ראשון, 04 אוקטובר 2015 16:34

שוודיה - מדינת רווחה ללא דירות

חוקים "מתקדמים" להגנת שוכרי דירות בשוודיה יצרו מחסור כרוני בדירות. הפיקוח הממשלתי על ההשכרה הרחיק את המשקיעים מהשוק וגרם למחסור מתמשך. הצעות חוק כאלו בישראל ידרדרו אותנו למצב דומה ולשוק שכירות שחור.

שוודיה מועלית על נס (על ידי אנשים שלא מכירים אותה) כדוגמה למדינת רווחה מודרנית, מתקדמת ומצליחה, שהכול בה נהדר. אלא שבשוודיה (או לפחות בעריה הגדולות) שורר מחסור חמור בדירות, ומחירי הדירות בשמיים. ויש בה גם פשיעה גואה. הנה כמה עובדות על שבדיה.

שוודיה זקוקה לפחות ל- 76 אלף דירות חדשות כל שנה, עד 2020, אבל התחלות הבנייה רחוקות ממספר זה ולא עומדות בקצב גידול האוכלוסייה, כפי שרואים בגרף למטה.
 

1574 


הסיבה להיעדר התחלות בנייה היא – שלא כדאי ליזמים וקבלנים לבנות דירות בגלל חוקי הגנת הדייר המחמירים – כלומר הפיקוח על שכר הדירה. ברגע שבנית דירה להשכרה, הממשלה מפקיעה את דירתך ומאלצת אותך להשכיר אותה במחיר נמוך, ובאמצעות המנגנון ניהול השכירות העירוני. איש אינו מוכן להשקיע אם ידוע לו בוודאות לא רק שלא יוכל להרוויח, אלא שפרי השקעתו יופקע בפועל.
 
השכרת כל הדירות, בשטוקהולם, נעשית על ידי העירייה, לפי החוק. אסור לבעל דירה להשכיר דירתו שלא באמצעות המנגנון של העירייה. יש היום תור של חצי מיליון אנשים שרשומים בעירייה כמבקשי דירה להשכרה. בשנה שעברה נוספו לתור 30 אלף מבקשים, אבל נמצאו רק 12 אלף דירות להשכרה. זמן ההמתנה לקבלת דירה בעירייה הוא 9שנים. התפתח שוק שחור בדירות להשכרה, ואנשים משלמים "מתחת לשולחן" (בשחור) עד 24 אלף דולר לחדר, כדי להשיג דירה להשכרה. מספרים שהיו 5 מקרי רצח שהיו קשורים במסחר השחור בדירות להשכרה.
 
כיצד מנסה ממשלת שוודיה ל"פתור" את הבעיה? היא הכריזה על סבסוד הבניה של "דירות ברות השגה" (להשכרה ולסטודנטים...) והקציבה 800 מיליון דולר לשנה לסובסידיות לבנייה כדי להשיג את ה"יעד" הנכסף של תוספת 250 אלף דירות עד 2020. התאחדות הקבלנים אומרת את המובן מאליו: שום סבסוד לא יעזור כל עוד יש פיקוח חמור על שכר הדירה, ההופך את ההשקעה בבנייה לבלתי כדאית.
 
כל תחום או מוצר שהממשלה מנסה ל"נהל" באמצעות הפקעות וצווים – יוצר מצב של מחסור במוצר המנוהל (במקרה זה – דירות). [שימו לב – אלה שמנסים לנהל את הגז שלנו באמצעות הממשלה...]. שימו לב גם אלה שנסים להעביר אצלנו חוק חדש של "הגנה" על הדייר – חוק המסתתר מתחת לשם היפה "חוק השכירות ההוגנת". חוקים כאלה מגנים אומנם על השוכרים הנוכחיים (על חשבון בעלי הדירות הנוכחיים), אבל יגרמו לעצירה של  השקעות בדירות – ובכך למחסור חמור בדירות בעתיד, לשוכרים חדשים, שיחפשו דירות בעתיד. כבר נשרפנו עם חוג הגנת הדייר מ- 1941, שבוטל ב- 1965 (לשכירויות חדשות שלא צוין בהן במפורש שהן ב"דמי מפתח").
 
גידול האוכלוסייה בשוודיה (אחד מהגורמים לביקוש מוגבר בדירות) גם הוא תוצאה של מדיניות ממשלתית – מדיניות של הגירה – או גבולות פתוחים לפליטים. מדיניות זו אומצה בשנת 1975, בה היו בשוודיה כ- 8.2 מיליון תושבים, היום יש כ- 10 מיליון, גידול של 18%, שיעור גידול האוכלוסייה הגדול באירופה. הגידול לא נובע מהילודה הגבוהה – ההיפך – שיעור הילודה בקרב נשים שוודיות הוא 1.93 ילדים לאישה, כלומר פחות מהשיעור הדרוש לאיזון (2.1). גידול האוכלוסייה נובע כולו מהגירה, וההגירה – בחלקה הגדול – מוסלמית. כל פליט הטוען שהוא קורבן לרדיפה פוליטית בארצו מקבל בקלות מקלט בשוודיה וגם קצבה חודשית, בשיעור 700 דולר מהממשלה. זה יוצר בעיה חדשה – פשיעה.
 
