חמישי, 02 מאי 2013 17:00

הוצאות האבטחה של אל על - איפה הכסף?

השביתה נגד "השמים הפתוחים" הסתיימה בצ'ק שנתי של כ-500 מיליון שקל שאנחנו, משלמי המסים, נרשום לפקודת אל על "לכיסוי הוצאות האבטחה". הסכום הענק לאבטחה של פחות מ-50 מטוסים בלתי סביר בעליל. בואו נעשה חשבון.

איך הסתיימה השביתה באל על נגד "השמים הפתוחים"? בעזרת צ'ק שנתי מובטח של כמעט חצי מיליארד שקל שאנחנו, משלמי המיסים, נרשום לפקודת אל על "לכיסוי הוצאות האבטחה" (עד כה השתתפנו ב-60 אחוז מהוצאות האבטחה, ומעכשיו נשתתף ב- 97.5 אחוז). והופ, מחיר הקוטג' עלה בעוד 3 אגורות.

(חצי מיליארד) 500 מיליון שקל לשנה עבור הוצאות אבטחת צי זעיר של מטוסים (בכל קנה מידה עולמי) ומספר קטן של דלפקי צ'ק-אין של אל על בשדות תעופה בחו"ל? אל תטעו, ים אנשי האבטחה שאנחנו רואים ולא רואים בנתב"ג אינו של אל על, אלא של רשות שדות התעופה.

הסכום הזוי בכל קנה מידה. מפתיע, ובעצם לא כל כך מפתיע, שפקידי המדינה הסכימו בשמחה לחתום על הצ'ק. הושגה "פשרה".

למה הסכום הענק בלתי סביר בעליל

כמה מאבטחים צריך ל-50 המטוסים של חברות התעופה הישראליות (אל על, ארקיע וישראייר), בהנחה שאף מטוס לא מקורקע לתחזוקה? בדרך כלל מאבטח אחד, אז נגזים שצריך 3 מאבטחים למטוס ועוד אחד לאבטחה של דלפק אל על בחו"ל, אליו יש להניח מצטרפים ברוב המקרים גם מאבטחי הטיסה. אז לכמה משרות מלאות הגענו? לכל היותר 200 מאבטחים וכנראה שכבר הגזמנו מאד. כמה מנהלים, מזכירות ומדריכים במשרה מלאה צריך כדי לנהל 200 אנשים? לו היינו שואלים את עמרי פדן, זכיין מקדונלדס בישראל, אז כנראה שהיה נוקב בפחות מ-10 אנשי מנהלה. אז נניח שצריך אפילו 40, כולל קציני קשר לרשויות תעופה מקומיות בחו"ל. אבל לפי התחשיב שלנו, שמפורט בהמשך, נותר לאל על מתקציב הענק כסף למימון עוד כ-2,000 מאבטחים ועובדי מנהלה במשרה מלאה! אז איפה הכסף?

רוב הוצאות האבטחה באל על הם על שכר. בניגוד לתקציב הביטחון של מדינת ישראל, למאבטחי אל על אין מטוסי קרב, טנקים, טילים וצוללות. אין להם שדות תעופה, בסיסי תחמושת, מחנות ענק, בתי ספר חייליים ואמצעי לחימה מגוונים. הציוד של המאבטחים מסתכם באקדח, אוזנייה ואולי אפילו אזיקים וגז מדמיע. זהו. ההכשרה שהם עוברים נמשכת מספר שבועות. אם הוצאות השכר במערכת הביטחון עומדות על כמחצית תקציב הביטחון, אז הוצאות השכר מתוך תקציב האבטחה באל על עומדות על לפחות 80% מאותם חצי מיליארד שקלים.

אם מאבטח מרוויח בערך 12,000 ₪ ברוטו לחודש, אז הוצאות המעסיק עומדות על כ- 180,000 ₪ לשנה למאבטח במשרה מלאה. אז כמה מאבטחים ואנשי מנהלה אפשר להעסיק בתקציב שכר של 400 מיליון ₪? (יתר 100 המיליון הקצבנו להכשרה, הדרכה, הסעות, לינות וכדומה). מחלקים ומקבלים כ-2,220 מאבטחים במשרה מלאה. אז כפי שאמרנו, אל על צריכה בערך כעשירית אנשים ממספר זה – אז איפה יתרת הכסף?

