שני, 10 אפריל 2017 05:30

"חרדים וערבים"

צרוף המילים "חרדים וערבים" חביב ומקובל בתקשורת. אילו היה נכתב שערבים ובדואים נחשלים, בורים ועובדים ב"שחור" – כולם היו זועקים – גזענות. צרוף "חרדים" ל"ערבים" מזקק ומוסיף נאותות פוליטית.   

2370

 

העולם החרדי מסובך ושונה כל כך, עד שחוקרים מנוסים נופלים ברשת הנתונים בבואם לנתח אותו!

אין בעולם מציאות כמו זו של העולם החרדי!

מדובר בקבוצה של אנשים שהם המשכילים בעולם, המחונכים בעולם, הממושמעים מכולם, הצנועים בדרישותיהם החומריות מכולם, שהיו יכולים להוציא חתני פרסי נובל בשרשרת, אילולא התמקדו בלימוד אחד ויחיד, של טקסטים מקודשים בני אלפי שנים.

שום דבר אחר אינו מעניין אותם, כי שום נושא אחר אינו חשוב בעיניהם. אין שום קבוצה אחרת, לא בארץ ולא בעולם המערבי, שלומדת מספר שעות מטורף כמו הילד החרדי. הוא מתחיל את יומו בתפילה ב-7.00 בבוקר ומסיים, כבר בגילאי בית הספר היסודי, בשעה 5.00 אחה"צ. אין כמעט חופשות. החופש הגדול הוא בן שלושה שבועות. אין חופשה בטו בשבט, אין חופשה בחנוכה, יום אחד בפורים, ואין חופשה, כמובן, ביום העצמאות. הילד בחיידר החרדי לומד משמעת וסמכות, וקופץ ממקומו לעמידת דום, כאשר נכנס המורה לחדר.

בכל רגע נתון שבו ירצה הגבר החרדי להתחיל ללמוד משהו אחר יש לו כלי עבודה מובנים במוחו, בנשמתו. הוא חסר השכלה חילונית, אבל בעל יכולות עומק והבנה שנרכשו בגיל צעיר. הוא יודע בגיל 7-8 לנתח טקסט, להבין מדוע השתמשה הגמרא במלה זו ולא אחרת, ולהסביר את הפערים בין פרשנים שונים. הוא מכיר מקרוב עשרות ספרים שנכתבו כספרי עיון מעמיקים. אם וכאשר הוא ירצה להשלים בגרויות, הוא ידביק בתוך שנה-שנתיים את כל שתים עשרה שנות הלימוד הכלליות.

כעת בא חוקר אקדמי, או פובליציסט, ומכניס את הקבוצה הזו לתוך הסל של חסרי ההשכלה מן העולם השלישי. הוא משווה אותם, נניח, לילדים בדואים שיצאו לרעות צאן בגיל 6. הוא משווה אותם לילדים בשבטים באפריקה שלא קיבלו השכלה מסודרת. הוא מונה אותם עם הילדים במדינות ערב שמסתובבים בסחבות ברחובות קהיר, או דמשק. הילד החרדי לעולם לא ייראה מוזנח. בגדיו תמיד מסודרים ונקיים, למרות העוני בבית. הוא מחונך לגמילות חסדים, על אף עוניו, ומרגיש מאושר בחייו.

אינני נלהב ממה שאני רואה בחברה החרדית. הרבה מאד פגמים הופכים אותה לבלתי אפשרית. זו חברה סגורה, שמרנית, קשה מאד כלפי עצמה וכלפי מי שחורג מן הנורמות. ההורים, במקרים רבים, מתאכזרים ומתנכרים לילדיהם אם יסטו מן הדרך, שמא יקלקלו לאחיהם ואחיותיהם את השידוך – אחד המוסדות הקלוקלים ביותר, מבית היוצר החרדי. יש בחרדים גזענות עדתית, התנשאות יהודית, והרבה מאד בוז לחילוניים. אבל לראות בהם חבורה של בורים זו טעות קשה מאד. רק מי שמסתכל על החברה הישראלית ממרומי האולימפוס האקדמי, דרך טבלאות ונתונים, מבין כך את התופעה הסוציולוגית החריגה הקרויה "חברת הלומדים החרדית".

התרחבות ההשכלה האקדמית לצעירים וצעירות חרדיים היא תופעה שהולכת וצומחת, הולכת ותופחת. בחור חרדי חסר כישורי חיים מודרניים, יכול להפוך לאדם תורם, במשאבים מועטים. מי שעוקב אחרי החברה החרדית מבין שהסכר נפרץ ואין כבר דרך חזרה. ההשכלה תנצח, ולו רק כדי לקיים כלכלית את חברת הלומדים. החברה הישראלית כולה תצא נשכרת.

