ראשון, 17 יולי 2016 04:24

הגיע הזמן לשוויון בכדורגל

אליפות אירופה בכדורגל הסתיימה. איך נסחפנו ולא שמנו לב? משחקי הכדורגל הם זירה של אפליה בוטה לטובת החזקים, הצעירים והשבעים, בחסותם של תאגידים קפיטליסטיים חזיריים. מתי סוף סוף יגיע קצת צדק למגרש?

 

1645 1

 

התעלמנו מכך די והותר, הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן.

צדק חברתי אינו יכול להיות סיסמה ריקה. שוויון אמיתי, מהותי – לא "שוויון בחוקים" מדומה – חייב להיות מיושם בפועל, ולא רק נישא בפיות האנשים ולבם בל עמהם.

אני מדבר, כמובן, על אליפות אירופה בכדורגל.

העיפו מבט בטבלת הנבחרות הפיינליסטיות מאז נוסדה האליפות:

 

1645 2

 

גרמניה, עם אוכלוסייה של 82 מיליון איש, הגיעה לגמר לא פחות משש פעמים. ספרד – ארבע פעמים, עם אוכלוסייה של 46 מיליון 'בלבד' אבל עם פיצוי של מסורת כדורגל עשירה. אחר כך רוסיה הסובייטית, עם אוכלוסייה אדירה של כ־300 מיליון איש בעת התפרקותה, ואחריה איטליה עם 60 מיליון איש. התמונה ברורה: אם עברת את הסף של כמה עשרות מיליוני אזרחים, אתה בעל סיכוי טוב יותר להגיע לגמר. אם לא – תגיע אליו לכל היותר פעמיים בכל ההיסטוריה.

כל בר דעת יבין שמדובר באפליה בוטה. העובדה שלמדינה מסוימת יש מאגר גדול מספיק של אזרחים כדי שממנו יתבלטו הכוכבים, מהווה סטירת לחי בפרצופה של כל שאיפה לשוויון אמתי בין בני האדם. זה כמובן לא הכול: מעבר לגודל המדינה, גם לאלמנטים אקראיים לחלוטין כמו מסורת המעודדת כדורגל, או תמ"ג לנפש, יש השפעה מרובה על יכולותיה של הנבחרת הלאומית.

המערכת, אם כן, מוטה לטובת החזקים, הגדולים והשבעים, וכללי המשחק נקבעו במפורש נגד המדוכאים עלי אדמות. האם מקרה הוא שנבחרת פלסטין מעולם לא הגיעה להישגים של ממש?

אך מתבקשת אפוא היא החרמת העולם הישן עדי יסוד, והקמת סדר עולמי חדש שבו לפערים תרבותיים או למצב סוציו-אקונומי משופר לא תהיה השלכה על היכולת לזכות בגביע. הרעיון של הגרלה מי תהיה המדינה הזוכה יכול להיות פתרון נבון, ולמעשה הוא גם אינו רחוק מהמצב הנוכחי בין הנבחרות השבעות המגיעות למעלה, שגם הן מכריעות ביניהן את המשחק בתחרות בעיטות עונשין ותו לא.

כל זה, חשוב להעיר, הוא עדיין קצה הקרחון בלבד. משחק בין נבחרות "לאומיות" אינו אלא מחזק את הלאומנות הפושה בעולם, ומוציא אל הפועל את יצרי הלב האפלים ביותר. מן הצד השני, משחק בין "מועדוני כדורגל" שאינם אלא תאגידים קפיטליסטיים חזיריים, הוא הייצוג המר ביותר של תרבות הרווח הנצלנית, כאשר בעלי הון לוקחים "רגליים להשכרה" וזורקים עליהם כמה מיליוני פרוטות, כביכול סכום כסף כלשהו יכול להוות פיצוי על שימוש ציני בגופו של האדם כדי לענג אחרים.

לא זו אף זו: המשחק הנדון מבטא בגאון אפליה חמורה על בסיס יכולות פיזיות. הדרת בעלי מוגבלויות, פיזיות ונפשיות, מתבצעת בלא כל מחשבה שנייה. גם אפליה על רקע גיל שכיחה מאוד. הביטו בגרף הזה, המונה את מספר הדקות ששיחקו שחקנים, לפי גיל, בפרמייר ליג:

 

1645 3

 

האפליה זועקת. לא הגעת לגיל 15? עברת את גיל 35? אתה נזרק לכלבים. האם לשחקנים בני 40 או 50 אין מה לתרום? האם אנחנו באמת מאמינים שהדעות הקדומות והגילנות אינן משחקות פה תפקיד, לא רק בבחירת השחקנים שיתרוצצו על הדשא אלא גם בעצם קביעת הכללים המפלים?