איך מכינים דרישת תקציב ממוסד ממשלתי

במשך השנים למדתי אישית איך מגישים ודורשים תקציב מגוף ציבורי: עירייה, ממשלה, או אוניברסיטה. הקשר בין דרישת התקציב לבין הצרכים האמיתיים רופף ביותר.

בצעירותי, בתקופת התיכון, הייתי מדריך בתנועת נוער ואפילו גזבר. שם למדתי לראשונה איך מגישים דרישה להשתתפות העירייה באירוע יוצא דופן של התנועה. אני כבר לא זוכר איזה אירוע חגגנו, אולי טקס של יום זיכרון או משהו דומה. בתמימותי הכנתי רשימת הוצאות בת מספר שורות והגשתי אותה לְרַכַז (מנהל סניף התנועה בראשון לציון). הרכז היה בחור "קשיש" ומנוסה, כבר לאחר שרות צבאי; הוא השליך את הנייר שהכנתי ויחד הרכבנו דרישת השתתפות ממחלקת התרבות והנוער של העירייה שנמרח על שלושה עמודים. הסכום נראה לי הזוי באותה תקופה. אבל הרכז צדק ולבסוף קיבלנו כמעט את כל הכסף. מיותר לציין שתקציב זה הספיק למימון מסיבה או שתיים וגם מחנה קיץ למאות חניכים ביער חולדה... למדתי שיעור ראשון בפוליטיקה ציבורית. 

בהמשך "הקריירה" נתקלתי אישית במספר מקרים דומים. שמעתי גם (ממקור אמין) על מפעל בצפון הארץ שהגיש בקשה למדען הראשי לתקציב מחקר. כאן כבר היה מדובר במיליוני דולרים. פרויקט המו"פ העסיק במציאות רק 2 חוקרים. בתוכנית שהוגשה למדען הראשי "עבדו" 20 חוקרים. בפועל כולם עובדים, אבל במחלקות אחרות במפעל שכלל אינן קשורות לפרויקט המסובסד... לך תבדוק...

אני מניח שאף אחד מהקוראים אינו מופתע מ"הסיפורים". רבים מאתנו מכירים את התהליך.

תקציב אבטחת המטוסים במבחן השוואתי

רשות שדות התעופה היא מונופול דינוזאור מהליגה הלאומית, כמו חברת חשמל ונמלי הים – מאלה שמחזיקים את היד על "השאלטר". הרשות מעסיקה כ-3,600 עובדים שלרבים שכר בשמים. השכר הממוצע עומד על כ- 15,000 ₪ לחודש. יש גם בונוסים, כרטיסי טיסה, והטבות אחרות. הרשות מפעילה ומתחזקת מתקן עצום בהיקפו, עתיר תחזוקה ומכשור לאורך 24 שעות ביממה – נתב"ג. התקציב של הרשות (שמפעילה גם מסופי גבול יבשתיים) עומד על כ-2 מיליארד שקל. בסך הכול פי 4 בלבד מהתקציב של צוות האבטחה הזעיר של אל על. בתקציב זה מממנת הרשות גם כ- 1,400 אנשי ביטחון (לפחות פי 7 ממספר אנשי האבטחה באל על) – עלותם אינה פחותה מאנשי ביטחון באל על.

אם צוות האבטחה הזעיר יחסית של אל על עולה חצי מיליארד שקל, אז תקציב רשות שדות התעופה היה צריך לעמוד על כ-9 מיליארד שקל לפחות! פי ארבעה ויותר מתקציבה היום.

