רביעי, 01 אפריל 2020 04:23

אמריקה עם טראמפ – גם בקורונה

בישראל מדווחים שטראמפ כביכול "מנותק" מהמצב בשטח, אבל מתעלמים מהסימנים שהשטח דווקא תומך בו. והדמוקרטים דרשו, כחלק מ"חבילת חילוץ", תקציבים למרכז קנדי לאמנויות...

2547

הסיקור התקשורתי בישראל יוצר את הרושם כי אמריקה "התעוררה מאוחר מדי", וכי האשמה בנשיא טראמפ. בישראל מדווחים שטראמפ כביכול "מנותק" מהמצב בשטח, אבל מתעלמים מהסימנים שהשטח דווקא תומך בו. סקר גאלופ מצא כי שישה מתוך עשרה אמריקנים מרוצים מהתנהלות הנשיא בזמן המשבר.

כמעט אין מנהיגים בעולם שמייד עם ההתפרצות בסין הורו על היערכות שיא בבתי החולים וייצור מאסיבי של מכונות הנשמה. עם זאת, נראה שטראמפ לא נמדד על ידי הרחוב האמריקני בהשוואה לשאר מנהיגי העולם, אלא בהשוואה להצהרות של יריביו הדמוקרטים. גופי התקשורת ואגף השמאל הנרחב במפלגה הדמוקרטית ממשיכים, כמו בימי שגרה, לבקר את הנשיא ללא הרף. חלק מדבריו אף "מצוטטים" שלא בהקשרם. תגובות פוליטיות אלה כנראה פועלות הפוך, ודווקא מחזקות את התמיכה בנשיא.

טראמפ למשל הצהיר שהיה שמח לראות חזרה לשגרה סביב חג הפסחא, אך ציין שהוא "לא יודע אם זה אכן יהיה התאריך". האמירה הוצגה בתקשורת כהתחייבות מגוחכת לסיום המשבר עד החג. דמוקרטים רבים קראו לטראמפ "גזען" על כינוי הקורונה "הווירוס הסיני". אפשר להתווכח על השלכות חברתיות או דיפלומטיות של התבטאות זו, אך אין עוררין לגבי מקור הווירוס. הבית הלבן הגביל כבר בסוף ינואר טיסות מסין לארה"ב, אך רבים זוכרים כי דמוקרטים המבקרים את טראמפ כיום, תקפו בזמנו את המהלך, כולל ג'ו ביידן שטען שאיסור כניסה מסין לא יבלום את הווירוס.

האמריקנים לא מאשימים את הנשיא טראמפ בהתפשטות הווירוס בארה"ב, הדבר היה צפוי במוקדם או במאוחר. חלקם מאוכזבים מיחסו של הנשיא למחלה בשלביה המוקדמים, אחרים אפילו מזדהים עם התהליך שעבר הנשיא כדי "לעכל" את הקורונה. הציבור והממשל כאחד לא העריכו מבעוד מועד את היקף הצעדים הדרמטיים הנדרשים. גם התקשורת, שמבקרת כעת את התנהלותו, לא פתחה את מהדורות החדשות לפני חודשיים במשבר בסין. הציבור האמריקני מודע לכך שבאופן תיאורטי, מושלי מדינות ניו יורק וקליפורניה היו יכולים להכין בתי החולים ומכונות הנשמה כבר בינואר, ולא היו צריכים להמתין לבית הלבן.

סקר של רשת CBS מצא כי יותר אמריקנים הרגישו "רגועים" או "מלאי תקווה" מאשר "לחוצים" או "מתוחים". אזרחי ארה"ב מחפשים אופטימיות להיאחז בה, והנשיא טראמפ מנסה לספק אותה בעיקר בכלכלה.

