שני, 30 נובמבר 2020 06:01

דווקא השמאל אמור להיות מרוצה משלטון נתניהו!

ראו עדכון בסוף הכתבה.

זה אינו מאמר תעמולה לטובת נתניהו. לשוחרי מדינת החופש והקפיטליזם בישראל היו סיבות טובות להאמין שנתניהו יביא לתפנית חדה במאפיינים הסוציאליסטים של ישראל. למרבית האכזבה, ביבי כראש ממשלה לא דמה לנתניהו כשר אוצר, אפילו לא ברטוריקה.

זה אינו מאמר תעמולה לטובת נתניהו. מנקודת המבט של "קו ישר", תקופת ממשל נתניהו הארוכה מאכזבת למדי. לשוחרי מדינת החופש והקפיטליזם בישראל היו סיבות טובות להאמין שנתניהו יביא לתפנית יזומה במאפיינים הסוציאליסטים-ריכוזיים במדינת ישראל, מודל של "קפיטליזם מוגן על ידי המדינה", תלות באישורים, רגולציה וקצבאות. התקוות נוצרו כבר בתחילת דרכו הציבורית וגדלו לאור תפקודו כשר אוצר בממשלת שרון בשנים 2003-2005. התקוות להדברת נגיף-מפא"י בו לוקה הליכוד, התבססו על "הצהרת כוונות" בראשית דרכו ועל היותו ראש הממשלה הראשון שגדל והשכיל במדינה קפיטליסטית (יחסית) – ארה"ב. למרבית האכזבה, נתניהו כראש ממשלה לא דמה לנתניהו כשר אוצר, אפילו לא ברטוריקה. אבל זה מה יש, החלופות לנתניהו היו כנראה גרועות יותר.

תשואות שלא הגיעו מהשמאל המדיני

לא רק "השמאל הכלכלי" הדוגל במעורבות עמוקה של השלטון באורחות החיים אמור היה לחייך. אלא גם השמאל ה"חותר לשלום". נתניהו הקפיד לרסן את תנופת התיישבות ביהודה ושומרון, לא מיהר לאשר בניה והקמת יישובים חדשים. נתניהו חשש וחושש מעימות צבאי, הוא מעדיף בדרך כלל מדיניות הכלה של אירועים ביטחוניים וחושש מהסתבכות צבאית.

זאת בניגוד למפלגת העבודה של "השמאל". זו הקימה 76 יישובים חדשים ב"שטחים" תחת שלטון אשכול, גולדה, רבין. 72 יישובים חדשים נוספים קמו כאשר שרון עמד בראש וועדת השרים להתיישבות. לא נתניהו.

נתניהו העמיק בהתמדה את היחסים החשאיים עם מדינות המפרץ עד שהבשילו להסכם השלום הראשון של ישראל עם מדינה ערבית – הסכמי אברהם עם האמירויות. עם מצרים וירדן אין ולא היה "שלום" – אלא אי-לוחמה ושיתוף פעולה מוגבל עם השליטים (גרסה רשמית של ההסכם הלא-כתוב שהיה לנו עם סוריה, כל עוד הייתה מדינה כזאת).

פעילי שמאל אמורים היו להמליץ על נתניהו לפרס נובל לשלום, הוא ראוי לכך יותר מרבין, ערפאת, פרס ואובמה.

פריחה כלכלית וחברתית תחת נתניהו

השקפת העולם שמקודמת ב"קו ישר" אינה, לצערנו, נחלת רוב יושבי הארץ. אבל, על פי אמות המידה של רוב הישראלים – 14 שנות נתניהו (עד כה) ראויות לתשואות. מקובל בעולם להצמיד שינויים כלכליים לתקופות של הממשל הנבחר. שוב, העובדות שמובאות כאן הן מבט דרך המשקפיים המקובלים על ידי רוב הציבור (לא "קו ישר").

הצמיחה בתוצר הכולל של ישראל מהירה מאשר במרבית המדינות המבוססות, קצב הצמיחה המצטברת (ב-15 שנים) הוא פי 17 מאשר אוסטריה, פי 3 משוויץ (מדינות עם אוכלוסייה דומה). התוצר לנפש חצה את קו ה-40 אלף דולר ומתקרב לזה של ארצות שהיו בעבר מושא לקנאה – אנגליה, איטליה, צרפת. זאת למרות גידול האוכלוסין "המטורף" בישראל (כל 5 שנים מתווספים בערך מיליון ישראלים!). הרווחה בישראל גבוהה מנתוני הסטטיסטיקה כי אוכלוסייה משמעותית אינה מדווחת אמת על הכנסותיה.

