שבת, 21 דצמבר 2019 21:04

שיגעון ירוק אופנתי: עקירה והעברה של עצים בוגרים

בכיכר המדינה בתל אביב עקרו והעבירו כ-30 עצים בוגרים לשתילה מחדש בהיקף הכיכר. יקר מאד, במחיר זה אפשר היה לקנות עד 30,000 עצים חדשים. עוד שיגעון ירוק אופנתי. 

לעיתים קבלן צריך לכרות עץ בוגר שברשות הרבים לאורך כביש, מדרכה או בגנים ציבוריים, כדי לבצע עבודות נחוצות כגון הרחבת כביש, סלילת מדרכה, או בנייה. הרשות המקומית אוסרת על כריתת עצים ללא רשות. האיסור סביר. הרשות המקומית צריכה לשמור על העצים שבאחריותה.

במקרים שבכל זאת חייבים לכרות עץ כדי לבצע עבודות נחוצות מחייבת הרשות להעתיק (או להזיז) עצים בוגרים למקום חדש. עבודות הזזת עץ בוגר הן מבצע מטורף מבחינת הקושי והעלות. זו עבודה של שבועות של טרקטורים מנופים ומשאיות. העלות מגיעה בקלות 150-250 אלף ₪ לעץ. ביצוע הפרויקט החיוני החדש מתעכבת שבועות רבים והוצאות גדולות מוטלות עליו. לעיתים, העץ הבוגר מת לאחר ההעתקה, כי אין אפשרות להעתיק את השורשים בשלמותם. מה ההצדקה לטרוף ולעלותו?

כך למשל העתיקו לאחרונה עצי פיקוס בכיכר המדינה בת"א כדי לפנות מקום למגדלי מגורים. אני זוכר היטב את הכיכר לפני עשרות שנים – שלא היה בה שום עץ בכלל. הפיקוסים נשתלו שם בדור האחרון, בסוף שנות ה-70.

 2533 2

2533 1

המבצע ההזוי נמשך מספר שבועות במסגרתו נעקרו והועברו כ- 30 עצים להיקף הכיכר בעלות מטורפת של למעלה מ-3 מיליון שקל. על המבצע "הירוק" ניצח מנוף אדיר תוצרת גרמניה שזו הייתה הופעת הבכורה שלו בישראל. המנוף כה גדול שהרכבתו בשטח נמשכה כשבוע והוא מסוגל להניף עד 250 טון!

במחיר זה אפשר לשתול בין 5,000 ל- 30,000 עצים חדשים (תלוי בבגרות העץ החדש). טרוף כבר אמרנו?

האם פקידי העיריה לא שמעו שעצים צומחים? במקום להעתיק עץ בוגר או עץ זקן אפשר לשתול עץ חדש (צעיר) תחתיו במקום המיועד. שתילת העץ צעיר מתבצעת תוך 15 דקות, ועולה אולי 100 ₪. העץ החדש יצמח ויגיע תוך 5-10 שנים לגודלו של העץ שרוצים להעביר (וגם יחיה יותר שנים).

ההיגיון אומר שבמקרה וצריך לכרות עץ בוגר, תבדוק הרשות אם אכן הצורך קיים ומוצדק, ואם כן תאשר לקבלן לכרות, תמורת התחייבות הקבלן לשתול עץ חדש תחתיו. יודעים מה: תמורת התחייבות לשתול ,לא עץ אחד חדש, אלא 100 עצים חדשים. אבל – לא ברור השיגעון של העתקת עצים בוגרים בעלויות מטורפות? למי זה מועיל?

מה מקור כוחם של פקידי הרשות המקומית להטיל הוצאות ענק ועיכוב פרויקטים כלכליים? מי החליט על כך? מי הסמיכם? האם הכנסת העבירה חוק כזה? האם אפשר להטיל הוצאות שרירותיות ובלתי מועילות ללא הגבלה על אנשים ויזמים?

