חמישי, 21 נובמבר 2019 16:50

"איפה המשטרה כשצריך אותה"? האם הבעיה רק במשטרה?

לרמי מבאר שבע גנבו את הרכב מתחת לאפו, גם לאחרים. רמי זועם: "הגיע הזמן שמישהו יילחם כאן בפשיעה הזו! בשביל מה יש כאן במדינה, מערכות צדק ואכיפה לעזאזל?" התשובה לרמי כאן.

הנה תקציר פוסט שהועלה בפייסבוק על ידי בחור בשם רמי:

באמת הגיעו מים עד נפש במדינה הזו!
החניתי את הרכב שקניתי לא מזמן בחניה של ה- יס פלאנט בבאר שבע ויצאתי לשנייה בסמוך לרכב למצוא איזה עץ כי השלפוחית כבר לא ויתרה לי. השארתי את האוטו מונע והלכתי כמה מטרים לעץ קרוב.
תוך דקות אני רואה "בן מיעוטים" עם כובע ופנים מכוסות בבד, נכנס לרכב כשהוא יורד ממכונית עם נהג שסייע לו, לוחץ על הגז ובורח.

בחנייה היו אינספור מצלמות, כל האזור הסמוך של מקומות הבילוי היה עמוס ניידות (שעצרו אותי אותו ערב גם לבדיקת אלכוהול...). אחרי עשר דקות הגיעה ניידת, והשוטרים נכנסו למרכז הבקרה של היס פלאנט כדי לצפות בצילומי הווידאו של האירוע, ויצאו משם רק בכדי להסביר לי שהצילומים "לא ברורים".

הגעתי לתחנה להגיש תלונה, אמרו שיחזרו אליי לעדכונים ולא חזרו. הגעתי מספר פעמים בימים שלאחר מכן לקציני חקירות לשאול בקשר להתפתחויות, הבטיחו שיחזרו אליי לעדכן וגם לא חזרו. גישת השוטרים הייתה שפשוט אני הבעייתי בכל הסיפור כי "איך העזתי להשאיר רכב מונע?"

אבל זה עוד כלום, כי מה שבאמת קומם אותי לאחר מכן, זה אינספור שיחות עם אנשים ומכרים, שכולם פשוט אמרו לי שגנבו להם רכב אחד או אפילו יותר, והמון מהם פשוט טענו שזה היה באותו אזור!!
בערב יום חמישי האחרון, אשתי יצאה לחתונה, ולבת דודה שלה גנבו כשהייתה באירוע גם את רכבה וזה גם פשוט באזור סמוך של אולמות האירועים!

יותר מזה, כל ערב בשעות הלילה אפשר לראות את "בני המיעוטים" עם כובע על הראש (בשעות הלילה..?), במכוניות המאובקות שלהם, מסתובבים באזור. יש גם ניידות משטרה בסביבה אבל השוטרים רק עוצרים בליינים על עברות תנועה.

לא מעט גם אמרו לי, כולל שוטרים, שגם כשאותם גנבים נתפסים פה ושם, משום מה הם צ'יק צ'ק מוצאים את עצמם חופשיים אחרי תקופה סופר קצרה, אם בכלל הם נענשים.

זה קורה יום יום להמון אנשים, באותו מקום. איך נותנים לחגיגות הפשיעה להימשך לעוד ועוד קורבנות תמימים, זה הכי מתסכל! הגיע הזמן שמישהו יילחם כאן בפשיעה הזו! בשביל מה יש כאן במדינה, מערכות צדק ואכיפה לעזאזל?

עד כאן רמי.
-------------------------------------

ספרי אזרחות

בספרי האזרחות מלמדים כי משטרה היא חלק מכוחות הביטחון שממונים על שמירת זכויות הפרט של האזרחים לחייהם, לגופם ולרכושם.