דן לב פועם

שחרורון
חיידר ואקדמיה - לא שונים כמו שחושבים
יש משהו בסיסי משותף למרומי האולימפוס האקדמאי ומרומי בית המקדש החרדי (חוץ מזה ששניהם מלאים באמונות תפלות). בשני המקרים הם לא ממנים את עצמם באופן מלא.תקציב הישיבות הוא כ1.2 מילארד ש"ח. מי יודע כמה אחוזים מ 160 מילארד ש"י תקציב ה"שרותים" ה"חברתים" הם מקבלים (קצבאות ילדים וכו')ה"השכלה הגבוהה" אינה תלית שכולה תכלת גם כן. תקציב ההאקדמיה הוא כפי 10 מתקציב הישיבות.בשני המקרים די ברור שללא תשלומי העברה שנבזזים מהציבור שני הציבורים הנ"ל יאלצו לספק ערך אמיתי תמורת הכסף שלהם (כמו שהאוכלוסיה שממנת אותם עושה). לא יקרה כלום אם שני הגופים ישענו על שכר לימוד ותרומות ויצמצמו את עצמם רק ליחידי סגולה. אחרי הכל, פעם גם אקדמאיה וגם חיידר היה מקום ששמור רק לבעלי יכולת מנטלית מרשימה שמהווים אחוז קטן מאוד מהאוכלוסיה. ולא ללכת לאקדמיה או לחיידר לא היה כזה אסון גדול (בטח לא היית צריך תואר ראשון בסוציולוגיה כדי לעבוד כמזכירה). הסיבה למצב הקיים הוא עוד נקודת דמיון מפתיעה בין האקדמיה לחיידר: בסיס בוחרים. התקציבים לחרדים הם שוחד בחירות ברור (יאמר לזכותם שהם לפחות לא מסתירים את זה). המצב זהה גם באקדמיה - הראה לי את הפוליטיקאי מהמפלגות הגדולות שלא יזרוק כסף על הסטונדטים.אחח דמוקרטיה - המתנה שממשיכה לתת
0
רבי דוד, נהריה
ערבים וחרדים
התפלפלות יומיומית בסוגיות של טמטום חסר תוכן אמיתי, לא הופכת את החרדים "למשכילים בעולם". זוהי דמגוגיה במיטבה. הם חסרי השכלה בסיסית!כמו בכל חברה, יש בהם את החריפים יותר שאכן לא יתקשו להשלים 12 שנות לימוד ובגרויות בשנה שנתיים, אך לא כולם. רובם יתקשו מאד. לכותב שורות אלו לדוגמא - מתוצרי החינוך החרדי הקלוקל - אין תעודת בגרות למרות מאמציו הכנים והניכרים להיות זכאי לאחת כזו.אכן הסכר נפרץ. אך עדיין רוב האנשים יתקשו מאד לפרוץ מגבולות העולם הסגור והלחוץ הזה, גם מבחינה חברתית וכמובן מבחינה השכלתית.חלק מאלו שיעזו "ויצליחו", יסיימו את חייהם בנסיבות טרגיות.
0
יצחק
בורות או דמגוגיה?
לא ברור לי על מה מסתמך הכותב, אך אני עובד כבר קרוב לעשרים שנים עם הציבור החרדי, אשר על כן אני יכול לומר מהתנסות אישית שאין קהל חסר נימוס, חסר משמעת וחסר כבוד בסיסי לאחר (כמעט כל אחר) כמו הקהל החרדי.
0
יוסי ברנע
מספר הערות
