רביעי, 17 אוגוסט 2016 18:41

הנוער של היום (המילניאלס) זה לא הנוער של פעם

דור שנות ה-2000: כמו בכל דור ודור, סוציולוגים ומבוגרים מתקשים להבין את הנוער ולהסביר את התופעות שנראות "משונות". 

 

1654

 

המילניאלס Millennials  – זה השם, באנגלית, לדור שהגיע לבגרות בשנות ה-2000. כינוי דומה למה שקראו פעם בעברית "נוער בְּרָרָה"* – כינוי לדור שהגיע לבגרות בישראל בשנות ה- 70-60. 

חוקרים גילו (או טוענים שגילו) שלדור הזה כמה וכמה תכונות מוזרות לכאורה. למשל: הם פעילים פחות מבחינה מינית (בלי קשר לנישואין או ילדים). הם, כמובן, נוטים פחות להינשא ומולידים פחות ילדים – זאת עובדה. אבל, יש להם עוד תכונות רבות משונות: למשל כשליש מהם עדיין גרים עם ההורים, גם אחרי האוניברסיטה. הם קונים פחות מכוניות בהשוואה לדור הקודם (ונוהגים פחות קילומטרים). הם לא חוסכים לפנסיה (או חוסכים הרבה פחות) – 41% מה"נוער" ומעל ל-50% מהנשים שבהם, עדיין לא החלו לחסוך לפנסיה.

הם אוהבים או נמשכים לסוציאליזם – 43% מהנוער הביע תמיכה בסוציאליזם (בארה"ב!). יש שמסבירים זאת בבורות של הנוער – הם לא יודעים מה זה סוציאליזם.

הם לא קונים הרבה (תכשיטים ויהלומים) אולי בגלל שינויי אופנה, וגם קונים הרבה פחות בתים או דירות.

כמו בכל דור ודור, הסוציולוגים (שהם כנראה מבוגרים) מתקשים להבין את הנוער ולהסביר את התופעות שנראות משונות מפני שהן שונות מהמקובל בדור הקודם.

הנה מאמר שטוען שלכל התופעות ה"משונות" האלה יש הסבר פשוט אחד: המילניאלס עניים בהשוואה להוריהם. נתוני לשכת הסטטיסטיקה האמריקאית מראים שה"נוער" מרוויח בממוצע 2000 דולר פחות מאשר הוריו באותו גיל – צעירים עניים לא קונים בית או תכשיטים (כי אין להם כסף) ולא מכונית, וגרים עם ההורים כדי לחסוך שכ"ד.

קיימת תופעה נוספת, ברורה למדי: יש יותר מדי בוגרי אוניברסיטאות. ויש יותר מדי תארים ונושאים בלתי מעשיים שלומדים באוניברסיטאות. צעירים לוקחים הלוואות ממשלתיות נוחות למימון הלימודים (בארה"ב לימודים זה עסק יקר), ובתום לימודיהם מוצאים עצמם שקועים בחוב, וללא כישורים נחוצים למציאת עבודה. מלבד זאת – הצמיחה הכלכלית בארה"ב ובכל ארצות המערב, בעשור וחצי האחרונים, הייתה נמוכה בהרבה מאשר בדורות הקודמים.

לראשונה במערב, מזה זמן רב, שהנוער עני מהוריו.

 

יעקב 

 

* מתוך מילות השיר של יוסי גמזו "זה נוער זה? זה בררה"! (גם את המילה "בררה" צריך היום לפרש: הנפל של קטיף התפוזים שהיה נזרק...).

* יוסי גמזו עידן את המשפט המקורי של השומר הידוע מפתח תקווה, אברהם שפירא ז"ל שאמר: "זה נוער זה? זה חרא!"

 

עודכן לאחרונה ב רביעי, 17 אוגוסט 2016 19:15
איזק
הנוער של היום... זה לא הנוער של הלילה
lol אין דור שמבוגרים לא באו אליו בטענות...לפחות בישראל – כל דור עולה על קודמיו, בינתיים. יש הטיה טבעית לאידיאליזציה של העבר: "פעם היה אחרת, היה טוב..."
0
יעקב
בררה על שום מה?
על שום שהיו בוררין בין תפוזים יפים שנועדו לייצוא לבין תפוזים מצ'וקמקים שהיו מיועדים לשוק המקומי או לתעשיית המיץ.
0

3000 תוים נשארו