הרפובליקנים הגישו תוכנית סיוע בהיקף של 2 טריליון דולר. לפני שאושרה, הצליחו הדמוקרטים לדחותה פעמיים. מדוע? לא רק בגלל הטבות לתאגידים ולחברות גדולות, אלא כי דרשו כחלק מחבילת חילוץ המשק תקציבים למרכז קנדי לאמנויות, תקציב לקידום שוויון מגדרי בדירקטוריונים, והגדרת מכסות פליטת גזי חממה לחברות התעופה. מדובר בסעיפי אג'נדה דמוקרטית אידיאולוגית של ימים כתיקונם. נראה כי רוב הציבור רואה דרישות אלה על רקע מגיפת הקורונה כעיסוק בטפל וכניתוק מהמציאות בעת משבר - בייחוד כשאזרחים מן השורה בודקים בכל בוקר את תיבת הדואר שלהם, בציפייה דרוכה לצ'ק שהובטח להם.

בהחלט ייתכן, כפי שקורה לא מעט בעתות חירום, כי הציבור מתלכד כעת סביב ההנהגה ומגבה את החלטותיה, ואפשר שהמגמה תשתנה בהמשך. אך נכון לרגעים אלה, דומה שגם גם בימי הקורונה - אמריקה עם טראמפ.

טל היינריך, ניו יורק                                                הכתבה פורסמה ב"ישראל היום"

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

שחרורון
האמריקאים שכחו את ההיסטוריה שלהם
“Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."ההחלטה להשאר בבית (מתחת למיטה או בסלון) היא החלטה אישית. אף אחד לא יכול להחליט בשבילך, בטח לא איזה פקיד ראנדומלי בוושינגטוןזה מדאיג ומעציב לראות את הציות העיור של רוב האמריקאים. מה עוד יהיה מותר להקריב בשם ״טובת הכלל״?
0
יעקב
סמכות חוקתית
בארה"ב יש זכויות אדם מובטחות על ידי החוקה.מעניין אם יש לממשלה זכות או סמכות חוקתית לכפות על בני אדם הסגר, ישיבה בבית, סגירת עסקים ועוד כאלה דברים.כלומר - הממשלה (הפדרלית או המדינתית) יכולה להמליץ על סגר ושאר ההגבלות, השאלה היא אם היא יכולה לכפות את זה מבחינה חוקית.אבל - נראה שכול האנשים נשמעים להוראות.
0
אירופאי
Home of the brave?
שחרורון אמר/ה :
“זה מדאיג ומעציב לראות את הציות העיור של רוב האמריקאים. מה עוד יהיה מותר להקריב בשם ״טובת הכלל״?
בזמן שכל מבקרי האתר יודעים בוודאות שסוציאליזם זה נחמד ליצורים אאוסוציאלים נמלים דבורים ,חולדים עירומים. לבני אדם ללא כפיה מתאימה, זה לא.אך השאלה לעולם לא נשאלה כאן האם ליברטניזם מתאים לבני אדם ככלל? ארה"ב, המדינה היחידה אשר עדיין מחזיקה במיעוט גדול אשר מאמין בליברטניזם, חווה שחיקה מתמדת בערכים אשר עליהם יכולה להיות מושתת שיטה זו. חופש זה אחריות. האם אנשים, ככלל, רוצים אחריות? כי אם לא אז המיתוג הליברטני כיום של חופש אישי ופריחה כלכלית, הוא לא רלווטני.

0
שחרורון
חוזר: אמריקה עם טראמפ – גם בקורונה
אירופאי אמר/ה :
שחרורון אמר/ה :
“זה מדאיג ומעציב לראות את הציות העיור של רוב האמריקאים. מה עוד יהיה מותר להקריב בשם ״טובת הכלל״?
חופש זה אחריות. האם אנשים, ככלל, רוצים אחריות? כי אם לא אז המיתוג הליברטני כיום של חופש אישי ופריחה כלכלית, הוא לא רלווטני.
חלק מהאנשים רוצים אחריות , חלק לא. מי שלא מעוניין יתכבד וימסור את החופש שלו ולא את שלי. חופש הוא תופעת לוואי של ליברטינאיזם. ליבירואניזם היא ההכרה שאני לא יודע יותר טוב ממך מה טוב בשבילך, ואפילו אם זה לא מוצא חן בעיני, אני אשאר צנוע ולא אכפה עליך את רצוני

