חמישי, 12 יולי 2018 17:50

כמה קל למכור חלומות רומנטיים על אנרגיית שמש, ללא קשר למציאות

חשיבה מנותקת מהמציאות מאפיינת את החסידים הירוקים – אידאלים מחממי לב אבל לא מציאותיים. הנה אחת מכותרות הסרק של החודשים האחרונים על אנרגיית השמש.

החסידים הירוקים נוטים לחשיבה מנותקת מהמציאות – אידאלים יפים אבל לא מציאותיים. אידאל כזה הוא אנרגיית השמש – אנרגיה "שופעת, חינמית ונקיה" כביכול.
כדי לעודד עצמם וליהנות מהרגשה טובה בבטן (בלי קשר למציאות) מפיקים החסידים (כולל כל העיתונאים) כותרות יפות ואפנתיות. הנה הכותרת: "בשבת, שיא ייצור חשמל מאנרגית השמש בישראל".
אכן נרשם שיא – אבל שיא קטן מאד ובלתי משמעותי.

"מחברת החשמל נמסר כי אתמול נרשם שיא יצור של מתקנים סולאריים בישראל. מדובר בשיא של 804 מגה-ואט והוא היווה כ-13.4% מסך הביקוש המשקי שעמד באותו זמן על 5980 מגה-ואט."

 2458

צריך לציין שבגוף המאמר, מתחת לכותרת צוינו חלק מהעובדות הרלוונטיות. שבת הוא יום של צריכת חשמל נמוכה, כי כל המפעלים וכל המשרדים הממוזגים סגורים בשבת. בשבת אביבית וקרירה של חודש מרץ הצריכה נמוכה במיוחד, כי גם בבתים לא מפעילים את המזגנים (כי אין צורך). זו הייתה כנראה השבת עם צריכת החשמל הנמוכה בכל השנה... ובשעה 12.07 בדיוק הושג השיא הנהדר של הפקת חשמל סולארי בשיעור 13.4% מהצריכה... אבל, בשעה 12:10 ייתכן ועננה חלפה מעל חלקים בארץ, והפקת החשמל הסולארי ירדה מאד... כלומר – חשמל סולארי זה נהדר, אבל באותו זמן התחנות הפחמיות (גז או פחם) ממשיכות לעבוד ולשרוף דלק, כדי להבטיח אספקת חשמל סדירה גם כאשר הענן עובר בשמיים. אנו לא שולטים באספקת החשמל הסולארית, ולכן לא יכולים להסתמך עליה. אנו גם לא יכולים לכבות תחנות כוח בבוקר כאשר השמש זורחת ולהדליקן מחדש אחה"צ לפני השקיעה...

כרגע, ועל בסיס שנתי (כלומר מעבר לשעה 12:07 בשבת 17 במרץ), השמש מספקת אולי 2% מהחשמל, וגם אם תספק 10% אי פעם, אולי בשנת 2030, לפי יעד שרירותי של הממשלה, גם אז זה לא יהיה משמעותי. גם אם השמש מפיקה 10% מהחשמל זה לא אומר שהיא חוסכת 10% מהדלק, כי כאמור, השמש זקוקה לגיבוי, כלומר לתחנות כוח פחמיות עובדות. היא חוסכת אולי משהו מהדלק (והזיהום), אבל לא בכמויות משמעותיות.

הדבר המשמעותי היחידי באנרגיה סולארית הוא המחיר. אנו (באמצעות חשבונות החשמל) משלמים מאות מיליוני שקלים בשנה (אולי אף יותר ממיליארד) על החשמל הסולארי המועט שמופק, שתועלתו אפסית.

כולם יודעים, עמוק בבטן, שחשמל מהשמש זה נקי וטוב ונהדר, אבל הרגשה זו מבוססת על רומנטיקה מנותקת מהמציאות. כשעושים חשבון רואים שההוצאה על חשמל סולארי גדולה והתועלת קטנה ביותר.