בעיה כלכלית מרכזית של המדינה ב-60 השנים הראשונות הייתה "מחסור במטבע חוץ". לא עוד. ישראל משלמת ריבית על הלוואות בגיוסי חוב נמוכה מאשר ארצות הברית וחברות דרוג האשראי מציבות אותנו בדרגה הגבוהה אי פעם AA-. המאזן השוטף של ישראל בתקופת נתניהו בעודף גדול וקבוע, יותר מטבע חוץ נכנס לישראל מאשר יוצא מכאן. לכן השקל הישראלי מתחזק בעקביות ובנק ישראל צבר יתרות מט"ח של כ- 130 מיליארד דולר (פעם נשקנו ל"קו האדום" מבחינת יתרות). האבטלה, עד ערב הקורונה, בשפל היסטורי. גם יחס החוב הלאומי לתוצר ירד תחת נתניהו ל-60% – טוב ממרבית מדינות המערב. בתחילת עידן נתניהו היחס עמד על 105 אחוזי תוצר!

בניגוד למיתוס המופץ בעקשנות, מערכת הבריאות לא "הורעבה". ההוצאה הציבורית לבריאות צמחה בקצב מואץ בתקופת נתניהו, הוכפלה בשנים 2010-2020, ועומדת בערך על היקפו של תקציב הביטחון! הכנסתם הכוללת של רופאים עם ותק של 10 שנים נסקה לשמים (ממשכורת בית חולים, "קרנות המחקר" והקליניקה הפרטית) – כ-75,000 ₪ לחודש ברוטו ועד ל-400,000 לחודש. תמונת צמיחה דומה משתקפת מתקציב החינוך, גם שכר המורים זינק. יתר סעיפי התקציב צמחו בערך רק ב-20% לאורך אותה תקופה.

2582 1

כמעט בכל תחום יש האצה חיובית שלא הייתה לפני עידן נתניהו, תחבורה לדוגמה: השקעות אדירות בכבישים, מחלפים, רכבות, רכבת קלה, נמלים פרטיים חדשים ותכנון מתקדם של המטרו באזור המרכז.

ישראל במהלך משבר הקורונה

גם כאן עם ישראל צריך להיות מרוצה מנתניהו, לפחות מהתוצאות עד כתיבת שורות אלה. למרות הביקורת הנוקבת מידי ערב בתקשורת, אנחנו בערך במקום ה-45 בעולם במספר הנפטרים למיליון תושבים. מסתבר שהביקורת על הממשלה מתאימה למרבית המדינות ה"נאורות" במערב.

למרות התחזיות הכלכליות השחורות, מתרחש תחת ממשל נתניהו "הפלא הישראלי". למרות אבטלה רשמית של למעלה מ-15%, התורים מול חנויות ומסעדות שוברים שיאים. בעת כתיבת שורות אלה פורסם כי לחודש דצמבר נרשמו 50,000 ישראלים לטיסות לדובאי, חלקם מן הסתם, מפגינים בינתיים בבלפור נגד נתניהו... עד לטיסה.

המבקר הכלכלי החריף ביותר לנתניהו הוא העיתון דה-מרקר (רשת "הארץ"), הנה כותרת מלפני שלושה ימים:

2582 2

בהמשך מביא העיתון את שיעור הפגיעה בתוצר מדינות יחסית לימי טרום-קורונה, ממש פלא ישראלי. כמובן שתוכן המאמר אינו חוסך ביקורת על מחצית הכוס הריקה: העדר תקציב, פגיעה בחלשים, העדר אופק כלכלי ועוד. אולי דווקא "העדר תקציב" והצמדת ההוצאה לתקציב 2018 תורם לחיסכון בהוצאות המדינה?... גם בקרן המטבע הבינלאומית מהללים את העמידות המובנית של המשק הישראלי.

2582 3

"הפלא הישראלי" מתבטא גם בהיקף המשכנתאות שנלקחו בשנת הקורונה. ישראל נמצאת במשבר כלכלי חריף אבל דווקא נתוני המשכנתאות מצביעים על שנת שיא...