0
לוי @
מהו חופש ? ויותר מדוייק: חופש ממה ?
שחרורון אמר/ה :
“ זה מדאיג ומעציב לראות את הציות העיור של רוב האמריקאים. מה עוד יהיה מותר להקריב בשם ״טובת הכלל״?
חולה הלך לרופא שאמר לו לקחת תרופה. החולה לקח. האם זו בחירה חופשית של החולה ? האם זהו ציות עיוור ? האם היתה כאן פגיעה בחרות ? האם "ציות עיוור" היא פגיעה בזכות לחרות ?צריך להגדיר בצורה מדוייקת למה מתייחסת "הזכות לחרות". השאלה מאד פשוטה - חרות ממה ? גם התשובה מאד פשוטה: מכפיה. רק מכפיה. מדוע ? כי כאשר קיימת כפיה, לא קיימת אפשרות לבחירה. אקדח מכוון לרקה = הבחירה מחוץ לתחום !האם בחירה חופשית היא רק פעולה מודעת ומושכלת, לאחר חשיבה יסודית, בחינת כל האפשרויות, ואז בחירת האפשרות הטובה ביותר ? לא.גם בחירה אינטואיטיבית, ללא כל חשיבה, ובאפשרות רעה דווקא - היא עדיין בחירה חופשית. יתכן שניתן להגדיר אותה כעלובה, אבל ... היא חופשית. מדוע ? כי לא כוון כל אקדח לרקה. חולה שמציית באופן "עיוור" לרופא - עשה את הבחירה שלו (הוא יכול לצפצף על הוראות הרופא, או ללכת לרופא אחר). ציבור רחב של אנשים שמציית באופן "עיוור" למנהיג - עשה את הבחירה שלו (הוא יכול לצפצף על הוראות המנהיג, או לנהות אחרי מתנגדי המנהיג). הבחירה אולי לא מוצלחת, אבל היא חופשית. אדם שאומר לעצמו - אני לא חכם, לא מבין, ואסמוך בעיניים עצומות על מישהו אחר - גם הוא בחר בחירה חופשית. איש לא כפה עליו את "הציות העיוור". הוא בחר בכך מרצונו החופשי.כל עוד אין כפיה, אין "אקדח מכוון לרקה" או בצורתו הנהוגה במדינות העולם הדמוקרטי - קנס כספי או מאסר - אין פגיעה בזכות לחרות.

0
אירופאי
אך יש כפיה
שחרורון אמר/ה :
מי שלא מעוניין יתכבד וימסור את החופש שלו ולא את שלי.
את מי אתה מנסה לשכנע? והאם זו הדרך לשכנע את רוב רובו של העולם המערבי אשר דרכו היא לא ליברטנית?

0
יעקב
שאלת הכפיה
במקרה שלנו זה בהחלט בסדר שראש הממשלה והליצמן שלנו והגברת הזאת עם המשקפיים יופיעו בטלוויזיה ויגידו "שבו בבית" , אל תפתחו חנויות, רק 15% מהעובדים במקומות העבודה.זה גם בסדר לציית, דהיינו לשבת בבית.השאלה היא מה עם זה שיצא לפארק - האם צריכה המשטרה לרוץ אחריו ולהטיל עליו קנס? זאת כפייה. או - כמו בהודו - להפליק לו עם שוט? גם זאת כפייה - פחות גרוע מקנס.האם ניתן לאסור על אנשים לצאת מבני ברק?זאת כפייה בלתי נסבלת, פגיעה בזכויות האדם.
0
יעקב
א"י חולקה
רחוב ז'בוטינסקי נחצה לשניים, תושבים בעיר שבה נדבקו כבר 966 איש בנגיף טענו כי הם כלואים ב"גטו", כלשונם. "החלטה אנטישמית, אסור להעניש עיר של 200 אלף תושבים", אמרו.
0
יעקב
בני ברק חולקה
לוי, תצטייד בדרכון
0
שחרורון
חוזר: אמריקה עם טראמפ – גם בקורונה
אירופאי אמר/ה :
שחרורון אמר/ה :
מי שלא מעוניין יתכבד וימסור את החופש שלו ולא את שלי.
את מי אתה מנסה לשכנע? והאם זו הדרך לשכנע את רוב רובו של העולם המערבי אשר דרכו היא לא ליברטנית?
אני לא חושב שצריך להיות ליברטיאן כדי להתנגד למדינה עוקבת אחריך דרך הסלולר ושולחת יחידת קומנדו צבאית להחזיר אותך הביתה - בעוד שאתה נתון במאסר בית בלי משפט ואפילו בלי פשע

