשנה) עם אחת מ-680 חברות הבת של הקונגלומרט הענק טיסנקרופ.

נניח כי נתניהו ידע על קשר עקיף זה של בן דודו אל היצרן. אם כך, וודאי ששיער מה גודל הנבוט שהוא שם בידי שונאיו. האם היה צריך לפסול עצמו ממעורבות בעסקת הצוללות מול הגרמנים? הרי גם אם היה מרחיק את עצמו ונניח כי דר' יובל שטייניץ היה מסכם את העסקה עם הגרמנים, האם "החשד" נגד נתניהו היה מתגמד? האם צריך היה להחליף את יצרן הצוללות שחיל הים כבר מכיר? לייקר את העסקה? להחליף צוללת גרמנית מתקדמת בבריטית או צרפתית נחותות, או להתחיל מו"מ עם האמריקנים בשלהי כהונת אובמה ולגדיל את התלות בנשק אמריקאי גם בצוללות?

נתניהו ראה בצוללות חשיבות עליונה במלחמה החשאית וגם במלחמה גלויה אם תפרוץ חלילה, וגם כנשק מרתיע כמעט יחיד במניעת מלחמה מול אירן. נתניהו הבין שאם רוצים ששלוש צוללות ישהו תמיד מול חוף איראני, אז צריך שיהיו לצה"ל לפחות 7 או תשע צוללות: תמיד יש צוללות באימונים, אחרות בתחזוקה.

בקידום עסקת הצוללות נתניהו ידע שוב כי הוא מסכן את עצמו פוליטית. לא היה ספק ש"הנשמות הטובות" יחפרו ויבנו תיאוריות קשר חובקות עולם נגדו, עם דרישה לוועדת חקירה. למרות זאת, נאמן לתחושת השליחות – נתניהו חתם.

2624 2

תופעת השנאה ההמונית לנתניהו יצרה ריצת אמוק שנועדה לדרוס אותו בכל אמצעי. המחנה נעול-המטרה מורכב בחלקו מאנשים רציניים ואינטליגנטים, שַׁמְנָה וְסַלְתָּה; חלק לא מבוטל הם אנשים מוכשרים ובעלי הישגים אישיים בולטים. מחנה הקנאים לחיסול נתניהו קיים ופעיל מרגע דריכת כף רגלו בפוליטיקה. נחשולי דעת קהל עממיים כאלה נוצרים בתנאים מסוימים ללא תלות באופי רעיון הדגל. היו כבר כאלה בעולם במהלך המאה העשרים. התופעה קשה להסבר וראויה למחקר אקדמי.

המאפיין המשותף הוא נעילה המונית על מטרה ממוקדת ודחיה מוחלטת של כל מחשבה או רעיון שמא "אנחנו" שוגים. המטרה כה חשובה שההמון השועט לא שם לב שהוא יורה לכולנו וגם לעצמו ברגל. באפריל 2021 נשלח מכתב מטעם מר רועי פלג, ממובילי "מחאת הצוללות", באמצעות משרד עורכי דין גלעד שר ושות' אל היועץ המשפטי לממשלה "להורות על פתיחת חקירה... רכישת צוללות... מתאגיד טיסנקורפ הגרמני, על כל ההשלכות מכך, לרבות מול ממשלות גרמניה, מצרים, דרום קוריאה ואחרים". סעיף 8 בדרישה מעלה תקוה כי חשיפת "השחיתות" תאפשר לממשלת גרמניה "למנוע סבסוד של עסקת הצוללות או אף לבטלה כליל".

ראשי ממשלות פעלו לעיתים בניגוד לדעת ראשי צה"ל. כך הקים משה ארנס את פיקוד העורף בהתנגדות צה"ל; ראש הממשלה יצחק רבין מידר צה"ל והמוסד משיחות הסכם אוסלו; בן גוריון החליט על דעת עצמו ובניגוד לדעת מפקדי הצבא על הקמת פיקודים מרחביים בעיצומה של מלחמת השחרור; ההחלטה על ההצטיידות הנרחבת בכיפת ברזל התקבלה בניגוד לעמדת צה"ל (עוזי רובין 2019, בספרו "ממלחמת הכוכבים עד כיפת ברזל – המאבק על ההגנה האקטיבית בישראל"); בדיונים מוקדמים צה״ל התנגד לפרויקט הקמת המכשול התת קרקעי ברצועת עזה – נתניהו קידם אותו בניגוד לעמדתם; כאן ראוי לציין מי חתם על רכישת הצוללת השישית לחיל הים מאותה חברת טיסנקרופ ב-2012? לא אחר מאשר שר הביטחון אהוד ברק, מראשי המחאה נגד נתניהו... גם ברק כנראה רצה להטיב עם נתן מילקובסקי ז"ל.