2582 4

גם נתוני היצוא בתקופת הקורונה מצביעים על יציבות, לעומת זאת חלה ירידה ביבוא (למרות ששוב נשבר שיא קניות מעלי-אקספרס במהלך נובמבר...). יציבות הייצוא מול הירידה החדה ביבוא, כוללת גם את תוצאות התרסקות התיירות היוצאת (שנחשבת כלכלית ל"יבוא") – תהליך מלקחיים שהגדיל את היצע הדולרים בישראל ותרם להתחזקות השקל. כאשר השקל מתחזק מוצרי הייבוא מוזלים, אנחנו יכולים לקנות יותר מוצרים באותה הכנסה. ישראלים רכשו, כבר בשעתיים הראשונות של יום הרווקים הסיני, בכ- 27 מיליון ₪ – זינוק של 54% יחסית לשנה קודמת ללא קורונה...

ייצוא השירותים של ישראל (שההיי-טק מהווה כשני שלישים ממנו) הוכפל בין 2016 ל-2019. אפילו בתקופות הסגר, מיתון בעולם והברדק הפוליטי –ייצוא השירותים התקרב לשיא של כ-12.5 מיליארד דולר. ישראל ממשיכה להיות מגנט למשקיעים זרים, זרם של השקעות זרות בישראל מתחזק בעקביות. אפילו הנגיף לא עצר את המשקיעים, גם לא "תיקי נתניהו":

2582 5

אחת הבעיות החריפות של המשק הישראלי הוא פריון העבודה הנמוך: התוצר לשעת עבודה בישראל נמוך ב-24% מהממוצע במדינות ה- OECD. מאז פרוץ הקורונה, נחשף "פלא ישראלי" נוסף: פריון העבודה בתעשייה זינק חדות! מסתבר שהיקף הייצור של התעשייה בישראל התאושש במהירות מהנגיף, לעומת ירידה במספר שעות העבודה הנדרשות לאותו היקף ייצור. כנראה שהתעשייה סוחבת על גבה מספר גבוה של עובדים שניתן לוותר עליהם, לפחות חלקית. הקורונה אפשרה להוציאם לחל"ת והעמסת שכרם המיותר על הביטוח הלאומי. שיפור בלתי אפשרי לביצוע בימים כתיקונם בגלל חוקי העבודה וההסתדרות. נס קורונה היה פה.

2582 6

הפקקים בכבישים כמעט חזרו להיקף של טרום-קורונה וחברות ישראליות גייסו השנה (עד נובמבר) קרוב ל-30 מיליארד שקל. 2020 צפויה להיות שנת שיא בגיוסי הון של חברות ישראליות בתל אביב ובוול סטריט. שיא נוסף יישבר השנה: מספר החברות החדשות בבורסה בתל אביב.

גם רשתות האופנה הגדולות (גולף, קסטרו ופוקס) כנראה מצאו את החיסון לקורונה. נתוני המכירות והרווח ברבעון השלישי "מפתיעים". רשת קסטרו למשל, שרשמה הפסד של 13.8 מיליון שקלים ברבעון המקביל ב-2019, סיימה את רבעון הקורונה השנה ברווח תפעולי שמתקרב ל-30 מיליון שקל. הרווח גדל למרות הירידה במכירות. הפלא כנראה נובע מהקטנה דרמטית בהוצאות בתקופת הקורונה. גם מענקי מדינה התווספו כנראה ל"מכירות" – כך או כך, אין סיבה להתלונן.

2582 7

הישראלים מתנפלים על חנויות, קניונים, רשתות, מסעדות (משלוחים, ואיסוף עצמי), טסים לחו"ל לאן שאפשר. מיליוני ישראלים שרגילים לדחות קניות בארץ עד לנסיעה הקרובה לחו"ל, "נאלצים" לקנות בארץ. העיתונים עמוסים במודעות-עמוד על מבצעי מכירות, שיא במכירות רכב חדש. פרסומות לרכבי יוקרה של BMW ולקסוס משתרעות על עמודים – גם טסלה הודיעה על פתיחת אולמות מכירה בישראל. אם לא שמתם לב –מתנהל קמפיין גדול לסדרה החדשה של מרצדס – מהרו פן תאחרו.

