שישי, 10 ספטמבר 2021 15:46

ניאו-מרקסיזם: מותר לבזוז את העשיר ממך...

גל הניאו-מרקסיזם בעולם גורס כי מותר לבזוז את העשיר ממך ומגייס את כוחה האולטימטיבי של המדינה נגד גוגל. מסתמן כי גוגל נכנעה לפרוטקשן, ההמשך ברור. וזו רק התחלה.

מי צריך לשלם למי ב"גוגל-חדשות"? גוגל תשלם לעיתונים או להיפך?

איגודי עיתונים במספר מדינות דורשים מהממסד הפוליטי להתערב לטובתם ו"לרסן" את גוגל-חדשות. האיגודים מפעילים לוביסטים ודורשים מהמדינות לכפות תשלום על גוגל, מיליארדי דולרים. תשלום עבור הופעת כותרת הידיעה העיתונאית "בגוגל-חדשות" (רק הכותרת, לא מלוא הידיעה).

עיתוני צרפת, כמו עיתונים אחרים בעולם, נהנים מפרסום חינם בגוגל-חדשות של כותרות העיתונים – בדומה לפרסום לו זוכה כמעט כל מי שיש לו דריסת רגל באינטרנט. העיתונים נהנו מתנועת גולשים גדולה שהופנתה אל אתרי העיתונים על ידי גוגל-חדשות. גוגל נהנתה מכמות גולשים ענקית אל תוסף החדשות שלה.

לא סוד, שוק העיתונות עובר טלטלה אדירה בעידן התקשורת השיתופית – לפחות בסדרי גודל של השינוי שעבר על ענף בתי הקולנוע עם המצאת מכשיר הווידיאו הביתי, או תחום התחבורה האישית (כרכרות וסוסים) עם המצאת המכונית בתחילת המאה הקודמת. הכנסות העיתונים הוותיקים צונחות, למרות שחלקם מנסים להשתלב בעידן החדש.

מיליוני בעלי כרכרות וסוסים וגם עסקים נלווים התפרנסו בכבוד לאורך מאות שנים. עם המצאת המכונית הם לא התאגדו ולא דרשו מהציבור שיתמוך בהם באמצעות מיסים – הם "נכנעו" לקדמה, כיבדו את רצון הציבור שהעדיף מכונית על פני כרכרה והתפוגגו אל ההיסטוריה. גם איגוד בתי הקולנוע לא גייס לוביסטים כדי להעביר חוקים ורגולציה לפיקוח על מכשירי הווידיאו ותפוצת הקלטות. מספר בתי הקולנוע במערב נחתך חדות.

2613 3

גוגל-חדשות אוספת כותרות של כתבות מלמעלה מ-50,000 מקורות מידע בעולם, ב-60 ארצות, ב-35 שפות. גוגל מפרסמת את העיתונים באמצעות לינקים אל הכתבה באתר העיתון, פרסום-חינם לעיתון והפנייה של מיליוני קוראים אל העיתונים.

העיתונים מרוויחים, וכמו בכל עסקה מרצון, גם גוגל מרוויחה – לציבור יש עניין בחדשות ותנועת הגולשים אל מנוע החיפוש של גוגל גדלה. עסקת חליפין רגילה לכאורה, מעין עסקת ברטר בה שני צדדים מחליפים מרצון מוצרים שהם רכושם הבלעדי. על בסיס זה התנהלו עסקאות חליפין אלה לאורך מספר שנים.

בשנים האחרונות עולה טענה מצד העיתונים: "המוצר שלנו, זה שאנחנו מעניקים לגוגל, שווה יותר מהתמורה לה אנו זוכים מגוגל – לכן, בנוסף, אנחנו גם דורשים תשלום בכסף מגוגל".

איך מתנהל "שוק חופשי"?

כל אחד מאתנו מבצע מידי יום עסקאות מרצונו החופשי. את מתכנתת במקצועך ומייצרת מוצרי תוכנה. כאשר את מסתפרת – החלפת עם הספר שרות בשרות: זכית בתספורת ושילמת במספרה באמצעות שרותי תכנות. אנדריי הספר אינו זקוק לתוכנה שאת כותבת, הוא מעדיף שתמכרי את התוכנה למי שזקוק לה ותשלמי במספרה באמצעות כסף. ומה יקרה אם אנדריי יחליט כי המוצר שלו "שווה יותר" מאשר התמורה ששילמתי לו עד כה (ויכפיל את מחיר התספורת) – תסכימי, או תנהלי מו"מ על המחיר, אולי תעזבי את אנדריי הספר.

כך מתנהל שוק חופשי, מוסרי. אף אחד לא אוחז בנבוט ומאיים על הצד השני, עסקאות מתקיימות מרצונם החופשי של הצדדים. זו הדרך היחידה לקביעת "מחיר-שוק" למוצר או לשרות.

