שישי, 22 מאי 2020 14:36

הבעיה אינה ממשלה מנופחת אלא "עשייה" ממשלתית מיותרת

התקשורת תוקפת את מספר השרים "חסר התקדים". לא מפריע להם שבמשרד החדש יעשו בדיוק את אותה "עבודה" מיותרת שנעשתה לפני כן במשרד הקודם אליו השתייכה "הפעילות".

אמצעי התקשורת, ללא יוצא מהכלל, תוקפים את מספר השרים "חסר התקדים". כל כתב או פובליציסט מושחז-עט נהנה לגחך על כמות המשרדים. הממשלה שנולדה זוכה לכל כינוי גנאי אפשרי, לכל משפט גיחוך יצירתי. אפילו ראש הממשלה הודה בחצי פה שהפעם גודל הממשלה מוגזם, אבל מיד הוסיף שזה המחיר של מניעת מערכת בחירות רביעית.

עיון ברשימת הסמכויות של כל שר יגלה שבכל אחד מהמשרדים החדשים נשתלו "פעילויות" שלוקטו ממשרדים וותיקים אחרים. התקשורת (הכינוי הגורף מוצדק כי המקהלה שרה פה אחד) וגם הציבור, כפי שמשתקף בטוקבקים ובשיח – מפגין שטחיות (לא) מדהימה בשיימינג המתגלגל.

מה השתנה בעצם ה"עשייה" הממשלתית לעומת ממשלות קודמות? לא כלום! אותם האגפים, המחלקות והרשויות – רק שמה של הסמכות שמעליהם השתנה, הכפיפות זזה. לאף אחד לא הפריע עד כה שבמשרד לביטחון פנים מועסקים מאות מקבלי משכורת בטחינת מים תחת הכותרת "הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול" או ב"מטה להגנה על ילדים ברשת". לא הזיז לנו, הרי אלה לא "נלחמים", ואלה לא "מגינים". היו לנו ג'ובים למכביר בפעילות ממשלתית מיותרת ויש לנו אותם שוב. שום מוסד ממשלתי לא באמת מסוגל "להילחם בסמים ובאלכוהול", השימוש בהם צריך להיות חוקי.

מה כן מציק לעיתונאים? הפרדת "הפעילות" מהמשרד לביטחון פנים, והעברתה למשרד החדש של אורלי לוי. אף עיתונאי לא שאל מה באמת עושים שם המוני הפקידים ו"המומחים"? כמה זה עולה לנו? לשם מה צריך את האגפים האלה? אבל עצם העברת מנגנונים אלה למשרד אחר מכעיסה אותם.

לעיתונאים לא מפריע שיושבים שם למעלה מ-1,000 עובדים ומנהלים ששורפים 200 מיליון שקלים בשנה, אבל עשר או עשרים הג'ובים החדשים של אורלי לוי הם הבעיה... מה כן מפריע להם? התוספת למשכורתה כחברת כנסת בזכות מגבעת המיניסטר, מנהל הלשכה החדש, סגן השר, רכב משודרג יחסית לקודם, יועץ חדש ועוד כמה.

משרדה של השורדת הפוליטית המדהימה, גב' לוי, יעשה בדיוק את אותה "עבודה" מיותרת שנעשתה לפני כן. אורלי לוי היא רק דוגמה להבנה הלקויה (או לאידאולוגיה השגויה) של העיתונאים. עיתון "הארץ" שרטט את נדידת הסמכויות אל המשרדים החדשים. כל כתבי העיתון גויסו לכתבה אחת גדולה של עצות מלומדות לשרים איך להעלות בקודש ולהוסיף פעילויות לממשלה...

2553

נכון, יש קשר בין צמיחת מספר משרדי הממשלה לבין היקף הבזבוזים. אבל מדובר בנזק זעיר יחסית. נזק שנמדד בעשרות מיליונים, מול נזק המיליארדים הקבוע של "העשייה" המיותרת שקיימת וצומחת – בין אם תחת משרד חדש או בין אם במסגרת המשרד המארח הקודם. הכסף והנזק הגדול הוא ב"עשייה" המיותרת. אבל זה לא מזיז לאף אחד, נהפוך הוא – אתמול דיברו על העדר תקציב ממשלתי למלחמה ברצח נשים. עיתון "הארץ" הקדיש מאמר מערכת שכותרתו "המשרד לביטחון האישה" – עוד קשקוש שיצדיק ג'ובים. צריך להרחיק מהחברה לתקופה ארוכה כל אדם אלים ולא לשפוך כספי מיסים על "חינוך מחדש" – מי שחושב שיש לו רעיון טוב לפתרון הבעיה שישכנע תורמים ויקים עמותה.

הציבור הולך שבי אחרי שמות מפוצצים של תכניות ומשרדי ממשלה. אנחנו אוהבים "תכניות" ממשלתיות עם כותרות כמו "דירה להשכיר", "מחיר למשתכן", או "אנרגיה חלופית". הפוליטיקאים מכירים חולשה זו, דיקטטורים מנצלים אותה היטב. הסופר גורג' אורוול בספרו 1984 תיאר מדינה עריצה דמיונית: המקום בו מופצים שקרים גסים נקרא "מיניסטריון האמת" והמקום אליו נלקחים האסירים הפוליטיים לחקירה נקרא "מיניסטריון האהבה". זה מצליח לפוליטיקאים, הכותרת עוזרת לשכנע המונים.

