שבת, 14 אוגוסט 2021 17:56

האם "פער התיווך" בסופרמרקט אשם ביוקר המחיה? למה כלכלנים שותקים?

רבים מדקלמים את מיתוס "פער התיווך" כגורם ליוקר. זה נוח, זה קליט. הטיעון נוח לפוליטיקאים ולחקלאים. רובם לא מבינים את מהות שרשרת השיווק: מהיצרן, אל הסיטונאי ועד למקרר בבית.

2611

'חדשות 12' דיווחו (27.07.21) על צעד דרמטי שליברמן מתכנן נגד רשתות השיווק, שלדבריו גורפות רווח גבוה מדי על גבו של הציבור: "על רשתות השיווק להבין שהמצב הזה לא יכול להימשך והן צריכות לחשוב לא רק על הרווחים אלא גם על הצרכנים". קשה לחשוד בליברמן שהוא מתגעגע למודל החקלאי של רוסיה הקומוניסטית בה הממשלה כשלה סדרתית בניהול מערכות הייצור והשיווק של מזון.

רבים מדקלמים את מיתוס "פער התיווך" כגורם ליוקר המחיה בישראל. זה נוח, זה קליט. "פערי תיווך" הם שק חבטות נוח לפוליטיקאים ולחקלאים, לא תמיד מכוונת זדון אלא גם מהבנה שגויה של שרשרת השיווק: יצרנים, יבואנים, סיטונאים וקמעונאים – עד למקרר בבית.

מחיר אינו נקבע לפי כמות העבודה שהושקעה בייצור המוצר או השירות, את הקונה לא מעניין כמה "הושקע" בגידול עגבנייה או שכר הדירה שמשלם רמי לוי בבני ברק – לקונה חשוב מחיר המוצר והחלופות לו, הקונה דואג למיצוי תועלתו. התועלת ההדדית שמפיקים מיליוני קונים ומוכרים מהמוצר (היצע וביקוש) היא שקובעת את המחירים בשוק.

"פערי התיווך" בשרשרת השיווק

היצרן (או החקלאי) מתקשה למכור בכמויות ישירות לצרכן. גם הצרכן לא מסוגל להזמין ירקות לסלט מ-10 מגדלים שונים רק כדי ליהנות מסלט קצוץ אחד. לפתרון הבעיה נוצרה מאליה "שרשרת השיווק" ההכרחית. בינתיים אין תחליף לשרשרת השיווק בכל תחום של מוצרי צריכה ולא רק בחקלאות. שרשרת השיווק תתקיים גם כאשר נייבא חלק מהפירות והירקות מטורקיה או מרוקו.

לכל תחנה בשרשרת השיווק מהחקלאי דרך הסיטונאי אל המינימרקט יש מבנה הוצאות שונה. לסיטונאי לדוגמה כמעט ואין הוצאות פרסום והחקלאי לרוב לא משלם שכר דירה כמו מינימרקט בגבעתיים. המשותף לכולם הוא הרצון למקסם את התועלת לעצמם. להשיג מחיר גבוה, לשמר לקוחות, לבצר מוניטין. באף תחנה בשרשרת הייצור והשיווק לא מקדישים אפילו דקה אחת של דאגה ל"ביטחון התזונתי של מדינת ישראל"... כפי שחקלאים צבועים בהפגנות מתארים את עצמם.

החקלאי זקוק לקונים שיקנו ממנו בפרק זמן קצר כמויות גדולות של עגבניות – לכן המחיר ליחידה נמוך. לעומת זאת המינימרקט או המרכול מחזיקים כמות קטנה של עגבניות וזו מכתיבה רווח גדול יותר על כל עגבנייה.

שרשרת השיווק בירקות ופירות תחרותית מאד. החקלאים מנסים להשיג את המחיר הגבוה האפשרי, לעיתים משווקים ישירות לצרכנים, או מדלגים על השוק הסיטונאי ומוכרים ישירות לחנויות. גם בחולייה הסיטונאית התחרות עזה. לרשתות השיווק הגדולות יש זרוע פעילות סיטונאית – דוגמת חברת קטיף של שופרסל. התחרות "הרצחנית" בין הרשתות ומאות חנויות המינימרקט גורמת להם להציע תועלת מרבית לקונים כאשר המחיר לצרכן הוא מהשיקולים החשובים בתחרות.