בכל עסקה שני צדדים מחליפים ביניהם מוצרים שבבעלותם – בין אם ממש מחליפים מוצר במוצר, או בין אם מחליפים כסף במוצר. לפני ביצוע העסקה, בידי כל צד פריט שהוא רכושו. רכוש שיש לו בו זכות קניין בלעדית. בעסקה שמתבצעת מתחלפת זכות הקניין בין הצדדים. הכסף עובר לבעלות המינימרקט – גבינת הקוטג' עוברת לבעלותי.

האם גוגל צריכה לשלם לעיתונים על המידע שאספה וריכזה מהעיתונים? או אולי להיפך – אולי העיתונים הם שצריכים לשלם לגוגל על הפרסום לו הם זוכים?

האם באמת מתבצעת עסקה בין גוגל לעיתונים, עסקה בה הצדדים מחליפים מוצרים שבבעלותם?

בין גוגל לבין העיתונים לא מתבצעת עסקה! היישום גוגל-חדשות הוא אכן רכושה של גוגל, אבל המידע על קיומה של כתבה בעיתון "הארץ" אינו רכוש העיתון! (דיון בכתבה קודמת) שימו לב: גוגל לא מעלה וחושפת את הכתבה, לעיתון יש קניין רוחני בכתבה. גוגל מפנה את המתעניין אל אתר העיתון. רוצה המתעניין לקרוא? יציית לדרישות העיתון ואולי אפילו יידרש לשלם לעיתון.

2614

המידע שגל גדות בהריון אינו רכוש ובוודאי שאינו רכושה – הנה הלינק ואנחנו לא חייבים אגורה לגל גדות עבור פרסום הלינק. כך גם המידע שהיא נראתה ביום שישי במספרה של אנדריי – אנחנו צפינו בה – המידע נוצר במוחנו.

המידע שקיימת כתבה ב"ידיעות אחרונות" על חייזרים בנגב כלל אינו רכוש. מידע זה אינו "מוצר במחסור" – כל אחד יכול להגיע למידע על קיומה של כתבה זו. אם המידע יגיע לעיננו או לאוזננו – המידע הזה לא יחסר לאיש ביקום. הוא כלל אינו רכוש ואם אינו "רכוש" לא תיתכן עליו זכות קניין – עצם הידיעה שקיימת כתבה על חייזרים בנגב אינו שייך ל"ידיעות אחרונות". הכתבה עצמה היא רכוש העיתון וככל שיצליח להגביל את קריאתה למשלמי דמי מנוי – היא תהיה ל"מוצר במחסור" שאינו נחלתו של כל דכפין.

המידע המפורסם בגוגל-חדשות אינו רכוש ולפיכך אינו יכול להיות "רכוש" של העיתונים. כל אחד רשאי לפרסם שקיימת כתבה על חייזרים.

גם איגודי העיתונים בצרפת יודעים זאת. הם גם יודעים שגוגל חברה עשירה, ובמסגרת מוסר השודדים – מותר לבזוז את מי שעשיר ממך. אותם עיתונים עצמם לא ישלמו אגורה לגל גדות אם יפרסמו את המידע כי היא בהריון... מה פתאום לשלם לה? להם הרי מותר לאסוף מידע ולמכור אותו בכסף. טענת איגוד עיתונאי צרפת כי מידע על קיום כתבות שייך לעיתונים הוא רק תרוץ לבזוז את גוגל... תרוץ שנישא על גל הניאו-מרקסיזם העולמי.

היישום גוגל-חדשות שייך לגוגל ובבעלותה המלאה. גוגל גם יכולים למכור את המודול גוגל-חדשות המוצלח למפעיל אחר. כבעלים בלעדיים של האתר הם רשאים לפרסם או לסרב לפרסם עיתון מסוים, גוגל יכולה גם לדרוש תשלום מכל עיתון שרוצה שכותרותיו יפורסמו בגוגל וגם לסרב לפרסם. הם רשאים להפלות ולהחליט לא לתרגם את האתר לשפת הזולו. הם רשאים גם להסיר כליל את האתר מהאינטרנט או רק בצרפת. קביעות אלה נכונות במדינת חופש, אך לא בעולם ההפוך בו אנו חיים.

במקום שעיתוני צרפת ישלמו לגוגל על הפרסום והקידום של אתריהם, דרש איגוד עיתוני צרפת תשלום עתק מגוגל... עולם הפוך.

ובכן, נפלה החלטה בגוגל לא להיענות לדרישת התשלום של איגוד עיתוני צרפת, וגם לוותר על הקרב האידיאולוגי מול הצרפתים: גוגל הודיעה כי תסיר את גוגל-חדשות בצרפת, לצרפתים תיחסם הגישה – "לא רוצים טובות מהצרפתים".