זו דוגמה ליישום קיצוני ומשוגע של האופנה הירוקה. עצים זה טוב, בהחלט. עצים ברשות הרבים – כן ירבו. שישתלו עצים חדשים. אין טעם והיגיון להעביר עצים זקנים. עץ – מטבעו – שתול במקומו ולא נועד וגם לא אוהב להיות מועתק. הזזת עצים בוגרים היא רעיון מגוחך. זו דוגמה לשימוש לרעה בכוח השלטון כדי לאכוף דרישות אבסורדיות של האופנה הירוקה ללא שכל ובלי היגיון, תוך גרימת נזק כספי שרירותי לציבור.

יעקב

 הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

סתיו
לא הכול כסף בחיים!
.
0
שחרורון
חוזר: שיגעון ירוק אופנתי: עקירה והעברה של עצים בוגרים
נכון! לא הכל בחיים זה כסף. לפעמים זה כסף של מישהו אחר, ואז אפשר לבזבזו בלי חשבוןרוצה להזיז עץ? בשמחה! על חשבונך
0
אני
שמתם לב שאת המשפט "לא הכל כסף בחיים"...
... אנשים תמיד אומרים או על כמויות ממש קטנות של כסף (איבדתי 5 שקלים, אבל, לא הכל כסף בחיים) או על כסף של מישהו אחר (עלה 3 מיליון שקל להזיז עץ, אבל, כסף זה לא הכל בחיים).לא שומעים אנשים אומרים "שלמתי קנס 3 מיליון ש"ח, אבל, לא הכל כסף בחיים".
0
דוד ס.
להזיז עץ.
מה עם להזיז בתים ממקומם?מה עם לרכז מיליוני אנשים במגדלים במרכזי הערים הגדולות במקום לפזר את האוכלוסייה בנגב ובגליל?ולמה לדרוש מצד אחד אנרגיה מתחדשת ומצד שני להתנגד לטחנות רוח, בטענה של סכנה לציפורים?ולמה לדרוש הרחקה של אסדת גז למרחק של 120 ק"מ (!) מהחוף?הכול בגלל השיגעון הירוק.
0
יעקב
מה זה קשור
דוד ס. - הפוסט שלנו היה על הזזת עצים. לא נדון כאן בשאר התופעות שאתה מזכיר.אתה טוען שזה לא שיגעון ירוק? אז מה זה? שיגעון צהוב?
0
הרב פיינשמעקער
מצויין, שישלמו על העתקת העצים
קבלן שרוצה לבנות במקום שבו יש עצים בוגרים- יתכבד וישלם על העתקתם. אין שום סיבה להרוג את העצים האלה. זה כסף קטן מאד לקבלנים, תפסיקו לרחם עליהם.
0
AVI
הכסף נכלל בסוף לעלות הפרוייקט שעליו ישלם הרוכש
מ
0
יעקב
כסף של אחרים
הוא תמיד "כסף קטן".אין הגיות בהעתקת עץ בוגר. עץ חדש יגדל במהרה ויחיה יותר מאשר הזקן.
0
רן
המחיר עובר ללקוח כמובן
הרב פיינשמעקער אמר/ה :
קבלן שרוצה לבנות במקום שבו יש עצים בוגרים- יתכבד וישלם על העתקתם. אין שום סיבה להרוג את העצים האלה. זה כסף קטן מאד לקבלנים, תפסיקו לרחם עליהם.
כניראה אתה לא יודע שמי שמשלם את מחיר ה 3 מליון האלו זה האנשים שבאים לקנות את הדירה. הקבלן לא משלם את זה, זה רק חלק מעלות הבניה במקום.ומה קורה כשהביניינים שהקבלן בונה הופכים לייקרים יותר ? גם הבתים מסביב "יד 2" הופכים לייקרים יותר.בינתיים מי סובל מהעיקובים בבניה, מההפרעה למכוניות ברחוב ? התושבים באזור.ובכלל מה עדיף, 10 עצים בוגרים או שהקבלן ישתול 10,000 עצים חדשים כמו שמציאה כותב המאמר ?

0

3000 תוים נשארו