שבת, 27 יוני 2015 10:48

"הארץ": נתניהו צודק (ב"מתווה הגז")

אחת מהכתבות הנדירות בעיתון "הארץ" המצדדות בהחלטה של נתניהו. כתבה מצוינת של נחמיה שטרסלר: השנאה של "החברתיים" ליזמים כה גדולה... רק נגד. רק להרוס. רק לא לפתח. רק לא לייצר מקומות עבודה חדשים.

1556

זה שמה של כתבה מצוינת שפרסם  נחמיה שטרסלר ב"הארץ". הנה עיקר הדברים (הדגשה שלי):
 
"[נתניהו] אמנם התעורר באיחור ניכר. הוא היה צריך להתערב כבר לפני שלוש שנים – אבל מוטב מאוחר. מוטב לחתוך עכשיו ולא להידרדר למצבה של מצרים, שמרוב ויכוחים, שינויים, דחיות ומגבלות על חברות חיפושי הגז – נהפכה מיצואנית גז מובילה ליבואנית שמתחננת לקצת גז מישראל, כי החברות הבינלאומיות נטשו אותה.
 
לנוכח זאת, ולנוכח מקרים דומים (בארגנטינה ובניו־זילנד), הודיע נתניהו שהוא נחוש להביא בשבוע הבא להכרעה את נושא הגז: 'אנחנו לא ניפול למלכודת שנפלו אליה מדינות רבות שהתווכחו בנושא ויכוחים אין קץ, עד שהגז נשאר מתחת לאדמה.
 
אז נכון שהפופוליסטים מתרעמים. נכון שהאופוזיציה גועשת. מבחינתם שלא יהיה גז כלל, שמחיר החשמל לא ירד ושהמפעלים ישרפו מזוט יקר. העיקר ש"הטייקונים" לא ירוויחו פרוטה. הם מוכנים לנקר לעצמם עין אחת, בתנאי שליצחק תשובה ינקרו שתיים.
 
שלי יחימוביץ' וחבריה אומרים שאין מה לדאוג, חברות הגז לא יברחו, גם אם נטיל עליהן עוד קצת מגבלות, מסים ואיסורים. זה שיא הציניות. הרי החברות כבר ברחו. עובדה ש"וודסייד" האוסטרלית עזבה ולא תשקיע כאן אפילו דולר אחד בפיתוח שדה לווייתן. עובדה שאף חברה בינלאומית לא מחפשת עכשיו גז מול חופי ישראל. הן כן מחפשות מול לבנון וקפריסין – שזה נזק עצום לישראל. "החברתיים" הצליחו ליצור אווירה כה קשה של שנאת יזמים, ודרישה אינסופית לשינויים תכופים במיסוי, ברגולציה, בתנאים, ביצוא ובבעלות – עד שאף אחד לא רוצה לבוא לכאן. כמובן שזה לא מונע מהם להזיל דמעות תנין על עובדי הדרום: מדוע לא קמים שם מפעלים חדשים? כי אתם הברחתם את כולם.
 
לכל אורך הדרך הם ניסו לטרפד כל הסדר הגיוני. הם רצו שתשובה ישלם מס של 80%, מה שהיה הופך את הקידוח ללא כדאי, כי הוא נעשה בלב ים. אחר כך הם יצאו נגד יצוא הגז, שזה אבסורד מושלם, כי תמיד עדיף כסף בכיס מגז במעמקי האדמה. ועכשיו, בישורת האחרונה, דורשת יחימוביץ' מחיר גז כה נמוך, כה חסר היגיון, עד שלא יהיה כדאי להפיקו והוא יישאר במעבה האדמה – לעד. בדיוק כמו במצרים. רק נגד. רק להרוס. רק לא לפתח. רק לא לייצר מקומות עבודה חדשים.
 
השנאה של "החברתיים" ליזמים כה גדולה, עד שלא אכפת להם אפילו שמכל דולר ממכירת גז, המדינה תקבל 56 סנט והיזמים 44 בלבד. כלומר, היזמים אמנם ירוויחו היטב בגין הסיכון העצום שנטלו, אבל המדינה תקבל מאות מיליארדי שקלים שיופנו לחינוך, רווחה ותשתיות. מה רע בזה?
 
עקרונות המתווה קובעים, שיש לפרק את מונופול הגז לשלוש חברות שיתחרו ביניהן, ועד שזה יקרה יש לקבוע מחיר מקסימום. אבל הכי חשוב זה להגיע בשבוע הבא למתווה מוסכם, שיחזיר את הוודאות ויביא לכאן חברות חיפושי גז בינלאומיות, שימצאו עוד גז, וכך תגדל התחרות והמחיר ירד. איתן ששינסקי, שהכפיל את נטל המס על תשובה ונובל אנרג'י, תומך במתווה. צריך הוכחה טובה יותר?"
 
עד כאן נחמיה שטרסלר.
 
