שלישי, 01 אפריל 2014 04:02

בנק ישראל - הבנק החברתי הטוטליטרי

בנק ישראל רואה את הבנקים הפרטיים כסניף של בנק ישראל הממשלתי (בערך), ולא כישויות נפרדות המתנהלות לפי שיקול הדעת הכלכלי של בעליהם. הבנקים אינם אלא גוף ממשלתי החייב ל"שרת" את הציבור לפי הנחיות מגבוה.

בנק ישראל מנהל את הבנקים ביד רמה. אפשר היה לחשוב שהוא מנהל אותם לפי עקרונות כלכליים מוצקים, כדי לשמור על יציבותם. מסתבר שלא. הוא מנהל אותם גם לפי עקרונות חברתיים, שעלולים לפגוע בבנקים מבחינה כלכלית. אבל, כמובן, אין מה לחשוש, הבנקים לא יפלו, לא חשוב איך מנהלים אותם – בנק ישראל תמיד "יציל" אותם, על חשבוננו, כמובן.

1455

מקור: דה מרקר
 


במה הדברים אמורים?

"בנק ישראל הפיץ בצהריים (ד') מסמך ובו הוא מודיע לבנקים כי הם מחויבים לפתוח חשבון בנק לכל דורש. הפצת החוזר נעשתה לקראת השקת  תעודת הזהות הבנקאית אשר תכלול את דירוג האשראי של הלקוח בבנק הישן. לקראת השקת תעודת הזהות הבנקאית, התעורר חשש כי בנקים יסרבו לפתוח חשבון ללקוחות בעלי דירוג אשראי בעייתי."

כלומר: בנק ישראל מתייחס אל הבנקים המסחריים לא כאל ישויות נפרדות המתנהלות לפי שיקול הדעת הכלכלי של בעליהם, אלא כסניף של בנק ישראל הממשלתי (בערך), כלומר הבנקים אינם אלא גוף ממשלתי החייב ל"שרת" את הציבור על פי הנחיות מגבוה.

בארצות בהן קיימת בנקאות חופשית (פחות או יותר) מחליט כל בנק איזה סיכונים לקחת ולמי לפתוח חשבון ולמי לא. מצד אחד מעוניין הבנק לפתוח חשבונות לכמה שיותר לקוחות, מאידך חייב הבנק להגן על עצמו מפני רמאים סדרתיים, ולהימנע מלתת להם הזדמנות לגנוב אותו ולהונות אנשים אחרים. מי שעשה מעשים לא תקינים, כמו משיכת צ'קים ללא כיסוי, או אי החזר הלוואות נחשב לסיכון והבנקים בדרך כלל מסרבים לפתוח לו חשבון. מובן מאליו שהמגבלה חלה גם על אלה שיש להם הרשעות פליליות.

אצלנו מנסה בנק ישראל לפגוע בחופש הפרט בדרך נוספת – על ידי שהוא מנסה לאסור השימוש במזומנים. אם אין מזומנים איך יסתדרו אלה שאין להם חשבון בנק ולכן ואין להם כרטיס פלסטיק? זו באמת בעיה. מכאן ההוראה של בנק ישראל לבנקים לפתוח חשבון לכל אחד.

יש לשער שהבנקים יגנו על עצמם באמצעות עוד כלי טוטליטרי שבנק ישראל יוצר עבורם – "תעודת זהות בנקאית", שתאגור, בפקודה, אינפורמציה כלכלית על כל אחד ותעביר אותה לכל דכפין, בלי שום התחשבות בזכויות צנעת הפרט או בעקרונות הסודיות הבנקאית. אין יותר סודיות, כל מה שאתה עושה גלוי לכל. מזכיר את "1984".

