רביעי, 17 אוגוסט 2011 00:00

הספינים לא יעצרו את ההתדרדרות של ארצות הברית

השווקים לא מאמינים לפוליטיקאים בוואשינגטון - העלאת תקרת החוב האמריקאי היא חרתא-ברתא, אין בה ממש. המערב פושט רגל כי אין פוליטיקאי שמסוגל לקצץ בקצבאות שהמדינה מחלקת לאזרחיה. גם המחאה בישראל דוחפת לתהום.

ארה"ב מתדרדרת, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת השפעתה בעולם. מיד עם אישור העיסקה הגדולה להעלאת תיקרת החוב הלאומי קפץ החוב הלאומי של ארה"ב והגיע ל- 14.5 טריליארד דולר, סכום גבוה יותר מהתל"ג האמריקאי בשנת 2010. 
פעם האחרונה שהחוב היה בגובה כזה היה ב- 1947 - אחרי מלחמת העולם השנייה. ב- 1981 החוב היה רק 32.5% מהתל"ג. אין שום אפשרות או סיכוי שהחוב יקטן בעשור הקרוב. שום אפשרות, גם לא תיאורטית. הוא רק יגדל. ארה"ב מתקרבת בצעדי ענק למצב של יוון, אירלנד וארגנטינה. לא ייקח הרבה שנים עד שתגיע לשם. היא עברה את נקודת האל-חזור. המשבר יכול להיות פתאומי ולהתרחש בכל רגע.

למה הם לא לומדים מאיתנו? החוב שלנו "רק" 80% מהתל"ג... זמנים מעניינים.
בתחילת החודש התבשרנו על הסכם גדול של הרגע האחרון שמנע פשיטת רגל מיידית של ממשלת ארה"ב. הפוליטיקאים טפחו לעצמם על השכם, אבל אין סיבה לשמוח. עם היוודע ההסכם ירדו מייד המניות בוול סטריט בלמעלה משני אחוז, והמשיכו לרדת גם במזרח הרחוק. סוכניות הדירוג הודיעו שעדיין נשקלת המשך הורדת דירוג החוב של ארה"ב. השוק אינו מאמין לפוליטיקאים בוואשינגטון - ובצדק - כי הפשרה שהושגה היא חרתא-ברתא - כולה ספין ואין בה ממש.

החוק שאושר להעלאת תיקרת החוב הלאומי היה דרוש למניעת פשיטת רגל מיידית. ממשלת ארה"ב מתנהלת בגרעון של 40% מהתקציב (12% מהתל"ג), והגרעון ממומן על ידי הלואות (מכירת אג"חים). עד לחודש יוני מומן הגרעון למעשה על ידי הדפסת כסף של הבנק המרכזי (הפד). לפי החוקה האמריקאית חייב הקונגרס לאשר את תקרת החוב הלאומי. הקונגרס העלה את התקרה אולי 80 פעם בשלושים השנים האחרונות, חזר ועשה שוב.

הרפובליקאים דרשו - בתמורה להעלאת התקרה - קיצוצים בהוצאות הממשלה ללא העלאת מיסים. את אי העלאת המיסים הם השיגו, אבל לא את הקיצוצים. אומנם הכריזו בקול תרועה גדולה שיהיו קיצוצים של 2.5 טריליון דולר - אבל הקיצוצים יתפרסו על פני 10 שנים. עכשיו, בתקציב הקרוב שמתחיל ב- 1 באוקטובר, קיצצו רק כ- 22 מיליארד דולר, שזה רק כמחצית אחוז מתקציב של 3.7 טריליארד. כלום. וזה הקיצוץ הממשי היחידי. הוסכם אומנם גם שתוקם ועדה שתחפש קיצוצים אחרים. אין בזה ממש כי ועדה - פירושו - אין קיצוץ. כלומר - התחמקו מקיצוץ של ממש, והסתתרו מאחורי מילים ריקניות - כדרכם של פוליטיקאים.

גם אם ייצא לפועל הקיצוץ של 2.5 טריליארד בעשר השנים הקרובות (ואין סיכוי) - זה לא מספיק. זה לא יקטין את הגרעון, אלא רק ימתן מעט את קצב גידולו. ההסכם שנחקק אתמול לא סוגר שום משרד ממשלתי ושום תכנית ממשלתית - אין בו שום חסכון של ממש.