צודק במאה אחוז. ה"חברתיים" (הסוציאליסטים) חושבים שהגז הוא מתנה משמיים, והוא יזרום בכל מקרה, לא חשוב כמה יציקו ויתעללו במשקיעים שגילו את הגז ורוצים להשקיע בהפקתו. הם טועים. צריך להפסיק את ההתעללות וההצקה ממניעים אידיאולוגיים – ולתת לחברות לפתח את המאגרים ולהזרים את הגז.
 
יעקב

עודכן לאחרונה ב שבת, 28 מאי 2016 06:48
אשר פט 27/06/2015
IT'S THE GREENS, STUPID
מה שלא נתניהו ולא שטרסלר מבינים שהכוח המניע והארנק המממן של המאבק הזה הוא הירוקים שלידם, הגרונות הניחרים של הנאיביסטים החברתיים הם כלים נוחים ואיני מוציא מכלל אפשרות כסף זר של ה-BIG GREEN כלומר GREENPEACE, WWF וכו'. מטרת הירוקים היא להשאיר כל מולקולה של דילקי מאובנים בתוך הקרקע ולהשגת מטרה זו הכל כשר. אני מניח השטקטיקה שלהם היא לימשוך את התהליך כמה שיותר, לשים מקלות בגלגלים ולזנב בחברות הגאז ובממשלה עד שממשלה יותר מתאימה להם תיבחר או שהמשקיעים פשוט יתייאשו כמו במצריים כדוגמה.
0
יעקב 27/06/2015
אשר, אתה לא צודק
מי שנלחם נגד הגז זה ה"חברתיים" (הסוציאליסטים) - יחימוביץ', דוד גילה, ירון זליכה וכאלה.יש חפיפה גדולה בין "חברתיים" לבין "ירוקים", וכמובן - הירוקים תמיד נלחמים נגד כול דבר - אבל - בנושא הגז אני לא חושב שהירוקים השחקן הראשי
0
יואש 27/06/2015
שקל לא יכנס לממשלה הכל יעלם בהוצאות
מי הטיפש שחושב ש60% מאפס יותר טוב מכלום.תחפשו טוב ותראו שגם את בניית הצינור למצריים מחשיבים כהוצאות בישראל.חברת הגז לנצח תפרסם אפס רווח וכל פעם זה יהיה מסיבות שונות.פעם בניה פעם אבטחה פעם עליה חד פעמית בהוצאות חכו גם לפחת, בלאי ושבר . את הכסף הם ירוויחו בעיסקה סיבובית בניית הצינור עולה 1M יתומחר ב5M כרווח גדול לחברות בת שאינם קשורות להסכמים.
0
הכל יילך לטייקונים
נאיבים שכמותכם. המדינה לא תרוויח
!
0
גרי 27/06/2015
כותרת תלושה מהמציאות
שטרסלר, אבל שום פנים ואופן לא עיתון הארץ.
0
תמהני 27/06/2015
מה עם המחיר לצרכן שהמונופול יגבה
!
0
יעקב 27/06/2015
קודם כול שיהיה גז, אח"כ המחיר
לא חשוב במיוחד אם המחיר 5.4 דולר או 5.6 דולר -- זה להתעסק בשטויות.בכול מקרה המחיר הוא בערך חצי מהמחיר באירופה,ובנוסף - יותר מהחצי של הכסף הזה הולך לממשלה ולא ליזם.מרוב שמתעסקים במחיר - בסוף לא יהיה גז - הגז ישאר באדמה.
0
יואש 27/06/2015
למה חשוב שיהיה גז
הגז לא יגיע אליך וגם הכסף לא יגיע אליך.למה חשוב שיהיה גז עכשיו?חמש שנים מהיום תאפשר פיתוח ואולי בזמן הזה הממשלה העצלה תבין מה לעשות איתו. היום לא צריך אותו.
0
תמהני 28/06/2015
אני קורא: 2.83 $ ולא 5.4-5.6
מדובר על מחיר שאינו כולל הובלה לצרכן - מחיר הולכת הגז מפוקח. כל זמן שמתקיים מצב של מונופול, מן הראוי לפקח על המחיר.
0
יעקב 29/06/2015
כמה שלא יהיה יגידו שזה גבוה
כמה שלא יהיה המחיר של הגז תמיד יהיו חכמים שיגידו שהמחיר גבוה מדי, והמדינה צריכה להפקיע את הרכוש של אנשים פרטיים (של תשובה). זה עניין של אידאולוגיה לא עניין של קביעת מחיר.אם החכמים החברתיים האלה בעיתונות ובאקדמיה יודעים שמחיר הגז "צריך להיות" 3 דולר ליחידה - שילכו וימצאו גז ויפיקו וימכרו ב 3 דולר.זה לא מה שהם רוצים או מסוגלים לעשות - הם רוצים רק להציק לאלה שעושים את העבודה הקשה (לגלות את הגז ולהפיקו).כול הטענות כאילו מחיר הגז "צריך להיות" 3 דולר - אינן מבוססות על כלום מלבד הדמיון של המציקים למיניהם והאידאולוגיה שלהם.
0
