ראשון, 02 אוגוסט 2015 16:05

לנו זה עולה יותר: ההוצאה על חשמל סולארי לא מדווחת

מכבש התעמולה הירוקה פונה אל הרגש בשקר מוצלח: "חשמל ירוק, נקי, מהשמש הוא חינם וטוב". אף אחד לא חושף כמה זה עולה באמת, והאם התועלת מצדיקה את העלות. המתקין אולי מרוויח, אבל לא מהשמש אלא מכספי משלם המסים.

1564



החשבונאי שלומי שוב מסביר, במאמר ארוך בדה-מרקר את הבעיה עם הדיווח של התשלומים שחברת החשמל משלמת למפיקי חשמל סולארי במתקנים בינוניים וגדולים.
 
רשות החשמל מחייבת את חברת החשמל לרכוש את כל החשמל הסולארי שהיצרנים מייצרים במתקנים "מאושרים" במשך 20 שנה, במחיר קבוע (משתנה ממתקן למתקן).
 
התחייבות זו עלולה להסתכם במעל למיליארד ₪ לשנה, או 20 מיליארד לכל התקופה. מסיבות של וויכוח על פרשנות משפטית, ועל צורת הרישום החשבונאי הנכון, לא רשומה התחייבות זו במאזני חברת החשמל.
 
ידוע שחובותיה של חברת החשמל מסתכמים במשהו כמו 74 מיליארד ₪ (סוף 2013), חוב עצום שרק הולך וגדל כל שנה, כשמתווספים הגירעונות השנתיים. ברור שלא נוח לחברת החשמל לרשום עוד 20 מיליארד ₪ במאזן החובות שלה. לכן היא לא רושמת, למרות שהחוב קיים, על פי האסדרות שרשות החשמל התחייבה להם.
 
יוצא שהממשלה הטילה על חברת החשמל חוב נוסף, של כ- 20 מיליארד ₪, שלא מופיע בדוחות הכספיים. 

החוב ישולם, כמובן, כמו כל חובות חברת החשמל, על ידי הממשלה – כלומר על ידי הציבור. אבל החוב הזה נוצר מבלי שהיה תהליך מפורש וגלוי ופומבי של אישור. הוא נוצר בהסתר, מבלי שהציבור והכנסת יהיו מודעים לגודל ההוצאה והחוב, ומבלי שיירשם, כנדרש, בדוחות הכספיים של חברת החשמל.
 
