חמישי, 26 ינואר 2012 18:17

סורוס: העולם הולך לכאוס כלכלי

סורוס כמובן צודק וכולם מקשיבים לו בגלל הצלחותיו כספקולנט. אך כאשר הוא מערב אידיאולוגיה בראיה מפוקחת של המציאות - הוא טועה. הוא טועה בזיהוי הרשעים, הוא טועה כאשר הוא קורא למצב הקיים "כלכלה חופשית".

העולם עומד בפני אחת התקופות הקשות ביותר בהיסטוריה המודרנית - תקופה של רשע. אירופה נמצאת על סף כאוס וקונפליקטים. אמריקה תסבול ממהומות רחוב שיובילו להגבלה דרמטית של חירויות האזרח. המערכת הכלכלית הגלובלית עלולה לקרוס לגמרי. התחזית האפוקליפטית הזו ניתנה על ידי אחד הספקולנטים הנועזים בהיסטוריה בהיסטוריה - ג'ורג' סורוס, בריאיון ל"ניוזוויק".

לקוראי הבלוג הזה, ג'ורג' סורוס לא מחדש הרבה. אנו מזמן אומרים שהעולם הולך לכאוס כלכלי (וגם בתחומים אחרים כמו טרור ונשק גרעיני) שלא ידענו ב-60 השנים האחרונות. לא ייתכן להדפיס כסף בכמויות שמדפיסים, לא ייתכן להכנס לחובות והתחייבויות בכמויות אסטרונומיות, התחייבויות שאין סיכוי לעמוד בהן, ולא ליפול לכאוס. אנו אומרים זאת כל הזמן, כולם יודעים זאת, רק סורוס, בשל גילו וכספו, מרשה לעצמו להגיד זאת בפה מלא, וקולו נשמע.

הוא אומר כי הסיכויים שיוון תגיע לחדלות פרעון רשמית גדולים מ-50%, אני מסכים - כלומר, אני אומר 100% - 100 גדול מ-50...

המשבר, הזהיר סורוס, עלול להביא לעשור של דריכה במקום, או אפילו שפל, ואפילו לקריסתה של המערכת הפיננסית... מסכים 100%, חוץ מהמילה "עלול". אני לא רואה כיצד ניתן להיחלץ מהמשבר. המשבר כאן, והוא יחריף, ואין פה שום "עלול".

קריסת רעיון השווקים המשוכללים - הרעיון ששוק חופשי הוא הדרך הטובה והיעילה ביותר להתנהלות של מערכת כלכלית - שקולה בעיניו לקריסת המרקסיזם כמערכת פוליטית.

כאן סורוס טועה לחלוטין - כאשר הוא מתייחס למצב הקיים כשוק חופשי. המצב הקיים הוא שוק מנוהל במידה רבה על ידי הממשלות - וזו הבעיה - המערכת הכלכלית קורסת לא בגלל שהיא חופשית מדי, אלא בגלל שהיא מנוהלת מדי על ידי הפוליטיקאים.

סורוס משתמש במונח "רשע" - evil - בדברו על העוולות של המערכת הפיננסית.

יש רוע במערכת הפיננסית, כמו בכל המערכות בחיים. הדרך של השוק החופשי להתמודד עם כשלי המערכת הפיננסית והרוע שלה הוא למוטט ולהרוס, באמצעות פשיטת רגל, מוסדות פיננסיים כושלים. ככה השוק החופשי מנקה את עצמו ומווסת את עצמו. במקרה של המערכת הפיננסית שלנו - הממשלות הצילו את הבנקים באמצעות כספי המיסים של האזרחים, ומנעו את עקירת הרוע. זהו פשע, זהו רוע - ללא ספק - אבל לא של המוסדות הפיננסיים אלא של הממשלות. אלו שמדפיסים כל הזמן כסף בטונות, אלו שלוקחים על עצמם התחייבויות שאין סיכוי לעמוד בהן - הן הממשלות. מי שמרמה את הציבור ומבטיח פנסיות, ביטוח ביראות והטבות שאין אפשרות לשלם - הן הממשלות. שם הרוע, בניגוד לאמונתו של סורוס, לא במערכת הבנקאות (שגם בה יש פגמים, כמובן).

סורוס ואנשי השמאל יש להם אמונה עיוורת ביכולתן של הממשלות "לעשות טוב", ובכוונותיהן הטהורות. אמונה שלא עומדת במבחן המציאות.

סורוס מקווה שהשווקים המתעוררים יספקו את האור בקצה המנהרה. "אנשים באפריקה עומדים בתור שעות להצביע בבחירות. דיקטטורים מודחים. זה מעודד".

עוד נקודה עיוורת של סורוס, הלקוחה מהלקסיקון השמאלי - תולים תקוות בעמים "מתעוררים" (ערבים, אפריקאים וכאלה). אין הרבה תקווה שם - אנו רואים את עליית האיסלמיסם בכול מקום. מי שמדבר מגרונו של סורוס הוא האידיאולוג, ולא איש המציאות המפוקח.

סורוס ,עשה "מכה" - הרוויח מליארד דולר במכה. הוא משקיע בר מזל. בגלל זה כולם מקשיבים לו. זה טבעי. אבל - כמו שהראה דניאל קהנמן - הרווח בעיסקי ספקולציות הוא די מקרי.  איינשטיין היה גאון. סורוס - ספקולנט בר מזל (הלוואי עלי).

יעקב

עודכן לאחרונה ב שבת, 06 אוגוסט 2016 14:07

3000 תוים נשארו