הסיבה למצב לא מאוזן זה ברורה לכול - פשיטת הרגל של מדינת הרווחה, המבטיחה הטבות וקצבאות נדיבות הרבה מעבר לכסף שהמשק מייצר. יש שלוש התכניות סעד ממשלתיות הגדולות: הביטוח הלאומי (SOCIAL SECURITY ), תכנית הטיפול הרפואי לזקנים (MEDICARE), ותוכנית הטיפול הרפואי לעניים (MEDICADE). תוכניות אלה ממומנות כולן על ידי המדינה. ההוצאות של שלושת התכניות האלה עולות בקצב הרבה יותר מהיר מאשר גידול הכלכלה האמריקאית, והדבר לא יכול להימשך. מלבד זה, יש כמובן מאות תכניות ממשלתיות לביזבוז כספים, בכל תחום אפשרי.

אין אף אדם בארה"ב, ימני או שמאלני, חברתי או אנטי-חברתי, שאינו מבין את העובדות הפשוטות האלה. הכסף נגמר. לא ניתן להדפיס כסף בלי סוף. בכל זאת - הפוליטיקאים אינם מסוגלים לעשות את הדרוש - להוריד במידה ניכרת את ההטבות הכספיות שהמדינה מעניקה לאזרחים, בהתאם ליכולת של הכלכלה. הם רק עושים את ההיפך - מחלקים עוד הטבות ומגדילים עוד את ההוצאות - כמו תכנית הרחבת ביטוח הבריאות שהנשיא אובמה העביר השנה - Obamacare .

מרגרט טאצ'ר אמרה בזמנו: הסוציאליזם נכשל כאשר נגמר הכסף של אחרים שהוא מבזבז, ואין יותר ממי לקחת.

ארה"ב גמרה לבזבז את הכסף של אחרים - של האזרחים האמריקאים ושאר אזרחי העולם (המחזיקים מעל ל- 30% מהאג"חים של ממשלת ארה"ב).