תיאוריית "הצוללות המיותרות" שמלווה אותנו כבר כחמש שנים – קרסה סופית.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב ראשון, 23 ינואר 2022 06:57
בוריס
אין מה לומר
מאמר מרתק, ואני חייב לפחות להעיד על עצמי שהוא הפך את דעתי בנוגע לנתניהו וההתנהלות שלו בעסקת הצוללות. הצגת טיעון כה הגיוני ומשכנע, שאני מעט נבוך שלא ראיתי אותו בעצמי קודם לכן, ובכל זאת לא ניתן להתכחש לעובדות. תודה רבה מוטי.
5
ישראל
יפה מאוד
רק תיקון עובדתי אחד, ישראל ככל הנראה מסתפקת ב-6 צוללות, 3 הצוללות שנרכשו עכשיו אמורות להחליף 3 צוללות ישנות שיצאו משירות בעוד כמה שנים.
1
זוהר
אם הצוללות יצאו משירות ב-20 השנים הקרובות, אני צפרדע
זה היה תירוץ יפה.
אבל, בצה"ל לא מוציעים משירות כלים אחרי 30 שנה.
כל מי שמתאמן עם מרכבה סימן 1 יודע לספר את זה.

2
אבי
מאמר פייק מתחילתו ועד סופו
Hidden due to low comment rating. Click here to view. כל הנתונים המספריים וההיסטורים שקריים ומעוותים ומנסים להראות אמינים על בסיס נתונים שקרי. המאמר הזה הוא דיפ פייק ורק ביביסט עלוב כמוך מסוגל להאכיל אותנו בשקרים כאלה
-8
מושיקו
ביביסט עלוב מפיץ שקרים
Hidden due to low comment rating. Click here to view. נתניהו היה ראש הממשלה הגרוע ביותר מעולם.
המציא לנו את ההפחדה מאירן
רצה לרכוש צוללות 7 8 9 לא נחוצות בעליל. בכוונה לגרוף כספי שוחד במאות מליונים.
רק ביביסט עלוב כמוך מסוגל לחבר שיר הלל לנפל נתניהו.3

-10
אליעזר והגז
מושיקו ואבי הם דוגמה
לשטיפת המוח והינדוס התודעה של כה רבים עד שלא יכולים לחשוב עצמונית. עצוב ומביך.
2
ביביסט
אל תשכחו ואל תסלחו
נוכלי השמאל הרקובים אלו עם הבובות המתנפחות ואלו עם החליפות אלו עם הפנסיה התקציבית מהצבא כולם ידועים את האמת. הפשע שלהם הינו העלילת דם. על זה לא אסלח להם לעולם. לעולם.
3
אל גזירה
מסכים לתוכן התגובה. והמרשים ביותר הוא שם המגיב. (מגניב)
אליעזר והגז אמר/ה :
לשטיפת המוח והינדוס התודעה של כה רבים עד שלא יכולים לחשוב עצמונית. עצוב ומביך.

2
שחרורון
למה צריך צוללות?
שאלה רצינית

למה? למה צריך 6?

ישראל לא מנסה לשלוט באוקינוסים.

0
שפירול
לגבי ה"למה צריך .."
מדינת ישראל , נכנסת לשלב בחייה שהיא צריכה צי ימי מפואר ..

מדינות כמו טורקיה ואיראן נציבות באופק ומדינות כמו מצרים סוריה ולבנון ,נמצאות די קרוב ..

כח ימי הוא חשוב לא רק לימי מלחמה , אלה גם לשימור דרכי סחר והגנה על משאבים ימיים.

כח ימי מתורגם לכח פוליטי ולקשרים בין מדינות שזקוקות לתמיכה חזקה , מדינות כמו יוון , קפריסין ואיטליה .

מעצמה איזורית כמו ישראל, ראוי לה שתתפאר בכח ימי ראוי!!

1
קובי
למה צריך 6?
אותה תשובה כמו לשאלות "למה צריך 5 צוללות"? או "למה צריך 6 גדודים בגולני"?
אפשר רק לשער: אם רוצים באופן קבוע להחזיק 2 צוללות במפרץ הפרסי, אז כנראה שצריך 1 בדרך לשם, 1 באימונים ו-2 אחרות בתחזוקה. יש תמיד יחס מסוים שאני לא יודע בין מספר הלוחמים בפועל לבין גודל הצבא.

זו אינה שאלה לדיון ציבורי. כדי להרתיע את אירן צריך "כמה שיותר", אבל אז ייתכן מצב שלא יישאר מספיק כסף לפנסיות של קציני הקבע...

0
שחרורון
לא אותו דבר
אני מבין למה צריך חילים שישמרו על הגבול היבשתי - יש לנו גבול יבשתי

צוללות בדרך כלל מעורבות במלחמה באוקינוסים. כל עוד הם בוזזים את כספי וקונים בו צוללות, מחינתי זה שאלה לדיון ציבורי.

לפי אותה לוגיקה הם יכולים להקים חטיבת קטפולטות ולגיון פאלאנקס כדי להרתיע את הפרסים (למקרה שיש להם פילי מלחמה)

״להרתיע את איראן״ זה תרוץ לכל דבר - זה כמו ״בטחון הציבור״

-1
אירופאי
דיון על פרשת הצוללות עם תא"ל אביבי
מכיל מספר חידודים לכתבה.

https://www.youtube.com/watch?v=SednGgKogNQ

0
תמיר
ומה עם הצוללות למצריים?
ומלא שטויות... גיבוב מוזר של מילים שכל תכליתן הוא שנאמין לשקרן מוסמך?
-5

3000 תוים נשארו