יעקב

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב חמישי, 12 יולי 2018 18:11
חשמל
חשמל סולארי זה נהדר - שזה ממומן מכסף של אחרים
במחוז בו אני גר - ברפובליקה העממית של קליפורניה - עשו מעשה: לפני מספר חודשים נתנו לאנשים לבחור כמה אחוזים מהחשמל המסופק לביתם מגיע ממקור ״ירוק״ (שמש או רוח).לא מזמן פרסמו את התוצאות ה״מאכזבות״. אלו שהחליפו לאנרגיה ירוקה מהירו לחזור לחשמל השחור והנורא לאחר שחשבון החשמל שלהם קפץ בצורה משמעותית. אני מניח שזה לא מפריע לחלקם להמשיך לקרוא למימון ממשלתי של אנרגיה ירוקה, כי היי, כסף של אחרים
0
דוד
ממשלה ואנרגיה סולארית
עבדתי תקופה מסויימת במשרד להגנת הסביבה. תתפלא לשמוע שהממשלה מממנת מחקרים במיליוני שקלים לגבי הכדאיות וההיתכנות של אנרגץיה סולארית בישראל. היות ומדובר במחקרים לפי הזמנה, מסקנות המחקרים הן תמיד עמומות ומכילות מסקנות לגבי הטווח של ה-30 שנים הקרובות שזה יכול להיות אפשרי וכו'.אף אחד לא מספר את העובדה הפשוטה הידועה לכל כימאי מתחיל (שאלתי חבר שעוסק בננו-טכנולוגיה בתחום זה בדיוק) שאין בנמצא חומר סיליקון (בו משתמשים בקולטי שמש) שיכול לשמר כמות מספקת של אנרגיית שמש כדי שזה יהיה רווחי מתישהו. כיום העלויות של מתקנים סולאריים הן עצומות והתפוקה שלהן עלובה.מה שבטוח זה שאם בעתיד זה יהיה רווחי זה לא יקרה בגלל מחקר במימון ממשלתי אלא בגלל יוזמה פרטית לצרכי רווח.
0
אמיר
בעיה בכפתור ה thumb up
מופיעים שניים חיוביים, לחצתי על התגובה הראשונה ויצא מינוס אחד.רציתי +1
0
אבי
חשיבה מנותקת מציאות
פעם נוספת מישהו מפרסם מאמר פופוליסטית מבלי לסקור את הנושא בצורה מעמיקה ומבלי להבין עד כמה הנושא מורכב.נכון להיום נכון שהעלויות אולי גבוהות .אבל לחשוב במושגים של "הקופסה" זה יותר מתסכל, אווילי,בלתי רלוונטי אנרכיסטי .רק תחשבו על זה שכל צמח הכי פשוט יודע להפיק אנרגיה מהשמש טוב יותר מבני האדם. זה שהמוח האנושי עדין לא מצא דרך יותר אפקטיבית לנצל את אנרגיית השמש זה עדין לא צריך לשים ללעג את המחשבה ,חלומות רומנטיים" שצריך לשאוף לפתח את התחום הזה.
0
יעקב
למכור רגשות זה קל
"זה שהמוח האנושי עדין לא מצא דרך יותר אפקטיבית לנצל את אנרגיית השמש זה עדין לא צריך לשים ללעג את המחשבה ,חלומות רומנטיים" שצריך לשאוף לפתח את התחום הזה.""זה שהמוח האנושי עדיין לא מצא דרך אפקטיבית לנצל את אנרגיית השמש" - זו סיבה מצויינת להמנע מלשרף כסף על מאות מיליוני לןחןת שמש שכבר הותקנו בעולם ושמפיקים מעט מאד...אולי המוח האנושי יפתור את הבעיה בעתיד. כאשר יוצג הפתרון הוא ייבחן ואם יהיה מועיל - יופעל.זאת איננה סיבה להתגאות במאות מיליארדי הדולרים שנשרפו ונשרפים כול שנה לריק על מתקנים שאינם עובדים. זו גם לא סיבה לטעון שמתקנים אלה מועילים, בעוד בחינה קצרה מוכיחה שהם לא מועילים. זאת אינה סיבה לטעון שלוחות השמש הקיימים עוזרים במשהו.אינני יודע מה המוח האנושי ימציא בעתיד וגם אתה לא יודע. אבל - האמונה שאנרגיית השמש זה "טוב" זו אנומה רגשית, שלא מבוססת על עובדות קיימות.זה שמאות אלפי לוחות שמש הפיקו ב 17 למרץ בשעה 12.07 13% מהאנרגיה שלנו זה לא סיבה לגאווה, זה סיבה להתפוצץ מחוסר המציאותיות של רומנטיקנים של השמש.