2582 8

הנתונים המדינתיים (מאקרו) הצומחים, בהחלט משפיעים על רווחת הפרט. לא רק "העשירים התעשרו" – גם העניים של היום חיים ברמת חיים גבוהה בהרבה מאשר העניים לפני ממשל נתניהו. נתניהו התגלה גם כראש ממשלה "חברתי". בתקופתו עלה שכר המינימום, הוגדלו קצבאות לנכים, לקשישים ולילדים. דמי אבטלה הובטחו לכל דכפין עד יוני 2021, מענקי קורונה הוצנחו מהליקופטר לכולם. אפילו "אי השוויון" החברתי, על פי מדד ג'יני המודד אי-שוויון בחלוקת ההכנסות – ירד (מדד נמוך מבטא אי-שוויון נמוך). שוב, שפע של נתונים "חיוביים" דרך המשקפיים של רוב הציבור.

2582 9

כמובן שלא הכול טוב. יוקר המחיה, מחירי הדירות, צפוף בבתי החולים ורשימה ארוכה שמשתרעת מעל דפי "קו ישר". אין שלטון אידיאלי, תמיד יש ויהיו מחדלים וקיטורים, אבל בהשוואה לעבר, ובמבט-על אובייקטיבי של נתונים ברי השוואה – הישגי תקופת נתניהו בולטים לחיוב. הניתוח נכון גם אם ברמת פרט מסוים מצבו הורע, או עסק פשט רגל.

נתניהו מותקף בעיקר, ולא במקרה, על רקע קריטריונים שאינם מדידים כמו "השסע בעם", "פלגנות", "אובדן הסולידריות", "השחיתות", "ההסתה", "בזבוזים" – אלה מבוססים על תחושות אישיות של המבקר ועל ניחוש תוצאות המשפט. משפחת נתניהו אמנם הרוויחה "ביושר" חלק מהביקורת, אך השנאה לנתניהו החלה מיד עם כניסתו לחיים הציבוריים – הרבה לפני "הצוללות" ו"סיפורי שרה". זה כבר נושא לכתבה אחרת.

ניתן להבין את אוהדי רעיון מדינת החופש והכלכלה החופשית המאוכזבים מנתניהו, אבל אין סיבה רציונלית לשנאת השמאל-מרכז את נתניהו.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

 

עדכון (03/12/2020):

מסתבר שלא רק מערכת הבריאות לא "הורעבה" תקציבית, גם תקציב משרד החינוך רופד בכסף גדול ולא "הוזנח על ידי נתניהו". הכסף שעומד לרשות מערכת החינוך הוכפל בעשור האחרון בעוד שמספר התלמידים צמח "רק" ברבע (26%), מספר התלמידים עלה מ-1.9 מיליון ל-2.4 מיליון. גם תקציב החינוך, בדומה לתקציב הבריאות, הגיע לסדרי גודל של תקציב הביטחון.

2582 10

2582 11

ניתוח בגלובס (09/11/2020) שכותרתו "החידה של המשק" מנסה למצוא הסברים לאינדיקטורים הכלכליים "המוזרים": איך מיליון "בלתי מועסקים" ו"משק מוכה אבטלה" כמעט ולא משפיעים על ביצועי הכלכלה? האם "עסקים כרגיל"?

אפילו הכנסות המדינה ממיסים ישירים כמעט ולא נפגעו! היקף הקניות בכרטיסי אשראי ירד רק ב- 6.9%. גם עשור של אפס אינפלציה אינו מובן מאליו.

אינדיקטור נוסף לפעילות הכלכלית הוא נפח התנועה בכבישים. על פי נתוני חברת WAZE, נפח התנועה באזור תל אביב ירד באפריל (בסגר הראשון) ב-90%. בנובמבר נפח התנועה כמעט חזר לממדי טרום-קורונה. נתונים אלה מאומתים גם על ידי גוגל ואפל. לעומת זאת, נראה שאנשים נזהרים ללא קשר להנחיות השלטונות ומספר הנוסעים בתחבורה ציבורית מדשדש (על פי גוגל).