יעקב

עודכן לאחרונה ב שישי, 22 אפריל 2016 07:15
דורון סער 01/04/2014
הערות
1. "לגנוב אותו" שגיאה בעברית. צריך להיות "לגנוב ממנו".2. אם המידע האישי מועבר "לכל דיכפין", זה רחוק מאד מלהיות 1984 ולמעשה דווקא מעודד את השוק ואת התחרות.הפגיעה בפרטיות היא עניין אחר לגמרי שיש לדון בו בנפרד, אבל הגנת הפרטיות אינה כדאית מבחינה כלכלית למשק.
0
יעקב 01/04/2014
אין דבר כזה "משק", רק בני אדם
"אבל הגנת הפרטיות אינה כדאית מבחינה כלכלית למשק."נקודת השקפה מעניינת.בן האדם הוא אפס, רק ה"משק" חשוב, בן אדם צריך להכפיף עצמו לרצון ה"משק" (שנקבע על ידי השליטים).ובכן - אין כזה דבר "משק" או "טוב למשק". קיימים רק בני אדם. בני האדם יש להם זכויות בחברה מסודרת. אחת הזכויות שלהם היא להפיץ או לא להפיץ מידע אישי. לשלם באיזה אמצעי תשלום שהוא מסכים עליו עם שותפו לעסקה, בלי שהממשלה תגיד לו איך לשלם (לא במזומן). בקיצור: אני מצפצף על ה"משק".עצם ביטוי המשפט למעלה מראה על שטיפת מוח יסודית, המבטלת את המושג "אדם" כפרט, עם זכויות, וחושבת רק על מושגים מופשטים , קולקטיביסטיים וחסרי משמעות כמו "משק" או "חברה" שמשמשים לקידום כוחם של השליטים.
0
דניאל 01/04/2014
הפתרון לא פה יעקב
אי אפשר לאכול את כל העוגה ואף להשאיר אותה שלמה. זה נחמד שהמחבר ליברל, אך זכויות בעלי הבנק לנגד עיניו, ולא זכויות של האזרח הקטן. גם לסתם אזרח לא רמאי גנב אפשר שבנק לא ירצה לפתוח חשבון, ולו רק כי הוא עני ויש לו מינוס ענק בבנק הקודם. ויודע מה מר יעקב? גם לעבריינים בכלא יש זכויות. אם יש קרטל בנקאי, איך אתה מצפה שבנק ישראל (שלא אהוב עלי) לא יחייב בנקים לתת לכולם לפתוח חשבון? אחרי הכל משכורת צריכה להכנס לחשבון ולקבל משכורת בשק אף מעסיק לא מאפשר. הפתרון נמצא במקום אחר, ראשית בפתיחת השוק ומתן אפשרות לבנקים חדשים להכנס לשוק, ועדיין, במקרים חריגים צריך לחייב לפחות בנק אחד לתת לחסר מזל לפתוח חשבון. זה כמו תושב קרית ארבע, לתת משכנתא בקרית ארבע זה לא השקעה הכי טובה, אך מה לעשות וזה אינטרס של העם היהודי שקהילה בקרית ארבע חברון תמשיך להתקיים? חוץ מזה שזה אפליה לא לתת לאדם משכנתא בשל מקום מגוריו. אז זכות הקניין, אך נאזן אותה עם זכויות אחרות.
0
דניאל 01/04/2014
אחלה תגובה
"אין דבר כזה משק", רק בני אדם. אהבתי, מסכים לחלוטין.
0
יעקב 02/04/2014
אין זכויות אדם - הממשלה היא האלוהים
"ראשית בפתיחת השוק ומתן אפשרות לבנקים חדשים להכנס לשוק"אכן, זה החטא הקדמון של בנק ישראל וממשלת ישראל. (ההנחה שבנק ישראל וממשלת ישראל זה דברים שונים היא שטות - זה אותו דבר).יחד עם זאת - בנק הוא עסק ולבעל הבנק יש זכויות, ואי אפשר לחייב אותו לפתוח חשבון למי שהוא לא רוצה - זו פגיעה בזכויותיו, וגם בנוהל התקין.ומה יעשה בן אדם מסכן שאין לו חשבון ? יעבוד במזומן. אין לבן אדם זכות יסוד שיתנו לו חשבון בנק. חשבון בנק הוא שירות שנותן השירות (הבנק) יכול לתת לפי שיקול דעתו.מאידך - אם אתה רואה את הבנק כמשרד ממשלתי - כלומר כזכיין שפועל בשרות הממשלה, שמעניק שרות מטעם הממשלה (כפי שקורה אצלנו) אז אכן, הממשלה יכולה להורות לו לעשות מה שהיא חושבת. זאת בדיוק הבעיה....הבעיה היא שלא קיים בארץ המושג שיש דבר כזה שנקרא זכויות האדם, ושעל הממשלה לכבד זכויות אלה. אצלנו - הממשלה היא האלוהים, מותר לה לעשות הכול, האדם אין לו זכויות.היחידים שיש להם זכויות הם הוועדים החזקים שלוקחים לעצמם "זכויות" - כלומר הטבות, בכוח, ומצפצפים (בצדק) על הממשלה וחוקיה.
0
יופיטר 02/04/2014
מן העתונות
חגיגת שכר והוצאות בנתיבי איילון על חשבון משלם המסים ■ המדינה השקיעה עד כה 2.9 מיליארד שקל ברכבת הקלה - שצפויה לנוע רק ב-2022, אולי...
0

3000 תוים נשארו