שבת, 05 נובמבר 2022 16:39

מדהים: לישראל יש יחידת צבא מקצועי (יבשתית) – אחת בלבד!

הכוח הלוחם המקצועי היבשתי היחיד שעומד לרשות ישראל הוא הימ"מ. יחידת מתנדבים קטנה בשכר מלא המונה כ-200 לוחמים בלבד. המסגרות הלוחמות האחרות, מבוססות בעיקר על חיילים "זמניים" בשרות חובה-כפוי קצר ומתקצר.

2635 1

הוויכוח הלא-סוער בין תומכים לבין מתנגדים להסבתו של צה"ל לצבא מקצועי תופס מקום זניח בקשת המחלוקות והדעות בציבור. הדיון והמחשבה המושקעים ברעיון נמצאים ביחס הפוך לחשיבותו של צבא מקצועי לביטחון הלאומי.

צה"ל מקצועי הוא צבא שכולו "צבא קבע" ומבוסס על מתנדבים שמשרתים תקופה ארוכה (בערך 15 שנים) בכפוף להסכם אישי עם הצעיר המתנדב. הצעירים המתנדבים לא חייבים בהכרח להתגייס בגיל 18 (גם צעיר בן 26 יוכל להתגייס, או אף מבוגרים שיתגייסו למקצועות שאינם לחימה). המתנדבים לשרות צבאי מתחייבים גם לשירות מילואים ויקבלו קצבת מילואים חודשית נמוכה (לא זניחה) עבור היותם בכוננות-מילואים כאזרחים.

צה"ל מקצועי יתגמל את חייליו ביחס ישר לסיכון בשרות, אך גם ביחס ישר לצורכי הצבא (בתחרות על כוח אדם איכותי מול הסקטור האזרחי). משכורתו של חייל קרבי תהיה מהגבוהות במשק – גבוהה מזו של וותיקי חברת חשמל... משכורתו של מהנדס תוכנה צבאי תהיה די גבוהה כדי ששיעור המתגייסים יתאים לצורכי הצבא.

לא נדון כאן ביתרונותיו של צבא קבע כתחליף לשרות צבאי כפוי. דיון נרחב ניתן לקרוא בפרק "צה"ל – פער בין מציאות לתדמית" כאן באתר.

בצה"ל כמעט ואין לוחמים בשרות קבע. המעטים הם לוחמים שהתחייבו לשרות קבע קצרצר, בתום שירות החובה, במסגרת התנדבותם ליחידות קרביות מיוחדות או כהמשך לקורס קצינים או ל"הטבה" אחרת שהוענקה להם. מספרם של קציני-שטח לוחמים בשרות קבע (מפקדי גדודים וחטיבות), מטבע הדברים נמוך עוד יותר.

ניתן לומר בהכללה כי הלוחמים המקצועיים הכמעט יחידים בצה"ל, הם טייסי חיל האוויר שמשרתים שנים ארוכות בצבא קבע במקצועם, אחרים משרתים בחיל הים. ישנם לוחמים מקצועיים מעטים גם במסגרות אחרות.

המקצוענים הכמעט יחידים בשטח

מדהים, הכוח הלוחם המקצועי היבשתי היחיד שעומד לרשות מדינת ישראל הוא הימ"מ (וויקפדיה עברית). יחידה קטנה המונה כ- 200-250 לוחמים בלבד. כמובן שקיימות מסגרות לוחמות נוספות, אך למרות מסירותם של החיילים והקצינים הסדירים מדובר בכוחות שמבוססים על חיילים "זמניים" בשרות חובה. בזמן שירותם הקצר והמתקצר בקביעות, בלתי אפשרי שירכשו ניסיון צבאי של ממש עד לטיול לתאילנד או לדרום אמריקה. שירותם במילואים זניח מבחינה מקצועית – אין להניח שהניסיון המקצועי שלא רכשו בשירות החובה ישתפר במהלך שירות מילואים שנתי של מספר ימים שלעתים קרובות אפילו לא קיים.

עיקר הניסיון המעשי שרוכשים גדודי החובה הוא התנסות מול מיידי אבנים וזיקוקי דינור.


2635 2

היחידה הלוחמת המקצועית היחידה, הימ"מ, מועסקת בפעילות מבצעית כמעט על בסיס יומי. ראשי מערכת הביטחון מצביעים מעשית בעד צבא לוחם מקצועי, אך בהזדמנויות שונות הביעו עמדות הפוכות תוך היצמדות לא-מובנת לדגם של צבא כפיה-חובבני בו גדלו וממנו צמחו.

אבל במציאות חובקת-אש, הם מעדיפים להטיל כמעט כל משימה בעלת סיכון גבוה והיתכנות ללחימה מורכבת של ממש על הימ"מ.

אחת הראיות הטריות להעדר חלופה מוצלחת ללוחמים מקצועיים היא הפשיטה בקסבה של שכם על דירת מסתור של חבורת המחבלים המכנה עצמה "גוב האריות". הפשיטה התבצעה ימים ספורים לפני הבחירות לכנסת (2022). הרמטכ"ל כוכבי, שר הביטחון גנץ וראש הממשלה לפיד ידעו בוודאות כי כישלון מבצעי בשכם עלול בסבירות גבוהה גם לגרור מפלה מוחצת בבחירות.

בנסיבות של סיכון פוליטי בנוסף למבצעי, לא ייתכן שיטילו את משימת הלחימה על יחידה צה"לית מובחרת ככל שתהיה – הביצוע הוטל על לוחמים מקצועיים! משימת האבטחה ההיקפית, במעגל המרוחק מאזור הקרב, בו הסיכון מופחת יחסית, הוטלה על גדודי "גבעתי" – חיילי חובה לא-מקצועיים.

צה"ל חייב להפוך לצבא לוחם מקצועי של ממש. אפשר להתחיל כבר מחר ביחידות המובחרות של צה"ל כפיילוט – השרות בסיירת מטכ"ל-שלדג-שייטת, חטיבת הקומנדו – לא נכפה על הלוחמים – שירותם התנדבותי גם היום. מייד עם תום מסלול ההכשרה הממושך ביחידות אלה יתחיל שרות קבע ארוך ובשכר גבוה מאד.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב שבת, 05 נובמבר 2022 17:03
חיים מור
בקשה אישית
מוטי ידידנו,

נא ונא לא לפרסם בשבת אחה"צ. גם אם כתבת, אולי תוכל לתזמן לשעה מאוחרת יותר בשביל רגשותינו?

האם זה יותר מדי לבקש?

1
אתאיסט
בקשה מגוחכת שמייצגת ערכים אנטי אינדיבידואלים
מה אתה עושה באתר הזה? לך להרביץ תורה ולחפש נערים במקווה טהרה
-3

3000 תוים נשארו