שרשרת השיווק קיימת גם בכל המוצרים האחרים. רווח חנות הספרים ("פער התיווך") על ספר גבוה בהרבה מזה של הסופר. הסופר מוכר כמות ספרים גדולה במחיר נמוך לספר – החנות מוכרת כמות קטנה של הספר אך ב"רווח" גדול.

בשנות ה-80 עבדתי במפעל למסנני דלק. עלות הייצור של מסנן דלק לפולקסווגן חיפושית עמדה אז על כ-11 סנט, המפעל ייצא מאות אלפי מסנני דלק בחודש למשווקים בחו"ל במחיר של כ-20 סנט ליחידה. בחנויות החלפים בארצות הברית המסנן נמכר בערך ב-6 דולר ליחידה. מבנה זה, שנוצר על ידי השוק, מאפשר לכל גורם בשרשרת השיווק להשיג תשואה נאותה על השקעתו בעסק. שום ממשלה לא יכולה להילחם בשוק ולהכתיב פערי תיווך "הוגנים", ואם תילחם "בהצלחה" – לא יגיעו מוצרים אל הצרכן.

מבנה המחירים הנוכחי של מוצרים חקלאיים הוא תוצאה של תחרות חופשית, ללא כפיה – ממוכר מרצון לקונה מרצון. הטענות על "פער התיווך" מסתירות פנטזיה של אינטרסנטים לחזור למודל טוטליטרי בו פקידי השלטון יחליטו כמה "מותר" להרוויח ומי יהיו הפריווילגים שייהנו. מודל שתוצאתו מחסור ושוק שחור.

אז מי בכל זאת אשם?

החקלאים טוענים שהרשתות מרוויחות "עליהם" כ-400%. נשמע לכאורה כמו הזדמנות עסקית מדהימה לחקלאים: כל 5 חקלאים יקימו חנות ירקות ברמת גן, יסתפקו ב-200% רווח ויגרפו הון! אבל מהר מאד יסתבר להם כי הם מפסידים – הדשא ברמת גן לא ירוק יותר. אין צורך לבצע את הניסוי – החקלאים עצמם מוכרים לפעמים בשווקים פתוחים, ב"שווקי איכרים" ודורשים מאתנו מחירים אפילו גבוהים מאשר אצל רמי לוי. האם גם הם הצטרפו ל"קרטל השיווק"?

מחירי המזון בישראל גבוהים יחסית לעולם, אך לא בגלל רשתות השיווק.

קל להסית את זעם ההמון אל הסופרמרקט – אנחנו כצרכנים נתקלים רק בקופאית – אנחנו לא משלמים למכון התקנים או למשגיח הכשרות – גורמים "שקופים" לצרכן. לפוליטיקאים נוח שהאש מופנית, אל "פער התיווך" שהרי אחרת הם האשמים. הם האחראים לחוקים המגבילים יבוא, למגבלות מכון התקנים, לאישורי משרד הבריאות וחותמת משרד הדתות, לשכר המטורף בנמל ולשביתה, לסובסידיות לחקלאים. הם שאחראים לעלויות ההובלה דרך מחיר הדלק, להליכי רישוי עסקים מסובכים, לקושי לבנות חנות ומרכול שגורר עלויות שכירות גבוהות. הם שאחראים להתערבות המדינה בסידור מדפים, בגובה הכיסא של הקופאיות, ובצמיחה בשכר המינימום.

למה נדם קולם של הכלכלנים באקדמיה?