 2582 13

 2582 12

עודכן לאחרונה ב חמישי, 03 דצמבר 2020 10:58
ס. דוד
ביבי
הבעיה עם ביבי היא לא עמדותיו הפוליטיות או החברתיות אלא מעשי השחיתות בהם הוא מואשם ואותם הוא כלל לא מכחיש.כמו כן, ביבי חשוד, בעיני חלק מהציבור, בשחיתות הקשורה לרכישת הצוללות והספינות, לרכישת המניות ולאישור מכירתן למצרים של צוללות נושאות נשק המאיים על עצם קיומה של מדינת ישראל .
0
רונית
הרי יש שלום עם מצרים
איזה "איום" רואה השמאל מצד מצרים. הרי יש לנו הסכם שלום עם מצרים וירדן. אפילו קיבלו על זה פרס נובל לשלום. אם יש הסכם - למה צריך לחשוש ממצרים? ברור כשמש שאם יהיה הסכם עם הפלסטינאים נזכה לשלום גם איתם סוף סוף. אנחנו פה והם שם...
0
לוי @
מה קרה לנתניהו הקפיטליסט ?
לנתניהו הישגים כלכליים-חברתיים אדירים, כמפורט במאמר. אפשר להוסיף עליהם הישג נוסף שנשמט - האינפלציה. ב- 5 השנים האחרונות, עלית המדד המצטברת היא ... אפס ! תוצאה בלתי נתפסת. אך כל זה הוא מנקודת המבט האטטיסטית.השאלה היא מנקודת המבט שלנו, מבקשי מדינת החופש: מה הסיבה לכך ש... "ביבי כראש ממשלה לא דמה לנתניהו כשר אוצר ... " ?להלן השערה ...השקפת עולמו של נתניהו היא כלכלה חופשית. כך היא היתה בעבר, והיא לא השתנתה. מה כן השתנה ? תפקידו. מאדם פרטי, פוליטיקאי, שר, הוא הפך לראש ממשלה. השאלה הכללית: היש לראש ממשלה בישראל די כוח ליישם את השקפת עולמו ? בארה"ב נבחר נשיא. הוא זה שממנה את אנשי הממשל שלו. ברצונו ממנה, וברצונו מפטר (מישהו זוכר את רקס טילרסון ?). לא כל שכן לגבי הפקידות הבכירה. "מדהים", אבל כוחו של הנשיא רב לו גם עם שופטי בית המשפט העליון. בתמצית - לראש הרשות המבצעת סמכות וכח להפעיל את השלטון ביעילות לקידום השקפת עולמו. ובישראל ? ראש ממשלה נזקק לקואליציה של מפלגות, שמייצגות אינטרסים שונים ומנוגדים. הפקידות הבכירה כמעט ולא ניתנת לפיטורין. גם כאשר מרכיבי הקואליציה מסכימים, מערכת המשפט מתערבת ואוסרת. ננסה לדמיין (דומני שמעולם לא נאספו נתונים עובדתיים) כמה משאבי זמן ואנרגיה משקיע ראש הממשלה בתחזוקת הקואליציה. בתמצית - לראש ממשלת ישראל, העומד בראש הרשות המבצעת, כנפיים מאד מקוצצות. כדי לעבור לכלכלה יותר חופשית נדרשים שינויים מהותיים. מה משמעותם ? פגיעה אנושה בבעלי אינטרסים קיימים, שמיוצגים במרכיבי הקואליציה השונים. מה יקרה אם ראש הממשלה ינסה ללכת על זה בכל הכח ? הלכה הקואליציה. ההישג אולי הגדול ביותר של נתניהו