ראשון, 05 פברואר 2012 03:21

"צעירים צריכים לעבוד בהתנדבות"

ב"פורום הכלכלי הבינלאומי" שמתקיים בימים אלה בדאבוס עולה רעיון מקורי לצמצום אבטלת צעירים: חקיקה בינלאומית שתאלץ צעירים לעבוד ב"התנדבות" ללא שכר במשך שנתיים...

כדי לגרד את שאריות המשאבים הכלכליים מתחתית הסיר, צריכות הממשלות להתאחד ולהפעיל כוח כפיה משותף ומתואם למניעת בריחת הון ואזרחים ממדינה למדינה. במסגרת דוקטרינה חדשה זו פועלת ממשלת ארצות הברית באופן ברוטאלי נגד אזרחיה שמחזיקים חשבונות בנק בחו"ל. הממשל האמריקאי מפעיל לחצים ואיומים על בנקים ברחבי העולם לחשיפת פיקדונות של אזרחים אמריקאים. גם הגרמנים מפעילים לחצים מוצלחים לקעקוע סודיות הבנקים בשוויץ ודורשים הסגרת אזרחים גרמניים בעלי פיקדונות שם. הדיבורים המתקדמים על מס-עושר בינלאומי הם חלק מהקמפיין החדש ובישראל דנים ב"מס יסף" על עשירים.

לאחרונה התבשרנו על שלב נוסף במחשבה "המתקדמת", כרגע זה רק "שלב הדיבורים" – אבל כך זה תמיד מתחיל. ב"פורום הכלכלי הבינלאומי" שמתקיים בימים אלה בדאבוס עולה רעיון מקורי לצמצום אבטלת צעירים: חקיקה בינלאומית שתאלץ צעירים לעבוד ב"התנדבות" ללא שכר במשך שנתיים...

הביטו בגרף בהמשך בשיעורי האבטלה המדהימים בקרב צעירים בעולם. כאשר מתפתח שפל כלכלי, כמו זה שאנחנו רק בראשיתו, הראשונים שמתקשים לעלות לרכבת אל שוק העבודה הם הצעירים. הדלתות חסומות על ידי שכבות של חקיקה "חברתית" שנערמו במשך עשרות שנים ב"מדינות הנאורות". מדובר בעיקר בחוקי מדינה ש"מסדירים" עיסוקים במקצועות ובחוקי שכר מינימום. קל לשכנע את הציבור שחוקים פופוליסטים אלה הם "רק לטובתו". מי יתנגד לסדר במקצוע "פרוץ" כמו קבלני שיפוצים, יועצי השקעות או מתווכי דירות? אז עושים סדר! במסגרת הסדרת המקצוע, מחייבים כל מי שחפץ לעבוד במקצוע, להירשם אצל רשם המקצוע במשרד המשפטים, לשלם אגרה שנתית, ולעבור מבחנים ממשלתיים. מעתה לא השוק והמוניטין שתצברו יקבעו בלעדית את זכותכם לעבוד במקצוע, אלא הרישיון הממשלתי. החסות הממשלתית למקצועות מטעה את הציבור שרואה בנפנוף בתעודה הממשלתית אישור לאיכות, מעין ערובה ממשלתית שהמחזיק ברישיון העיסוק כשר למהדרין – הרי כך אומרת הממשלה. ואם יש הכשר ממשלתי אז קטן הצורך לבדוק בציציות – יש תעודה. 

עם הזמן מתרבים הלחצים על הפוליטיקאים, על ידי העוסקים במקצוע המוסדר, להגבהת חומות הכניסה למקצוע כדי להקטין את התחרות בותיקים. ראו את מבחני לשכת עורכי הדין והניסיונות הקבועים להאריך את משך ההתמחות, ראו את הניסיון להקשות על המבקשים להצטרף למקצוע תיווך הנדל"ן. כל חקיקה להסדרת מקצוע, וכל תקנה מגבילה היא אבן נוספת בחומה שחוסמת צעירים מהשתלבות בשוק העבודה.

חוקי שכר מינימום פופולאריים מאד בקרב פוליטיקאים ואיגודי עובדים. גם כאן קל להוליך שולל את הציבור: מי יכול להתנגד לחוק כה מטיב שמחייב מעסיקים לשלם שכר גבוה? אחת מהשלכות חוק שכר מינימום היא אבטלת צעירים. החוק מונע מצעירים בלתי מנוסים להשתלב בעבודה בשכר התחלתי נמוך. למעסיקים לא כדאי להעסיק צעירים בשכר המינימום, כי העדר ניסיון מקצועי גורם לתפוקה התחלתית נמוכה מהתשלום לו נדרש המעסיק על פי חוק. לכן, עדיף לשלם לעובד ותיק "שעות נוספות" על פני גיוס עובד צעיר חדש. קיימים חוקים חברתיים נוספים שמתנקמים בצעירים כמו הקושי לפטר עובדים ותיקים, קביעות בעבודה ועוד. 

 

1242

ההצעה שהועלתה בועידת דאבוס כבר אינה סומכת על כל החוקים הקיימים שמקשים על צעירים להשתלב בשוק העבודה. כעת מדברים על "הדרה" ישירה של צעירים משוק העבודה.

אין פלא שהרעיון שנדון בדאבוס נובע ממוחם הקודח של מספר מעסיקים שחברו לצוות של "מומחים לתעסוקה". הרעיון "גאוני" – הוא ישאיר על כנם את כל חוקי העבודה המגבילים הקיימים, אך יאפשר החרגה של צעירים מחוקי שכר מינימום, שהרי במשך השנתיים שצעירים יעבדו "בהתנדבות" הם ודאי לא יקבלו שכר, אלא "דמי כיס" בלבד. מי אמר ש"דמי כיס" לא יכולים להיות נמוכים משכר המינימום? רעיון גדול לפוליטיקאים שיאפשר את מחיקת הצעירים מסטטיסטיקת המובטלים – מי שעובד בהתנדבות תמורת דמי כיס אינו מובטל. נראה שהשלב הבא בהיסטוריה הכלכלית של העולם יהיה "מלחמת הדורות" – מהומות של צעירים נגד ותיקים.

הפורום הכלכלי הבינלאומי שמתכנס בדאבוס שבשוויץ הוא כנס של פוליטיקאים ועסקנים בינלאומיים שמגיעים לעיר הקיט השוויצרית על חשבון משלמי המיסים במדינותיהם ובין קוקטייל לארוחה דשנה דנים בנושאים בוערים של כלכלה וסביבה – משהו כמו ועידת האקלים הבינלאומית של האו"ם. הבעיה, כמו בועידות האקלים – לעיתים יוצא משהו מהדיבורים. משהו מזיק. 

מוטי היינריך

עודכן לאחרונה ב ראשון, 21 אוגוסט 2016 04:58

3000 תוים נשארו