נחמיה תנא 29/06/2015
היוזמה הפרטית
ההיסטוריה הוכיחה כי רק בעזרת היוזמה הפרטית ניתן להשיג קידמה. ניסיונות פיתוח ע"י גופים ממשלתיים אשר לנגד עיניהם רק עקרונות של "צדק חברתי" מביאים אותנו למקומות אליה הגיעו משטרים קומוניסטיים. כדאי לזכור כי ללא טייקונים רשעים כרוקפלר, מורגן, ונדרבילט, פורד ודומיהם, עד עצם היום הזה היו תושבי ארצות הברית יושבים בערב לאור נרות ומתניידים באמצעות סוסים ועגלות.
0
אפרים 29/06/2015
הקוזאק הנגזל
מרוב עצים לא רואים את היער .אינני מכיר את החוזה שחתמו תשובה ושאר היזמים ( כן ירבו ) מול מדינת ישראל , אבל מלכתחילה אני מקבל את האמירה שהסכמים יש לכבד - אמירה שתקיפה לשני הצדדים . בינתיים קראתי חלק קצר מחוק הנפט שעל פיו נחתם ההסכם עם תשובה ולמרבה הפתעתי גיליתי את הסעיף הדן ביצוא הגז . להלן הציטוט : 33. (א) השר רשאי, לאחר התיעצות עם המועצה, לחייב בעלי חזקות לספק תחילה, במחיר השוק, מן הנפט שהם מפיקים בישראל וממוצרי הנפט שהפיקו ממנו, אותה כמות נפט ומוצרי נפט הדרושים לדעת השר לתצרוכת ישראל, לזקק אותה בישראל, במידה שיש להם אמצעי זיקוק, ולמכרה בישראל; ולשם כך רשאי הוא לחייב בעלי חזקות להפיק נפט מבארותיהם הקיימות בשיעור שיספיק למטרות האמורות, ואולם שום בעל חזקה לא יהא נדרש -(1) להפיק מבאר יותר משיעור התפוקה המקסימלי היעיל שלה;(2) לספק לכמות הכללית הנדרשת אחוז מתפוקתו שהוא גדול מן האחוז הנדרש מבעל חזקה אחר, אלא אם ראה השר לסטות מכלל זה, אם הדבר דרוש, לדעתו, מטעמים שבבטחון המדינה או כדי למנוע בזבוז או אי יושר כלפי בעל חזקה פלוני.(ב) "תצרוכת ישראל" כולל הספקת דלק לאניות בנמלי ישראל ולמטוסים בישראל. " הנ"ל מתוך חוק הנפט, תשי"ב-1952. להלן קישור לחוק : http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/315_001.htm#Seif14אני מרשה לעצמי להניח שהיזמים השונים התחייבו לקבל על על עצמם את האמור בחוק . כלומר, הממשלה רשאית להחליט איזו כמות תשמש ליצוא ותשובה הסכים .למען הסר ספק : זכות הקניין מקודשת אך בכפוף לאמור בהסכם הזכויות והשימוש בקניין שבעל הזכויות חתום עליו.
0
יעקב 29/06/2015
כתוב גם "במחיר השוק"
ועכשיו רוצה הממשלה לקבוע ש"מחיר השוק" זה המחיר שפקיד במשרד האוצר יקבע. (פיקוח מחירים).זה בטח לא מתיישב עם שום דבר... (לא חוק הנפט ולא ההגיון).באשר לאספקה לישראל - כולם ישמחו לספק קודם כול לישראל - במחיר השוק. ישראל יותר קרובה, לא צריך להניח צנרת והוצאות ההובלה קטנות יותר. אין צורך לחייב את המפיקים לספק קודם כול לארץ - הם ישמחו לעשות זאת. אבל אם הממשלה תטיל פיקוח ותקבע מחיר נמוך בארץ - רק אז מתעורר הצורך להכריח אותם למכור בארץ (במחיר המפוקח הנמוך).
0
אשר פט 30/06/2015
12 זה מה שהאבטיחים רוצים
12, האבטיחים - "ירוקים כלפי חוץ - אדומים בלב" רוצים בדיוק את מה שאתה מתאר - DE-INDUSTRIALIZATI ON של החברה האנושית ובסופו של דבר, השמדת האנושות כמו שאנו יודעים. האבטיחים שונאים את אלו שקידמו את רווחת האדם ומייחלים לשבירת המכונות וחזרה לסוסים ומערות. הכל כדי להוריד את כמות אנשים בעולם. לא אני לא מטורף, אני קורא את הCLUB OF ROME, AGENDA 21 - זה מה שאומרים בגלוי, אין כאן שום קונספירציה, ומסיק מסקנות.
0
ברק לוינשטיין
כתבה מעולה כרגיל
אני לא מאמין שאני אומר את זה אבל הפעם ביבי צודק אם נמשיך להילחם במשקיעים הגז יישאר באדמה ומדינת ישראל לא תראה שקל
0

3000 תוים נשארו