החטא

במציאות, קשה לחמוק מהשאלה הנצחית של הנביא ירמיהו "מַדּוּעַ דֶּרֶךְ רְשָׁעִים צָלֵחָה?". גם רמי מבאר שבע שואל.

קשה למדוד עד כמה המשטרה יעילה ובדרך כלל נדמה לאזרח שהמשטרה לא קיימת "איפה השוטר כשצריך אותו?", או חסרת אונים באירועי אלימות המוניים כמו התפרעות וחסימת נתיבי איילון על ידי קבוצה קטנה של נכים, או קבוצה גדולה של אתיופים.

"בשביל מה צריך בכלל מדינה?"

המאמינים בעקרונות מדינת חופש מבינים כי אין צורך בישות "מדינה" כדי "לצמצם פערים", לא צריך "מדינה" כדי לספק שירותי חינוך ובריאות, וגם לא כדי לספק שירותי תרבות, ספורט ודת.
להשקפתנו, ההצדקה העיקרית לקיומה של מדינה הוא הצורך בגוף מוסכם שיגן על אזרחים מאלימות כנגד גופו או קניינו של אדם. לשם ביצוע תפקידה יש למשטרה סמכות, כמעט בלעדית, להפעיל כוח נגד "הרעים".

כשל מדינה

אנחנו מודעים לקוצר ידה של המדינה לנהל מערכות גדולות כמו מערכות בריאות וחינוך; או הניסיונות הכושלים של מדינות לתכנן ולנהל את הכלכלה. מערכות אלה גדולות מכפי יכולת הניהול הריכוזי של פקידי מדינה. משטרה היא מוסד ממשלתי כמו חברת חשמל, נמל אשדוד והרבנות הראשית. לא צריך לפתח ציפיות מוגזמות. אנחנו נוטים לשכוח זאת ולייחס למדינה יכולות שאין לה.
למרות זאת, אנחנו מצפים מהמשטרה להילחם בהצלחה גם בגנבי מכוניות, גם בגברים אלימים וגם בגנבי אופניים? אנשים כנראה זקוקים לאמונה בקיומו של גוף דמיוני, מעין "אח גדול" שיושיע אותנו בעת מצוקה. סופרמן שיכה ב"רעים", אבל במציאות אין סופרמן.

משטרת ישראל מעסיקה כ- 31,000 שוטרים עם תקציב של כ- 13 מיליארד שקלים (2019). שזה כ- 3.7 מיליארד $. משטרת ישראל משרתת כ-8.5 מיליון תושבים. מספר זהה של תושבים גר בניו יורק. משטרת ניו יורק מעסיקה כ- 36,000 שוטרים (NYPD) בתקציב 5.6 מיליארד $ (2018). בהתחשב בשכר הגבוה בניו יורק – המספרים והתקציבים בניו יורק ובישראל קרובים. קשה להשוות את "כמות הביטחון" האישי שמספק כל מנגנון לאזרחיו, אך התחושה היא שמשטרת ישראל לא יכולה להתלונן על מחסור בכוח אדם או בתקציב.

קשה מאד להשיג נתונים השוואתיים על הפשע בניו יורק בהשוואה לישראל בגלל הגדרות וחתכי מיון שונים של אירועים. בכל זאת ניתן לדלות מספר נתונים אמינים למדי לשנת 2018: 121 מקרי רצח על רקע פלילי בישראל לעומת 295 בניו יורק, 1,582 מקרי אונס אצלנו לעומת 1,794 בניו יורק, 1,164 מקרי שוד בישראל (גניבה תוך שימוש באלימות כלפי הקורבן) לעומת 12,913 בניו יורק. יש להניח שבישראל כמו בניו יורק – לא בכל אירוע מוגשת תלונה למשטרה. על פניו נראה כי משטרת ניו יורק מתמודדת עם אירועים קשים ורבים מאשר משטרת ישראל אבל בכוח אדם ובתקציב דומים.