איננו מדיני או כלכלי. זהו הישג פוליטי פנימי של להחזיק ממשלות קואליציוניות. אז אם הכח שלו מסורס, בשביל מה אדם המאמין בכלכלה חופשית חותר להיות ראש הממשלה ? רק לשם תאוות השלטון ומנעמיו ? "אכן" יאמרו חסידי 'רק לא ביבי'. אבל ישנה אפשרות אחרת: שלנתניהו יש נושא בעל חשיבות עליונה, אשר למענו "שווה" לו לשלם לשותפותיו במטבע אטטיסטי. מהו ? התשובה (להבנתי הדלה) היא הנושא הציוני: המשך קיומה וחיזוקה של מדינת ישראל, אל מול אויבים המבקשים להשמידה. על זה הוא אפילו היה מוכן לעשות דבר שאף ראש ממשלה בישראל לא עשה: ללכת "ראש בראש" עם נשיא ארה"ב.
0
יעקב
השנאה אישית לא אידאולוגית
החטא הגדול של נתניהו הוא שהוא מנצח בבחירות וחוסם את כול האחרים ולא מאפשר להם להגיע לשלטון.יש גם שחיתות אבל זו לא הסיבה העיקרית לשנאה, שנאו אותו עוד לפני שמצאו שחיתות.אבל - זה תקין, זו הפוליטיקה, כול אחד רוצה קצת שילטון...
0
יעקב
אידאולוגיה גם כן
כמובן - שונאים את נתניהו מהרבה סיבות. האידאולוגיה (תהליך השלום, קפיטליזם) שיחקה תפקיד בעבר. (כלומר הייתה סיבה לשנאה). היום האידאולוגיה כבר לא משחקת תפקיד. נתניהו יכול להפוך לברני סנדרס (כמו שקורה) ועדיים השמאל ישנא אותו, זכר לעבר - כלומר בלי קשר למה שהוא עושה היום.
0
ס. דוד
ביבי
אין סתירה בין שלום לביטחון. שלום מביא בטחון. לעומת זאת, טילים גרעיניים המורכבים על צוללות, מסוכנים לעולם ולאזור גם כאשר יש שלום. אם טילים גרעיניים נכנסו לאזורנו תמורת בצע כסף (לפי פרסומים בעתונות), זה מעשה בגידה (לכאורה) .
0
יעקב
צוללות של מי?
"טילים גרעיניים המורכבים על צוללות מסוכנים לעולם ולאזור"אתה מתכוון על הצוללות שלנו? זה מה שמטריד אותך?
0
רונית
פצצה גרעינית על טיל יריחו
פצצה על טיל זה בסדר והומני ומקדם שלום אזורי.נהג מונית אמר לי השבוע שהוא מעדיף את ביבי, אפילו אם יוכיחו לו שפעם ב-10 שנים ביבי גונב צוללת ומחביא אותה בנמל של קיסריה.
0
שפירול
חוזר: דווקא השמאל אמור להיות מרוצה משלטון נתניהו!
ס. דוד אמר/ה :
אין סתירה בין שלום לביטחון. שלום מביא בטחון. לעומת זאת, טילים גרעיניים המורכבים על צוללות, מסוכנים לעולם ולאזור גם כאשר יש שלום. אם טילים גרעיניים נכנסו לאזורנו תמורת בצע כסף (לפי פרסומים בעתונות), זה מעשה בגידה (לכאורה) .
כמו שכל ילד בכיתה א לומד מהר ,עוצמה מביאה חברים , חולשה מזמינה ביריונים !!להגיד שיש ביטחון בגלל שיש שלום זה משפט די נאיבי ..

