שבת, 08 נובמבר 2014 15:44

החשוד מוכר למשטרה

הדרבי התל אביבי הסתיים בפריצת אוהד מטורלל למגרש ובתקיפת שחקן מכבי - "החשוד מוכר למשטרה". יש בישראל אלפי "חשודים שמוכרים למשטרה" שמסתובבים בינינו - למה?

הדרבי התל אביבי הסתיים בטרם עת בפריצת אוהד מטורלל למגרש ובתקיפת שחקן מכבי, ערן זהבי. זהבי התגונן, אך כדרכם של שופטים "נאורים" – קורבן התקיפה נענש מיד והורחק מהמגרש. לדעת השופט "הנאור", תגובתו של זהבי לתקיפת האוהד הייתה "לא מידתית". לא התעניינתי בסוגיה לעומקה: אבל השופט אולי גם טוען, כמנהג השופטים "הנאורים", כי לא הוכח "היסוד הנפשי" באקט התקיפה וכי התוקף הידוע בכינוי "פואד" סבל מילדות קשה – אימא שלו השקתה אותו באקונומיקה במקום בחלב.  

כותרות התקשורת זעקו על הכדורגל הישראלי ש"הגיע לשפל חדש". "השפל" היה מאז ומתמיד ואת זה אני יודע מהתנסות אישית (סיפור אמיתי). הייתי אוהד כדורגל של הפועל ראשון לציון עד לכיתה ד'. באחת השבתות לקח אותי אביו של חברי, ישראל א. למשחק כדורגל בין הפועל ראשון לבין הפועל מרמורק מרחובות שהתקיים במגרש הפועל ראשון בשיפולי החולות. המשחק מעולם לא הסתיים... וכל מה שאני זוכר זה שברחתי בין רגליהם של עשרות צופים מבוגרים אחרים, כאשר מעלינו מתעופפות אבנים. היו שוטרים על המגרש ולא הבנתי למה השוטרים לא עוצרים את "הרעים". כילד תמים ידעתי שזו תפקידה של המשטרה. מאז אותו אירוע לא נכחתי יותר במשחק כדורגל.
אלרואי ידעי, המכונה "פואד", הוא אוהד הפועל תל אביב שפרץ למגרש ותקף את השחקן. במדורי הספורט נכתב כי "החשוד מוכר למשטרה". לדבריו של ראש חטיבת האבטחה במשטרת ישראל, ידעי נעצר בעבר 11 פעמים במשחקי כדורגל והורחק שבע פעמים מהמגרשים.


1504
יש בישראל אלפי "חשודים שמוכרים למשטרה": צעיר שהתנכל לילדה חרדית באוטובוס בירושלים – "מוכר למשטרה"; חשוד בן 25 ביצע שוד בנתניה כשהוא חמוש באלה וסכין קומנדו – מוכר למשטרה מעבירות קודמות בתחום הרכוש; עבריין מין סדרתי שנעצר בגן ציבורי בגבעתיים, נלכד לאחר שהזמין ילדים לשחק איתו, ונגע בהם – מוכר למשטרה מתחום עבירות המין והפדופיליה ואף ריצה בעבר עונש מאסר; תושב רמת גן, המוכר למשטרה בתחום הפריצות, נעצר בחשד לגניבת רכב בכפר שמריהו – החשוד מוכר למשטרה מתחום הפריצות; החשוד בשוד חנות התכשיטים ברחוב החלוץ בחיפה ובתקיפת מבוגר כבן 70 תועד במצלמות האבטחה מיד לאחר שנמלט מהמקום בשכונת הדר בחיפה –  נודע כי החשוד מוכר למשטרה, שזיהתה אותו מיד לאחר שקיבלה לידיה את התמונות.

מי שעוקב אחרי הכרוניקה העבריינית יכול בהחלט להתרשם שרק מיעוט מ"החשודים" אינו מוכר למשטרה ואילו ברוב המקרים "החשוד מוכר". השאלה הבלתי נמנעת היא למה "המוכָּרים" מסתובבים בינינו?

הבטחת הביטחון האישי הוא תפקידה המובהק של המדינה. ההצדקה לקיומה של מסגרת מדינתית היא הגנה על זכויות הפרט לגופו, לקניינו, ולחופש לפעול כהבנתו למיצוי אושרו. המדינה המודרנית לקחה על עצמה תפקידים רבים נוספים שמוטב שלא הייתה מעורבת בהם, להשקפותינו.