מוטי היינריך                                      הכתבה פורסמה בגלובס

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב שבת, 14 אוגוסט 2021 19:28
שחרורון
אנשים שמעולם לא יצרו משהו מועיל חושבים שהם יודעים איך מנהלים עסק
הצעה. אם אתה חושב שהסופרים גוזרים קופון כזה ענק, פתח סופר ותיהיה מליונר
2
אורן
איפה הטעות של הכותב
החקלאי מייצר בחוסר וודאות מלאה את הפרי או הירק כי אף אחד לא מתחייב לרכש את התוצרת במחיר מוסכם.
בעבר הרחוק תנובה רכשה ומכרה לכל.
בהמשך הופיעו המשווקים הגובים עבור התיווך בין הקונה הסיטונאי למגדל 20% עמלה הכוללת גם הובלה לשווקים.
כשהשתכללו הרשתות הן הקימו לעצמן חברה סיטונאית הרוכשת מן המגדל.
החברה הסיטונאית גובה 20% על חלקה ומוכרת את התוצרת לרשת השיווק.
רשת השיווק מעלה את מחיר המוצר בין 70-120% בהתאם להערכת הביקוש.
מכאן שתחת גג הרשת מרוויחים פעמיים מעצם מכירת אותה תוצרת מחברה אחת לשניה כששתיהן שייכות לאותו הבעלים. כל היתר ביקוש והיצע, הציבור לא יקנה - החקלאי יפסיד הכל והרשת רק את ערך הרכישה שעליו התחייבה. עיקר הרווח לרב נשאר בידי המשווק, אך החקלאים הישראלים חסרי האמונה ומוגבלי כושר ההתארגנות אינם מוכנים לשווק בעצמם ולהישאר עם הערך הנוסף של המכירה. הבעייה כולה שלהם בלבד. יש מספיק דוגמאות בעולם של התארגנויות חקלאים לשיווק והם מקבלים הגנה מהרשתות. גם בישראל כמה דוגמאות מוצלחות.

3
אבי
תיווך - אבל באיזה אחוז?
מצער שכולם מדברים על הכרח בתיווך אבל אף אחד לא מתייחס לאחוזי התיווך?
אפילו אם התיווך הכרחי - האם לא היה נכון להתערב ולהגביל אותו.
למה כולם מסכימים שבנק ישראל יפקח על הבנקים וגם על שער המטבע אבל אף אחד לא מתייחס לנושא התיווך ולאחוזי התיווך.
מדוע מנגנוני הכלכלה הרוגולטוריים לא כגון המפקח על הקרטלים לא מתערב וקובע גבולות. בדיוק כמו שבנק ישראל קובע את האחוז הריבית ניתן לקבוע תווך סביר של אחוזי תיווך.
להתייחוסתכם מכובדי

-1
מוטי היינריך
למה שלא יהיה פיקוח?
אבי אמר/ה :
למה כולם מסכימים שבנק ישראל יפקח על הבנקים וגם על שער המטבע אבל אף אחד לא מתייחס לנושא התיווך ולאחוזי התיווך.
מדוע מנגנוני הכלכלה הרגולטוריים לא כגון המפקח על הקרטלים לא מתערב וקובע גבולות. בדיוק כמו שבנק ישראל קובע את האחוז הריבית ניתן לקבוע תווך סביר של אחוזי תיווך.


בראש עמוד זה, מצד ימין, יש טור ארוך של תגיות. נא הקלד על "בנק ישראל" ותגיע לכתבות מנומקות רבות מהן תוכל לקרוא על עמדתנו.


אנחנו בטוחים שעצם קיומו של בנק ישראל, על כל מנגנוני הפיקוח שלו – מיותר. כך גם המוסד המיותר של "המפקח על הקרטלים" המכונה "רשות התחרות".

0
איל
איפה הטעות של אורן
סיטונאי הפירות והירקות לא רק גובים עמלה, אלא כדבריך גם מטפלים בהובלה והפצה. מעבר לכך הם גם סופגים לפחות חלק מהפחת (פירות וירקות שמתקלקלים).

הרשתות לא מעלות את מחיר המוצר כפי שתארת. ירקות "בסיס" הן מוכרות בהפסד (עגבניות, מלפפונים, בצל ועוד), וחלק ברווח שצריך לפצות גם על הירקות ההפסדיים. גם לרשתות יש פחת די גדול.

כפי שמוטי הסביר, שרשרת השיווק נוצרה כמענה הכי יעיל (ולכן זול) לצורך של השוק. אם יש "כשל שוק" אז כתמיד מקורו לא באמת בשוק אלא באילוצים של המדינה, שלא מאפשרים יעילות מקסימלית - מיסים, רגולציה, מחירי מינימום, מכסות, חסימת יבוא.

0
שחרורון
הורדת מחירים מידית
אם הממשלה באמת רוצה להוריד מחירים הם יכולים להפסיק לגבות דמי חסות: מעמ, מכס, מס הכנסה, מס ״ביטוח״ לאומי


2

3000 תוים נשארו