חמישי, 23 יוני 2011 00:00

יוון חדלת פירעון - מי ייפגע הכי הרבה?

אפקט הדומינו היווני יתחיל מחיתוך חד של רמת החיים ביוון. בהמשך ייפגעו בנקים באירופה ומוסדות אמריקאים. ישראל עלולה "להידבק" דרך פגיעה ביצוא ובהשקעות זרות. הפגנות לא יועילו - רק עבודה יוצרת רווחה.

סוגיה זו נידונה במאמר כאן.

ראשית ייפגעו היוונים. הבנקים, קרנות הפנסיה, והמשקיע הקטן מחזיקים טונות של אג"ח ממשלתי. ממשלת יוון תצטרך למצוא כסף (אולי להדפיס דראכמות אחרי ביטול האירו) כדי ל"הציל" את הבנקים שלה ואת החוסכים שלה. כמובן - זו "הצלה" לא מושלמת. הם יקבלו על כל אירו שחסכו דראכמה ששווה חצי או רבע מזה.

אח"כ באים הבנקים באירופה. הם מחזיקים 53 מיליארד אירו של חוב יווני. כנראה שממשלות אירופה יצטרכו להדפיס אירו כדי לכסות לפחות חלק מהפסד זה.

הפגיעה בבנקים אירופאיים, והחשש ליציבותם תפגע בהמון קרנות השקעה גם בארה"ב, שמחזיקות חובות של בנקים אירופאיים.

אם המהומות המתרחשות ביוון לא יותירו בידי הממשלה שלה ברירה אלא להכריז על חדלות פרעון - כלומר על הפסקת הפרעון של אג"חים - יש להניח שהמהומות יתפשטו לפחות לשאר הארצות החלשות באירופה - אירלנד, פורטוגל, וגם אלה ימצאו עצמם במצב של חדלות פרעון.

הבנק המרכזי האירופי יספוג הפסדים גדולים - אם תהיה פשיטת רגל - הוא מחזיק המון חוב של המדינות החלשות האלה. הם ייצטרכו להגביר מאד את קצב הריצה של מכונות הדפוס של הכסף.

נוכח אי הוודאות, והנפילות בשוקי ההון, יצמצמו הצרכנים באירופה וארה"ב את הוצאותיהם, ייכנסו למגננה, ישמרו על הכסף שעוד נשאר להם - והדבר יגרום להאטה, או משבר כלכלי עולמי נוסף.

בקיצור - לא נעים. ואין אפשרות שזה לא יקרה. השאלה היא מתי, ובאיזו מהירות.

על החולשות של ספרד ואיטליה עוד לא התחלנו לדבר...

הייונים יכולים לצאת לרחובות, להרביץ לשוטרים, לשרוף מכוניות, לגלות "איכפתיות" כמו שאומרים. זה לא יציל אותם מגילוח רציני ברמת החיים. רק עבודה יוצרת רווחה. הפגנות רק הורסות את מה שיש.

יעקב


המשך "הטרגדיה היוונית" בכתבה הקודמת... מאחורי הקלעים של "הצלת יוון".

עודכן לאחרונה ב שלישי, 02 ינואר 2018 05:09
אילון
אני יודע "מתי, ובאיזו מהירות"....מתי? בקיץ הזה.באיזו מהירות? כנראה מספיק מהר כדי שארה"ב תילחץ מירידות של 15 ו- 20 אחוז ב-S&P. כשהירידות יגיעו לארה"ב, זה מס' חודשים בלבד לפני הבחירות לנשיאות, והממשל האמריקאי לא יוכל לסבול ירידות כאלה (כל הלגיטימציה של הממשל הזה נוצר על רקע הירידות של 2008). לכן, ארה"ב תלחץ על אירופה שלא לתת לבנקים האירופאים לקרוס וה-ECB לא ייתן לממשלות לפשוט רגל.בשתי היבשות תחל רכישת נכסים מאסיבית ע"י הבנקים המרכזיים, אינפלציה תכה באירופה וארה"ב ונראה את בואה המחודש של הסטגפלציה עליה כתבתי כאן: http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=a28b07a102084d28785d2d933122ebb1&id=2347
0
אאא
היית יכול להביא אתהמשל המפורסם של הנמלה והצרצר ,של קרילוב אני חושב, וזה מסכם הכל.
0

3000 תוים נשארו