למרות הלימוד החרדי אין להם כישורים במקצועות מסוימים. שנית, חברה זו אינה כמובן מונוליטית וכמו שלא כל אחד יכול לכתוב תזה, לא כל החרדים הם ברמה גבוהה . שלישית, המחבר שוכח שיש גם בנות המוסללות למלא את תפקידן. רביעית, האישה נחותה בחברה זו לעומת הגבר. חמישית, העוני של החרדים הוא מבחירה בעוד של הערבים העניים בשל אפלייתם לרעה.
0
יעקב
למה ערבים עניים
ליוסי: "בעוד של הערבים העניים בשל אפלייתם לרעה."אתה נופל קורבן ל ומאמץ ללא מחשבה סיסמאות פוליטיות נבובות ושכיחות.הערבים (חלקם) הם עניים מהרבה סיבות. בורות ונחשלות הן חלק מהן, תרבות שונה זה חלק אחר, ולבסוף, מן הסתם, יש גם אפלייה (ותמיד תהיה, רק בעולם הבא אין אפלייה, אי"ה).
0
יעקב
למה ערבים עניים
ושכחתי את הילודה הגבוהה, ריבוי הנשים, דיכוי הנשים, ובטח יש עוד 100 סיבות לעוני של הערבים (מלבד האפלייה).
0
יעקב
OECD ובורות
הנה דוגמאות לבורות: עיתונאי דה-מרקר מדווח על דו"ח של ה OECD, ומחסיר את הדבר הבסיסי ביותר: קישוריות לדוח שהוא מדווח עליו. כן הוא מחסיר את שמות המחברים של דו"ח OECD. אבל - הוא מחזיק מעצמו שהוא מלומד ומתפרנס בכבוד כי הוא יודע (חלקית מאד) לקרוא טקסט של דוח OECD ולהעתיק חלק ממנו למאמר בעיתון (בוודאי עם שיבושים). יש קבוצה גדולה של "חוקרים חברתיים" דוגמת "חוקרי" ה OECD, ששבויים בקונצפציות אידאולוגיות, מנותקים מהמציאות ומתפרנסים היטב (על חשבון אחרים) מכתיבת דוחות שלא שווים את הנייר שעליו נכתבו.עדיף היה שילכו ללמוד תורה, ולא יטיפו את בורותם לאחרים.
0
יעקב
"התפלפלות" באקדמיה
"התפלפלות יומיומית בסוגיות של טמטום חסר תוכן אמיתי" [לימודים בחדר או בישיבה].אבל זה מה שעושים אולי 50% מהאקדמאים שהולכים לאוניברסיטאות חילוניות.אומרים לנו: מקצועות מדעי הרוח (the humanities) אולי פחות מעשיים מאשר לימודי מדעים או הנדסה, אבל זה מרחיב את האופק ומדרבן את המחשבה, וגם מעניין ומהנה.בדיוק זה המצב גם בלימוד התורה. מי שמתעניין בזה - זכותו. אין לימודי תורה שונים במאום (ואינם נחותים) מלימודי "מדעי" הרוח.
0
שחרורון
חוזר: "חרדים וערבים"
יעקב אמר/ה :
"התפלפלות יומיומית בסוגיות של טמטום חסר תוכן אמיתי" [לימודים בחדר או בישיבה].אבל זה מה שעושים אולי 50% מהאקדמאים שהולכים לאוניברסיטאות חילוניות.אומרים לנו: מקצועות מדעי הרוח (the humanities) אולי פחות מעשיים מאשר לימודי מדעים או הנדסה, אבל זה מרחיב את האופק ומדרבן את המחשבה, וגם מעניין ומהנה.בדיוק זה המצב גם בלימוד התורה. מי שמתעניין בזה - זכותו. אין לימודי תורה שונים במאום (ואינם נחותים) מלימודי "מדעי" הרוח.
מסכים. ובשני המקרים הם צריכים לממן את לימודיהם וחייהם בעצמם. זאת למעשה שורש הבעיה