אנחנו למודי ניסיון על כישלונה של המדינה לנהל מערכות גדולות כמו בריאות וחינוך; מערכות כלכליות כגון מים, חשמל ונמלים; מפעלי תעשייה ממשלתיים (רובם הופרטו) כמו תע"ש . אין סיבה להניח שפקידי ממשלה יצליחו לנהל ביעילות דווקא שירותי ביטחון כמו משטרה ומערכת משפט.

גם במודל המשטר האופטימאלי, המוצג ב"קו ישר", נועדו למדינה משימות הביטחון הלאומי והאישי ומערכת המשפט. לא בגלל ש"הם יודעים" לעשות את זה טוב, אלא מהעדר חלופה סבירה. אז אנחנו תקועים עם משטרה ממשלתית ומערכת משפט מדינתית מחוסר ברירה. "המוכָּרים", המסתובבים חופשיים בינינו, הם הביטוי לכישרונם של המוסדות המדינתיים.

אפשר לייעל את המשטרה, אפשר לייעל את בתי המשפט – העלינו רעיונות בפרק "משטרה ומשפט" באתר זה – שילוב של תמריצים מונחי ביצועים. משטר של חופש כלכלי גם יסיר, ללא ספק, עומס רב מבתי המשפט והמשטרה כי מספר ה"עבריינים" בעבירות ללא קורבן יצטמצם מאד. המשטרה ובית המשפט לא יתעסקו במשך שלוש שנים עם מנכ"ל השופרסל אפי רוזנהויז, שישב בכלא בגלל שהורה להסיר מהמדפים, בעסק פרטי שלו, מוצרי ספקים מסוימים.

אבל אפילו משטרה יעילה תחדל מלתפקד, אם בתי המשפט "הנאורים" ישחררו ל"מעצר בית" מצחיק ול"עבודות שירות למען הקהילה" – כל עבריין סדרתי חובש כיפה וציציות שמבטיח להתנהג יפה.

אנחנו ממליצים לאמץ את שיטת הענישה האמריקאית לעבריינים סדרתיים ופשוט להרחיקם לתקופה ארוכה מאד ממחוזותינו. במערכת ענישה כזאת, אוהד הפועל המכונה "פואד", לא היה זוכה להיעצר 11 פעמים – אחרי הפעם השלישית הוא היה יושב בכלא 10 שנים לפחות. חוק three-strikes law  הנהוג ב-26 ממדינות ארצות הברית חיוני בישראל כנגד יהודים וערבים כאחד. חוק "שלוש הפסילות" או "שלוש העבירות החוזרות" מחייב את בית המשפט להטיל על עבריין המורשע בפעם הראשונה עונש אזהרה קל יחסית, הרשעה חוזרת בעבירה דומה כבר תזכה את העבריין בעונש משמעותי יותר – כליאה למספר שנים, אבל בהרשעה השלישית – כבוד השופט ירחיק את העבריין מהציבור ל-20 שנה ואפילו למאסר עולם.    