0
דוד
הרפובליקה העממית של קליפורניה
שחרורון, זה נכון שיש גל של עזיבת תושבים מקליפורניה (לטקסס וכד')? יש עכשיו גם דיבורים מכיוונים שונים על שינוי קליפורניה, החל מחלוקה ל-3 סטייטס ואפילו על עזיבת הברית. כמה זה רציני?
0
שחרורון
חוזר: כמה קל למכור חלומות רומנטיים על אנרגיית שמש, ללא קשר למציאות
דוד אמר/ה :
שחרורון, זה נכון שיש גל של עזיבת תושבים מקליפורניה (לטקסס וכד')? יש עכשיו גם דיבורים מכיוונים שונים על שינוי קליפורניה, החל מחלוקה ל-3 סטייטס ואפילו על עזיבת הברית. כמה זה רציני?
יש מה שנקרא בתרגום חופשי ״מס קליפורניה״. אתה סופג מיסוי כבד (יחסית למדינות אחרות בארהב, לא יחסית לישראל), רגולציה כבדה, ומערכות ציבוריות כושלות (בעיקר מערכת ה״חינוך״)מה שאתה מקבל בתמורה זה שכר גבוה בהרבה משאר ארה״ב וכמות הזדמנויות תעסוקה שגדולה בסדרי גודל מכל מקום אחר בעולם או בארה״ב.כל עוד מה שנשאר לך בכיס, אחרי מיסוי ורכישת שרותים שהממשלה גובה ממך כסף אבל מספקת מוצר מחפיר, הוא גבוה יותר ממה שאתה מעריך ישאר לך במדינה אחרת, אתה נשאר.הבעיה שההפרש הזה הולך ונשחק. לא רק המיסים המקומיים עולים, גם כל מיני תוכניות מקומיות ופדרליות מכריחות אותך להוציא עוד כסף מהכיס.דוגמא לקש ששבר את הגב של הרבה גמלים וגרם להם לעבור ספציפית לטקסס:במהלך שלטונו של כבוד הנשיא ברק חוסיין אובמה, נחקקה יוזמת ה Common Core. אני מציא לך לבדוק מה זה אם אתה מעוניין לראות איך נראת מערכת שטיפת מוח סובייטית אמיתית.בקצרה, לפני היוזמה, בתי ספר (ציבוריים) היו בשליטת הקהילה המקומית (בד״כ ברמת העיירה או המחוז). הורים היו יושבים ב״ועד המנהל״, ויחד עם המורים שולטים על מה ילמדו ואיך. כלומר, אם גרת באזור שמרני, שמאמין שיש רק שני מינים, למשפחה יש ערך, חופש הוא ערך עליון, תומך בחוקה האמריקאית וכו׳ היית יכול לעצב את חינוך ילדיך בהתאם.אחרי היוזמה, יש תוכנית אחת פדרלית. והתחילו להופיע דברים כמו חינוך מיני מגיל 5, הוצאת שיקספיר מתוכנית הלימודים והחלפתו באיזה לסבית פמיניסטית שאף אחד לא שמע עליה וכו׳.זה הכריח אותך לשלוח את הילד לבי״ס פרטי (או homeschool) או לעבור לטקסס בה עדיין מתקיים חינוך בשליטת הקהילה.בקשר לחלוקת קליפורניה או עזיבת ארה״ב. זה שטות שעולה פעם בכמה שנים.אם קליפורניה עוזבת את ארה״ב, תוך שנתיים היא הופכת לונצאולה. בלי מה שנשאר מהחוקה, ועם כמות הקומוניסטית כאן, אין לה שום סיכוי. יותר מזה, נראה שרוב ארה״ב לא מתנגד לעזיבת קליפורניה. התהליך הזה בד״כ כלל נראה משהו כזהקליפורניה: ״אנחנו עוזבים את ארה״ב״שאר ארה״ב: ״בהצלחה״Orange County, CA: ״אנחנו נשארים עם ארה״ב שאר קליפורניה יכולה לעבור״קליפורניה : ״סתאאאאם לא עוזבים״