הציבור בטוח שבאגף ל"מלחמה בסמים ואלכוהול" מתנהלת מלחמה יומיומית סזיפית נגד סמים ואלכוהול וגם נושאת פרי. מאמינים שהמטה "להגנה על ילדים ברשת" מגן בחירוף נפש על הילדים שלנו. לך תשכנע שמדובר בסך הכול בג'ובים ממשלתיים, קביעות בעבודה, פנסיה נדיבה, טיסה לכנס "מלחמה בסמים" בוושינגטון ופרסום "ניירות עמדה".

הציבור מאמין בכוחה המאגי של המדינה לפתור כל בעיה. כל שצריך כדי להציל אנשים מסמים ואלכוהול זה חוק ממשלתי, רשות ממשלתית ותקציב נדיב. כמיהה ציבורית זו מנוצלת מאז ומתמיד על ידי פוליטיקאים שמבטיחים לעשות "משהו" – אז מקימים אגף חדש. ה"משהו" מביא לפוליטיקאי אהדה ותמיכה פוליטית. עכשיו מחכים לגל התכניות החדשות של המוני השרים, הם לא זקוקים לעצות של כתבי "הארץ".

מי שמאמין במודל המוסרי של מדינת חופש, שזכויות הפרט בראש מעייניה, מבין שמיסוי הוא פעולה ממשלתית אלימה נגד זכות הקניין – החרמת רכוש פרטי. שפע ה"פעילויות" הממשלתיות ממומן באמצעות כפיית מיסים על אנשים יצרניים.

צריך לכווץ את המימון באמצעות מיסים לתכליתה המצומצמת ביותר של המדינה – הגנה על זכויות הפרט (וקניינו): ביטחון, משטרה, משפט, מלחמה במגיפה ומספר מצומצם של מוצרים ציבוריים. להשאיר את פירות העבודה אצלנו בכיס ולא ב"תקציבים". מי שאידיאולוגיה זו נר לרגליו גם מבין שלא רק המשרדים החדשים מיותרים, אלא גם רוב המשרדים הוותיקים.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

שחרורון
מערכות בחירות זה טוב
למעשה צריך יותר מערכות בחירות , עדיף כמה ביוםכמו למשל שאני רוכש מוצר אני מצביע עבור חלוקה קטנה של משאבים ליצרן המוצר. הממשלה צריכה לעשות אותו דבר. השרים יציאו שירותים ומי שמעוניין ישלם
0
יוסי בנבנישתי
העברת פעילויות ממשרד למשרד
העברת הפעילויות בין המשרדים - עוד צעד גאוני.כעת גם לא יהיה ברור מיהו בדיוק הרגולטור האחראי. כל משרד ידרוש דיווח אליו והמתנה להרשאה ממנו , שהרי המשרדים צריכים ליצור לעצמם תוכן ותעסוקה ולהגדיל נפח. לאחר התנגשויות ירוצו השרים המתחככים זה בזה לאבא נתניהו שיפסוק, ובדרך זו האב ישלוט בכל בניו וידע מה קורה במשרדים מתוך המריבות העתידיות.
0
יעקב
הממשלה היא האלוהים
אלה שמאמינים גדולים בממשלה - כלומר השמאל - צריכים להיות מרוצים מריבוי השרים.אם הממשלה עושה רק דברים טובים ומשפרת את החברה ודואגת לאנשים - הרי כמה שיותר ממשלה - יותר טוב. יצאה חברתנו עוד יותר משופרת וטובה.אז לא ברור לי למה "הארץ" ושותפיו לאידאולוגיה מקטרים על ריבוי שרים.מעט שרים עושים מעט טוב - הרבה שרים עושים הרבה טוב --- אבל, אל תחפשו הגיון. אין. פתאום ה"ימין" חסיד של ממשלה גדולה וה"שמאל" רוצה ממשלה "קטנה".כמובן, אנו יודעים שהשמאל מקטר על שהממשלה הגדולה אינה ממשלת שמאל.
0
שחרורון
חוזר: הבעיה אינה ממשלה מנופחת אלא "עשייה" ממשלתית מיותרת
יעקב אמר/ה :
אלה שמאמינים גדולים בממשלה - כלומר השמאל - צריכים להיות מרוצים מריבוי השרים.אם הממשלה עושה רק דברים טובים ומשפרת את החברה ודואגת לאנשים - הרי כמה שיותר ממשלה - יותר טוב. יצאה חברתנו עוד יותר משופרת וטובה.אז לא ברור לי למה "הארץ" ושותפיו לאידאולוגיה מקטרים על ריבוי שרים.מעט שרים עושים מעט טוב - הרבה שרים עושים הרבה טוב --- אבל, אל תחפשו הגיון. אין. פתאום ה"ימין" חסיד של ממשלה גדולה וה"שמאל" רוצה ממשלה "קטנה".כמובן, אנו יודעים שהשמאל מקטר על שהממשלה הגדולה אינה ממשלת שמאל.
מה שמפתיע אותי הוא שמישהו עוד רואה בעיתון הארץ יותר מגזין פנטזיה ומדע בדיוני

0
מילטון
שאלה למוטי
מוטי, אילו משרדים לטעמך היו מרכיבים ממשלה של מדינת חופש ששמה ישראל?
0
מומחה לקנוניות
גם מגיפה אין
https://www.youtube.com/watch?v=VR_PdXg80EQ
0

3000 תוים נשארו