0
אירופאי
חוזר: אמריקה עם טראמפ – גם בקורונה
שחרורון אמר/ה :
[quote name="אירופאי"]אני לא חושב שצריך להיות ליברטיאן כדי להתנגד למדינה עוקבת אחריך דרך הסלולר ושולחת יחידת קומנדו צבאית להחזיר אותך הביתה - בעוד שאתה נתון במאסר בית בלי משפט ואפילו בלי פשע
אזי, אתה בודאי מופתע, ממיעוט הקולות/דיעות אשר מוצא מצב זה אבסורדי ומסוכן, ומההמון הנסער אשר מוכן להקריב לאלוהיי הממשלה כל קרבן בתקווה להצלה.

0
שחרורון
חוזר: אמריקה עם טראמפ – גם בקורונה
אירופאי אמר/ה :
שחרורון אמר/ה :
[quote name="אירופאי"]אני לא חושב שצריך להיות ליברטיאן כדי להתנגד למדינה עוקבת אחריך דרך הסלולר ושולחת יחידת קומנדו צבאית להחזיר אותך הביתה - בעוד שאתה נתון במאסר בית בלי משפט ואפילו בלי פשע
אזי, אתה בודאי מופתע, ממיעוט הקולות/דיעות אשר מוצא מצב זה אבסורדי ומסוכן, ומההמון הנסער אשר מוכן להקריב לאלוהיי הממשלה כל קרבן בתקווה להצלה.
אכן , אני מופתע ומאוכזב. יותר מזה, אני מודאג. זה מזכיר לי את הספר 1984, בחלק בו הגיבור מקבל את הספר היסטוריה ה״סודי״. האלמנט העיקרי שמאפשר את השלטון הנורא הוא מלחמה אינסופית (אי אפשר לנצח , אי אפשר להפסיד). יש אויב נורא ש״מחייב״ מצב חרום וויתור זמני (קבוע) על כל הזכויות. האח הגדול שולט באנשים דרך שליטה בשפה עצמה. מי שלא מתיישר הוא בוגדקורונה היא סוג של אויב נעלם. היא תיהיה איתנו לעולם, תופיע בגלים. יש כבר מליון מקרים וחמישים אלף מתים (רובם עם בעיות בריאות ומתןך אוכלוסיה של 7.2 מילארד איש - אבל עובדות לא חשובות). מי שקורא ״בולשיט״ על המצב או סתם יוצא מהבית הוא רוצח ובוגדתחשבו על זה. ציטוט מהספרIf you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face - for ever.

0
אירופאי
Lord Jonathan Sumpthon
The real problem is that when human societies lose their freedom, it’s not usually because tyrants have taken it away. It’s usually because people willingly surrender their freedom in return for protection against some external threat. And the threat is usually a real threat but usually exaggerated. That’s what I fear we are seeing now. The pressure on politicians has come from the public. They want action. They don’t pause to ask whether the action will work. They don’t ask themselves whether the cost will be worth paying. They want action anyway. And anyone who has studied history will recognise here the classic symptoms of collective hysteria. Hysteria is infectious. We are working ourselves up into a lather in which we exaggerate the threat and stop asking ourselves whether the cure may be worse than the disease.”
0

3000 תוים נשארו