כולנו מכירים את ההבדל בין שוויון בתנאים לשוויון אמיתי. שוויון אמיתי מושג רק על ידי תנאים שונים לכל אחד ואחד, כדי שבסופו של דבר כולם יהיו בדיוק אותו דבר.

במקומות מסוימים הבינו את השערורייה ופועלים לתיקון העוולות הללו, אם כי באופן חלקי ולא משביע רצון. כך, לדוגמה, בפסיקה נאורה ומתקדמת הכריע בית הדין לעבודה בישראל לטובת עיוור שהופלה בקבלה לעבודה משום שלא רצו להתקין עבורו תוכנה מיוחדת בעלות גבוהה. באותה רוח, חובה לבטל את האפליה מחמת גיל ומגבלות פיזיות ונפשיות גם בענף הכדורגל. הנה כמה צעדים הכרחיים בדרך לתיקון עולם הכדורגל ברוח השוויון:

- יש לקשור כדורי ברזל לכל שחקן אתלטי. בדיקה פיזית מקיפה באמצעות ועדה ושלוש תת־ועדות שונות תקבע את משקל הכדור לכל שחקן, כדי שיושג שוויון מוחשי בין השחקנים.

- לשחקנים עם מוגבלות פיזית יש לספק את כל אפשרויות העזר, ובכלל זה כיסא גלגלים ממונע, ג'ט-פק, ו/או שחקן עזר מן הפיליפינים שיוקצה לטובת העניין.

- לשחקנים עם מוגבלות נפשית יש לספק מוח חלופי ממאגר המוחות הבינלאומי.

- תוקם תת־ועדה נוספת שתקבע, בהתאם לקריטריונים מדעיים, לאיזו מהנבחרות יש סיכוי טוב יותר לזכות בתחרות בתנאים לא הוגנים (תזכורת: כל התנאים אינם הוגנים), ובהתאם תוריד להן ניקוד. הוועדה תהיה אובייקטיבית כמובן, ללא משוא פנים ובלתי ניתנת לשיחוד, כמקובל בכדורגל העולמי. בשם ההעדפה המתקנת והבעת תמיכה בחלשים, ייקבע בתקנון כי נבחרת פלסטין תגיע בכל מקרה לגמר.

- בשלב מתקדם יותר יבוצע טיפול שורש בתנאי המשחק המפלים. תבוטל הגבלת המשחק בזמן, במספר השחקנים, בסוג הכדור ובגודל המגרש, וייקבע כי הבקעת שער לא תיחשב עוד מדד כלשהו לניצחון הנבחרת.

לאחר יישום כל הצעדים הנדרשים, כולנו תקווה שנגיע בסופו של דבר לשוויון מהותי ואיכותי גם בשאר ענפי הספורט, ובמקום התמונה המפלה הזו:

 

1645 4

 נגיע סוף סוף אל המנוחה והנחלה, עם הפודיום הזה:

 

1645 5

 

ונאמר אמן.

 

הלל גרשוני

פורסם באתר "מידה"

עודכן לאחרונה ב ראשון, 17 יולי 2016 05:44
יעקב
שיוויון לכדורגל נשים
הכותב הנכבד שכח לציין את האפליה הכי בוטה ומוכערת: האפליה נגד כדורגל נשים.יש להיאבק למען השוואת התנאים בין שחקנים גברים ונשים, ולעקור מהשורש את האפלייה האנכרוניסטית בין המינים.http://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-case-for-equal-pay-in-womens-sports
0
עמי
חזק ועניין
סטירה מצויינת
0
יעקב
להילחם גם נגד האפלייה הגזעית
יש להילחם נגד התופעה המכוערת של אפלייה גזעית (נגד לבנים). למה יש בנבחרת צרפת 8 כושים ורק 4 לבנים?ולמה ב NBA (כדורסל אמריקאי) בקושי יש פה ושם שחקן לבן אחד לרפואה? הלבנים הם כידוע 88% מהאוכלוסייה בארה"ב ומגיע להם ייצוג הוגן גם בספורט.
0
יוסי ברנע
עוד עובדות
אורוגוואי על שלושת מליוניה זכתה פעמיים באליפות העולם ומספר פעמים באליפות אמריקה.
0

3000 תוים נשארו