0
יחזקאל
חוזר: דווקא השמאל אמור להיות מרוצה משלטון נתניהו!
אין מה לעשות מי שדופק בסוף את כל החברים הבי טובים שלו כדי שלו יאיימו עליו זה התוצאה :eek: :eek:
0
בצלאלי
נתניהו ביטל שסעים ומחלוקות
שלטון נתניהו קידם את הפריפריה, קידם את עיירות הפיתוח, הביא לשילוב המזרחיים בכל ענפי הכלכלה והתרבות. והוא עשה זאת בלי להיפרע מאויביו השמאלניים, ולהבדיל מיריביו, הוא לא הפעיל "סזון", ולא "תותח קדוש" כנגד מתחריו הפוליטיים. נתניהו שילב את החרדים ונתן להם זכויות וכבוד. ואפילו האויב הערבי החי בתוכנו, גם הוא קיבל בשפע ופרח וצמח בתקופתו. למרות ההתקפות האישיות והפוליטיות העזות והחתרנות נגדו מצד הפקידות הבכירה, הצבא, המשטרה וכנופיית החוק, האקדמיה ומובילי דעת הקהל והתרבות, נתניהו נמנע מלפעול נגדם, הוא החייה מלאכותית את ערוץ 10 העויין. הוא המשיך לסבסד את מוסדות התרבות שהם מרכזי תעמולה נגדו.נתניהו מתון ושקול בדבריו, בכל תקופת שלטונו סך הביטויים הקשים שהשמיע נגד יריביו הינם פחות מאשר מושמע נגדו ביום אחד.ההתנגדות לנתניהו אינה קשורה לשחיתות (הרי בתקופת מפא"י המצב היה גרוע עשרות מונים), אלא נובעת מהיותו איש ימין מצליח ומוצלח. כך הם נהגו כלפי ז'בוטינסקי, כלפי בגין ו"יאיר" וכך פעלו בתיעוב כנגד שמיר , דוד לוי, וקצב. לצערי נתניהו אינו פועל דיו כימין אמיתי, אינו מקדם את ההיבט היהודי, אינו מיישב את יהודה, ואינו מבטל את מארת הסוציאליזם הפושה בנו. אך כפי שכותב המאמר ציין, השמאל, אם היה נוהג בשפיות, צריך היה לתמוך בהמשך שלטון נתניהו
0
יעקב
סטטיסטיקות כלכליות
יש להתייחס בספקנות לסטטיסטיקות ה"משונות" על חוסר ירידה בפעילות והכנסות למרות הקורונה. (כפי שמתבטאות גם בעדכון). ניסים מתרחשים רק באגדות.ראשית - טווח הזמן קצר - כדי לראות השפעה צריך לבחון לאורך זמן.שנית: הצניחו כסף מהליקופטר, בטונות - "תמיכה לנפגעי הקורונה". הכסף המוצנח והמודפס יוצר פריחה זמנית שתחייב בעתיד היותר רחוק "הידוק חגורה" רציני או שתבוא מפולת.
0
מילטון
נבחרת השרים של נתניהו
נתניהו הקיף עצמו בחדלי אישים רבים. הפוליטיקאים ההגונים והערכיים שאינם מתלהמים בליכוד - נדחקו הצידה אחד אחד. הוא מתון בהתבטאויותיו - את פיזור הרפש הוא משאיר לבנו ולקבלני שטח. הכלכלה הפורחת והתוספת למשרדי הממשלה - בחסות ההיי-טק שניזון מהכסף הזול באדיבות הפד האמריקאי והיה קורה גם בלעדיו (לזכותו יאמר שלא הפריע להייטק). נתניהו נהנה מעשור של פריחה כלכלית עולמית (מלאכותית בחלקה בחסות הבנקים המרכזיים) ועל אף הגידול העצום בהכנסות המדינה, החוב הנומינלי בימיו בעליה שנה אחרי שנה. כמות משרדי הממשלה, השרים וסגני השרים - באינפלציה מתמדת עד כדי הבאת המצב למחפיר ויצירת חוסר יעילות ממשלתית מחפיר. בנאומיו, התבטאויותיו ופרסומיו - האמת הפסיקה לשחק תפקיד כלשהו אלא אם במקרה גם האמת משרתת את המצג. פרשת הצוללות והסתרת מידע לאומי קריטי ממשרד הביטחון וצמרת צה״ל - מבישים. מאות המיליונים שזרמו לכיסי מקורביו בעסקאות אלה - שחיתות חסרת תקדים. התנהלותו מול וואלה ואלוביץ׳ כמשרתי אג׳נדה פוליטית בתמורה להטבות מבעל השררה - מחפירים. מישהו כאן מתכחש לרשימת הנזקים שפורטה למעלה? אז נכון, ליד כל אלה יש לו גם הישגים, וכבודם במקומם מונח. אבל הישגיו הם בתחום המדיני והחומרי ונזקיו הם בתחום הכלכלי, המבני, השלטוני והערכי. טוב שם טוב משמן טוב, ודרך ארץ קדמה לתורה. לסיכום - מנהיג שראוי לבוז על ידי מי שמקדש דרך ארץ, ולתשואות על ידי מי שמקדש את החומר ומראית העין ונמצא בצד הנכון של פרוסת הלחם. האם יש מחליף שיהיה טוב ממנו? האם מחליף בינוני בהווה יצמח ויגדל תוך קדנציה להיות ראוי ממנו בהרבה? כל אחד יענה לעצמו - אבל מי שמריע לנתניהו ומוכן להתעלם מכל הרע שעשה - מעורר תמיהה בעיני האם הוא אדם שדרכו דרך ארץ. הגיע הזמן לעבור הלאה, לראש ממשלה שנעריך גם (קצת) כמורה ואב, ולא רק כפופוליסט תחמן ושקרן שמומחיותו הגדולה ב״להסתדר״ ו״לנצח״. מי שמוכן שנתניהו ישמש דוגמא לילדיו איך ״להיות איש״, שיודיע.
0

3000 תוים נשארו