0
דוד
חוזר: כמה קל למכור חלומות רומנטיים על אנרגיית שמש, ללא קשר למציאות
שחרורון אמר/ה :
דוד אמר/ה :
שחרורון, זה נכון שיש גל של עזיבת תושבים מקליפורניה (לטקסס וכד')? יש עכשיו גם דיבורים מכיוונים שונים על שינוי קליפורניה, החל מחלוקה ל-3 סטייטס ואפילו על עזיבת הברית. כמה זה רציני?
חינוך״)אם קליפורניה עוזבת את ארה״ב, תוך שנתיים היא הופכת לונצאולה. בלי מה שנשאר מהחוקה, ועם כמות הקומוניסטית כאן, אין לה שום סיכוי. יותר מזה, נראה שרוב ארה״ב לא מתנגד לעזיבת קליפורניה.
תודה על התגובה. יש טיעון של תומכי ההיפרדות שהכלכלה היצרנית של קליפורניה (אחת הגדולות והחזקות בעולם) תספיק לה לכלכל עצמה וארה"ב רק תפסיד מהפרישה. אני טענתי פעם בוויכוח שההיפך הוא הנכון, החברות הגדולות בעמק הסיליקון תברחנה מקליפורניה הסמי-קומוניסטית כל עוד נפשן בן, תושבים רבים יעזבו בגלל אובדן החירויות ורק ההומלסים יישארו כדי ליהנות מה"זכויות" שלהם שם. בגדול אני מבין שקליפורניה כבר היום בגירעון כבד ושהממשלה הפדרלית היא הסיבה היחידה לכך שלא פשטה רגל.

