שישי, 08 אפריל 2011 00:00

אסתר שחמורוב חוזרת למינכן

אסתר שחמורוב אינה "הסיפור". היא נסעה לטקס פתיחת קונסוליה ישראלית חדשה במינכן. עוד מקום עבודה נחשק לעשרות מקורבים. בעידן האינטרנט, המייל, הפקס, והטיסות הזולות – נראה שרוב השגרירויות מיותר.

זו כותרת של ידיעה רחבה בידיעות אחרונות השבוע. שחמורוב, כידוע, הייתה ספורטאית-אצנית שייצגה את ישראל באולימפיאדות. מאמנה, עמיצור שפירא, היה בין 11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדה במינכן (1972) בידי מחבלים. זו הכותרת אבל לא הסיפור.

היום תיפתח במינכן בע"ה קונסוליה ישראלית, גם שר החוץ ליברמן יהיה שם – זה הסיפור. ברדיוס של פחות מ-4 שעות נהיגה יש לפחות עוד 6 נציגויות ישראליות נכבדות. לישראל יש כ- 100 נציגויות בעולם, חלקן שגרירויות וחלקן "שגרירויות קטנות" – קונסוליות. נציגות היא עסק יקר מאד. בראשה עומד כמובן השגריר ירום הודו או הקונסול; אם יש שגריר אז ודאי שיש גם סגן, מזכיר ראשון ומזכיר שלישי. לא ייתכן שלא תהיה לשגריר לשכה ורכב שרד (לפחות שניים, וכי מה יעשה השגריר אם הרכב בטיפול?). השגרירות מאוישת כמובן ב"צוות" – מישהו הרי צריך לעשות את "העבודה". ואם כבר יש נציגות אז צריך שיהיה בה גם נציג משרד הביטחון ונציג של משרד האוצר. לא בדקתי – אבל קשה להאמין שייפקד מקומו של נציג משרד הדתות. נציג למשטרת ישראל צריך? בטח! מי יטפל בעבריינים ישראלים בקופנהגן? ואם למשרד הביטחון יש נציגות בבוסטון, אז איך ייתכן שלא יהיה גם נספח צה"ל? ונציג של משרד המסחר והתעשייה ועוד רבים וטובים. רגע, אם יש נספחות של משטרת ישראל בפאריס או בניו יורק אז בטוח צריך לשלוח מהמטה הארצי בירושלים קצין בכיר פעם בשנה לערוך "ביקורת" – זו אינה בדיחה, אני מכיר מישהו שמילא משימה מפרכת זו... כמעט שכחתי: שגרירות משלמת תמיד הון תועפות שכר דירה, ובייחוד שגרירות ישראלית. ולנו יש ייחוד נוסף בגלל "הביטחוניות של המצב" (מטבע לשון של להקת ה"גשש החיוור" הזכורה לטוב) – צבא של מאבטחים ישראלים על נשותיהם וצאצאיהם, ב-3 משמרות סביב לשעון, מבטיח את שלומם של כל העושים במלאכת הקודש של ייצוג ישראל בתפוצות. העסק יקר ומיותר. לא פלא שכמעט כל אחד מאתנו מכיר מישהו שהיה "בשליחות" או שנמצא "בשליחות" בחו"ל.

לא צריך לחטט במספרים כדי לקבל תמונה על עלויות אחזקת שגרירות. אני מכיר שגרירות אירופאית ששוכרת בתל אביב דירת מגורים לארבעה צעירים רווקים מעובדי השגרירות – דירה ל"שותפים". ישראלי עשיר לא היה משלם על הדירה יותר מ-12 אלף שקל לחודש. השגרירות הזרה משלמת שכר דירה כ- 25 אלף שקל לחודש כשהפריט היקר ביותר בדירה הם 2 מקררי ענק על הגג, מלאים עד אפס מקום בבקבוקי בירה... הביטו בבניין המפואר של שגרירות סלובקיה ברחוב ז'בוטינסקי בתל אביב, ממש מעצמה אירופאית. אני חולף לא פעם ליד הבניין הגדול של שגרירות ניגריה ברחוב גורדון בתל אביב. ובכן, נראה שהעיסוק העיקרי של הניגרים בישראל הוא בהכוונה של מכוניות המרצדס השחורות אל החניה הצפופה וממנה החוצה. ועכשיו נותר רק לתאר לעצמנו את סדר היום העמוס של נציגי ישראל בניכר...

שגרירות פיזית קבועה במדינה זרה היא שריד לעבר הרחוק בו התקשורת למרחקים התנהלה באוניות מפרש ובכרכרות רתומות לסוסים ונוצר צורך בנציגות קבועה של מדינות וממלכות גדולות באזורי עולם שונים – לייצוג האינטרסים של המדינה השולחת. בעידן האינטרנט, המייל, הפקס, והטיסות הזולות – נראה שרוב השגרירויות מיותרות. 