פצצה! כמובן שעורכי העיתונים הזדעזעו מהרעיון "החצוף", שהרי חלק ניכר מהתנועה אל אתרי החדשות שלהם מקורה בגוגל. הם בהחלט מודעים לנזק הצפוי מאובדן הפרסום-חינם בגוגל.

בצר להם, כאשר עיתוני צרפת נכחו לדעת כי במו"מ חופשי בין הצדדים ידם על התחתונה, הם פנו אל "מנגנון הצדק האולטימטיבי", בית המשפט העליון בצרפת (בית המשפט לערעורים בפריז) וזה פסק באופן לא-מפתיע כי גוגל אינה רשאית להפסיק את שירותיה בצרפת, יתר על כן, עליה לשלם לעיתונים. לא רק שהעבד המודרני צריך להמשך לעבוד – עליו גם לשלם לאדוניו. מסתמן כי גוגל נכנעה לפרוטקשן, ההמשך ברור.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב שבת, 02 אוקטובר 2021 18:51
שחרורון
טכנית, כל בעל אתר יכול להוסיף קובץ פשוט שמבקש מגוגל לא לסרוק. גוגל מכבדת את זה

אבל מן הסתם, הם לא רוצים שגוגל תפסיק לפרסם אותם. הם רוצים שגוגל תמשיך לפרסם אותם וגם תשלם על הזכות

0
צב ים
אין בליבי רחמים על גוגל
הבעיה עם גוגל זה לא העושר שלהם, אלא הריכוזיות. הם משתלטים על כל החיים מאוד 1984, כופים את עצם בתחומים פוליטיים ולכן וב מאוד שקצת ניקנקו אותם בבית משפט.
-1
אלי
נכון,
אבל היום זה הם ומחר זה אתה...
0
אנדריי המספר
היא השתלטה על חיינו
צב ים אמר/ה :
הבעיה עם גוגל זה לא העושר שלהם, אלא הריכוזיות. הם משתלטים על כל החיים מאוד 1984, כופים את עצם בתחומים פוליטיים ולכן וב מאוד שקצת ניקנקו אותם בבית משפט.


וזאת בדיוק הבעיה עם ביתי הבכורה התינוקת, הריכוזיות בה היא השתלטה על כל חיי. מתיקותה ותום הינקות שלה השתלטו על כל חיי. מאז שהיא נולדה כל הדברים שהיו חשובים בעיני, כמו כדורגל, בירה עם החברים בפאב, פוקר בלילות שישי - הכל איבד את טעמו. איך אמר צב הים, היא כפתה עצמה על כל חיי.

עיקר שכחתי, אני לא מסוגל להבין איך חייתי כל חיי בלעדיה.

1
Anonymous
צב ים אמר/ה :
הבעיה עם גוגל זה לא העושר שלהם, אלא הריכוזיות. הם משתלטים על כל החיים מאוד 1984, כופים את עצם בתחומים פוליטיים ולכן וב מאוד שקצת ניקנקו אותם בבית משפט.


שהם תקפו את גוגל, שתקתי כי הם עשירים….

…שבאו לקחת אותי לא נשאר מי שיצעק בשמי

0
יעקב
תגובה מאוחרת
אני לא מבין משהו אחד. מדוע גוגל לא יכלה להגיע להסכם עם העיתונים בצרפת על בסיס פרטני. כול עיתון שמבקש תשלום עבור הכותרות - גוגל תבחר אם לשלם לו או להימנע מלפרסם את הכותרת שלו.
למה היה צריך לחסום באופן גורף את גוגל-ניוס בצרפת? אפשר היה להמשיך לפרסם גוגל-ניוס גם בצרפת, אבל לכלול רק אותם עיתונים צרפתיים שמסכימים. אפשר היה גם ללא עיתונים צרפתיים בכלל - לפרסם גוגל-ניוס רק עם כותרות מעיתונים זרים.
מה הבעיה?
התערבות בית המשפט הגיונית רק במקרה וגוגל-ניוס מפרסמת כותרת של עיתון שהודיע לה במפורש שאינו מוכן לפרסום זה ללא תשלום.
או - שגוגל תפנה לעיתונים ותבקש הסכמה מפורשת, ותפרסם רק כותרות של עיתונים שנתנו הסכמתם. שאר עיתוני העולם יכולים לנהוג אותו דבר.

0
יעקב
כותרת היא רכוש
הידיעה אינה רכושו של אף אחד. אבל הכותרת, כפי שהיא מנוסחת, ובייחוד אם מצלמים גם את העיצוב הגרפי שלה, היא בהחלט רכוש העיתון.
0

3000 תוים נשארו