שבת, 08 ינואר 2011 00:00

המלחמה בחינוך הפרטי

האם להורים יש זכות לבחור חינוך לילדיהם? זו בעצם השאלה. השלטונות נלחמים נגד תופעת בתי הספר הפרטיים ורואים בהם פגיעה באוטופיה של "חינוך שוויוני". החלופה של החינוך הציבורי כופה את המכנה המשותף הנמוך.

בנו בן ה־13 של עוזי וייל, סופר ותסריטאי, לומד כבר שש שנים בבית הספר הדמוקרטי "קהילה" ברחוב ברנר בתל אביב. כדי לממן את הלימודים שם, שכוללים בצד לימודי הליבה מקצועות כגון קולנוע, פילוסופיה, גרמנית ויזמות עסקית, משלמת משפחת וייל 1,200 שקל מדי חודש.

ודברי וייל עצמו (הדגשה שלי):

"הוא [הבן שלו] היה בבית ספר רגיל וראיתי איך הוא מתענה. זו שיטת חינוך שלא מתאימה למאה הזאת ולא למסגרת שבה אנחנו חיים. היא מיושנת, כפייתית ומכאיבה לשכל. הרי ביומיום אף אחד לא אומר לילד מה לעשות, ואנחנו רוצים ילד שיידע להגדיר את המטרות שלו ולהשיג אותן, ולא זומבי שישפוך מילים על נייר. קהילה לא חף מבעיות, אבל הילדים הולכים לשם עם אור בעיניים, מעורבים באופן אקטיבי בניהול ובתפעול בית הספר ומרגישים שהוא המקום שלהם, לא המקום להתמרד נגדו".

המשך המאמר ב"הארץ":

"קהילה", שפועל בשיטה של בית ספר דמוקרטי, הוא אחד המודלים שצמחו בארץ כאלטרנטיבה לחינוך הציבורי. מדי שנה מתווספים עשרות מוסדות עצמאיים כאלה שמייבאים שיטות דידקטיות מארצות הברית ומאירופה. היוזמות האלה לרוב מגיעות מלמטה, מהורים שמאסו במערכת החינוך הציבורי המידרדרת והחליטו לקחת את העניינים לידיים ולהעניק לילדיהם חינוך משופר...

כמובן, השלטונות, המבחינים בכך שהם מאבדים את השליטה על מערכת החינוך, מתנגדים לבתי הספר הפרטיים בחריפות ומגנים אותן בלשון אידיאולוגית, כך אומרים דוברי עירית ת"א:

צמיחתם של בתי ספר פרטיים מייצרת בידול, חינוך לעשירים ומשאירה את מערכת החינוך רחוק מאחור. האיום הוא על החברה הישראלית, לא רק על בתי הספר, משום שהקמתם הולכת ומרחיבה את הפערים שהחברה הישראלית מתאפיינת בהם". בכנס לחינוך מתקדם שהתקיים באחרונה בעיר אמר חולדאי כי מדובר ב"כרסום בחינוך הממלכתי" וב"מסגרות בדלניות לעשירים". מאבק העירייה במסגרות החינוך הפרטי בא לידי ביטוי בסירוב להקצות להן מבנים ובדרישה מהן לעמוד בתקני בטיחות מחמירים ביותר כדי לקבל אישור להפעיל גנים.

ד"ר יריב פיניגר, מרצה במחלקה לחינוך בבן גוריון, העוסק בנושאי אי שוויון חינוכי ומדיניות חינוכית, טוען אחרת. "השאלה המרתקת שכמעט לא זוכה לדיון בהקשר הישראלי היא האם להורים יש את הזכות לבחור חינוך לילדים? אישית אני חושב שכן. מאידך, אנחנו יודעים שמצב כזה מגדיל אי שוויון. ועדיין, בחירה בחינוך פרטי עשויה לסייע בטווח הארוך לאוכלוסיות חלשות שבתי הספר שלהן יתרוקנו מילדים חזקים ואז הם יחויבו להשתפר, אחרת ייסגרו. כך שעקרון השוק יכול לעבוד לטובת אוכלוסיות חלשות".

גם ח"כ רונית תירוש, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך, מתנגדת לחינוך הפרטי אך מבינה את ההורים ש"יש להם רצון במסגרת איכותית יותר לילדיהם ומוכנות לשלם עבורה. הייתי מציעה שהמערכת הפרטית תמומן כולה על ידי ההורים, כמו בארצות הברית. שיעמדו במבחן של כמה הם מוכנים לשלם, ואת הכסף שהם מבקשים מהמדינה אפשר יהיה להעביר למערכת הציבורית, שתוכל להשתפר, ותופעת החינוך הפרטי תקטן".