שיעור הפשיעה בשוודיה עלה ב- 300%, אבל שיעור מעשי האונס עלה הרבה יותר – ב- 1400%. היום שוודיה היא סגנית אלופת העולם במעשי אונס (ביחס לאוכלוסייה). סוכנות ממשלתית למלחמה בפשיעה, הכפופה למשרד המשפטים השוודי, דיווחה שבשנת 2011 היו בשוודיה 29 אלף מקרי אונס, אך רק 25% מהם דווחו למשטרה. מחקרים שנעשו בעבר (האחרון ב- 2005) מצביעים בבירור שהעלייה הגדולה בפשיעה נובעת מההגירה – המהגרים וצאצאיהם (דור ראשון שנולד בשוודיה) מעורבים בפשיעה הרבה יותר מהאוכלוסייה השוודית הוותיקה. מה עושים בשוודיה כדי להילחם בתופעה? אוסרים על פרסום סטטיסטיקות ועריכת מחקרים על חלקם של המהגרים בפשיעה. זה לא תקין פוליטית, זה "קלאוסטרופובי", זו "שנאת זרים". חוקקו חוקים האוסרים על המשטרה לרשום את מוצאו או דתו של חשוד או מורשע בפשע. אוסרים על חוקרים באוניברסיטאות לערוך מחקרים בנושא. אם לא ידברו על זה לא תהיה בעיה.
 
מלבד הפשיעה יש בעיות רבות אחרות עם המהגרים בשוודיה. כמחצית בני גיל העבודה אינם עובדים, וגם אחרי 15 שנה, רק 60% עובדים (השאר מתקיימים מקצבאות). 42% מהמובטלים הכרוניים הם מהגרים. ילדים מתקשים להשתלב בבתי הספר או לעמוד ברמת הלימודים של המקומיים. התמיכה הכספית במהגרים עולה לממשלת שוודיה כ- 4 מיליארד דולר בשנה. יחד עם זאת גדלים הפערים החברתיים, כשהמהגרים הם שכבת העוני. ההנחה שהמהגרים יהוו כוח עבודה רענן כדי לתמוך באוכלוסייה המזדקנת, חסרת הילדים, של השוודים לא מתממשת. המהגרים חסרים את הכישורים הנחוצים לעבודה בכלכלה מודרנית.
 
זה מה שקורה במדינת הרווחה המתקדמת של שוודיה.
 
יעקב 


פרסמנו באתר כתבות רבות על שבדיה ועל "פתרונות הדיור הממשלתיים", הנה שתיים מהן:


– חוק השכירות ההוגנת, הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות.
– האם נתניהו דפק גם את שוק הדיור באירופה?

עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מאי 2016 16:20
רותם 05/10/2015
הסיפור הזה
יכול לגרום למחסור בדירות להשכרה, לא בדירות לקנייה.
0
יעקב 05/10/2015
הוא מלמד על האופי
של הבירוקרטיה השוודית, שבוודאי משפיעה גם על בנייה למכירה.
0
נחמיה תנא 05/10/2015
העובדות ידועות
למרבה הצער, כל הפוליטיקאים בשוודיה, וגם בישראל יודעים היטב את העובדות (אולי למעט כמה חסידים שוטים החיים עדיין במושגים של המאה ה19). הם פועלים בניגוד לכ היגיון כלכלי מכיוון שהם רוצים להיבחר שוב, ומאמינים, בצדק, שהמוני הבוחרים יקנו את הלוקשים הפופוליסטיים שהם מוכרים.
0
יעקב 05/10/2015
אני לא חושב שהם יודעים
הדעה הרווחת שמקובלת על כולם, שעל ברכיה מתחנכים דורות, אומרת: הממשלה היא האלוהים. כוחה אינסופי. אין דבר שהיא לא מסוגלת לעשות. אנשים (כולל פוליטיקאים) מאמינים שהממשלה יכולה לעשות כול דבר - לספק דיור, מים, חשמל, עבודה - הכול. אם יש מחסור בפריט כולשהו - סימן שהממשלה כשלה.האמת היא שהממשלה מסוגלת לעשות מעט מאד דברים חיוביים. זה לא שהיא לא רוצה או לא משתדלת - זה פשוט כי היא לא מסוגלת. את הדברים יוצרים האנשים, לא הממשלה.מה שהממשלה כן מצליחה לעשות זה להפריע ולקלקל (ראה הגז...). בזה - אכן אין סוף לכוחה.נכון, אחרי כמה זמן בתפקיד, ואם הוא לא אידיוט גמור, לומד כול פוליטיקאי שהוא אינו מסוגל לעזור הרבה (למשל בדיור). הוא בכול זאת ממשיך אחר כך להבטיח הרים וגבעות לבוחריו. אבל, בתחילת הדרך לפני שהם נשרפים ולומדים את עובדות החיים (על גב הציבור) מאמינים הפוליטיקאים הצעירים שהם יכולים לעזור.זאת האידאולוגיה אותה סופגים האנשים עם חלב אימם.
0
לירן
חוזר: שוודיה - מדינת רווחה ללא דירות
הלינקים בסוף המאמר אודות שוק הדיור לא תקינים
0

3000 תוים נשארו