0
תחריראל
אוי, רב תרבויות..
החרדים מורכבים כמו כל אוכלוסיה אחרת. יש חכמים ויש טיפשים גמורים. מהיכרות קרובה אני רק יכול לומר שאין הרבה מה להאדיר אצלם.מזדהה עם שחרורון. שכל אחד יממן את ההובי שלו בעצמו ומתרומות.אני לא מתלהב מ"חברת הלומדים" כשזו מממנת עצמה ע"י לקיחת ממוני בכוח.
0
יעקב
גם האוניברסיטאות ממומנות
"אני לא מתלהב מ"חברת הלומדים" כשזו מממנת עצמה ע"י לקיחת ממוני בכוח."לחרדים נוצרה סטיגמה שהם חיים על חשבון אחרים. זה נכון. אבל גם הלומדים באוניברסיטאות חיים על חשבון המדינה. יגידו ה"חכמים": אבל אוניברסיטאות זו השכלה, זו קידמה זה טוב... כן. חלקית. הרבה ממה שקורה באוניברסיטאות הוא זבל. ועל חשבון אחרים. אז החרדים אומרים: אנו לא משתמשים בזבל שלכם (האוניברסיטאות) - מגיע לנו מימון ללימודי התורה, בדיוק כמו שמגיע לחילונים מימון ללימודי אוניברסיטה.עכשיו - לך תמכור למישהו את הרעיון שהמדינה לא צריכה לממן אוניברסיטאות...
0
שחרורון
באסטה זה כאן
״עכשיו - לך תמכור למישהו את הרעיון שהמדינה לא צריכה לממן אוניברסיטאות...״בשביל זה אנחנו כאן, לא?
0
יאיר בן משה
החרדים הם החכמים מכולנו
חכמתם ותרומתם אינה תוצאה גנטית, אלא תוצאה תרבותית חינוכית כזו הרואה בנושא הלימוד וההשכלה את העיקר. והם משקיעים בכך את כל כולם. אמנם כפי שכתב יוצר המאמר ההשקעה היא בתחום ספציפי אחד, אך העומק והרוחב הם עצומים.כמובן שיש בתוכם חכמים יותר ופחות, אך ההשקעה העצומה בנושא הלימוד והשקדנות גורמת לכך שגם מי שאינו חרוץ או פיקח מעצם היוולדו, רוכש ידע עצום בשל ההשקעה והדחיפה הסביבתית.ההצדקה להשקעה הכספית בתלמידי הישיבות -באוכלוסיה ענייה אך חרוצה זו נובעת מכך שזו דרך להתגבר על חוקי הבג"צ שמונעים תמיכה בלבדית במי שעומד בעיקר הנטל של המאבק הדמוגרפי נגד הרחם הערבייה, ומחייב אותנו לממן גם את האויב השוהה בתוכנו.לכן, במסגרת "הבה ונתחכמה" נאלצת המדינה להקטין מהותית את "קצבאות הילדים", להעביר לאוכלוסיה העומדת בפרץ, את התקציב הזעום (יחסית לחשיבות המשימה) באמצעים עקיפים. - תקציבי ישיבות.כמובן שהדרך הנכונה היא להפסיק את הקצבאות מכל סוג וגוון. ולפתור את הבעיה הדמוגרפית באמצעות הרחקת האויב השוהה בתוכנו - והעברתו למזרח ארץ ישראל - ממלכת ירדן של היום. אך מאחר והשמאל ובגצ"ו מתנגדים לרעיון האנושי והציוני של העברת כל עם לארצו ומניעת מלחמות אחים, אין לנו ברירה אלא לממן את מי שבשל צאצאיו המתייצבים בקלפי מונעים הקמת ממשלת אחמד טיבי - גלאון, שפירושה סוף הקיום היהודי.המדינה כידוע מוציאה תקציבי ענק בנושא שמירת הבטחון מפני השמדתנו. הקצבאות לחרדים הוא חלק קטן לעומת התרומה המגיעה לכולנו מכך
0
אמיר
לחרדים ולערבים הרבה מהמשותף
בשורה התחתונה:- אוכלוסיות מרובות ילדים- בעלות מערכות חינוך שבהן רוב התלמידים לא יהפכו לחברים מועילים ותורמים לכלכלת המדינה.- רובם לא משרתים בצבא- אם עובדים - אז לרוב ב"שחור".ויש עוד קווי דימיון.מן הסתם יש גם הבדלים בין האוכלוסיות, אבל במבחן התוצאה - שתי האוכלוסיות מהוות יותר נטל מאשר תורמות לכלכלת ישראל.
0
לוי. @
לאמיר - מנקודת המבט של מדינת החופש
במדינת החופש - מה תהיה ההתייחסות לנקודות השונות שהעלית ?- מספר הילדים במשפחה הוא עניינה של המשפחה, ושל המשפחה בלבד. מי זולתה רלבנטי לנושא ?האם ריבוי ילדים רע או טוב ? האם מיעוט ילדים רע או טוב ? מה זה בכלל עניינה של "המדינה" ?!- חינוך הילדים כנ"ל. האם זה מתפקידם של התלמידים להתחנך להיות 'מועילים לכלכלת המדינה' ? אם החרדים מעדיפים חינוך לרמת חיים גבוהה בתחום קיום המצוות, ולשלם על כך בהקטנת רמת החיים החומרית - למי הזכות "לחנך" אותם אחרת ?!- אם אין מס הכנסה, כיצד אפשרית עבודה "בשחור" ?- נטל, או תרומה לכלכת המדינה ? אין כזה מושג 'כלכלת מדינה'. יש פרטים-אינדיבידואלים, בני אדם (ומשפחות). במציאות לא קיימת יישות 'כלכלת המדינה'. זוהי סכימה סטטיסטית של הפרטים. זוהי יישות מדומה.היש, איפוא, משמעות ל'נטל ותרומה' ליישות מדומה ?
0
אתאיסט
הכותב גזען להחריד
״מדובר בקבוצה של אנשים שהם המשכילים בעולם״ אני מכיר מקרוב את העולם החרדי, האשכנזי, ואפשר לומר בביטחון שהם מטומטמים להפליא, לא בגלל אינטליגנציה נמוכה, יש שם התפלגות נורמלית של רמת משכל, אלא משום שההשכלה שלהם מבוססת על סיפורי אגדות מופרכים שאין בינם לבין המדע שם קשר.לכן, סתם גזען הכותב שמייחס להם השכלה גבוהה.
0

3000 תוים נשארו