שבת, 30 נובמבר 2013 14:52

לכבוד כ"ט בנובמבר: כהן אקדח-כפול (Two-Gun Cohen)

לכבוד כ"ט בנובמבר: סיפור מופלא על מוישה כהן, שנעלם מדפי ההיסטוריה היהודית, אך מוכר בסין. יהודי הנושא תואר "גנרל" סיני. הזר היחיד בסין, ששני היריבים מאו צה-טונג וגם צ'אן קאי צ'ק נתנו בו אמון מלא.

סיפור מופלא על איש יהודי בשם מוישה-אברהם כהן, שנעלם בין דפי ההיסטוריה היהודית, אך מוכר בסין, אפילו לצעירים של היום כגיבור לאומי, אולי הגיבור הלאומי הזר היחיד. יהודי הנושא תואר "גנרל", אותו קיבל מנשיאה הראשון של הרפובליקה הסינית. הזר היחיד בסין, שגם מאו צה-טונג וגם צ'אן קאי צ'ק שנלחמו האחד בשני, נתנו בו אמון מלא להעברת מסרים ביניהם – בין בייג'ינג (סין העממית) לבין טאיפאי שבטייוואן (סין הלאומית). כאשר הלך לעולמו ב-1970 באנגליה, נכחו בלוויה היהודית, זו לצד זו משלחות היריבים המרים... נציגי סין הקומוניסטית לצד נציגי פורמוזה (טייוואן). על המצבה בבית הקברות היהודי נכתב שמו בעברית, אנגלית, וסינית... 

אנחנו מביאים את סיפורו לכבוד כ"ט בנובמבר, למרות שאינו קשור ישירות לנושאי הליבה של האתר...

1424מקור: JEWISH EAST END OF LONDON PHOTO GALLERY

לעיתים, המציאות עולה על כל דמיון, האיש שלעיתים כונה כ"המלך היהודי הבלתי-מוכתר של סין". מוישה אברהם כהן נולד בפולין למשפחה יהודית חרדית ענייה שהיגרה בשנת 1887 ללונדון. ילד הרחוב הלונדוני יצא לתרבות רעה, נעצר על ידי המשטרה בעוון כייסות והגיע למוסד לעבריינים יהודים צעירים (שמומן על ידי משפחת רוטשילד...).

מוישה שהלך בדרך קלוקלת גרם מבוכה למשפחה ולקהילה ובגיל 16 נשלח לקרובים בקנדה, בתקווה שיסתדר. אבל זה לא קרה. מוישה ששינה את שמו למוריס היה לרוכל, מהמר, שחקן קלפים מקצועי, רודף נשים, כרוז בקרקסים, מתווך נדל"ן. האיש שלט באקדח, ועיסוקיו שלא תמיד היו חוקיים, הביאו אותו מספר פעמים למאסר גם בקנדה.

בתחילת המאה ה-20 היגרו לקנדה מספר גדול של סינים עניים שעבדו בהנחת מסילות ברזל. הסינים סבלו מאפליה ומוריס כהן הצעיר שחווה כמהגר לאנגליה מציאות דומה – הזדהה עם ידידיו הסינים. נקודת המפנה הייתה אירוע אלים, עת ישב במסעדה של מהגרים סינים, כאשר שודד נכנס ודרש את הכסף. כהן נחלץ לעזרת בעל המסעדה הסינית, "כיסח" את השודד וזרק אותו לרחוב – מעשה שלא נשמע כמותו: אדם לבן שמסתכן ונחלץ לעזרת סינים "נחותים". שמו התפרסם בקהילה הסינית.
  
בשנת 1908 ביקר בקנדה ד"ר סון יאט סן שייסד מאוחר יותר את הרפובליקה הסינית שהחליפה את המשטר הקיסרי המושחת, והיה לנשיאה הראשון. סון יאט סן הגיע לקנדה כדי לגייס את תמיכתה של הקהילה הסינית בקנדה ולגייס תרומות למהפכה. מוריס הוצג בפניו, ובמהרה נוצרה "כימיה" ביניהם. מוריס הופך לשומר הראש האישי של סון יאט סן בקנדה ועוזר לו בגיוס תמיכה.

הידידות ביניהם העמיקה, ומוריס שהתעשר מתיווך נדל"ן, ארגן לסינים תמיכה וגם משלוחי נשק ותחמושת.

בינתיים פרצה מלחמת העולם הראשונה, כהן התגייס לצבא הקנדי, ובאופן לא מפתיע, סופח לחיל המסילות הקנדי באירופה והיה אחראי על עובדים סינים...