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב שלישי, 26 אפריל 2016 16:16
יוסי ברנע 08/11/2014
חוק שלושת המכות
יש טעם רב בטענות הכותב למעט התמיכה בחוק שלוש העברות החוזרות. חוק זה הגדיל משמעותית את אוכלוסיית האסירים בארה"ב וללא הצדקה. צריך להיות קשר בין חומרת העבירה לעונש. בשל חוק זה גם עברות פעוטות יחסית גורמות לעונשים של שנים רבות בכלא. לא ברור מהי התועלת בכך, וזה יותר מזכיר את חוקי הפשיעה במאה ה- 19 בבריטניה. אבל אני מסכים כי לפעמים העונשים בארץ נשמעים מגוחכים, למשל הריגה בתאונות דרכים לעומת בדרכים אחרות.
0
דוד 08/11/2014
ל-1
בגלל המלחמה המיותר בסמים כמו מריחואנהזה מה שגרם לזה שהרבה מאוד אנשים שם, יושבים בכלא על פשעים לא אלימים
0
דוב הקוטב 08/11/2014
ליוסי - חוק "שלושת המכות"
נכון, ולכן ניתן להוסיף דרישות מסויימות לחוק כגון הסלמה של חומרת העברות, אי ספירת עברות בהם העבריין היה קטין - מרווח זמן מינימלי בין העברות - והכי חשוב - הליך פורמאלי מוסדר לטיפול במקרים חריגים - למשל ע"י היועץ המשפטי לממשלה - כדי להבטיח שיורחקו העבריינים המועדים ורק הם לתקופות ארוכות. המטרה כאן היא הרחקה לזמן רב ולא הענשה (שהרי אין כבר טעם רב בהענשתם) - ובהחלט חובה גם לדאוג לתנאי כליאה אנושיים ככל האפשר.
0
יעקב 09/11/2014
מה שמפריע זה פושעים רבים ברחוב
ולא פושעים רבים בבית הכלא.הצרה היום היא האידאולוגיה (כרגיל) שמתעסקת ודואגת יותר לשלום הפושע ופחות מדי להגנה על החף מפשע.
0
דוד סלוטקי 09/11/14
החשוד מוכר למשטרה
כמה בתי סוהר חדשים יצטרכו לבנות כדי לאמץ את שיטת "שלוש הפסילות".במחשבה שנייה, אתרי "חולות" ו"סהרונים" , שייפונו מאפריקאים, יכולים להתאים למטרה הזאת.
0
עפר 09/11/14
דוד (5) לעומס בבתי הכלא יש פתרון
לבטל את העבירות ללא קורבן. ליגליזציה מלאה של סמים והימורים תוריד משמעותית את התפוסה בבתי הסוהר.סוחר אלכוהול לא שונה במהותוו מסוחר סמים.כאשר אסרו על מכירת אלכוהול (תקופת היובש), סוחרי האלכוהול פעלו בשיטות של סוחרי סמים.אם יאפשרו בחוק סחר בסמים סוחרי הסמים יעבדו בשיטות הלא אלימות של סוחרי האלכוהול.
0
אזרח 09/11/14
רק בקליפורניה
רק בקליפורניה שולחים לכלא לשנים רבות על עבירה שלישית פעוטה יחסית. במדינות אחרות בהן יש את חוק 3 הפסילות הוא תקף רק בעבירות חמורות (עבירות שגוררות מספר שנות מאסר גם בלי החוק הזה).
0
רוני 09/11/14
נושא ליברטיאני
אני שמח שהנושא הזה שלכאורה אין לו שום קשר לכלכלה ולכן לכאורה לא קשור לאתר מובא כאן. הקשר הוא שהפרט אחראי למעשיו לטוב ולרע. המדינה בישראל מחליטה שאזרחיה לא אחראים למעשיהם ולכן יש להם נסיבות מקלות שמאפשרות הקלות בעונשים שלהם. יש הכרח בחקיקת חוק שלושת הפסילות בישראל מכיון שלשופטים בישראל יש שיקול דעת דפוק (מטער על השפה אבל אין לי דרך טובה יותר להגדיר זאת) ולכן צריך להגבי עד כמה שניתן (ולא ניתן הרבה) את שיקול הדעת שלהם. זה אכן יעלה את מספר הכלואים ויצור בעיה בטווח הקצר אך בטווח הארוך זה אמור ליצור הרתאה ולהקטין את העבריינות. לכל מי שמזכיר את העבריינים של הסמים שבכלא - מדובר בעבריינים שממשים את העבריינות שלהם ע"י סחר בסמים. אם הם לא היו סוחרי סמים הם היו עבריינים מסוג אחר. תקופת "היובש" הייתה קצרה והיוותה סוג של סטייה מהנורמה למשהוא שהיה חוקי מזה אלפי שנים ולכן יצר עבריינות שהזכירה את עברייני הסמים אבל מדובר על מקרה אחר.
0
עפר 10/11/14
רוני(8)כשהחוק עקום יש יותר עבריינים