אזרחי ארה"ב מתנגדים להסכם החדש ביחס 46%-39% – חלקם מתנגדים בגלל שהוא לא מקצץ מספיק וחלקם בגלל שהוא מקצץ יותר מדי... הרוב (ביחס 2:1) חושב שההסכם יותר יזיק לכלכלה האמריקאית מאשר יועיל.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שלישי, 02 ינואר 2018 05:38
יופיטר
עדיין ארה"ב עם מס ההכנסה הנמוךביותר בין הארצות החופשיות, ובניגוד לחושבים שזה עומד לה לרועץ, לדעתי זו נקודת המשען החזקה ביותר של הכלכלה החולה הזו, אם ארה"ב הייתה מוותרת לחלוטין על מס ההכנסה והירושה, ועוברת שיטת המע"מ בלבד,ונדמה לי שהרעיון עלה על דעתו של בוש, היה איזה סיכוי של החלצות
0
דורון
נקודת האל חזורנקודת האל חזור, שלטענת הכותב ארה"ב כבר עברה אותה, היא הדבר המטריד והבעייתי יותר מכל, עבור אזרח העולם שאינו בהכרח אזרח אמריקאי. נגזר מכך שגם אם ב-2012 ייבחר לנשיאות קפיטליסט אדוק, איש השוק החופשי, חסר פשרות ואביר חירויות הפרט, עדיין זה לא ישנה דבר לגבי גורלה של ארה"ב כמעצמה עולמית שוקעת ופושטת רגל.זו בשורה קשה ועגומה מאד עבור העולם כולו ובעיקר עבור הצאצאים של כולנו. הבשורה היא שמשתה בלשצאר הסתיים... האצבע על הקיר כותבת: "מנה, מנה, תקל ופרסין"... (בפרפרזה אירונית ניתן לומר שספר דניאל הולך ומתממש בימינו.. ופרס היא מעצמת העל הבאה...).לאחר האתנחתא הקומית הזו, צריך להוסיף שיש בכל זאת להתפלל שהתחזית על היותה של "נקודת האל חזור" כבר מאחורינו עדיין מוקדמת מידי. כמובן, בתנאי שייבחר ב-2012 לנשיאות אדם המסוגל להנהיג את ארה"ב, לתקן נזקים ולסובב לאחור את גלגלי ההסטוריה ובנוסף גם יקבל תמיכה מספקת מהעם האמריקאי (דרישה לא פשוטה כלל...).
0
דוד
LOL התגובות נהפכולמפגש אחווה של טרולים.
0
ליברטי
כשארה"ב חוטפת שפעת, יתר העולםמת מדלקת קרום המוח.הפעם האחרונה כשבארה"ב היה משבר גדול באמת, האמריקאים עמדו בתור למרק.לעומתם, באירופה היהודים נשרפו בתאי הגזים, והלא יהודים טבחו עשרות מיליונים אחד בשני.יחי ההבדל הקטן.קיימת אופנה, עוד משחר הקמתה של ארה"ב, להספיד אותה. בינתיים קרסו כל המספידות - האימפריה הספרדית, הבריטית, הסובייטית - וארה"ב איכשהו מקרטעת לאיטה, תוך שאזרחיה (המונים איזה מיליון או שניים) - בניגוד, למשל, ליהודים, שהם כידוע, לפי כל התוצאות בשטח, העם החכם בתבל - נהנים מרמת חיים מן הגבוהות ביותר בעולם, בעשיריה הראשונה מתוך קרוב ל- 200 מדינות שקיימות על הפלנטה הזו. החיים בישראל הם האחרונים שיכולים לשמוח לאיד. ללא הערבויות האמריקאיות, ללא חוזי הנשק, ללא הייצוא, ללא התמיכה באו"ם ומוסדות בינלאומיים אחרים (על בי"ד הבינלואמי הפלילי שמעתם?), ישראל מזמן הייתה מתנדפת - וזה אכן מה שיקרה לה אם ארה"ב תיחלש.הקנאה בארה"ב היא קנאה של תלמיד כושל, עצלן וטיפש שלא טרח לעשות שיעורים (חוקה, בחירות כל שנתיים, בחירת שופטים, משפט מושבעים, בחירות אישיות אזוריות וכו' וכו' וכו') במצטיין של הכיתה. אל דאגה, קנאים יקרים. ארה"ב ידעה להמציא עצמה מחדש מאז ומעולם. בניגוד לישראל הפרימיטיבית והשוביניסטית, אמריקה יודעת למשוך כשרונות מכל העולם, אני רואה את זה פה יום יום. אנשים משכילים ושאפתניים, הנכונים לעבודה קשה, נוהרים אליה מכל רחבי תבל, וממשיכים לבנות ולחזק את המדינה המוצלחת ביותר בתולדות המין האנושי. ארה"ב נבנתה ע"י האבות המייסדים הגאונים על יסודות איתנים, בזמן שמדינת היהודים העקומה מעודדת בדלנות, חשכה דתית ולאומניות שמובילה רק לטאי זאקס.המקסימום שיקרה הוא דיפולט איטי של הדולר - ושמיטת חובות. המדינות האחרות יאכלו קש במקום דולרים, ויחזרו להרגלן העתיק לטבוח אחת בשנייה. בעתיד הנראה לעין, שום ישות אחרת על הכוכב המסכן הזה לא יכולה להציע משהו שיתקרב ל- battle group של הצי השישי.