רוב מוסדות החינוך הפרטיים שעמם שוחחנו לצורך הכתבה אמרו שהיו מעדיפים לוותר על הדימוי היוקרתי־אליטיסטי, ובמקומו לקבל הכרה מהמערכת הציבורית ולהצטרף אליה כדי להוזיל עלויות. אלא שבכלל לא בטוח שזו גם עמדת ההורים, שחלקם מוכנים להמשיך לשלם 3,500 שקל מדי חודש ובלבד שההקפדה על התכנים ועל רוח המקום תישמר נקייה ממעורבות הממסד. "אני יודע שרוב ההורים היו רוצים שקהילה יוכר על ידי העירייה, כי המחיר לא צריך להיוץ גבוה כל כך, אבל אני אישית לא סגור על זה", אומר עוזי וייל, "לא במחיר שהעירייה תכפה עלי דברים מלמעלה, כי זה מנוגד למהות של השיטה. הייתי שמח אם המדינה היתה מכירה בחינוך הדמוקרטי באופן גורף, אבל אז סביר להניח שלא הייתי שם". (סוף הציטוט מ"הארץ").כלומר: השלטונות, השבויים בידי אידיאולוגיה רעה, מעדיפים מערכת חינוך "מיושנת, כפייתית ומכאיבה לשכל" שהילדים רוצים לברוח ממנה, אבל העיריה שואפת לכלוא אותם בתוכה.

מערכת החינוך הפרטית ההולכת ומתפתחת בארץ מדגימה כיצד יכולים וצריכים בתי הספר להיות. אבל השלטונות נלחמים בחירוף נפש נגד זה. הם בעד מערכת כפייתית, חשוכה, מאוסה על התלמידים ועל ההורים, שאינה מלמדת אלא עושה מהתלמידים זומבים, והרבה פעמים מסוממים ממש (עם ריטלין). הנה מה כוחה של האידיאולוגיה ההרסנית.

"האיום הוא על החברה הישראלית" - אכן האיום הוא על החברה הישראלית, אבל לא מצד בתי ספר פרטיים, אלא מצד מערכת החינוך הממלכתית. מערכת החינוך הממלכתית היא אולי המערכת ההרסנית והמזיקה ביותר שיש במדינה ישראל.

עוזי וויל צודק.

אני הייתי מפריד לחלוטין את מערכת החינוך הפרטית מהציבורית. המערכת הפרטית צריכה להיות עצמאית ובלתי תלויה לגמרי. מאידך - במסגרת מדינה חופשית יש אולי מקום לכל הסוגים של בתי הספר, פרטיים, חצי ציבוריים וציבוריים. ההורים יבחרו.

באשר למימון: נראה לי הוגן וצודק שהורים שמתאמצים ושולחים את ילדיהם לבית ספר פרטי בעלות גבוהה, יקבלו מהמדינה החזר בגובה עלות החינוך של הילד שנחסכה מהמדינה - כלומר - יקבלו ואוצ'ר (תלוש) מהמדינה.