כשל – לא רק במשטרה

המשטרה ניצבת בחזית הכשל והביקורת, אך התמונה מורכבת בהרבה. כלל לא בטוח שמצבנו "רע". קשה לקבוע שהפשע בישראל, ו"העבריינות הזעירה" (גניבת הרכב של רמי) – אכן "מרקיעים שחקים". כל מי שמטייל בעולם ייווכח שרמת הביטחון האישי בישראל גבוהה מאד. ממש מנוגד לתדמית שלנו בעולם. כמעט ולא קיימת שכונה בעיר ישראלית שילד או אישה מסתכנים אם יהלכו לתומם ברחוב, ביום או בלילה. אם מופיעה בעיתון ידיעה על "קשישה שנשדדה ביפו" – סימן שמצבנו מצוין. ברוב מדינות העולם, ידיעה כזאת לא שווה אפילו כותרת, אירוע שכיח. זה כמובן לא מנחם את הקשישה או את רמי מבאר שבע.

את הפשע לא ניתן "למגר" כפי שאי אפשר "למגר את העוני". תמיד היה ותמיד יהיה. את הפשע והעבריינות ניתן רק לצמצם.

2529 1

2529 2

הנה, לפחות ארבעה גורמים שתורמים את חלקם לכשל ב"מלחמה בפשע", שאינם באשמת המשטרה:

התעסקות המשטרה ב"פשעים" ללא קורבן

הומוסקסואליות הייתה לא-חוקית בישראל עד שנת 1988. אילו המשטרה הייתה בזמנו מקפידה לאכוף את החוק, אז כמובן שהיו נפתחים לפחות עוד 20,000 תיקים בשנה. אז למי היה זמן לטפל בגנבי רכב? גם היום, ספר החוקים שלנו עמוס בחוקים דומים.

השנה אושר חוק האוסר צריכת שרותי זנות. גבר שמשלם לאישה עבור קיום יחסי מין הוא עבריין בישראל – גם אם שני הצדדים הסכימו מרצון להסדר ואין צד נפגע, אין קורבן ל"עבירה". אפשר רק לשער כמה עשרות אלפי "עבריינים" חדשים נוצרו על ידי חברי הכנסת. גברים שעד אתמול לא נחשבו לעבריינים.

משטרת ישראל פתחה בשנת 2018 כ- 40,000 תיקים על "עבירות מוסר" ללא קורבן (מתוכם כ- 27,000 על "שימוש בסמים", שאינן אפילו "סחר בסמים") – ההגדרה של "עבירות מוסר" אינה כוללת "עבירות מין". אם נפתחו 40,000 תיקים, אז בכמה אירועים בהם לא נפתחו תיקים המשטרה טיפלה? עוד 30,000 או אולי יותר? אלפי שוטרים התעסקו במעקב, מעצר, פתיחת תיק, רישום, כתיבת דוחות וחקירות על שטות זו של "עברות מוסר"?

אז למי יש זמן לטפל גם בגניבת הרכב של רמי? או באגרוף שחטף רופא בבית חולים?

חוקה במדינת חופש צריכה לאסור על התערבות המדינה ביחסים מרצון בין אנשים, או בנזק שאדם בוחר לעשות לעצמו (עישון, אלכוהול, סמים, הימורים). אדם יורשע רק אם גרם נזק לאחרים גם אם נגרמה על ידי שיכור או מסומם.

חקיקת יתר

בכנסת הקודמת (ה-21) הוגשו כמעט 7,000 הצעות חוק, מתוכן התקבלו והפכו לחוקים חדשים כ- 600. כמה עבריינים חדשים התווספו בעקבות חקיקה מיותרת שפוגעת בחופש הפרט (להשקפתנו)?