0
שחרורון
חוזר: כמה קל למכור חלומות רומנטיים על אנרגיית שמש, ללא קשר למציאות
קליפורניה היא אכן אחת הכלכלות החזקות והגדולות בעולם. בנוסף, היא אחת המדינות שבשורה התחתונה תורמת לתקציב הפדארלי ולא לוקחת ממנו - כלומר, באופן יבש, קליפורניה ״מפסידה כסף״ מחברות בפדרציה האמריקאיתאבל, וזה אבל גדול מאודקליפורניה היא דוגמא לכלכלה חופשית שיצרה עושר רב שבא לידי ביטוי (גם) במיסים. אותם מיסים גרמו לגידלת הממשלה (הממשל של קליפורניה בסקרמנטו לא הפדרלי). מה שאנחנו עדים לו בקליפורניה הוא סוג של ״חילופי דורות״.שאתה מציג סוציאליזם לאנשים שרגילים לשוק חופשי, הם לא הופכים לבטלנים ביום. חלקם ממשיכים לעבוד קשה מתןך הרגל, אחרים ממשיכים לעבוד קשה כי הסוציאליזם לא השתרש עוד.הדור הבא ״נולד״ לתוך סוציאליזם, ובטוח שמגיע לו רכוש של אחרים כי ככה.קח לדוגמא את גוגל. גוגל של שנות ה2000 המוקדמות: צוות שעבד קשה לבעוט את הענקים ששלטו אז. גוגל של 2018: מפטרים את המהנדסים הטובים ביותר של להם כי הvp of diversity הרגישה triggered .קליפורניה היא בצומת דרכים. אם השמאל ינצח, קליפורניה תיהיה ונצואלה. אם השמרנים ינצחו, היא תמשיך להיות אחת הכלכלות החזקות בעולם. באופן אירוני אולי, אחד האוכלוסיות השמרניות ביותר בסיליקון ואלי הם מהגרי עבודה חוקיים (כמוני), שקרעו את התחת להגיע לכאן ולא יתנו לאיזה soy boy מפונק מברקלי להרוס את הכל רק בגלל שהוא נולד בארהב
0
דוד
הבחירות
שחרורון אמר/ה :
.קליפורניה היא בצומת דרכים. אם השמאל ינצח, קליפורניה תיהיה ונצואלה. אם השמרנים ינצחו, היא תמשיך להיות אחת הכלכלות החזקות בעולם.
אתה מתכוון בבחירות למושל ולקונגרס של קליפורניה בסתיו? אני לא רואה שום סרט שהשמרנים מנצחים... הרכבת עזבה את התחנה כבר לפני 10 שנים.

0
שחרורון
חוזר: כמה קל למכור חלומות רומנטיים על אנרגיית שמש, ללא קשר למציאות
דוד אמר/ה :
שחרורון אמר/ה :
.קליפורניה היא בצומת דרכים. אם השמאל ינצח, קליפורניה תיהיה ונצואלה. אם השמרנים ינצחו, היא תמשיך להיות אחת הכלכלות החזקות בעולם.
אתה מתכוון בבחירות למושל ולקונגרס של קליפורניה בסתיו? אני לא רואה שום סרט שהשמרנים מנצחים... הרכבת עזבה את התחנה כבר לפני 10 שנים.
לצערי, בנוגע לבחירות, אתה כנראה צודק.עם זאת, הכח של הדמוקרטים בקליפורניה מגיע ממספר גורמים: מענקי ההייטק (כספי תרומות ופמפום פרופגנדה עי פייסבוק וגוגל), הוליווד (שוב כספי תרומות ופמפום פרופגנדה),ומהגר ים לא חוקיים שמצביעים (באופן לא חוקי) יבוא נתמכי סעד מתוך ארהב ותוכניות שמועדו לשמור את העניים, עניים (ולכן מצביעי דמוקרטים).נקודת הנחמה היחידה שלי היא שגוגל ופייסבוק הם כבר לא באמת רלוונטיות כחברות חדשנות. הן שקולות לibm וmy space של לפני 15 שנה.הם חיות על אדים וכל יום שעובר מגדיל את הסיכוי שיופיע מתחרה שיעלים אותם (כפי שהן עשובזמנו)זה די משעשע לראות את פייסבוק הופך ממשהו חם למקבילה האינטרנטית של cnn. מבחינה מקצועית, אם אתה מנהל סטארט אפ קטן, אתה כנראה לא מוכן להעסיק עובדי פייסבוק, גוגל וכו לשעבר (יש מהנדסים מצויינים בחברות האלו פשוט קבוצה מסויימת מוציאה שם רע לכולם וכמגייס צריך לסנן)יתכן שזה מעט מידי ומאוחר מידי אבל אולי זה מה שישנה את מאזן הכוחות

0
דוד
החברה הגדולה
ככל שנתקלים יותר ויותר בפוליטיקת הזהויות והגזעים הדמוקרטית מגינים עד כמה ה'ניו דיל' של פד"ר זה הפשע הפוליטי הגדול בתולדות ארה"ב ותחילת הסוף שלה.
0

3000 תוים נשארו