הנטל הזה הוטל על הציבור על סמך התעמולה הירוקה ש"חשמל ירוק, נקי, מהשמש הוא בחינם והוא טוב", תעמולה הפונה אל הרגש בלבד. אף אחד לא ציין, בדיון הפומבי, כמה זה עולה בדיוק, והאם התועלת מצדיקה את העלות.
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 16:48
מיקי 02/08/2015
לא רחוק היום
שבו המערכות הראשונות יפסיקו לתפקד ויהיה צורך לפנות אותם בגל הגדול נתקל בזיהום נורא אז נשמע מה יהיה לירוקים הנוכלים מה לומר בנושא את החשבון אנחנו נקבל בכל מקרה
0
יעקב 02/08/2015
מיסוי באמצעות חשבון החשמל
השיטה הזו אומצה בכול העולם: מטילים מיסים על בני האדם באמצעות חשבון החשמל. מיסים אלה לא מדווחים, לא מבוקרים, לא נמצאים בתקציב המדינה. הטלת מיסים במחתרת.מנפחים לאזרחים את חשבונות החשמל על פי צו של הממשלה.הם אומרים שזה למען מטרה נעלה - "הצלת כדור הארץ" - אבל - בפועל זה בזבוז כסף לריק - את כדור הארץ זה לא מציל, ולא יכול להציל (אפילו אם יש בכלל ממה להציל).
0
בתיה אבן 02/08/2015
שיטה להעברת כספי הציבור לקיבוצנים
עיקר "יצרני החשמל" הם הגופים בעלי שטחי הגג והקרקע הגדולים, ובעלי החיבור החשמלי הגדול. למעשה בעיקר קיבוצים ודומיהם.למעשה זה צעד נוסף לסבסוד מקורבי מפא"י והתקשורת, כמו בנושא מחירי המים, מחירי הקרקע, ההיטלים על יבוא של תוצרת חקלאית, וביטול המע"מ על נושא זה, לוקחים מהציבור הפשוט ומעבירים לשועי הארץ ושודדיה
0
יוסי היים 03/08/15
כל הכבוד בתיה
הערה מצוינת.
0
מישהו 06/08/2015
שאלה
תסבירו לי משהו: מחיר שנקבע בתנאי שוק חופשי אמור להיות מחיר אופטימלי. קרי כזה שאם נעלה או נוריד אותו ע"י חוק יווצר ביזבוז של משאבים זולים או יקרים. אני מניח שאתם מתייחסים למחיר הגז שלפני ששינסקי כמחיר של שוק חופשי. אפשר לדעת למה אתם חושבים שהוא מחיר אופטימלי?
0
יעקב 06/08/2015
המחיר האופטימלי יודע אלוהים..(אולי)
לא ששינסקי ולא ירון זליכה ולא דוד גילה.אין זה תפקידה של המדינה (ופקידיה) לקבוע מחירים או יותר נכון להכתיב מחירים.המחירים נקבעים כמו בשוק הכרמל - על ידי מקח וממכר בין הקונה למוכר, ללא התערבות המדינה.איש אינו יודע (בוודאי לא זליכה או כול פקיד אחר) מהו המחיר ה"נכון". אין כזה דבר "מחיר נכון" או "מחיר אופטימלי".אם תשאל יהודי מהו המחיר האופטימלי הוא ישאל "בשביל לקנות או בשביל למכור?" כול אחד מנסה לקנות המחיר מינימלי ולמכור במחיר מקסימלי...בקיצור: אין כזה דבר "מחיר אופטימלי".
0
יעקב 06/08/2015
המטרה: שוק חופשי , לא מחיר אופטימלי
השאלה על המחיר האופטימלי מניחה שהערך העליון שאנו מחפשים הוא "יעילות כלכלית מקסימלית" [ מה זה בדיוק? אין כזה דבר.]לא.אנו לא מחפשים פנטאזיות, דברים דמיוניים, ורעיונות סרק, פטפוטים חסרי אחיזה במציאות.אנו מחפשים (רואים כערך) כיבוד זכויות האדם (כולל זכות הקניין), כיבוד חוזים, ואי התערבות שרירותית וכוחנית של פקידי מדינה.הסיסמה של "מחיר אופטימלי" היא המצאה של אלה שמחפשים תירץ כדי להציק ולהפריע, ולדחוף את האף, ואולי להרוויח משהו מהעסק.
0
מישהו 06/08/2015
לא ברור
יסלחו לי כבודם אבל טענות אנשי השוק החופשי נגד התערבות ממשלתית במחירים עוסקות בנזקים שיגרמו בהשוואה למצב ללא התערבות. אם אין התייחסות למחירי השוק החופשי כאופטימליים אז על מה אתם מבססים את טענותיכם שהורדת מחירים תגרום לביזבוז משאבים? ששכר מינימום יגרום לאבטלה בהשוואה לשוק ללא שכר מינימום? אם אין נקודה מועדפת למה להתנגד לנקודה שקובעת הממשלה? נא לא לתת תשובות בעניני מוסר אלא בענייני כלכלה.
0
יעקב 06/08/2015
הידע בכלכלה הוא אשליה
ההנחה שיש מישהו שם למעלה (האלוהים?) שהוא סופר כלכלן והוא יודע כיצד לנהל את העניינים בצורה הכי יעילה הוא אמונה טפלה, אידיאליזציה, ובקיצור שטות.במקומות שבהם הממשלה לוקחת לעצמה תפקיד של אלוהים ומנסה לקבוע את המחירים, תמיד יש עוני. כי בפועל - מי שמנהל את העסק זה פקידים או אקדמאים שאין להם מושג ירוק איפה הם חיים. התוצאה עם הגז, תהיה כמו במקסיקו, בוליביה או עשרות מדינות אחרות - הגז ישאר באדמה. אם אתה מבריח את היזמים - הממשלה לא מסוגלת להפיק גז.הניהול היעיל (יחסית - אין יעילות מוחלטת) של הכלכלה קורה כאשר ההחלטות מבוזרות בין עשרות, מאות או אלפים של יזמים, סוחרים ושווקים. העסקים מתנהלים על פי סחר-מכר מרצון (בחופשיות - בהסכמה) בין כול המעורבים.כמובן - המרקסיסטים טוענים שהכלכלה החופשית (הבלתי מנוהלת) היא בזבזנית ולא הגיונית, ולכן צריך לשים את האלוהים מלמעלה (קרי את הממשלה), כי היא יודעת הכי טוב, והיא תנהל (בכוח פיזי, באלימות) ותכתיב לאנשים מה לעשות "לטובתם הם..."האשלייה שאתה נתפס לה (ורבים אחרים) היא שמישהו (למשל אתה) יודע יותר טוב "מה צריך להיות" (מה המחיר האופטימלי) ואם רק יתנו לך כוח לכפות על כולם, אתה תשליט אופטימום...זו אשליה שאתה יודע משהו שאי אפשר לדעת.הממשלה יש לה את הכוח לכפות רצונה על האנשים (בכוח פיזיז), אבל אין לה (ולאף אחד) את היכולת לדעת "מה הכי טוב". את זה יודעים (לא תמיד נכון) כול אחד, כול בן אדם, לגבי עצמו. אף אחד לא יודע ולא יכול לדעת מה הכי טוב לכולם - ובמקרה זה: מהו המחיר האופטימלי.המושג "אופטימלי" הוא מושג ערטילאי חסר תוכן של ממש, הוא מבנה דמיוני, הוא אידיאליזציה. אין דבר כזה.
0
מישהו 06/08/2015
לא הבנתי
אם אי אפשר לחזות תוצאות ואין נימוקים רציונליים, על איזה בסיס אתם טוענים ששוק חופשי עדיף? או שאתם חוזים שיתן תוצאות טובות יותר למרות שאי אפשר לחזות ואי אפשר לדעת???
0

3000 תוים נשארו