בין "הישגי" חקיקת היתר אפשר למנות השנה את חוק הפיקוח על הגמ"חים (גמילות חסד). הגמ"חים הסתדרו מצוין לפחות אלף שנים, בקהילות היהודיות, בלי פיקוח ממשלתי; חוק הפיקוח על מעונות לפעוטות שהפך את תהליך ייזום מעון לפעוטות לכמעט בלתי אפשרי; חוק העיסוק באופטומטריה (אם אין לכם רישיון – אתם עבריינים); חוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילו חברתית ועוד רבים אחרים.

חקיקת יתר מוסיפה נטל על כתפי המשטרה. חוק מיותר מרבה ליצור עבריינים חדשים. אז למי יש זמן לטפל גם בסחיטת דמי חסות?

מערכת המשפט והענישה.

רבים זוכרים את ה"מפגין" האתיופי על גג מכונית פרטית נוסעת, מנסה לשבור באבן גדולה את חלון המכונית ולהרוג את הנהג (סליחה, להביע את מחאתו הצודקת). לשוטר סביר אין מוטיבציה לעצור את "בן השכבה המוחלשת" הזה ולהביאו למעצר. ואם ייעצר, אין סיכוי שייכנס לכלא – לכל היותר ישתחרר לאחר הבטחה להתנהגות טובה. למה ששוטר יסתכן אם הוא יודע שכדורגלן שתקף צעירה קיבל עונש "עבודות שירות". עבודות שרות מקבלים גם תוקפים אחרים.

2529 3 

"רוח המפקד" – המשטרה מיישמת החלטות פוליטיות

יש אלימות "מותרת". כאשר מאפשרים לחרדים לחסום כביש, או לנכים לחסום את נתיבי איילון – נפגעים אזרחים תמימים. אלימות זו מתאפשרת כי המשטרה קיבלה הנחיה "להכיל את האירוע".

אם ערביי ישראל יחליטו מחר על "הפגנת הזדהות" עם תושבי ג'נין, יחסמו את כביש ואדי ערה ואת רחוב יפת ביפו בצמיגים בוערים, ישליכו סלעים על מכוניות של יהודים ואפילו יכו נהגים יהודים – ספק אם המשטרה תתערב. ואם תתערב, השוטרים יתמקדו רק בהתגוננות אישית, לא בעצם האירוע.

דמיוני? לא! – הם כבר עשו כך באוקטובר 2000. גם רחוב יפת מתל אביב לבת ים דרך יפו נחסם באלימות ולנוסעים לבת ים נשקפה סכנת חיים. באותם אירועים נהרגו 12 פורעים ערבים מכדורי שוטרים בוואדי ערה, נהג יהודי אחד נהרג מפגיעת אבן בכביש 2 בדרך מתל אביב לחיפה.

התוצאה: ראש הממשלה אהוד ברק הקים ועדת חקירה, שוטרים הודחו וננזפו. במערכת הבחירות בשנת 2019 התנצל אהוד ברק בפני הציבור הערבי. הפורעים הוגדרו על ידו כ"מפגינים". המשטרה אשמה. אלימות קבוצתית מוכלת ונחמלת.

בכתבה הבאה נעלה רעיונות. מה צריך לקרות כדי שאזרחים יהיו מוגנים מאלימות. מוגנים יותר מאשר במציאות הנוכחית.