השרות החשאי האמריקאי (2013) מעסיק 6,700 עובדים, רובם "אנשי שטח". תפקידם לאבטח את שיירת נשיא ארצות הברית בכל מקום בו הוא נמצא. לרשותם עומד ציוד מתוחכם, מטוסים, מסוקים, כלי רכב משוריינים, אמצעי תקשורת, האזנה ופענוח. מלבד אקדחים עומדים לרשותם אמצעי לחימה מגוונים. השרות החשאי נותן שירותי אבטחה לאישים נוספים כגון נשיאים לשעבר, בני משפחה, בכירי ממשל ואורחים רמים. כמה זה עולה? 1.92 ביליון $. כ-7 מיליארד שקל. אם נחשב מה צריך היה להיות תקציב השרות החשאי האמריקאי, לפי התקציב בו אל על מממנת לכאורה אבטחה של כ-50 מטוסים, היינו מגיעים למסקנה שתקציב השירות החשאי האמריקאי היה צריך להיות גבוה פי שניים או פי שלושה לפחות.

רעיונות לאל על

לא ראיתי את "תחשיב" עלויות האבטחה באל על, ואולי אני חושד בכשרים. אילו הייתי צריך לכתוב "תחשיב" כזה לדרישת תקציב מפקידי ממשלה, אז על סמך הניסיון שרכשתי לפני עשרות שנים בתנועת הנוער, הייתי בודאי רושם סעיף של עלות כרטיסי טיסה למאבטחים... הרי החברה נאלצת להטיס את המאבטח על חשבון כרטיס טיסה שיכלה למכור לנוסע.

כמובן שהייתי זוקף את המחיר הגבוה האפשרי – "המחיר הקטלוגי" שאין לו קשר למבצעים ולהנחות ולמחיר כרטיס טיסה בפועל. מוצדק לחשב את עלות כרטיס המאבטח רק כאשר התפוסה במטוס מלאה עד אפס מקום, ומושב המאבטח הוא על חשבון מכירת כרטיס לנוסע נוסף.

יש לי רעיון נוסף ל"תחשיב": אל על משלמת כנראה לשב"כ או למשרד הביטחון עבור הכשרת אנשי הביטחון. כמה יכול לעלות קורס של חודשיים-שלושה? אילו ניהלתי את אל על, הייתי מגיע עם משרד הביטחון להסדר בו יחייבו את אל על בסכום גבוה מאד עבור ההכשרה ומוצא דרך שמשרד הביטחון יחזיר לאל על חלק מהכסף – בטוח שיש דרך... אם אני מצליח להגות קומבינות יצירתיות תוך כדי כתיבה, אז תארו לעצמכם למה מסוגלים "המומחים"... כך אפשר להגיע לחצי מיליארד שקל. 

רעיון לממשלה

הממשלה צריכה להפריד את אבטחת המטוסים מאל על. קל מאד לנסח את הקריטריונים ומפרט הדרישות לאבטחת מטוסים, הוא למעשה כבר קיים. אפשר לפרסם מכרז לאבטחת מטוסים ואפילו לחלק את העבודה בין שתיים-שלוש חברות אבטחה. חברות אלה יחויבו לשכור מאבטחים שעברו הכשרה בדיוק כמו כיום, כל מאבטח יקבל את אישור השב"כ. למעשה, אותם מאבטחים שמועסקים כיום על ידי אל על יועסקו על ידי חברות האבטחה הפרטיות. כך נדע כמה האבטחה עולה באמת. צפויות "הפתעות" מרעישות.

מוטי היינריך                
  
הערה: בכל מקום בו מוזכרת "אל על" הכוונה לכל שלושת חברות התעופה הישראליות יחד (שחלקן בהוצאות, כאמור, זניח).

עודכן לאחרונה ב חמישי, 21 יולי 2016 18:51
יוסי
חישובים????
כדאי שתלמד את הנושא יותר טוב לפני החישובים ההזויים שלך.1.מטוס לא טס פעם ביום אלא לפחות פעמיים2. חלק מה טיסות הם למרחק שלא ניתן לבצע טיסה הלוך וחזור3. לא ניתן לטוס כל יום ברצףאז חשב שוב
0
טלי
יוסי, אתה בעצם מחזק את החישוב
1. אם מטוס טס יותר מפעם אחת אז גם הדיילים, הטייסים ואיש הביטחון טסים יותר מפעם אחת. זה לא משנה את החישוב.2. גם כאשר תכפיל ותשלש את מספר אנשי הביטחון, נותרת עדיין השאלה: איפה הכסף?
0

3000 תוים נשארו