0
שמעון דיסקין
השאלה החשובה באמתלדעתי, עוד אפשר לתקן, והשאלה החשובה באמת היא אם המצב באמת כל-כך גרוע שהעם האמריקאי ישכיל לבחור לנשיא במי שמסוגל לחולל את השינוי הנדרש.
0
אאא
ליופיטראין לנו בעיה עם חרדים.לליברטי יש.הוא עכשיו בארה"ב וזהו.אנחנו כאן והוא שם.נפתרה הבעיה.
0
אאא
השלטון במערב לא נמצא בידי אלהשהציבור בוחר.הדמוקרטיה במערב היא פיקציה בדיוק כמו איראן.גם אם המערב כן היה דמוקרטי,זה היה רק בעוכריו כי דמוקרטיה היא ממש לא השיטה להתמודד עם בעיות כבדות.ארה"ב צריכה לרדת ברמת החיים שלה לרמה של מדינות ערב בערך.אף נשיא לא יעשה דבר כזה.אז תבוא קריסה וזה מה שיקרה.כרגע המאבק הוא,גם באירופה,לוודא שהקריסה תתרחש בקדנציה של מישהו אחר כדי שניתן יהיה להפיל עליו את התיק (כמו שעשו כאן לשמחה ארליך) ולומר "הקפיטליזם נכשל וצריך לעבור לסוציאליזם"...
0
אאא
אני שוב חוזר על הדעה שלילפיה הבעיה של אירופה וארה"ב איננה רק כלכלית.זו קריסה של שיטה סוציאליסטית שלמה,כמו שקרה לברה"מ ב 1989.הכלכלה היא רק הבט אחד שקורס אבל לא היחידי.מה עוד שלעניות דעתי הליברליזם חולני ומעוות פי אלף ממה שהיה הקומוניזם.
0
אאא
ליברטי,ארה"ב מתהוהאנשים המשכילים הם חלק עיקרי מאד מהבעיה ולא הפתרון.צר לי על כי בחרת לעבור לגור על הטיטניק רגע לפני שהיא טובעת.אין פה שמחה לאיד,כל העולם עומד להשטף בדם לאחר שאירופה + ארה"ב יקרסו.ועכשיו הגיע תורו של המערב.האם חשבת שכל האימפריות יקרסו במוקדם או במאוחר מלבד המערב,רק בגלל שככה אתה רוצה ?הפעם,מלחמת עולם לא תושיע את ארה"ב.מצבה הוא מעבר ליכולת תיקון.גם של אירופה.
0
דורון
'מְנֵא מְנֵא תְּקֵל וּפַרְסִין'דְּנָה פְּשַׁר מִלְּתָא: "מְנֵא - מְנָה אֱלָהָא מַלְכוּתָךְ וְהַשְׁלְמַהּ. תְּקֵל - תְּקִילְתָּה בְמֹאזַנְיָא וְהִשְׁתְּכַחַת ְּ חַסִּיר. פְּרֵס - פְּרִיסַת מַלְכוּתָךְ וִיהִיבַת לְמָדַי וּפָרָס"
0
יופיטר
פיספסתי את המשך ההתלהטות האנטישמיתנגד החרדים בגלל יציאתי לחופשה. העובדה שאנשים נמנעים מלהתקיף את הערבים באותם נימוקים שבהם תוקפים את החרדים, נובעת לדעתי בגלל בעיות של תחושת עליונות, יש לנו בעיה עם התחושה שאולי החרדים מוסריים יותר מאשר אנו. שימו במקום חרדים את הכינוי "יהודים שומרי תורה ומצוות" איזו בעיה יש לכם עם יהודים שומרי מצוות? מה הסיבה שהחילוני נמנע מהולדת ילדים שליברטי קורא לכך השרצה? מפני שסביבה של ילדים עלולה לפי התפיסה החילונית לגרום לירידה ברמת החיים שלנו, ובאפשרויות הנהנתנות שלנו. שומרי המצוות מחויבים למצוות של האלהים, אפשרות ההנאה ממוקמת במקום נחות יותר. לענין הכלכלי, רוב מוחלט של כספי המיסים הגזולים משמש למימון המנגנונים הציבוריים (ממשלה, עיריות, מוסדות וכו') המנופחים והטפיליים. חלקם של שומרי המצוות במנגנונים האלה שואף לאפס, התמיכות הממשלתיות מול הבזבוז הממשלתי על משכורות הוא אפסי, ונועד להצדיק את המשך המסים הכבדים. החרדים יהיו הראשונים שיתמכו במשטר של כלכלה חפשית, כלומר, ביטול המיסים מול ביטול שירותים ותמיכות. אני תומך ברעיונות החופש והכלכלה מבית המדרש של איין ראנד אבל צריך להזהר מלהגרר לטשטוש עובדות ופרצי שנאה מהסוג המאפיין את ליברטי והדומים לו. אני תומך נלהב בביטול משטר של תמיכות ומן הצד השני בביטול מיסים, אבל כל עוד המשטר הזה ממשיך להתקיים, וויסות התמיכות לאלה הנוחים לי יותר בלתי אפשרי, אני למשל מעדיף תמיכה במשפחות העניות באמת ומרובות הילדים של שומרי התורה והמצוות, מאשר בבזבוז הפקידותי
0

3000 תוים נשארו