                                         כתבת המשך כאן

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר 

עודכן לאחרונה ב חמישי, 28 נובמבר 2019 19:08
יעקב
עברה
לעזוב מכונית מותנעת ולצאת ממנה היא עברה על חוקי התנועה והבטיחות של הרכב.רמי נראה בחור צעיר חסר נסיון שמאמין למה שקרא בספרי אזרחות.אזרחים וותיקים יודעים שהמשטרה לא מתעסקת בגנבות, גניבת רכב, פריצה לדירות, ושאר עבירות רכוש קלות ללא פצועים. זה פשוט לא אפשרי, יש יותר מדי דברים כאלה.גם בנושאים חמורים כמו רצח - יש XXX מקרים לא מפוענחים.
0
שחרורון
ללבוש את המכנסיים של הילדים הגדולים
בלי קשר למשטרהאדם צריך לקחת אחריות למעשיו ולשלומו ולא לבכות שגנב ניצל פירצה ואף אחד לא יוצא מגדרו כדי לסייע(גם האדם עצמו לא יצא מגדרו כדי למנוע).המציאות היא שמשטרה לא פיתחה יכולת קריאת מחשבות או טלפורט, ובניגוד למה שרואים בסרטים, אין שום סיכוי שתגיע בזמן. זה אומר שאפילו אם מטרת המשטר. להגן על האזרחים (זאת לא מטרתה), זו משימה בלתי אפשריתישנו גוף אחד במדינה שלוקח לו את הזכות ליזום אלימות. הממשלה. מטרת המשטרה א. להפעיל אלימות בשם הממשלה ב. לעניש כל מי שפוגע במונופול הזה. אין שום קשר לבטחון אזרחים או שמירה על רכוש.רובה מציל חיים. חברת שמירה שומרת על רכוש
0
יעקב
פשיעה של בדווים
צריך גם להשתחרר מקישקושי התקינות הפוליטית (בני מיעוטים) ולקרוא לילד בשמו: בבאר שבע ובדרום, במיוחד, סובלים די קשה מפשיעה רחבת היקף (בנושא רכוש) של הבדווים. המשטרה צריכה לעשות יותר נגד התופעה.המשטרה צריכה לעשות יותר גם נגד האלימות בישובים הערביים (רצח של ערבים בידי ערבים אחרים, נקמת דם, כבוד המשפחה, מלחמת כנופיות וכאלה).
0
שמי
לא הבנתי את פרוש הפרצופים
:-) 8) :-| :-* cry :o :-? :-x :eek: :zzz :roll:
0
מיכל
אני בעד זנות
ושהזונה החוקית הראשונה תהיה הבת שלך או אמא שלך.
0
אילנה
גם אני מעדיפה שהבת שלי תהיה סופרת ידועה
או אולי חוקרת במכון וייצמן.לא הייתי רוצה שהבת שלי תעבוד בניקיון דירות ובעוד עיסוקים אחרים פחות נחמדים. ואשתדל לעזור לה כמיטב יכולתי.אבל אני כבר לא צעירה, ואם נסיבות חייה של בתי יאלצו אותה להתדרדר לזנות, היא תמצא את הדרך לעשות זאת למרות האיסורים החוקיים. בהינתן מצב אומלל כזה עדיף שהזנות תהיה חוקית.
0
יעקב
הזנות נושא מאד פופולארי
הפוסט הזה לא היה על זנות.מאיפה הגיעה הזנות לכאן?מילא בכנסת - הם מתעסקים במה שהם מכירים, אבל למה לכאן?
0
ל5
ועדיף
ועדיף שהבת שלך או האמא שלך תהייה זונה לא חוקית?
0
לוי @
למיכל #5
הנושא איננו העדפה אישית - האם את רוצה שהבת או האמא שלי תהיה זונה. או לא. גם לא הבת או האמא שלך. הנושא הוא כוחה של המדינה - האם צריכה להיות למדינה זכות להתערב במערכת יחסים עסקיים, ששני הצדדים לה עושים זאת מרצונם וללא כפיה. אין כל חשיבות לשאלה האם מהות העסקה טובה בעינייך, או בזויה. גם אין חשיבות לשאלה האם אותה פעולה נעשית במסגרת יחסים עסקיים או במסגרת יחסים אישיים.וגם לא צריך להיות מושג כמו זונה "חוקית". מדוע ? כי המשמעות היא שזה אסור אלא אם קיבלת רשות מהמדינה (החוק). למדינה לא צריכה להיות כל זכות לתת "רשות". ה"רשות" לחיות, ולפעול מתוך חירות קיימת לך מעצם היותך. לא מטוב ליבה של המדינה. זוהי זכותך הטבעית.
0

3000 תוים נשארו