בשנת 1922 סון יאט סן שכנע את מוריס לבוא לסין, מינה אותו לשומר ראש אישי, ליועץ קרוב לאיש סוד. באחד האירועים (יש מספר גרסאות לאירוע) נפצע כהן בידו מכדור אקדח עת הגן על סו יאט סן מניסיון התנקשות. כהן נפצע בגלל מעצור באקדחו, או בגלל שאזלה לו התחמושת. מאז החל לשאת שני אקדחים, האחד בחגור והשני בנרתיק כתף... וכך זכה לכינוי: כהן שני-אקדחים "Two-Gun Cohen". הסינים כינו אותו מה-כון (Ma Cun) – כנראה הגיה סינית של השם מוריס כהן... כהן קיבל תואר גנרל למרות שלא פיקד על חיילים. תואר שלא ניתן לאף זר לפניו.

לאחר מותו של סון יאט סן ממחלת הסרטן בשנת 1925 התערה כהן בצמרת הרפובליקה הסינית, זכה לכבוד רב, רכש עבור סין נשק וספינות תותחים בעולם ועזר לצאנג קאי צ'ק לארגן את הצבא הסיני. כהן היה הזר היחיד בתהלוכת הלוויה של הנשיא סון וצעד בראש התהלוכה.

בשנת 1937 פלשו היפנים לסין וכהן נרתם למלחמה ביפנים ואף סייע למודיעין הבריטי. כאשר היפנים פלשו להונג קונג נאסר כהן ונכלא במחנה שבויים שם סבל ממכות ועינויים. לאחר שנתיים הוא שוחרר בעסקת החלפת שבויים וחזר לקנדה. 

לאחר המהפכה הקומוניסטית היה גנרל כהן בין הבודדים שזכה לויזת מעבר קבועה שאפשרה לו לנסוע בחופשיות בין טייוואן לבין בייג'ינג והיה נאמן על שני הצדדים היריבים. הוא זכה למעמד ייחודי של מתווך מהימן בין היריבים הסיניים.

לכהן נועד תפקיד חשוב בהצבעה באו"ם על תכנית החלוקה בכ"ט בנובמבר 1947. סין, הייתה אחת מחמש המעצמות, ובעלת זכות וטו במועצת הביטחון. בעקבות לחץ ערבי התנגדה סין להקמת מדינה יהודית והחליטה להתנגד לתכנית החלוקה ולהכרה בהקמת מדינת ישראל. התנגדות של סין בהצבעה מוקדמת במועצת הביטחון הייתה מסקלת את קיום ההצבעה בעצרת הכללית. מנהיגי הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית ניסו ליצור מגע עם המשלחת הסינית לאו"ם – אך ללא הצלחה. הסינים אפילו סרבו להיפגש.

למזלנו, הרב ישראל גולדשטיין, ממנהיגי התנועה הציונית בסן פרנסיסקו, נזכר בכהן שני-אקדחים. הרב גולדשטיין צלצל לכהן שגר במונטריאול שבקנדה, סיפר לו על הצרות, סיפר שהסינים מסרבים אפילו לענות לטלפון. כהן ביקש לברר מי עומד בראש המשלחת הסינית לאו"ם. כאשר נאמר לו שגנרל וו (Wu) עומד בראש המשלחת, ענה כהן: "אני הענקתי לו את דרגת הגנרל"...

כהן טס בדחיפות לסאן פרנציסקו, וכבר למחרת בבוקר התקיימה הפגישה עם הגנרל הסיני שעמד בראש משלחת סין לאו"ם. לאחר הפגישה יצא כהן ואמר: "יהיה בסדר". סין הסירה את התנגדותה במועצת הביטחון, ולאחר מכן נמנעה בהצבעה בעצרת הכללית, כ"ט בנובמבר, והשאר היסטוריה ידועה.

מוטי היינריך

תוספת

כדאי להזכיר שבשנת 1922 נכרתה ברית בין סון יאט-סן, המנהיג הלאומני-סוציאליסטי (נאציונל סוציאליסט) שלא שלט עדיין בכול סין אלא רק במחוז קנטון, לבין מאו טסה טונג – מנהיג המפלגה הקומוניסטית, שנתמכה על ידי ברה"מ. הברית בין סון יאט-סן למאו טסה טונג נכרתה לאחר שנציגו של סון יאט-סן, מוישה כהן, נפגש עם נציגו של מאו טסה טונג, שגריר ברה"מ בסין, אדולף אברמוביץ יופה, וסגרו את העסקה באידיש.  מאו טסה טונג עם המפלגה הלאומנית, KMT, נמשכה עד 1926, אחרי מות סון יאט-סן, כלומר – עם צ'אן-קאי-שק – היורש של סון יאט-סן.

יעקב

עודכן לאחרונה ב שבת, 02 דצמבר 2017 08:50
צבי
מדהים
זכור לטוב
0

3000 תוים נשארו