שום נזק לא היה נגרם למדינת ישראל אם מספר השגרירויות הישראליות בעולם היה מצטמצם לעשירית ממספרן כיום: שגרירות אחת בצפון אמריקה, אחת בדרומה, אחת ברוסיה ואחת במרכז אירופה, בסין ובהודו ובאפריקה. במשרד החוץ בירושלים ישבו "שגרירים נודדים" שיטוסו מעת לעת למסיבת קוקטייל של לחיצות ידיים במקומות הנדרשים ויישאו את דבר ציון לגולה. אין מסר שאינו ניתן להעברה באמצעים אלקטרונים ואם יש צורך, יכול נציג אישי של שר החוץ להמריא ללונדון בבוקר, להיפגש לשיחה בארבע עיניים עם אישיות רמת דרג אחר הצהריים ולשוב למולדת למחרת בבוקר – כל זאת ללא האישה והילדים, וללא רכב שרד עם נהג צמוד. הנפקת אשרות, דרכונים ויתר העניינים הביורוקראטיים יכולים להתנהל בקלות באמצעות האצלת סמכות לנוטריונים מקומיים בכל עיר גדולה – בעידן הדיגיטאלי יכול לשבת פקיד בירושלים שיאשר או ידחה בקשה כלשהי. מעורבות המדינה ב"קשרי מסחר", או "קשרי תרבות" עם המדינה הזרה היא תרוץ לצ'פר גדודי מקורבים. גם בגבולות המולדת אין מקום למעורבות המדינה ב"תרבות" ו"מסחר". 

חלק נכבד מתפקידן הנוכחי של שגרירויות ישראל בתפוצות מתמקד באספקת ג'ובים נוחים לאנשים שהשלטון חפץ ביקרם. 10 נציגויות ישראליות קיימות רק בארצות הברית, ממיאמי ועד ללוס-אנג'לס ולאטלנטה – ממקומות העבודה הנחשקים ביותר לישראלים – זירה גועשת של מינויים פוליטיים ופרוטקציה... לדוגמה: לצה"ל ולמשרד הביטחון כ-28 משלחות ונציגויות ב- 24 מדינות בעולם. השליחים בחו"ל מחולקים, פנימית, בין "נספח צבאי" ל"נציג משרד הביטחון". הראשון הוא, במקרים רבים, צ'ופר שמחלקים בצבא לחבר'ה הבכירים, והשני, בונוס שמחלק וועד עובדי משרד הביטחון למי שחפצים ביקרו. סידור עבודה לחבר'ה. מקובל, למשל, שהמשלחת לפריז (מאז האמברגו ב- 1967 בקושי קונים בורג חלוד בצרפת...) היא "משלחת וועד העובדים". ואילו המשלחת בניו-יורק, מהג'ובים המבוקשים ביותר, מונה עשרות רבות של שליחים עַמֵלִים.

מידי פעם נחשפים "אי-סדרים" כספיים הנוגעים למשלחות בחו"ל, סכומי שיא של קנסות ועבירות תנועה לחברי המשלחת בניו יורק על חשבון תקציב הביטחון... ההוצאה הכספית על משלחות הביטחון התקרבה כבר לפני כ-10 שנים ל- 200 מיליון ₪ בשנה, התקשיתי לבדוק את העלות כיום. בכל מקרה, קשה לאמוד את ההיקף האמיתי של ההוצאה – קרוב לוודאי שחלק מההוצאות מסתתר בסעיפי תקציב יצירתיים אחרים.

אפשר להחזיר הביתה ללא היסוס את אלפי השליחים הדיפלומטיים על נשיהם וטפם, כולל כוחות העזר המקיפים אותם. נודה להם על מיטב השנים שנאלצו להקריב למען העם בארצות ניכר. 