רוני, המיסוי על סיגריות בניו יורק גבוהה משמעותית מהמיסוי בניו גרסי הסמוכה ויש הרבה מבריחים. אם תעצור מכוניות באופן שרירותי על כביש הערבה תראה הרבה מבריחים בגלל הפטור ממע"מ באילת. בתקופת הפיקוח על מט"ח בארץ השוק השחור ברחוב לילינבלום פרח.בתקופת הצנע כמעט כל מושבניק או קיבוצניק היה פעיל במידה כזו או אחרת בשוק השחור.כאשר ממקדים את החוק לעבירות עם קורבן, יש פחות עבריינים, יש להם פחות משאבים ויחסי הכוחות בין המשטרה לעבריינים נוטים יותר לטובת המשטרה.הפשע לא יעלם, עדיין יהיו עבריינים אבל מערכת אכיפת החוק תפעל יותר טוב ואיכות חייו של האזרח הנורמטיבי תשתפר.
0
יעקב 10/11/14
האידיאולוגיה ה"חברתית" המנסה לעזור
לפושעים.רוב המעירים מתרכזים בהצעה להימנע מלאכוף עבירות "ללא קורבן" - כמו זנות וסמים - ואז יתפנו משאבים של המשטרה ללחימה בפשע של ממש - שיש לו קורבנות (שוד, גניבה, אלימות).זה נכון, אבל אני חושב שגורם יותר חשוב הוא האידיאולוגיה ה"חברתית" שרואה בפושע כ"דפוק" של החברה, לא אדם אחראי למעשיו לצריך לתת עליהם את הדין. לפי האידאיאולוגיה הזו החברה אשמה (ולא הפושע, כלומר אין אחראיות אישית). הבחור הטוב הדרדר, "שלא מרצונו" לפשע (כי כנראה לא נתנו לו מספיק קיצבאות). ואילו ה"עשירים" שלבתיהם התפרץ ומהם גנב, "מגיע להם" - הם פושעים בגלל היותם "עשירים" - כלומר נורמטיביים.אז, הבעיה העיקרית היא אידאולוגית ולא טכנית.
0
רוני 10/11/14
ליעקוב זה בדיוק מה שהתכוונתי
החברתיים רוצים לקחת אחראיות מהפרטים לטובת המדינה גם בנושאי הפלילים ומפחיתים מאשמת הנאשם בגלל "נסיבות" סביבתיות שקשורות למדינה וע"י כך להפחית בעונשו. העקרון הליברטיאני צריך להיות לשאת אחראיות על מעשיך. נתנו לך הזדמנות אחת, שנייה, שלישית - אתה בחוץ.
0
דני חלמיש 11/11/14
יש במשפט העברי פתרונות יותר טובים
לפני שהולכים רחוק לארה"ב (שביססה את המערכת שלה על היהדות במידה מסויימת), אפשר להציץ קצת במשפט העברי. בשיטת המשפט העברי, העונש לכל עבירה קבוע, ותפקיד בית המשפט הוא אך ורק לקבוע אם הנאשם אשם או לא. לשם משפחתו של הנאשם, ולאנשים החשובים שהוא מכיר, אין שום השפעה על העונש שיגזר עליו אם ימצא אשם.
0
חיים 11/11/14
אחריות אישית בלי אחריות חברתית ?
ליעקב נכון שאחריות אישית היא מעל הכל ולכן אדם שפשע ופגע באדם אחר הוא אשם ולא אחר אך מנגד חברה או מדינה שמעודדת פשע ע"י חוסר חברתיות הגונה כלומר ע"י חוקים שגורמים לאנשים להיות עבריינים בדרך כלל חברה שכזו גם צריכה להעניש את עצמה בכך שהעבריינים שבתוכה ימשיכו להציק לה באופן תדיר כלומר אם אנו סובלים מפשיעה זה בגלל שמשהו בחברה שלנו דפוק ולכן גם להעניש עונש קשה או מוגזם את העבריין וגם להמשיך להיות חברה לא הוגנת זה פעמיים עוול
0
יעקב 13/11/14
"החברה אשמה" - האם זו אקסיומה?
"אם אנו סובלים מפשיעה זה בגלל שמשהו בחברה שלנו דפוק " ??אפשר להתווכח על זה. האם תמיד ה"חברה" אשמה בכול? האנשים - כפרטים - לא?האם ה"חברה" צריכה לחנך ילדים שלא יהיו פושעים? או שמא תפקיד החינוך מוטל על ההורים - בראש ובראשונה ?אפשר להתווכח עד מחר על הסיבות ה"אמיתיות" לריבוי הפשיעה (אם אכן יש ריבוי פשיעה בכלל - אני לא חושב שיש בישראל פשע רב במיוחד)אבל - לא צריך להתעלם מהדבר החשוב ביותר: תפקיד החברה (המדינה) להגן על האזרחים מפני הפשע. ההגנה על החפים מפשע מפני הפושעים. זה - ללא ספק - התפקיד החשוב ביותר של המדינה.
0
חיים 16/11/14
כשהאחראים דפוקים כולם סובלים
לא העכבר גנב אלא החור הוא הגנב חלון אחד שבור יוביל לעיר שלמה להתפוררות לא המצאתי את הגלגל הדברים ידועים כשיש פשיעה כולם אשמים בלי יוצא מהכלל החברה שנותנת למדינה ולאחראים למעול בתפקידה זהו גלגל שלעולם לא יפסק יש פושעים כי מישהו נרדם בשמירה ככה זה אי אפשר לסמוך על שום אדם בשום דרגה שלא ינצל בסופו של דבר פירצות שיתנו לו יתרון וקיצור דרך יש כאלה שמחזיקים מעמד מול הפיתויים ויש כאלה שאין להם אפשרות לפשוע מבלי שייתפסו יש דרך אחת ויחידה לבנות חברה הוגנת ובריאה אבל אני לא אגלה לך אותה כי אתה תקח משפט אחד ותעשה ממנו מטעמים יעקב יקירי
0

3000 תוים נשארו