הדבר החמור, המחפיר, האווילי והבלתי דמוקרטי - הוא מלחמת החורמה של המדינה והעיריה נגד החינוך הפרטי.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 05:05
יעקב סתר
חינוך פרטיאין ספק שבתי הספר הממלכתיים זקוקים לטלטלה רצינית ולמהפכה של ממש. אינני איש חינוך, אבל אני רואה איך נכדתי חוזרת מבית-הספר ובפיה פיהוק אחד גדול. בלי ברק בעיניים, בלי סקרנות ללמוד, ובשבוע הבא - כך סיפרה לי נכדתי בת ה-10 - יש להם שיעור להכרת הפירות שבו הם יעשו סלט פירות (!). בעיני, זו דוגמה לפשיטת רגל. בשבוע שעבר עזרתי לנכדי בכיתה א להכין שיעורים מחוברת מצוירת שבה הציורים היו כל-כך מטושטשים שלא היה אפשר לדעת מה רוצים מהילד. (היה צריך לזהות איזה פרי מצויר ולכתוב את שמו...) לא הצלחתי להבחין מה בציור ולא לעזור לו. החוברת פשוט לא עברה עין של מורה לפני שחולקה לתלמידים...ואלה שתי דוגמאות פעוטות שאני נתקלתי בהן במקרה... ולעצם העניין. בתי-ספר פרטיים הם לגיטימיים ואף רצויים בכל חברה ובלבד שתילמד בהם תכנית הליב"ה. לא הייתי פוטר שום מוסד פרטי ממקצועות לימוד שמכשירים את הילדים לחיים עצמאיים ובעלי מודעות היסטורית בנסיבות המיוחדות של מדינת ישראל. זו הסיבה שאני מתנגד עקרונית לחינוך העצמאי החרדי הפרטי, שיוצר בועה הולכת וגדלה בבטן המדינה ושתתפוצץ לנו בפרצוף. חינוך פרטי - כן. חינוך מנותק מהמדינה - לא. לא עכשיו. אולי בעתיד הרחוק, כשמדינת ישראל תשכון לבטח לדורי-דורות.יעקב סתר
0
נועם
יגאל - אכן יש כשל בלימודי עם ישראלאכן מערכת החינוך כשלה בלימודי עם ישראל. מלאני פיליפס, אקדמאית בריטית שמסנגרת על ישראל בבריטניה, התראיינה אתמול בתוכנית "רואים עולם" שבערוץ 1.מלאני פיליפס הגדירה את ההסברה הישראלית בחו"ל כבדיחה. אבל כשדיברה על כך עם אקדמאים ישראלים בארץ, נדהמה לראות שגם להם חסר בסיס עובדתי באשר לזכותו של עם ישראל בארץ ישראל. למשל, מלאני פיליפס נדהמה לגלות שמעטים הישראלים שיודעים על וועידת סאן רמו, שהתכנסה בשנת 1920 בהשתתפות המעצמות שניצחו את מלחמת העולם הראשונה. בוועידה זו הוחלט על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, וכדי ליישם זאת ניתן לבריטניה מנדט על ארץ ישראל.החלטה זו, המוכיחה את הלגיטימיות הבין-לאומית של ישראל ואשר הציתה את מלחמת ישראל ערב שנמשכת מאז ועד היום, לא ידועה לרוב בוגרי מערכת החינוך הישראלית. זאת דוגמה לכישלונה החרוץ של מערכת החינוך בארץ בנושא זה.
0
יגאל תורג'מן
ליעקב סתר, חינוך פרטי = עצמאיאין לכפות שום תוכן לימודי על מוסד חינוכי פרטי. הרי אם לא ילמד "מקצועות לימוד שמכשירים את הילדים לחיים עצמאיים" כיצד ישרוד? איזה הורה רוצה שילדו לא יקבל כלים להתמודד עם החיים המודרניים? באשר למודעות הסטורית בנסיבות של חיינו במדינת ישראל - אני סומך על ההורים שיש להם עניין להקנות את תולדות מדינת ישראל, הציונות והעם היהודי בלי שום כפיה חיצונית. זה חלק מהלימוד וההשכלה (שהמערכת הציבורית כעת נכשלת בה!!!!) שמאוד הורים היו מעוניינים שילדיהם יחשפו אליהם. אדרבא, בלי כפייה תלמידים ערבים לא יאלצו ללמוד את ביאליק בניגוד לרצונם (או רצון הוריהם). ויותר מזה - עשויה להיות מגמה עצמאית של התעניינות בשפה ותרבות ערבית (שאין מספיק ממנה במערכת הציבורית) בקרב תלמידים והורים יהודים - ללא ספק מגמה מבורכת.ובעניין החרדים - הממלכה העצמאית שלהם בתוך מערכת החינוך התפתחה להיות כזו בגלל אילוצים פוליטיים פסולים - הם קיבלו עצמאות בתכנים אבל את המימון מקבלים מציבור משלמי המיסים. אם היו נדרשים לממן עצמאית את החינוך העצמאי - הם כבר היו ממציאים את לימודי הליב"ה בעצמם כדי להיות מוכנים לחיים במדינה מודרנית (במקום לקבל הכנסות ללא עבודה, שוב, ע"י לחצים פוליטיים).
0
"יקבלו ואוצ'ר (תלוש) מהמדינה": מוות לחברה החופשית.
הפתרון: להביא את תחום החינוך לשוק"יקבלו ואוצ'ר (תלוש) מהמדינה": מוות לחברה החופשית.כאשר המדינה לוקחת על עצמה שליטה כספית על החינוך, זה מתאים באופן הגיוני שבהדרגה המדינה תתפוש שליטה על תוכן החינוך -- היות ועל המדינה רובצת האחריות לשפוט אם נעשה שימוש "סביר" בכספיה. אולם כאשר ממשל כלשהו נכנס לתחום הדעות, כאשר מתיימר להכתיב בסוגיות אשר להן תוכן אינטלקטואלי, זהו המוות לחברה החופשית.הפתרון הוא להביא את תחום החינוך לשוק. דוד