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 06:52
יבגני
לא חושב שבאופן כ"כ קיצוניאין ספק ש- 10 נציגויות בארה"ב זה ביזבוז מטורף (3 זה מספיק) - אבל שגריר יחיד שיהיה אחראי על הקשר עם כל המדינות מצ'ילה ועד ברזיל, ומארגנטינה ועד פנמה (ובאופן דומה ביבשות אחרות) - זה טירוף באותה מידה, רק בכיוון ההפוך.
0
אוהד קמין
תוספת מחזקתכתוספת מחזקת לכתבה, כדאי לדעת שלפני שנים - וכנראה שלא בפעם הראשונה - היתה חייבת ישראל לשלם סכום גדול ביותר (משהו בקנה מידה של אלפי דולרים לפחות) לעיריית וושינגטון על קנסות חניה של שצברו אנשי שגרירות ישראל ברחבי העיר. למותר לציין כי סכום זה, שהוצא מכיסי משלמי המסים בישראל, מעיד על הזלזול שחשים בעלי החסינות הדיפלומטית הפועלים בשירות ישראל לגבי האזרח הישראלי המממן את הוצאותיהם.
0
יוסי היים
מאמר מצויין.
0
אאא
לא אסנגר על טפילי משרד החוץאבל כשבאים להתעסק עם בזבוזים של משלם המיסים,אני מציע למוטי להתמקד בדברים הגדולים שלא מקבלים אף פעם התייחסות.1) הסעיף הגדול בתקציב הוא החזר חובות.למה צריך כלכך הרבה חובות ?2) ביטוח לאומי.3) תקציב הביטחון
0
יעקב
שלא יהיו ביזבוזים יותר גדוליםאני לא בטוח שכול שגרירות וכול קונסוליה נחוצים, לא בכול מקום יש יהודים, ומטיילים יואילו לדאוג לעצמם, הם לא זקוקים למטפלת מטעם המדינה.בכול זאת, ההוצאות של משרד החוץ אינן מן הגבוהות במשק. שלא יהיו לנו צרות (כלכליות) גדולות יותר מכמה נציגויות מיותרות...
0
אליהו, חיפה
באמת לא יודעים למה יש שגרירויות?קשה לי להאמין.יש מספר סיבות: - האחד הוא פשוט - אגו:מדינה שאין בה שגרירות של ישראל נעלבת. ישראל היא אולי מדינה קטנה, אבל אנחנו עושים המון רעש. - השני, נוכחות: במדינה שאין לנו בה נציגות, אבל יש בה נציגות של 22 מדינות ערב+איראן, נכבדי המדינה נפגשים איתם בכל אירוע דיפלומטי. הם כל הזמן שומעים כמה ישראל נוראית, אבל אם אין נציג מכובד של ישראל - אין להם שום אלטרנטיבה, וברור לחלוטין שבכל הצבעה באו"ם הם יהיו נגדנו. - השלישי, ריכוז סמכויות: אפילו אם יש במדינה כמה ארגונים פרו-ישראלים זה נחמד, אבל ללא גורם מתאם ברמה יומיומית - אין לזה משמעות. לא ניתן באמת לרכז מאמצים ומשאבים לתאם עמדות, להעביר הדרכות, ללא גורם אמיתי בשטח.רביעי - רצינות:אם אתה לא לוקח מדינה ברצינות, והולך לטקס רשמי עם ג'ינס קרוע וקרוקס - אף מזכיר שר לא ידבר איתך. באופן דומה, אם נציג רשמי שמתקשר לשרים דרך סקייפ לא יקבל תגובה לשיחה שלו. - חמישי, עבודה אמיתית ויומיומית:מי שלא מבין שיש עבודה אמיתית בשגרירויות מנותק לחלוטין מהמציאות: כמעט בכל מדינה שאינה אוייב יש יהודים, מטיילים ישראלים, קשרי מסחר, אוניברסיטאות, כלי תקשורת, עובדים זרים, וכו'.בהרבה מקרים היהודים צריכים גב, המטיילים צריכים ייצוג, בירוקרטיה שמחייבת מעורבות מדינה, אוניברסיטאות שישמחו לארח מישהו שמשמיע דיעה אחרת, תקשורת שרוצה לראיין בשפה המקומית, ומעדיפה אדם שחי את המציאות במדינה. שאת לא משימה שבשבילה שולחים מישהו לסיור פעם בשנתיים - זאת עבודה לרוב ימות השנה. - נקודה שישית ואחרונה, יוזמה:רק אדם שנמצא בשטח באופן יומיומי, מבין מה הבעיות, ומסוגל להגיב להם באופן אפקטיבי - שיש בעיה עם עורכי הדין שמייצגים אותנו, שלמקומיים יש דעות קדומות מוזרות עלינו, שבאינטרנט יש הסתה אפקטיבית נגדינו. הדבר היחיד שניתן להגיד - שייתכן שאם חלק גדול יותר מתקציבי השגרירויות היו מוקדשים ליוזמה - הייתה יותר אפטיביות.זה אם גדול מאוד.
0
אנונימי
יבגני הכל תלוי במטרת הנציגותלמישהו יש מושג מה תפקידי הנציגויות?קשה העריך את נכונות הכתבה ללא הרקע המתאים.
0
היינריך היינה
אנקדוטה קטנה לגבי עבירות התנועההדיפלומטי ם הישראלים דווקא מצליחים להמנע מעבירות תנועה בזמן שליחותם בחו"ל. עושה רושם שדווקא כאן משרד החוץ עושה עבודה טובה ומצליח להוציא את הישראליות מהישראלים.http://www.usc.edu/schools/business/FBE/seminars/papers/AE_4-28-06_FISMAN-parking.pdf
0

3000 תוים נשארו