0
אאא
עדיף חינוך טוב לעשיריםמחינוך מחורבן לכולם בשם השוויון.הקומוניסטים לפחות סיפקו מערכת חינוך ברמה גבוהה מאד מה שלא קורה במערב מאז השתלטו עליו הליברלים בשלהי שנות ה 60.
0
דוד - איפה אתה חי?
היום הממשלה שולטת גם על התקציב וגםעל התוכן. אם היא תעבור לשלוט רק על התקציב זו תהיה התקדמות לכיוון חברה חופשית, לא מוות שלה.
0
ליברטי
מה עוד לא ברור? זו מאפייה של מוצציאדם, שרוצה עוד ועוד שליטה ותקציבים כדי לנסוע במכוניות הממומנות, ולספר לנו, בפומפוזיות האופיינית, איך נכון לחנך את הילדים.יש חיבור סימביוטי בין ממשל סוציאליסטי לבין אירגוני המורים, כמו שח"כ חיים כץ ממשיך להיבחר על קולות עובדי התעשייה האווירית, ומשתין בקשת על כל הפרסומים על בחירות "חופשיות" לוועד תחת איומי פיטורין. גם רונית תירוש היא "פוליטיקאית" מאותו זן, ולא רחוק היום שבו שני הליצנים מהדואופול של אירגוני המורים ימצאו את מקומם המצחין ב"קדימה" או ב"עבודה" - ואולי גם ב"ליכוד", שגם היא תשמח לאמץ אל חיקה המהביל איזה "דוצ'ה זוטר" עם גדודי מצביעים אנוסים.מאפיה של פקידים אוכלי חינם השתלטה על המדינה, ומייצרת רושם (בסיסמאות השוויון) של נחיצותה - ואפילו זה לא כל-כך, כי מה יעשו לה כבר, עם ציבור האפסים שמאכלס כאן את המדבר. רפורמות, אופק חדש, זיבי ישן, השד יודע מה - להניף ידיים, לדבר הרבה, לעשות רוח - "כן, כן, תראו כמה אנחנו נחוצים! אתם הרי חבורה של אינפנטילים שלא מבינים כלום בחינוך, מה תעשו בלעדינו, טיפשים אבודים!"והם צודקים.הבהמות הלועסות בישראל עוברות שטיפת מוח פטרנליסטית בלתי-פוסקת, וגם חנוקות בתנאים כלכליים שלא מאפשרים שינוי. גם הורה אהבל שמבין שילדיו גדלים להיות דבילים נבובים כמוהו, לא יכול לחנך את ילדו בעצמו, כי הוא צריך לעבוד מ- 8 עד 8 כדי לשלם את המשכנתא, שגם היא הרי הולכת למימון אוליגרכיית הבנקים שהשרים הנבחרים פוחדים לגעת בהם (וחולמים חלומות רטובים להצטרף אליה) ויתר הפקידים עם המס שבח, מס רכישה, ארנונה, מע"מ, מס הכנסה, מס מעסיקים, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות, בלו על הדלק, זמני המתנה בפקקים (העיקר שפתחו נתיב בכסף, כדי לאלץ את מי ששעות חייו יקרות לו לשלם עוד) - ועוד אלפי נימים שבהם הפרזיטים שהתיישבו על צוואר האזרחים מוצצים את לשד חייהם.אבל לציבור המטומטם מגיע שילדיו יגדלו מטומטמים על רצועה כמוהו, כי אי אפשר לארגן פה 30 איש להפגנה נגד החוק הביומטרי או נגד עליית מחירי הדירות, כי כל אחד מקווה שהוא, החרק הקטן, את הסדק החם שלו כבר ימצא.בינתיים, פקידים ובנקאים ממשיכים להבריח את ילדיהם ללימודים בחו"ל, כבמיטב הרוסיות והניגריות על הגלובוס.מי שעיניו בראשו, יברח מפה ומהר. אבל מי שמבין, קורה את האתר הזה מחו"ל. ליתר מגיע: עבדים יכולים להשריץ רק עבדים.
0
יעקב
כשל בלימודי ישראל? כשל בקריאהאם המערכת נכשלת בלימודי קריאה, מה טעם יש לבוא בטענות על ש"מסבירי" ישראל לא יודעים עפ ועידת סן רמו ?קודם כול ללמוד לקורא!!
0
גידעון סער
"חינוך פרטי" על פי משרד החינוך.משרד החינוך פותח את אזורי הרישום לבתי הספר מאת אור קשתי 01/12/10לפי התכנית, שתחל בשנה הבאה ב-10 רשויות, כל בי"ס באזור בחירה יתמקד בתחום כלשהו כגון מדע וספורט http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1201544.html
0
ממילא הממשלה תמשיך לשלוט *בכל*
ל-(6)...אינקוגניטוהפשרו ת שלך לא יביאו לשום מקום. לא אותך ולא אותנו.
0
נועם
יעקב - חלק יודעים לקרואמלאני פיליפס דיברה בארץ עם אקדמאים בעלי תפקידים באוניברסיטאות. האנשים האלה שייכים לחלק שכן הצליח ללמוד לקרוא בבית הספר. ואפילו אנשים אלה, התלמידים הכי טובים, לא ידעו על וועידת סן רמו. חוץ מזה, בשביל ללמד על וועידת סן רמו לא צריך ללמד לקרוא, אפשר לספר בכיתה בעל פה :-)
0

3000 תוים נשארו